Post- och telestyrelsen förelägger Bahnhof att datalagra – kan tvingas betala miljonbelopp

Permalänk
SpelClockers

[QUOTE=Sir. Haxalot;14968801]Okej, Jag är ledsen att behöva komma in med fakta i cirkelrunkningen, men det finns ett antal punkter som är värda att tänka på och jag är fullt medveten om att folk kommer att tycka att jag är en jävla idiot för att jag försöker påverka deras världsbild, men here goes.

  • Det är väldigt tydligt specificerat vad som ska lagras i lagen och EU direktivet. För internetuppkopplingar så gäller detta när du kopplade upp dig och vilken IP adress du fick. Det gäller INTE innehållet i kommunikationen (det är specifikt förbjudet att lagra enligt direktivet), det geller INTE heller vem du kommunicerat med. [1] kap: 6.11

  • Anledningen till att EU-direktivet blev underkänt är att det specifierar att man ska logga avsändare och mottagare för telefonsamtal och sms (samt aktiv mast för mobila enheter). Detta ansågs vara för enkelt att kartlägga vem som hade kommunicerat med vem med denna information och på så sett ha för stor inverkan på den personliga integriteten

  • Den svenska versionen specificerar att uppgifterna enbart får uthämtas om ett domstolsbeslut finns [3]. Vilket kraftigt begränsar eventuellt missbruk. Att, som Urban legend påstår, massövervaka, är inte möjligt med stöd av den Svenska varianten. Åtminstonde inte utan att bryta mot lagen men i det fallet så är ju problemet knappast lagen i sig utan att myndigheterna bryter mot den.

[1] http://www.regeringen.se/content/1/c6/09/15/21/2f8c7424.pdf
[2] http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2014-...
[3] https://lagen.nu/2003:389#K6P16cS1

Så varför går Bahnhof ut med sensationella uttalanden rörande lagen? Well, läs tråden. De har lyckats dra igång en så stor cirkelrunk att många förmodligen skulle tänka sig att betala det dubbla för samma tjänst hos en annan leverantör. Sen kommer ju hela VPN marknaden där leverantörerna är helt beroende av att deras kunder tror att de vinner någonting och såklart all media som vill skriva nyheter som lockar klick.[/QUOTE] Problemet är att det inte finns någon oberoende som har koll på FRA och säpo när det kommer till övervakning ja lagen säger att dom måste gå till domstol men hur vet vi att dom gör det?. Att myndighet bryter mot sina egna lagar är inte ovanligt glöm inte IB affären det är bland annat det som konstitutionen ska skydda oss emot dock så har det visat sig att det inte spelar roll då man inför lag stiftning som nullifierar allt skydd så som anti terror lagar FRA lagen etc. Vi vet att vårt land står nära USA och att vi har utbyte med data med vännen i väst. Frågan när det kommer till övervakning kommer alltid att vara vem övervakar övervakarna? Det är bara att se på vad som händer i England där pressen förtrycks med anti terror lagar eller i vårt land där Snoweden inte blir inbjuden till internet dagarna då vi inte vill stöta oss med vår allierade . I Usa så vet knapt Politikerna vad deras underrättelsetjänst gör ideras namn dom ljuge för senatorer fast dom ha svurit ed på att tala sanning. Som sagt vem övervakar övervakarna.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Åhå jo, det är det visst.

Facebook har intäkter på cirka 50 SEK per aktiv användare och år. Hur tror du de tjänar de pengarna?

Svar: Genom att systematiskt spionera på DINA internetvanor och ditt beteende på facebook och sedan sälja uppgifterna till de myndigheter och företag som betalar mest.

Google har intäkter på cirka 200 SEK per aktiv användare och år. Hur tror du de tjänar de pengarna?

Svar: Genom att systematiskt spionera på DINA internetvanor och ditt sökbeteende och sedan sälja uppgifterna till de myndigheter och företag som betalar mest.

Vad har facebook med de svenska operatörerna och PTS att göra?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vad har facebook med de svenska operatörerna och PTS att göra?

Lika lite som Berrabubs inlägg du svarade på. Dvs ingenting alls.

Skrivet av Berrabub:

Kunde jag hade jag skaffat Bahnhof bara för de står upp för folk. Ladda ner film, spel osv känns så pasé för mig då det finns bra streamingtjänster och spelbibliotek online. Även om jag nu har rent mjöl i påsen vill jag inte att någon spionerar på mina internetvanor.

Var i inlägget oven läser du in att Berra är rädd för Svenska operatörer och PTS skall spionera?

Jag tolkar det som att Berra precis som jag inte vill bli spionerad på av någon, inklusive facebook eller google.

Ditt svar sedan var: "det är ingen som spionerar".

Hur får du ihop logiken att "Svenska operatörer och PTS" utgör alla på internet?

Permalänk
Medlem

Det tragiska är att inga "vanliga" svenssons bryr sig om det här. De får inte ens veta något om detta av vår marionett media som bara lär ut om vad staten tycker och vill med samhället. Vi är som Reinfeldt kallar det.. Det sovande folket.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Stolt bahnhof kund här också!

Folket har röstat, vi vill inte ha något 1984 samhälle!

Permalänk

Är fan avis på er alla som har bahnhof vill okså ha det.. nån som har tips på vart man ska vända sig bor i bostadsrätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Lika lite som Berrabubs inlägg du svarade på. Dvs ingenting alls.

Var i inlägget oven läser du in att Berra är rädd för Svenska operatörer och PTS skall spionera?

Jag tolkar det som att Berra precis som jag inte vill bli spionerad på av någon, inklusive facebook eller google.

Ditt svar sedan var: "det är ingen som spionerar".

Hur får du ihop logiken att "Svenska operatörer och PTS" utgör alla på internet?

Denna tråd handlar endast om vad PTS och de svenska operatörerna, var snäll gå till rätt tråd om du vill tala om annan övervakning på internet

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbaZ:

Förstår inte problemet. Skaffa bara VPN så är problemet löst.

Nej det är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Såg nu att ThePiratebay gör reklam för en ny Svensk tjänst, som kryptet all trafik , gratis. Någon som testat denna?

https://www.frootvpn.com/faq/general-15.html

Jag kör den och är nöjd än så länge.

Skrivet av Master Chief:

Förstår DU inte problemet med att VPN:er starkt limiterar din bredbandshastighet?

Vilka hastigheter snackar vi om? 1 Gbit/s? Mina siffror.

Utan Froot, 6.90Mbit/s ner 0.85 upp

Med Froot, 6.67Mbit/s ner 0.80 upp

Så jag klagar inte, men det kanske är vid högre hastigheter som VPN´er drar ner?
Mitt bredband har ju rutten hastighet oavsett, som du redan noterat av mina siffror.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Tummen upp för VD Jon Karlung !

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium Svart PSU: Corsair AX 850W 80+ GOLD MOBO: MSI Z87-S02 INET EDITION ATX CPU: Intel i7 4770K CPU-kylning: Corsair Hydro H90 RAM: Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast Series 16GB GPU: EVGA GeForce GTX 680 2048MB Superclocked SLI HDD: 2xIntel SSD 510 120GB + 1TB Western Digital Caviar Green Skärm: BenQ 24'' XL2411T 144Hz Keyboard: QPAD MK-85 Mus: Qpad 5K L.E

Permalänk
Medlem

Vår elektroniske Robin Hood :D.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Hedersmedlem

[QUOTE=Sir. Haxalot;14968801]

Okej, Jag är ledsen att behöva komma in med fakta i cirkelrunkningen, men det finns ett antal punkter som är värda att tänka på och jag är fullt medveten om att folk kommer att tycka att jag är en jävla idiot för att jag försöker påverka deras världsbild, men here goes.

  • Det är väldigt tydligt specificerat vad som ska lagras i lagen och EU direktivet. För internetuppkopplingar så gäller detta när du kopplade upp dig och vilken IP adress du fick. Det gäller INTE innehållet i kommunikationen (det är specifikt förbjudet att lagra enligt direktivet), det geller INTE heller vem du kommunicerat med. [1] kap: 6.11

  • Anledningen till att EU-direktivet blev underkänt är att det specifierar att man ska logga avsändare och mottagare för telefonsamtal och sms (samt aktiv mast för mobila enheter). Detta ansågs vara för enkelt att kartlägga vem som hade kommunicerat med vem med denna information och på så sett ha för stor inverkan på den personliga integriteten

  • Den svenska versionen specificerar att uppgifterna enbart får uthämtas om ett domstolsbeslut finns [3]. Vilket kraftigt begränsar eventuellt missbruk. Att, som Urban legend påstår, massövervaka, är inte möjligt med stöd av den Svenska varianten. Åtminstonde inte utan att bryta mot lagen men i det fallet så är ju problemet knappast lagen i sig utan att myndigheterna bryter mot den.

[1] http://www.regeringen.se/content/1/c6/09/15/21/2f8c7424.pdf
[2] http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2014-...
[3] https://lagen.nu/2003:389#K6P16cS1

Så varför går Bahnhof ut med sensationella uttalanden rörande lagen? Well, läs tråden. De har lyckats dra igång en så stor cirkelrunk att många förmodligen skulle tänka sig att betala det dubbla för samma tjänst hos en annan leverantör. Sen kommer ju hela VPN marknaden där leverantörerna är helt beroende av att deras kunder tror att de vinner någonting och såklart all media som vill skriva nyheter som lockar klick.

Dold text

[/QUOTE]
Lite osäker på varför du citerade mig. Jag har mig veterligen inte påstått något annat eller gått in på den biten.
Men bra inlägg! Välbehövligt i tråden.

Skrivet av Hagis2k:

Fattar inte hur PTS tänker hur kan man bara gå imot domslut i EU domstolen? överklaga Bahnhof!!

Jävla idioti på hög nivå när det har blivit underkänt så skall man tvinga någon att begå lagbrott suck!

Citerar mig själv:

Skrivet av Söderbäck:

Det är inte så motstridigt som ni får det att låta.
Tidigare hade EUdomstolen ett direktiv om att det skulle finnas en lagstiftning i medlemsländerna angående datalagring.
Det EUdomstolen gjorde i våras var att ta bort direktivet. EU tvingar inte längre på denna lag hos något land.
Det är alltså från och med i våras fritt fram för varje land att själv ta ställning i frågan.

I Sverige finns lagen kvar. Men det bryter inte mot datalagringsdirektivet, för det finns inget gällande direktiv från EU i denna fråga längre. EU säger varken bu eller bä.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Lämnar de inte ut ip nr heller ?

Har precis blivit utsatt för dataintrång, har fått min hemsida raderad , går ej göra backup utan allt ligger i molnet. IP nr har tagit fram som visar det är från Bahnhof, menas detta att man inte heller kan lösa dessa brott då man vägrar uppge personen bakom ip nr ? Just nu är hela mitt livsverk borta, och en webshop som ja idagsläget baserade min inkomst på.

Någon som vet vad som gäller i dessa fall, det är under polisinredning men kommer Bahnhof även här vägra lämna ut namn och adress om de visar sig vara möjligt till detta.
Känner mig jävlig utsatt och att de inte tas tillräckligt seriöst även om de höjt brottsbalk från max villkorligt -2 år till 6 månader - 6 års fängelse för dataintrång på företag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Tycker de kan lagra allt på Band och posta det direkt till PTS, flera ton åt gången från alla ISPer. Så får de "ta hand om" datat. Helt utan inventeringsystem eller nånting, helt omärkta DAT-band.

PTS-personal 6 månader senare (fast med band och inte plastsopor):
http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/pictures/200...

Fast nu tar du allt ännu längre än vad lagen kräver. I dagsläget så måste teleoperatörerna lagra data i sex månader, men de behöver inte lämna ut något utan domstolsbeslut. Vad du föreslår är att allt ska lämnas ut direkt, om än i ett otympligt format. Däremot hade jag inte haft något emot att de lämnade ut begärda uppgifter på stentavlor skrivna på hebreiska eller nåt.

Skrivet av Ixos:

Åhå jo, det är det visst.

Facebook har intäkter på cirka 50 SEK per aktiv användare och år. Hur tror du de tjänar de pengarna?

Svar: Genom att systematiskt spionera på DINA internetvanor och ditt beteende på facebook och sedan sälja uppgifterna till de myndigheter och företag som betalar mest.

Google har intäkter på cirka 200 SEK per aktiv användare och år. Hur tror du de tjänar de pengarna?

Svar: Genom att systematiskt spionera på DINA internetvanor och ditt sökbeteende och sedan sälja uppgifterna till de myndigheter och företag som betalar mest.

Det är inte att spionera om man är öppen med vad man gör. Facebook använder jag inte så jag vet inte hur deras avtal eller tjänster ser ut numera men Google är mycket tydliga med vad de sparar och hur du kan undvika detta helt eller när du vill. Det är också detta som betalar ditt användande av deras tjänster, personligen hade jag nog hellre valt att betala 200 per år för att slippa allt detta men jag kör adblock ändå liksom så det har mindre betydelse.

Sen är båda företagen mycket tydliga med att de inte säljer några personuppgifter utan bara (visserligen mycket detaljerad men ändå helt anonym) segmenteringsdata. Däremot kan du välja att dela med dig av dina uppgifter till företag eller organisationer på båda plattformarna, men det är helt frivilligt och görs per företag/tjänst.

Skillnaden mot statens övervakning är just det: staten övervakar alla alltid (eller de tvingar operatörerna att göra det), Google och FB bara de som har godkänt att de blir övervakade.

Permalänk
Medlem

Det låter på dom flesta som om Bahnhof är Messias och gör allt för mänskliga rättigheter. Bahnhof är ett vinstdrivande företag som tjänar massor på det här. så sent som i morse var det ett fall med en nätpedofil som vai ett kapat facebookkonto. kunde göra övergrepp på ett antal BARN

Jag förstår inte varför Bahnhof påhejad av många här vill göra det så svårt som möjligt att hitta dessa brottslingar.

ja jag är Bahnhofkund men det känns inte speciellt bra när det gör att fler pedofiler kommer undan och skadar fler barn.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det låter på dom flesta som om Bahnhof är Messias och gör allt för mänskliga rättigheter. Bahnhof är ett vinstdrivande företag som tjänar massor på det här. så sent som i morse var det ett fall med en nätpedofil som vai ett kapat facebookkonto. kunde göra övergrepp på ett antal BARN

Jag förstår inte varför Bahnhof påhejad av många här vill göra det så svårt som möjligt att hitta dessa brottslingar.

ja jag är Bahnhofkund men det känns inte speciellt bra när det gör att fler pedofiler kommer undan och skadar fler barn.

Och ungdomar dör av knark som de köpt via nätet och fått levererat av Posten, alltså borde Posten sprätta upp och godkänna alla brev, eller?

Till er som säger "ja men de lagrar ju BARA det här och det här" - så lät det när FRA-lagen infördes också. Det fanns tydliga begränsningar för vad de fick avlyssna, men efter ett och ett halvt år så utökades det rejält. Det är mycket lättare att få igenom en utökad lag än en helt ny. Den personliga integriteten är helig för mig.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det låter på dom flesta som om Bahnhof är Messias och gör allt för mänskliga rättigheter. Bahnhof är ett vinstdrivande företag som tjänar massor på det här. så sent som i morse var det ett fall med en nätpedofil som vai ett kapat facebookkonto. kunde göra övergrepp på ett antal BARN

Jag förstår inte varför Bahnhof påhejad av många här vill göra det så svårt som möjligt att hitta dessa brottslingar.

ja jag är Bahnhofkund men det känns inte speciellt bra när det gör att fler pedofiler kommer undan och skadar fler barn.

Med detta argument skulle man kunna införa vilka lagar som helst med förevändningen att de är för barnens skull. Jag tycker Bahnhof gör en bra sak när de står upp för de mänskliga rättigheterna.

Permalänk
Skrivet av IshethZenunim:

Och ungdomar dör av knark som de köpt via nätet och fått levererat av Posten, alltså borde Posten sprätta upp och godkänna alla brev, eller?

Dock samarbetar posten med polisen och lämnar ut leveransinformation till polisen om brott har begåtts och polisen efterfrågar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Och ungdomar dör av knark som de köpt via nätet och fått levererat av Posten, alltså borde Posten sprätta upp och godkänna alla brev, eller?

Till er som säger "ja men de lagrar ju BARA det här och det här" - så lät det när FRA-lagen infördes också. Det fanns tydliga begränsningar för vad de fick avlyssna, men efter ett och ett halvt år så utökades det rejält. Det är mycket lättare att få igenom en utökad lag än en helt ny. Den personliga integriteten är helig för mig.

Nej Givetvis inte, men det ska vara så enkelt som möjligt att hittat säljare och köpare så polisen kan sprätta upp och och lämna vidare för rättegång.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Med detta argument skulle man kunna införa vilka lagar som helst med förevändningen att de är för barnens skull. Jag tycker Bahnhof gör en bra sak när de står upp för de mänskliga rättigheterna.

Mänskliga rättigheter är alltid bra, men tyvärr tror jag att väldigt många som hyllar mänskliga på forumet tror att fri tillgång till film, musik och Tv-serier är en del av dom. vilket det inte är och det är det man är rädd förr.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Dock samarbetar posten med polisen och lämnar ut leveransinformation till polisen om brott har begåtts och polisen efterfrågar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, om brott har begåtts. Datalagringen som den ser ut i nuläget handlar mer om att jämförelsevis lämna ut leveransinformation om alla brev som alla skickat "utifall att", och det är helt fel.

Bahnhof skriver själva att de gärna sammarbetar med polisen om det redan finns en misstanke riktad mot en person, men då är det inte massövervakning.

"Hur ser operatörernas kontakter med myndigheter ut?

Precis som med telefonavlyssning kan polisen i särskilda fall få tillåtelse av domare att börja bevaka en specifik användare. Det har Bahnhof ingenting emot, eftersom det är motsatsen till massövervakning. Vi skyddar inte grova brottslingar."

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2014/06/09/sa-sli...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det låter på dom flesta som om Bahnhof är Messias och gör allt för mänskliga rättigheter. Bahnhof är ett vinstdrivande företag som tjänar massor på det här. så sent som i morse var det ett fall med en nätpedofil som vai ett kapat facebookkonto. kunde göra övergrepp på ett antal BARN

Jag förstår inte varför Bahnhof påhejad av många här vill göra det så svårt som möjligt att hitta dessa brottslingar.

ja jag är Bahnhofkund men det känns inte speciellt bra när det gör att fler pedofiler kommer undan och skadar fler barn.

"Lagen i Sverige kan tvinga internetoperatörer att lämna ut uppgifter om misstänkta, men det måste finnas en skälig misstanke, och varje begäran rör en specifik individ." -Bahnhof

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, om brott har begåtts. Datalagringen som den ser ut i nuläget handlar mer om att jämförelsevis lämna ut leveransinformation om alla brev som alla skickat "utifall att", och det är helt fel.

Näe. Polisen har inte fri tillgång till databaserna och får i dagsläget endast fråga efter uppgifter vid brottsmisstanke. Så det stämmer inte.

Skrivet av Ozzed:

Bahnhof skriver själva att de gärna sammarbetar med polisen om det redan finns en misstanke riktad mot en person, men då är det inte massövervakning.

"Hur ser operatörernas kontakter med myndigheter ut?

Precis som med telefonavlyssning kan polisen i särskilda fall få tillåtelse av domare att börja bevaka en specifik användare. Det har Bahnhof ingenting emot, eftersom det är motsatsen till massövervakning. Vi skyddar inte grova brottslingar."

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2014/06/09/sa-sli...

Yes. Och han har en poäng. Det här rör masslagringen. Allas data lagras. Så operatörerna sparar data om alla för att i efterhand kunna utreda diverse brott.
Men den kan inte användas för massövervakning av alla för myndigheter har inte fri tillgång till informationen om man inte är misstänkt för brott.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Näe. Polisen har inte fri tillgång till databaserna och får i dagsläget endast fråga efter uppgifter vid brottsmisstanke. Så det stämmer inte.

Yes. Och han har en poäng. Det här rör masslagringen. Allas data lagras. Så operatörerna sparar data om alla för att i efterhand kunna utreda diverse brott.
Men den kan inte användas för massövervakning av alla för myndigheter har inte fri tillgång till informationen om man inte är misstänkt för brott.

Det var Jon Karlung som avslöjade att SÄPO höll på att förhandla med operatörerna om just det här med svängdörrar till datan.

Det var en haltande jämförelse men i praktiken så är principen dock samma. Data lagras och polisen kan plocka ut den om de har beslut på det, och det gäller då även historisk data. Det är att jämföra med om din bostag buggas "för säkerhets skull", och om du blir brottsmisstänkt så får polisen lyssna på materialet, även det som spelades in innan du blev brottsmisstänkt. det är just det här utifall-att-tänket som är vansinne.

En annan nackdel med masslagringen är att människor är människor, och det kan bli frestande att även titta på data från folk som inte alls är brottsmisstänkta, eller sälja beteendemönster till reklamföretag eller vad som.

Även om det paragrafrytteriskt inte rör sig om en övervakning så länge man inte är misstänkt så blir ju ändå övervakningen retroaktiv om man blir det, ungefär som om posten skulle spara en kopia på alla brev utifall polisen kan behöva titta på dem senare, och som sagt.. Folk är klåfingriga av naturen, och ingen övervakar övervakaren.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Paranoid?

Kan man bli något annat när världen ser ut som den gör?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja, om brott har begåtts. Datalagringen som den ser ut i nuläget handlar mer om att jämförelsevis lämna ut leveransinformation om alla brev som alla skickat "utifall att", och det är helt fel.
]

Liknelsen haltar. Det behövs starka misstankar, och mycket mer därtill, innan en åklagare beslutar att han ska ens försöka sig på att få ett beslut från tingsrätten om att få ut den lagrade informationen.

För att få ut leveransinformation från posten så räcker det att polisen skickar e-post till posten och frågar efter leveransinformationen. Att få ett domstolsbeslut för att få ut information från telebolagen är bra mycket svårare. Vilket det ska vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det var Jon Karlung som avslöjade att SÄPO höll på att förhandla med operatörerna om just det här med svängdörrar till datan.

Det var en haltande jämförelse men i praktiken så är principen dock samma. Data lagras och polisen kan plocka ut den om de har beslut på det, och det gäller då även historisk data. Det är att jämföra med om din bostag buggas "för säkerhets skull", och om du blir brottsmisstänkt så får polisen lyssna på materialet, även det som spelades in innan du blev brottsmisstänkt. det är just det här utifall-att-tänket som är vansinne.

En annan nackdel med masslagringen är att människor är människor, och det kan bli frestande att även titta på data från folk som inte alls är brottsmisstänkta, eller sälja beteendemönster till reklamföretag eller vad som.

Även om det paragrafrytteriskt inte rör sig om en övervakning så länge man inte är misstänkt så blir ju ändå övervakningen retroaktiv om man blir det, ungefär som om posten skulle spara en kopia på alla brev utifall polisen kan behöva titta på dem senare, och som sagt.. Folk är klåfingriga av naturen, och ingen övervakar övervakaren.

Ja allt det där håller jag med om. Inga invändningar där.
Anledningen att jag poängterar skillnaden är att sanningen inte behöver överdrivas (illa nog som det är ändå). För andra kan tro att det är just överdrifterna som är sanningen (som att det är fritt fram för polisen i dagsläget att nå all data utan förbehåll). Sådant ger bara förespråkarna av den massiva datainsamlingen fler argument i det långa loppet.
Men jag håller alltså med om att insamlingen av personkänslig data av alla i landet för framtida eventuella misstankar är beklämmande. Så "paragrafrytteri" var inte det jag var ute efter riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja allt det där håller jag med om. Inga invändningar där.
Anledningen att jag poängterar skillnaden är att sanningen inte behöver överdrivas. För andra kan tro att det är just överdrifterna som är sanningen (som att det är fritt fram för polisen i dagsläget att nå all data utan förbehåll). Sådant ger bara förespråkarna av den massiva datainsamlingen fler argument i det långa loppet.
Men jag håller alltså med om att insamlingen av personkänslig data av alla i landet för framtida eventuella misstankar är beklämmande. Så "paragrafrytteri" var inte det jag var ute efter riktigt.

Och inte så långt borta om säpo får som de vill. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&arti...

Men visst, rätt skall vara rätt, det är skillnad på massinsamling och massövervakning, men det första skapar förutsättningar för det andra, och det enda som då krävs är att man tar bort tröskeln för att få data utlämnat, vilket SÄPO jobbar intensivt med att få till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Kan man bli något annat när världen ser ut som den gör?

Har du något att dölja så är det klart du blir paranoid, jag skiter i vilket, låt dem kolla ifall de tycker mitt liv är så intressant, de har dock inte resurser att kolla igenom alla människors datatrafik.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Jag kör den och är nöjd än så länge.

Vilka hastigheter snackar vi om? 1 Gbit/s? Mina siffror.

Utan Froot, 6.90Mbit/s ner 0.85 upp

Med Froot, 6.67Mbit/s ner 0.80 upp

Så jag klagar inte, men det kanske är vid högre hastigheter som VPN´er drar ner?
Mitt bredband har ju rutten hastighet oavsett, som du redan noterat av mina siffror.

Har Froot fixat sina säkerhetsproblem [1] nu då? För har de inte gjort det kan du lika gärna strunta i VPN.

[1] https://cryptostorm.org/viewtopic.php?f=39&t=6326

Visa signatur

• Sun SPARC