Post- och telestyrelsen förelägger Bahnhof att datalagra – kan tvingas betala miljonbelopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbaZ:

Förstår inte problemet. Skaffa bara VPN så är problemet löst.

Jo, fast tanken är väl att man inte aktivt ska behöva gömma sig på nätet.
Dock skulle jag nog tro att de som sysslar med grov brottslighet på nätet, eller kommunicerar över nätet gällande grov brottslighet använder VPN oavsett lagringsdirektiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Master Chief:

Förstår DU inte problemet med att VPN:er starkt limiterar din bredbandshastighet?

Det är jag fullt medveten om men hellre den än att känna sig osäker att man någon dag får ett brev hem eller att farbror polis kommer hem och knackar på ens dörr. (vet inte hur det fungerar)

Permalänk
Medlem

Att vara Bahnhofkund är för mig självklart. Gissar på att Bahnhof på sikt kommer erbjuda gratis eller billig VPN för sina kunder, så sen är det väl bara en tidsfråga innan det blir olagligt att använda VPN.

Jag vet egentligen inte vad som är mest sorgligt, att detta sker, eller att 99,6% av alla röstberättigade i Sverige älskar övervakning. Man är bra naiv om man tror att MP ens kommer försöka dra fördel av sin position som regeringsparti och lobba för den integritetspolitik dom sagt sig förespråka.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Tycker de kan lagra allt på Band och posta det direkt till PTS, flera ton åt gången från alla ISPer. Så får de "ta hand om" datat. Helt utan inventeringsystem eller nånting, helt omärkta DAT-band.

PTS-personal 6 månader senare (fast med band och inte plastsopor):
http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/pictures/200...

This! Antingen det eller floppy-drives. Vad än det behövs mest av. Gärna krypterat och sen sparat i winrar-filer som måste kombineras ihop från flera olika disketter för att få en komplett fil.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att Bahnhofs ess i rockärmen har med kryptering att göra, att all trafik krypteras på något smidigt sätt. Eller att företaget registrerar sig som danskt eller liknande, om det nu skulle göra nån skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Jo, fast tanken är väl att man inte aktivt ska behöva gömma sig på nätet.Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu är det så att man måste göra det då får man helt enkelt anpassa sig efter det. Men jag håller med dig helt kart att det är kasst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Såg nu att ThePiratebay gör reklam för en ny Svensk tjänst, som kryptet all trafik , gratis. Någon som testat denna?

https://www.frootvpn.com/faq/general-15.html

Jag testade lite snabbt och laddade först ner openVPN och det funkade perfekt. Jag testade inte hastigheten så utförligt för att jag läste senare att Windows inbyggda VPN har lägre säkerhet men snabbare hastighet så jag hoppade över till den för att tappa så lite hastighet som möjligt men det funkade jättedåligt. Många hemsidor (Netflix är ett exempel) funkade inte alls när den var aktiverad.

Jag ska hoppa tillbaka till openVPN och testa det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

This! Antingen det eller floppy-drives. Vad än det behövs mest av. Gärna krypterat och sen sparat i winrar-filer som måste kombineras ihop från flera olika disketter för att få en komplett fil.

Allting utskrivet på papper skulle slå allt:)

Permalänk
Inaktiv

Vad händer om Banhof helt enkelt betalar pengarna? Slipper de lagra datan då? Eller kommer Post- och telestyrelsen tillbaka nästa månad och kräver nya pengar då?

Permalänk
Skrivet av dumbaZ:

Det är jag fullt medveten om men hellre den än att känna sig osäker att man någon dag får ett brev hem eller att farbror polis kommer hem och knackar på ens dörr. (vet inte hur det fungerar)

Kanske inte ett problem för dig, men ett problem för mig att sitta och försöka se glad ut när jag har  ~25kB/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

EU-domstolen underkände lagen i våras, men ändå så envisas svenska myndigheter att jaga ISPerna.. Det hade vatt bättre dom svenska myndigheterna stannade upp och tog sig en funderare vad dom håller på med!
Det är ju klart att ISPerna gärna sluppit denna datalagring, det kostar säkert en hel del hålla historiken lagrad och tillgänglig över 6 månader..
Heja Bahnhoff!

Jo det är några x antal GB per dag i loggar, vågar mig på att gissa att det rör sig om x TB om dagen.
Vet inte om PTS inser hur mycket paket som skickas dagligen.
Ett paket är max 1500 Mb.
Antar att loggarna loggar alla paket? Då kan man ju lägga till orkar inte räkna, 6-8 till för en tcp anslutning.
Eller loggar de bara typ "ip1" -> "ip2" över "detta tidspannet" "denna mängd data".
Hur som, många giga blir det.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lacrits:

EU-domstolen underkände lagen i våras, men ändå så envisas svenska myndigheter att jaga ISPerna.. Det hade vatt bättre dom svenska myndigheterna stannade upp och tog sig en funderare vad dom håller på med!
Det är ju klart att ISPerna gärna sluppit denna datalagring, det kostar säkert en hel del hålla historiken lagrad och tillgänglig över 6 månader..
Heja Bahnhoff!

Det är Sverige vi pratar om...det finns inget hopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Master Chief:

Kanske inte ett problem för dig, men ett problem för mig att sitta och försöka se glad ut när jag har  ~25kB/s.

Det är rätt imponerande att du får ut så lite. Vad har du för lina?

Permalänk
Medlem

Go Bahnhof! Inför kommande flytt frågade jag Bahnhof direkt ifall de kunde leverera internet men det kunde de tyvärr inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Discokungen

Det är lite lustigt att de ska tvingas följa en lag som har blivit upphävd av Europadomstolen för att den bröt mot de mänskliga rättigheterna. Så hur fan funkar det med att ha kvar den i ett land där politikerna enbart hänvisade till att de "var tvungna" och sen gör precis motsatsen när den måste bort? Det är hopplöst och man tappar mycket respekt för staten i det här läget.

Det måste upp i Europadomstolen!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dumbaZ:

Förstår inte problemet. Skaffa bara VPN så är problemet löst.

Du tycker inte det skulle vara skönare om man inte behövde göra det?

Permalänk
Skrivet av Sushifrukt:

Jo det är några x antal GB per dag i loggar, vågar mig på att gissa att det rör sig om x TB om dagen.
Vet inte om PTS inser hur mycket paket som skickas dagligen.
Ett paket är max 1500 Mb.
Antar att loggarna loggar alla paket? Då kan man ju lägga till orkar inte räkna, 6-8 till för en tcp anslutning.
Eller loggar de bara typ "ip1" -> "ip2" över "detta tidspannet" "denna mängd data".
Hur som, många giga blir det.

1500 bytes inte MB.

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

Riktigt bra utan bahnhof! Bytar direkt till dem när jag får möjlighet. Har slött och dyrt Telia Dsl lina som jag använder en vpn med. Visst det blir ännu slöare och ännu dyrare med vpn men jag tycker det är värt det. Kul att ingen massmedia Sverige uppmärksammar detta överhuvudtaget, är väl fan så mycket mer intressant än senaste Justin bieber skivan. Men dom är väl köpta precis som mycket annat här i landet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Du tycker inte det skulle vara skönare om man inte behövde göra det?

Jo självfallet men som jag nämnde tidigare så för man helt anpassa sig efter hur det är. Enligt mig finns det andra saker att oroa sig över än det här för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

Allting utskrivet på papper skulle slå allt:)

I binär kod

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Bahnoff är riktiga hjältar för mänskliga rättigheter och den personliga integriteten.
Vad bra att dom står emot och kämpar för rättigheter istället som många andra företag och bara tänka på vinst.

Hoppas det går upp vidare och EU domstolen står på Bahnoffs sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

Allting utskrivet på papper skulle slå allt:)

Skulle gå åt en jäkla mängd med papper dock men hade nog varit skoj om de levererade datan i maskinkod, dvs i binärform.

Permalänk
Medlem

Funderar på att bli Bahnhof kund jag med..

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalbast:

1500 bytes inte MB.

My bad, tappade shift.
Samma som du missade att släppa den

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrRhoads:

Konstigt att det ska vara olika regler EU och Svensk lag. Borde väll vara EU som får bestämma?
Eller kan någon det juridiska?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av BrutalSwede:

Hur kan Sverige fortsätta ha lagar som går emot EU lagar? Någon jurist på Swec som kan förklara?

Skrivet av zeg:

Vore bra med ett vettigt svar från nån som kan juridik.
Förstår inte hur svensk lag kan gå emot EU:s utan dispens som vi har på snus.
Borde det inte vara en rejäl bot att gå emot EU:s direktiv?

obs. Jag är inte jurist.

Det är inte så motstridigt som ni får det att låta.
Tidigare hade EUdomstolen ett direktiv om att det skulle finnas en lagstiftning i medlemsländerna angående datalagring.
Det EUdomstolen gjorde i våras var att ta bort direktivet. EU tvingar inte längre på denna lag hos något land.
Det är alltså från och med i våras fritt fram för varje land att själv ta ställning i frågan.

I Sverige finns lagen kvar. Men det bryter inte mot datalagringsdirektivet, för det finns inget gällande direktiv från EU i denna fråga längre. EU säger varken bu eller bä.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dumbaZ:

Förstår inte problemet. Skaffa bara VPN så är problemet löst.

Men det hjälper väl inte långt?
Bland annat så måste de väl lagra info om alla e-mail som skickas. Den infon kommer väl snarare från bland annat ISP:ns mailservrar, än direkt från kunden?

Sedan så gäller ju datalagringen även mobiltelefoner. All info om telefonsamtal och SMS lagras, inklusive var man befinner sig när samtal påbörjas och avslutas. Det går inte att gå runt om man vill använda mobilnätet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

PTS kan fan dra åt helvete på riktigt.. Sverige visar sin riktiga sida när det kommer till mänsklig integritet. Detta land har en dubbelmoral utan dess like.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Vad händer om Banhof helt enkelt betalar pengarna? Slipper de lagra datan då? Eller kommer Post- och telestyrelsen tillbaka nästa månad och kräver nya pengar då?

Finns minst 3 sorters vite.

1) Engångs, man följer inte det som är sagt och får betala en gång.
2) Periodvis, tex Vitet betalas varje månad som går utan att man åtgärdat det man ska åtgärda
3) Vid överträdelse, Man får betala vitet varje gång en gärning utförs, tex dumpar felaktigt avfall på en plats

Vilken typ av vite det rör sig om får någon som orkar ta sig igenom juridiskt käbel svara på
http://www.pts.se/upload/Beslut/Telefoni/2014/Forelaggande_Ba...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Master Chief:

Kanske inte ett problem för dig, men ett problem för mig att sitta och försöka se glad ut när jag har  ~25kB/s.

Beror väl helt på kvaliteten på tjänsten som du använder dig av. Betalar för 100/10 från Telia och får i skrivande ut följande när jag är ansluten mot VPN (som tillhandahålls av Anonine): Resultat från Speedtest.net. Man får vad man betalar för helt enkelt

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Skrivet av Nizor:

PTS kan fan dra åt helvete på riktigt.. Sverige visar sin riktiga sida när det kommer till mänsklig integritet. Detta land har en dubbelmoral utan dess like.

En av få saker som kanske kan bli bättre (tror knappt på det själv ens..) med en ny regering då Beatrice Ask hade åsikter som passade bättre i Nordkorea än en västlig demokrati...