Snabb dator för bild&filmredigering+litespel

Permalänk
Medlem

Snabb dator för bild&filmredigering+litespel

Hjälp med att plocka ihop en dator avsedd för Bildredigering (stooora bilder) och videoredigering. Behöver alltså massor av ram (16GB), flera kärnor på processorn (i7?), snabb system hårddsisk(SSD) och typ 2 terrabyte för lagring. Grafikkortet skall palla dagens spel. Behöver inte vara bästa grafikkortet men hyffsat.
Jag kan tänka mig lägga ut ca 10-15k för allt detta. Kör helst på Intel. Vill ha en låda som är skön att bygga i, inte vattenkylning.

Är det Inet man skall beställa ifrån?
Jag bygger ihop datorn själv. Ska man vänta på windows 10? Eller köra på windows7?
Jag har redan tangentbord mus och datorskärm.

Vad jag använder datorn till främst.
Redigera bilder med Photoshop, Lightroom. 36 megapixel raw och panoraman som blir överdrivet stora. Lagrar och redigerar bilder. Kortare musikvideos i Adobe Premiere.
Musikprogram FL studio 11. (har redan ett extra ljudkort)
Äldre datorspel men även nya. (Spelar mest på konsol annars.)

Permalänk
Medlem

Windows 10 - When is it out? It will launch "later in the year" in 2015.
Så om du inte vill vänta 1 år så föreslår jag en tidigare Windows version.

Socket 1150 är billigare med moderkort och ram-minne (DDR3).. men det finns processorer med max 4 kärnor.
Så för arbetsstation kanske Socket 2011 eller den nyare 2011-3 är bättre.
Men 15K kan vara något låg budget om du vill ha 2011-3.. 6-kärning processor, dyrare moderkort, ddr4 minne.
Socket 2011 är ju utgående modell och en 4930K kommer ändå kosta runt 5000kr för bara processorn.

Så antingen om du nöjer dig med 4-kärnor, annars blir det svårt att få budgeten att gå ihop.

Nvidia GTX 970 är nog det mest prisvärda grafikkortet just nu ca 3700kr för Asus Strix modellen.
Finns väl Palit och Gainward som är 500kr billigare.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig gå upp till 20k också. Vill ha en dator som pallar typ 5-6 år fram i tiden så vill hellre ha nyaste prylarna.
Och vill jag då kunna spela i framtiden så skall det bara behövas att byta ut grafikkortet. Om vi tänker spel med typ ps4ans krav 5-6 år fram i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Windows 10 - When is it out? It will launch "later in the year" in 2015.
Så om du inte vill vänta 1 år så föreslår jag en tidigare Windows version.

Jag kan tänka mig att börja köpa en datordel i månaden och på så sätt få ekonomin att gå ihop.
Då kanske jag hinner med windows 10 senare, men tror nog mer det lutar till windows 7 faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

2011-3.. 6-kärning processor, dyrare moderkort, ddr4 minne.

Okej.
Om vi börjar med moderbord processor och ramminne den här månaden.
Vad tror ni om detta som start.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7304210/2014-10-28

Alternativt ett annat moderbord. Vet inte speciellt mycket om vad för moderbord jag behöver.