Snabbtest: Grafikprestanda i Civilization: Beyond Earth

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Grafikprestanda i Civilization: Beyond Earth

Med världen i bakfickan är det dags att flytta erövrandet till fjärran planeter. SweClockers bjuder på ett snabbt prestandatest i färska strategititeln Civilization: Beyond Earth.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nice ! och för er som vill testa finns det ett DEMO ( !!!!! ) på steam

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Sweclockers, en konstant källa till känslan av att ha en otillräcklig dator och plånboksöppnare. Ännu mera siffror som säger till mitt GTX660 att det är dags att gå i pension

Permalänk
ASUS Nordic

Synd bara att man inte kan spela med en 120/144Hz-skärm. En patch kan inte komma snart nog

Permalänk
Inaktiv

Galna siffror med Mantle!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Galna siffror med Mantle!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Snart kommer DirectX 12, då blir det andra bullar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Discokungen
Skrivet av murklor:

Sweclockers, en konstant källa till känslan av att ha en otillräcklig dator och plånboksöppnare. Ännu mera siffror som säger till mitt GTX660 att det är dags att gå i pension

Jag spelar på mitt 570 tills jag orkat sätta ihop vattenkylningen igen. Det är klart spelbart i 30-50 fps tack vare att det är så statiskt. Och att det inte blir några märkbara framedrops!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Jag spelar på mitt 570 tills jag orkat sätta ihop vattenkylningen igen. Det är klart spelbart i 30-50 fps tack vare att det är så statiskt. Och att det inte blir några märkbara framedrops!

Låter lovande, mitt 580 kommer få svettas lite i 1440p kan jag tänka mig

Permalänk
Discokungen
Skrivet av lanbonden:

Låter lovande, mitt 580 kommer få svettas lite i 1440p kan jag tänka mig

Är bara att skruva ner inställningarna! Jag kör på high men det behövs väl inte egentligen. Går dessutom att få tag i grafikkort som är drygt dubbelt så snabba som ett 580 för 2000kr idag, så det är inte så illa!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Är bara att skruva ner inställningarna! Jag kör på high men det behövs väl inte egentligen. Går dessutom att få tag i grafikkort som är drygt dubbelt så snabba som ett 580 för 2000kr idag, så det är inte så illa!

mjo, 290(x) är ungefär dubbelt så snabba så det stämmer bra det, men med tanke på att det jag lirat de senaste 2 månaderna som hade dragit nytta av ett nytt grafikkort är typ 10 timmar Shadow of Mordor så får det vänta tills nästa runda med kort när jag kan köpa ett begagnat 970 med vattenblock för en rimlig peng

Sen att jag råkade lägga den nuvarande uppgraderingsbudgeten på en Kaskad-kylare för att leka överklockning är ju en annan anledning

Permalänk
Discokungen
Skrivet av lanbonden:

mjo, 290(x) är ungefär dubbelt så snabba så det stämmer bra det, men med tanke på att det jag lirat de senaste 2 månaderna som hade dragit nytta av ett nytt grafikkort är typ 10 timmar Shadow of Mordor så får det vänta tills nästa runda med kort när jag kan köpa ett begagnat 970 med vattenblock för en rimlig peng

Sen att jag råkade lägga den nuvarande uppgraderingsbudgeten på en Kaskad-kylare för att leka överklockning är ju en annan anledning

Jag tycker det låter som att du prioriterar helt rätt för att skriva på SweClockers!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Synd bara att man inte kan spela med en 120/144Hz-skärm. En patch kan inte komma snart nog

Märkligt, för mig funkar det utmärkt att spela i 1440p @ 110Hz

Permalänk
Entusiast

Nu verkar ni ju inte ha testat CF och SLI, men enligt Anandtech var man tvungen att slå igång SFR i .ini filerna, annars kör det AFR som vanligt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Synd bara att man inte kan spela med en 120/144Hz-skärm. En patch kan inte komma snart nog

Funkar för mig. Fast du kanske menar att spelet ändå inte körs i 120/144Hz även om man ställt in det?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Spelet flöt på fint i helgen med min gamla Phenom II 1100t och mitt 7950. Mantle är definitivt trevligt.

Själva spelet verkar inte så dumt heller.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av ELF:

Funkar för mig. Fast du kanske menar att spelet ändå inte körs i 120/144Hz även om man ställt in det?

Fungerar inte för mig. Kan enbart välja 1280x1024 när jag kör min 1440p@144Hz som main display.

En patch är utlovad men har inte dykt upp än: http://steamcommunity.com/app/65980/discussions/0/61956934111...

Permalänk
Medlem

Jag lägger märke till två saker.

1. Radeon R9 285 presterar bra i C: BE, mer som ett R9 280X, än som annars i medelvärde med prestanda runt R9 280.

2. R9 285 verkar däremot inte svara lika bra på Mantle som R9 280 och R9 280X. Kan det bero på att R9 285 bara har 2 GB minne, medan de två andra korten har 3 GB? Anandtech skrev något om att Mantle kräver mer minne än 2 GB för att funka optimalt, isf är C: BE en titel som visar det, och att om man tänker satsa på ett R9 285 bör man vänta tills det finns kort med 4 GB ute.

Skulle vara kul att se ett test om minnesmängdens betydelse 2/4 GB för Mantle kan stämma - om de korten dyker upp på marknaden.

Permalänk
Medlem

"Nästa generation" med Windows 10, DX12 och 20nm så lär vi förhoppningsvis se ett stort hopp i prestanda.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Synd bara att man inte kan spela med en 120/144Hz-skärm. En patch kan inte komma snart nog

klart du kan spela me en 120hz skärm. Kanske inte i 120FPS dock. Men det är nog knappast ett spel där det behövs tror man lugnt kan köra på i typ 30fps i CIV utan att det stör.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sebastian R:

Snart kommer DirectX 12, då blir det andra bullar.

Jag är inte orolig för prestandan i min nuvarande dator, men DirectX 12 son du säger, kan det bli andra bullar med. Då ligger tanken i att komponenterna kanske inte behöver jobba lika hårt.

Får googla lite på DX12...du väckte nörden i mig, haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skall bli kul att bencha mot OpenGL sen och see om Firaxis kommer använda sig av trevliga functioner eller bara använda OpenGL 3.1/3.2

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Snart kommer DirectX 12, då blir det andra bullar.

Då lär det bli likvärdiga bullar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

klart du kan spela me en 120hz skärm. Kanske inte i 120FPS dock. Men det är nog knappast ett spel där det behövs tror man lugnt kan köra på i typ 30fps i CIV utan att det stör.

Problemet är inte prestandan utan att det saknas en massa upplösningar om man vill köra i fullskärm på en 120 hz skärm.

Visa signatur

Kommer Snart....

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Da´Russian Stallion:

klart du kan spela me en 120hz skärm. Kanske inte i 120FPS dock. Men det är nog knappast ett spel där det behövs tror man lugnt kan köra på i typ 30fps i CIV utan att det stör.

Om scalern i skärmen rapporterar att den klarar mer än 60Hz så blir man som sagt begränsad till 1280x1024. Det är ett känt problem och en patch är på väg. Man vill ju kunna använda hårdvaran fullt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Snart kommer DirectX 12, då blir det andra bullar.

Ja oh ja... för DX har ju verkligen avlastat CPU:n jättemycket tidigare...

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att det är ett riktigt roligt lir.

Det har dock ett par brister, om du sätter workers på auto så kan de göra riktigt konstiga saker ibland. Vidare så bygger de gärna improvements som när de blir tillgängliga blommar upp och kostar dig - i resursen El, inte så kul.
Det är också störande att man måste rutta om handelskarravanerna.
Sen tycks det vara klassiskt att alltid få enorma HP problem som hindrar en från att bygga fler städer.. å andra sidan är det den klassiska balansen från tidigare civ lir och är helt enkelt ett problem till för att lösas, det får ju inte vara för lätt att expandera.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv

Något mer gällande detta spel jag är nyfiken på är om Mantle ger förbättringar för CPU i late game när rundorna ofta drar ut på tiden. Inte det som har testat och vad spelets benchmarkläge verkar vara avsedda för men det är, i mitt tycke iallafall, det intressantaste.

Riktigt sugen på spelet för övrigt, blir säkert ett köp framåt jul. Borde kanske finnas någon lucka att klämma in något nytt spel då (läs mellandagar).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

Något mer gällande detta spel jag är nyfiken på är om Mantle ger förbättringar för CPU i late game när rundorna ofta drar ut på tiden. Inte det som har testat och vad spelets benchmarkläge verkar vara avsedda för men det är, i mitt tycke iallafall, det intressantaste.

Riktigt sugen på spelet för övrigt, blir säkert ett köp framåt jul. Borde kanske finnas någon lucka att klämma in något nytt spel då (läs mellandagar).

Borde vara svårt för Mantle, eller någon annan teknik för grafik, att ha någon som helst påverkan på late-game då det är CPU-intensivt för det är väldigt mycket AI och andra rena beräkningsmässigt saker som tar tid. Grafiksiffrorna handlar ju om att animationer och rörelse över kartan ska vara mjuka och fina när man beundrar sin civilisations växande omfång

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Om scalern i skärmen rapporterar att den klarar mer än 60Hz så blir man som sagt begränsad till 1280x1024. Det är ett känt problem och en patch är på väg. Man vill ju kunna använda hårdvaran fullt ut

Jasså...ja då är det illa Även i windowed mode?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Hmm vart är Ares 3 specen

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)