Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Höglund:

Tackar!
Ska kika på den istället då. Jag har vant mig med IS nu, så jag vill nog helst inte köra utan.

Nä på 200mm kommer det märkas
I övrigt är det trevligt. Är inte säker men jag undrar om inte VC modellen har fokusen åt fel håll, kan va värt att kolla först. Jämför också mot Sigma, eftersom du har Sigma 17-50 kan det vara smart att hålla sig till det då de tenderar att matcha bättre.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har kikat på denna kamera i några veckor nu och börjat skramla in pengar!

Har ca 15'-17' att lägga på en Blackmagic Pocket och har några frågor:

Med min budget är det bäst köpa pocketen och sen utrusta denna eller tycker ni jag ska köra på Blackmagic cinema cameran istället och spara ihop till utrustning, frågan är om jag vinner på detta i längden? Det jag kommer filma är mest musikvideos, korta dokumentärer på ca 5-7 min m.m. Tanken är att kunna vara rörlig och kommer nog filma mycket och inte planera så mycket utan ut och köra istället.

Tror ni att dom kommer ligga stabilt i pris eller kommer det inom kort en prisdropp?

Tänkte mig denna setup ev:

Hähnel
Kamerabatteri HL EL20 motsvarar Nikon EN-EL20 X2
498,00 Kr

Olympus
AF 45/1,8 Zuiko Digital Micro 4/3 silver
2.290,00 kr

Sandisk
Minneskort Secure Digital 64GB Extreme UHS-1 SDXC 80MB/s Class 10
949,00 Kr

Zacuto
Z-Finder Blackmagic Pocket Camera
1.990,00 Kr

Sennheiser
Hörlurar HD-201
269,00 Kr

Blackmagic Design
Pocket Cinema Camera
9.990,00 Kr

Några tankar och synpunkter på detta?

Mvh Alfred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Hej!

Olympus
AF 45/1,8 Zuiko Digital Micro 4/3 silver
2.290,00 kr

Några tankar och synpunkter på detta?

Mvh Alfred

Cropfaktorn är nästan 3 -> ~120mm som enda objektiv känns lite sisådär?

Jag hade lätt kört på en Pocket istället för Cinema.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Okej tack för svar 'bran'.. Tänkte börja med enbart ett fast objektiv, vad hade du kört på istället då? Kan du förklara varför Pocket istället för Cinema?

Mvh

Permalänk
Medlem

Som motvikt kan jag säga att jag idag skulle valt BMCC MFT med den nya aktiva speedboostern utan att blinka före pocket.
Men för dina ändamål tror jag pocket blir bättre oavsett.

Om du vill hålla budgeten nere så är Sigma 19/2.8 ett bra objektiv att börja med. Panasonic 14/2.5 är inte så tokigt det heller.
Tror även de brännvidderna är lämpligare för musikvideos.

Vidare kan du spara många tusenlappar begagnat.

Permalänk
Skrivet av Al7ie:

Hej!

Har kikat på denna kamera i några veckor nu och börjat skramla in pengar!

Har ca 15'-17' att lägga på en Blackmagic Pocket och har några frågor:

Med min budget är det bäst köpa pocketen och sen utrusta denna eller tycker ni jag ska köra på Blackmagic cinema cameran istället och spara ihop till utrustning, frågan är om jag vinner på detta i längden? Det jag kommer filma är mest musikvideos, korta dokumentärer på ca 5-7 min m.m. Tanken är att kunna vara rörlig och kommer nog filma mycket och inte planera så mycket utan ut och köra istället.

Tror ni att dom kommer ligga stabilt i pris eller kommer det inom kort en prisdropp?

Tänkte mig denna setup ev:

Hähnel
Kamerabatteri HL EL20 motsvarar Nikon EN-EL20 X2
498,00 Kr

Olympus
AF 45/1,8 Zuiko Digital Micro 4/3 silver
2.290,00 kr

Sandisk
Minneskort Secure Digital 64GB Extreme UHS-1 SDXC 80MB/s Class 10
949,00 Kr

Zacuto
Z-Finder Blackmagic Pocket Camera
1.990,00 Kr

Sennheiser
Hörlurar HD-201
269,00 Kr

Blackmagic Design
Pocket Cinema Camera
9.990,00 Kr

Några tankar och synpunkter på detta?

Mvh Alfred

Hej!
Nästan allt verkar vara bra val tycker jag.
Dock ska du nog kika på ett objektiv runt 17 till 20 mm. Gärna ett objektiv med IS också. Har du pengar att spendera, köp även ett Metabones Speedbooster, inget måste såklart men jag är barnsligt nöjd med det och mitt Sigma 17-50 2.8.
Det jag saknar på listan är fler batterier, jag skulle sikta på runt fyra stycken. Sen är ett variabelt ND-filter (du kan ju köpa fasta också, men det känns osmidigt i mitt tycke) Jag köpte ett Genus Eclipse som kostar en del, men fick mitt Fotga med posten igår (runt 100 spänn på Ebay). Flera som använder det här på Swe och verkar nöjda.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem

Hej och tack för bra svar alla!

Vad är skillnaden mellan en vanlig BMCC och en BMCC MFT.. Antar att det är en annan objektivfattning men inte riktigt säker.. Sen om någon skulle kunna förklara lite närmre vad denna speedbooster gör för skillnad på dessa kameror!

Sen tänkte jag höra med er en sak, tänkte mestadels köra på ett fast objektiv som inte blir för mycket tele (har fått bra förslag i tråden) men om vi säger att jag skaffar 2-3 objektivt totalt, vilka skulle ni kört på då?

Sen undrar jag om det är någon som kört med de batterierna jag länkade till och vet om de är värda halva priset mot Nikons likvärdiga (antar att det är Nikonbatterier som kameran använder sig av?).

*Hähnel Kamerabatteri HL EL20 motsvarar Nikon EN-EL20*

Många frågor!

Mvh

Permalänk
Skrivet av Al7ie:

Hej och tack för bra svar alla!

Vad är skillnaden mellan en vanlig BMCC och en BMCC MFT.. Antar att det är en annan objektivfattning men inte riktigt säker.. Sen om någon skulle kunna förklara lite närmre vad denna speedbooster gör för skillnad på dessa kameror!

Sen tänkte jag höra med er en sak, tänkte mestadels köra på ett fast objektiv som inte blir för mycket tele (har fått bra förslag i tråden) men om vi säger att jag skaffar 2-3 objektivt totalt, vilka skulle ni kört på då?

Sen undrar jag om det är någon som kört med de batterierna jag länkade till och vet om de är värda halva priset mot Nikons likvärdiga (antar att det är Nikonbatterier som kameran använder sig av?).

*Hähnel Kamerabatteri HL EL20 motsvarar Nikon EN-EL20*

Många frågor!

Mvh

Speedboostern gör objektivet ljusstarkare. Exempelvis mitt Sigma 2.8 blir 1.7 med Speedboostern på. Sen blir det vidare. Mitt 17 mm blir 29 mm med Speedboostern på. Mycket bra grejor.
Jag har också det där batteriet, tycker det funkar bra. Dock har jag köpt andra kopior, bl a från Kjell & Co. Det batteriet fastnade i kameran, blev jävligt bökigt att få ut det.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem

Fått så sjukt många frågor om adaptrar på mina videos så jag gjorde en guide som jag kan hänvisa till för att spara tid

Permalänk

Var ute och körde lite handhållet idag men hann inte med så mycket innan det började regna, vilket i sig är typiskt när jag inte orkat gå ut på typ 3 veckor. Hur som helst så kollade jag igenom materialet idag och inte fan är det jag som är kass på att fokusera utan det var nog Fotgat som helt enkelt tog bort en del av skärpan. Eftersom det var lite mörkt ute idag så körde jag helt utan filter och ja, även den här kitzoomen med MEGA OIS blev fin och skarp, iaf enligt mina mått mätt. Får väl se sen efter lite grading och upplagt på tuben.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Ah inte mycket att hurra för men here goes:

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Ah inte mycket att hurra för men here goes:

https://www.youtube.com/watch?v=arC5x7FrVoE

Snyggt, du är grym på att hålla den lagom stilla. Gillar inte när handhållet blir för stelt, isåfall kunde man använt stativ, utan det ska vara lite gung.
Trevlig vardagsdokumentation, gillar både att se och att göra sådana filmer

Permalänk
Medlem

Själv fortsätter jag på temat videos som ska svara på tittares frågor åt mig

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Snyggt, du är grym på att hålla den lagom stilla. Gillar inte när handhållet blir för stelt, isåfall kunde man använt stativ, utan det ska vara lite gung.
Trevlig vardagsdokumentation, gillar både att se och att göra sådana filmer

Tack! Det är fan sant, jag tänker på det hela tiden när jag ser filmer och serier, att det väldigt sällan är skjutet på några stativ eller sådär utan det är lite gung hela tiden vilket är rätt gött, i alla fall när saker och ting rör på sig runt om. Man kanske skulle ge sig ut och vardagsfilma för hand oftare.

Fan va grymt med Sega Rally förresten! Jag tror såna stora bilmaskiner fanns i arkadhallen nere i bowlinghallen jag alltid hängde i back in the day. Jag minns det som sjukt svårt dock. Lite senare så bytte dom dock det mot Cruisin' USA istället som var min favorit. Mitt spelnamn var ZON minns jag och vi var rätt många som tävlade om high score-platserna. Om min mamma kunde få tillbaka alla femkronor jag tjatat till mig genom åren så skulle hon vara rik idag, haha. Fan vilka minnen!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Mitt favvo var Daytona USA som jag får idag

Permalänk
Medlem

Körde Sega rally Championship på min Saturn en hel del.

Polaren har en sega system 2 med sega rally. Svinkul

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gjorde en liten mini recension/demo av mitt JJC Handtag, mest för att jag snart blir av med det i en försäljning till en som huserar här i tråden

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Gjorde en liten mini recension/demo av mitt JJC Handtag, mest för att jag snart blir av med det i en försäljning till en som huserar här i tråden

https://www.youtube.com/watch?v=j5Vf5-4Tius

Om jag får komma med lite kritik här så ogillar jag verkligen reviews på varor som sen INTE visar något resultat. T.ex så hade man ju velat så om JJC:n faktiskt hjälper till att reducera skak på linser/kameror som inte har IS. Det är ofta så i reviews tycker jag och det stör mig varje gång. Har till och med sett reviews på objektiv utan att man visar hur dom faktiskt presterar, haha.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Om jag får komma med lite kritik här så ogillar jag verkligen reviews på varor som sen INTE visar något resultat. T.ex så hade man ju velat så om JJC:n faktiskt hjälper till att reducera skak på linser/kameror som inte har IS. Det är ofta så i reviews tycker jag och det stör mig varje gång. Har till och med sett reviews på objektiv utan att man visar hur dom faktiskt presterar, haha.

I normala fall håller jag med dig, men i det här fallet får man faktiskt tänka lite själv. Plus att om det stabiliserar eller inte är relativt.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

I normala fall håller jag med dig, men i det här fallet får man faktiskt tänka lite själv. Plus att om det stabiliserar eller inte är relativt.

Jag håller inte med dig. Om jag vill köpa en sån där och youtubar vidoes så vill jag se material där produkten används alldeles oavsett vad det är så man snabbt kan få en hum om hur den fungerar. Det är viktigt för mig i alla fall. Nu är jag liksom inte klokare av videon än jag var innan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Hmm, har haft lite polare hemma och filmat en del på skoj och fan, min BMPCC blir rätt varm. Efter ungefär 10 minuters filmande i följd så börjar några små pixlar synas och efter när jag hade filmat totalt 36 minuter i följd syntes en hel del heta/döda pixlar eller vad man ska säga. Nu syntes dom extra tydligt för att det var lite mörkt här hemma. Men ska det verkligen vara såhär?

EDIT: Fan ännu tidigare än så ser jag nu. Känns som det måste vara något fel på den.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Testade att filma rakt in i linslocket nu och fick samma pixelfel även timmar efteråt. Här kan ni ladda ner (350mb typ) om ni orkar: https://www.dropbox.com/s/x1mynccmnytd39l/Kristoffer%20BMPCC_...

Är sjukt orolig nu. Orka krångel!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Här är ännu en screengrab som är omanipulerad: https://www.dropbox.com/s/zwcvr5xhdbsywoj/hotpixels3.jpg?dl=0

EDIT: Och här är lite mer filmmaterial där det syns: https://www.dropbox.com/s/09a3t2uk9s0xuo1/whitepixels.mp4?dl=...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Problem, tror jag.
I min display så visas inte alltid bländaren. Det får mig att tro att det är något knas med SpeedBoostern. Var ute och filmade igår och kunde inte förstå varför displayen bara visade två "--" där bländartalet brukar stå. Jag skruvade loss objektivet och satte tillbaka det, då dök siffran upp igen. Misstänker också att IS blev avaktiverad när detta hände, då materialet upplevdes mer skakigt än vanligt.

Någon som upplevt samma?

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem

Nä, men jag har haft en Metabones Smart Adapter och då kunde det bugga ibland.
Lösningen var alltid ta av och sätt dit.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nä, men jag har haft en Metabones Smart Adapter och då kunde det bugga ibland.
Lösningen var alltid ta av och sätt dit.

Tackar Mattias.
Vad jobbigt det känns nu. Det kryper alltid i kroppen när jag vet att det är något fel :/
Och på söndag har jag mitt första riktiga jobb med denna kameran, den där videon jag nämnt innan. Som jag skulle dela filerna till.
Kanske läge att göra en firmware-uppdatering av Speedboostern. Hur nu det skulle hjälpa

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Höglund:

Tackar Mattias.
Vad jobbigt det känns nu. Det kryper alltid i kroppen när jag vet att det är något fel :/
Och på söndag har jag mitt första riktiga jobb med denna kameran, den där videon jag nämnt innan. Som jag skulle dela filerna till.
Kanske läge att göra en firmware-uppdatering av Speedboostern. Hur nu det skulle hjälpa

Det kan mycket väl hjälpa. Men om det bara är ta av och sätta dit igen så är det ju lugnt.
På Sony FS100 är det allmänt vedertaget att man måste slå på kameran, hålla in knappen på adaptern, ta av och sätta dit objektivet för att få IS att funka.

Lycka till med jobbet

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det kan mycket väl hjälpa. Men om det bara är ta av och sätta dit igen så är det ju lugnt.
På Sony FS100 är det allmänt vedertaget att man måste slå på kameran, hålla in knappen på adaptern, ta av och sätta dit objektivet för att få IS att funka.

Lycka till med jobbet

Grejen är att det fungerar i cirka fem sekunder, sen försvinner bländartalet igen :/
Har mailat Metabones. Svaret jag fick: "Check the pins on the Speedbooster"
Ser inget fel där.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem

Oklart med allt ni pratat om men speedboostern ska alltid startas med bländarinställningen nollad. Kanske inte berörs här?

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM