Ljud Problem.. Ingen bas ljud samt dåligt/nedsäknt ljud...

Permalänk

Ljud Problem.. Ingen bas ljud samt dåligt/nedsäknt ljud...

Hej, Jag har ett problem med mitt ljud i from av att mina hörlurar gör ifrån sig ett väldigt dåligt nedsänkt ljud (inget brus eller något sånt bara att ljudet är nedsänkt) samt att basen är förskräcklig/borta..
Jag har testat med olika typer av hörlurar och samma problem uppstår och jag misstänker att det är antingen hårdvara fel eller mjukvara fel i databurken...
Problemet uppstod av att jag skulle gå och fixa käk men då när jag kom tillbaka så var ljudet på väldigt dåligt (som jag beskrev tidigare), vilket är väldigt märkligt!

Saker som jag har gjort
Jag har återställt datorn till 10 dagare tidigare, inget hände... Jag har uppdaterat drivrutinerna för min ljudvara (realktek audio), inget hände... Jag har kollat enhetshanteraren, och allt fungerade korrekt... Jag har startat om och uppdaterat ljud tjänsterna i "lokalatjänster" dock en liten skillnad efter det (ljudet blev lite högre)...

Hårdvara:
Graffe- GTX 780
Processor- AMD FX 8350
MB- Asus M5 A97 R2.0

Jag skulle vara evig tacksam om någon hjälpte mig!

Permalänk
Medlem

Har du kollat att kontakten är ordentligt itryckt?

Permalänk

Ja, även testat på front och bakre panelen.. :/

Permalänk
Medlem

Kolla att du inte har 5.1 ljud aktiverat av misstag, de bör stå på Stereo eller headphones

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Kan inte vara så att du använder skype och att den har fastnat i default läget att den sänker ljudet med 50/80%

Permalänk

Checkade precis och hade inte aktiverat 5.1 (stereo var aktiverat)

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker på att det är problemet, men tipsen från detta inlägg bör du gå genom:
#14449078

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@Exeo: Jag använder mig av att inte göra någonting när jag använder mig av program som t.ex skype... :/

Permalänk

@Roger W: Ok, ska checka tipsen. tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasseB121:

@Exeo: Jag använder mig av att inte göra någonting när jag använder mig av program som t.ex skype... :/

Då har jag inte mycket mer som kan vara problemet förutom hårdvaru problem, du har inte ett par headset som använder sig av usb eller om du kanske köper något billigt 100 kr's externt usb kort och testar med, då får du reda på om det är just ljud portarna på moderkortet som är problemt

Permalänk

@Roger W: Kollade tipsen och ingenting hjälpte mig...
@Exeo: Jag använder mig av hörlurar som jag beskrev i texten och hörlurarna använder sig av en usb kabel och en för ljud ut och samt en för mic....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Då har jag inte mycket mer som kan vara problemet förutom hårdvaru problem, du har inte ett par headset som använder sig av usb eller om du kanske köper något billigt 100 kr's externt usb kort och testar med, då får du reda på om det är just ljud portarna på moderkortet som är problemt

Skrivet av MasseB121:

@Roger W: Kollade tipsen och ingenting hjälpte mig...
@Exeo: Jag använder mig av hörlurar som jag beskrev i texten och hörlurarna använder sig av en usb kabel och en för ljud ut och samt en för mic....

En sån här du använder http://www.4surpluscity.com/logitech-usb-to-3-5mm-jack-audio-... eller något liknande? isåfall testa inaktivera ljudet i bios för du använder inte alls ljudet från moderkortet.