Datorn stänger av sig och startar om när jag startar datorn (händer bara en gång)

Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig och startar om när jag startar datorn (händer bara en gång)

Hej!

Jag har ett problem med min dator som börjat ganska nyligen. När jag startar min dator efter den varit avstängd under natten så stänger den av sig efter några sekunder och startar om. Efter datorn startat om kommer jag in i en meny som frågar om jag vill "load optimized and boot", om jag vill "load optimized boot and reboot". Väljer jag den första bootar den datorn och fungerar som vanligt efter det. Väljer jag det andra alternativet bootar den om datorn och fungerar som vanligt efter det. Det finns också ett tredje alternativ som frågar om jag vill gå in i BIOS.

Det ända problemet jag har är att tiden och datumet på min dator har ställt om sig till den första januari 2013 kl 00:00.
Jag har läst på andra forum som säger att CMOS batteriet kan vara dött och att det behövs bytas snarast.

Också värt att notera är att detta problemet började hända efter jag flyttade min dator från min pappa till min mamma och att det kan ha något med det att göra.

Update: Idag startade datorn normalt utan att starta om av sig själv. Datumet och tiden var korrekta. Jag var inne i datorn lite igår och petade på CMOS batteriet vilket kan ha fixat mitt problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Trasigt moderkortsbatteri, möjligen i kombination med nätaggregat som börjar svikta på 5V standby och isf bör bytas ut. Händer det enbart när du drar ut nätkabeln (230V) är det bara moderkortsbatteriet, oftast CR2032.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Detta problem händer när datorn stått avstängd under några timmar. Jag ska pröva att byta ut CMOS batteriet för att se om det fixas. Om problemet fortfarande inte fixats prövar jag med ett annat nätaggregat.