Post- och telestyrelsen förelägger Bahnhof att datalagra – kan tvingas betala miljonbelopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vad svamlar du om? Bara för att de inte sitter i riksdag eller i EU-parlament så betyder det inte att de har dött, i så fall skulle Fi varit döda för länge sedan

Förut snackades det alltid om deras frågor och det var en faktisk debatt om integritet osv. Numera blir man typ utskrattad om man pratar om något sådant i valtider då folk ser det som extremt oviktigt och har helt enkelt vant sig vid att bli rövknullade av staten.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Denna tråd handlar endast om vad PTS och de svenska operatörerna, var snäll gå till rätt tråd om du vill tala om annan övervakning på internet

Nej.

Tråden handlar om kommentar till nyheten om PTS och de svenska operatörerna, främst bahnof och deras generella kamp att hindra övervakningen på internet och av sina kunder.

En sådan kommentar som ungefär hälften av alla som skrivit i tråden berör är övervakning på internet mer generellt än huruvida PTS övervakar någon.

Om du kunde formulera dig vettigt och inte skriva att ingen övervakar om du menar att PTS inte övervakar, så skulle det vara betydligt lättare för dig att kunna delta konstruktivt i debatten.

Skrivet av snajk:

Det är inte att spionera om man är öppen med vad man gör.

Så NSA som betalat för eller tvingat till sig googles och facebooks personuppgifts data sysslar inte med Spioneri heller då enligt dig?

Och Facebook och google är öppna med att de delar med sig av data till NSA?

Edit: Vad jag försöker säga är att google och facebook spionerar åt NSA / USA. Detta kanske inte framgick i ursprungsinlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spaceslee:

Har Froot fixat sina säkerhetsproblem [1] nu då? För har de inte gjort det kan du lika gärna strunta i VPN.

[1] https://cryptostorm.org/viewtopic.php?f=39&t=6326

Det var en bra fråga. Vet faktiskt inte, det får någon annan svara på.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Så NSA som betalat för eller tvingat till sig googles och facebooks personuppgifts data sysslar inte med Spioneri heller då enligt dig?

Och Facebook och google är öppna med att de delar med sig av data till NSA?

Edit: Vad jag försöker säga är att google och facebook spionerar åt NSA / USA. Detta kanske inte framgick i ursprungsinlägget.

Belägg på ditt påstående om att de betalat för det

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Belägg på ditt påstående om att de betalat för det

Betalat eller tvingat till sig skrev jag.

Det finns ordentligt med belägg för att de företag som inte samarbetat med NSA fått böter som inom några månader skulle ruinerat dem, så vi kanske kan se det som en omvänd betalning... Rätten att få överleva som företag och öht få in pengar mot alla personuppgifter?

Permalänk
Medlem

Det här börjar bli jobbigt vad tar ni helst bli spionerade av pts och en annan massa skit eller använda floppy drives och ide hdd istället för en ssd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Betalat eller tvingat till sig skrev jag.

Det finns ordentligt med belägg för att de företag som inte samarbetat med NSA fått böter som inom några månader skulle ruinerat dem, så vi kanske kan se det som en omvänd betalning... Rätten att få överleva som företag och öht få in pengar mot alla personuppgifter?

Vet du ens vad böter är?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklad:

Det här börjar bli jobbigt, vad tar ni helst? Bli spionerade på av pts och en annan massa skit, eller använda floppy drives och ide hdd istället för en ssd?

Ser inte riktigt hur det har med varandra att göra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niklad:

Det här börjar bli jobbigt vad tar ni helst bli spionerade av pts och en annan massa skit eller använda floppy drives och ide hdd istället för en ssd

Post och telestyrelsen spionerar inte på någon. Det är en tillsynsmyndighet för post och telekommunikation. De ser alltså till att företag den sektorn följer lagar och bestämmelser. De spionerar alltså inte på folk ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Har precis blivit utsatt för dataintrång, har fått min hemsida raderad , går ej göra backup utan allt ligger i molnet. IP nr har tagit fram som visar det är från Bahnhof, menas detta att man inte heller kan lösa dessa brott då man vägrar uppge personen bakom ip nr ? Just nu är hela mitt livsverk borta, och en webshop som ja idagsläget baserade min inkomst på.

Någon som vet vad som gäller i dessa fall, det är under polisinredning men kommer Bahnhof även här vägra lämna ut namn och adress om de visar sig vara möjligt till detta.
Känner mig jävlig utsatt och att de inte tas tillräckligt seriöst även om de höjt brottsbalk från max villkorligt -2 år till 6 månader - 6 års fängelse för dataintrång på företag.

Jag hoppas verkligen att Bahnhof står på sig och inte lämnar ut vem som stod bakom IPn. Det finns inte skäl att få ut namn och adress till personerna bakom IPn eftersom de rent av kan vara oskyldiga. Det är större risk att någon oskyldig hamnar i kläm än att du löser brottsmålet eftersom den som utförde intrånget med 99% säkerhet har skyddat sig med både proxy och anonymitetstjänster. Det är helt enkelt du som får stå ansvarig för intrånget, för att du lagrade datan i ett godtyckligt moln utan backup. Ditt argument är lika dumt som att lämna ut namn och adress på någon för att hen ovetandes smittade dig med influensa under sin inkubationstid så att du blev borta från jobbet i två veckor. Internet är inte säkert och det är ditt ansvar att se till, eller om du nu köpt ansvaret av molnet, att säkerheten mot Internet är tillräckligt.

Skrivet av robbankentor:

Det låter på dom flesta som om Bahnhof är Messias och gör allt för mänskliga rättigheter. Bahnhof är ett vinstdrivande företag som tjänar massor på det här. så sent som i morse var det ett fall med en nätpedofil som vai ett kapat facebookkonto. kunde göra övergrepp på ett antal BARN

Jag förstår inte varför Bahnhof påhejad av många här vill göra det så svårt som möjligt att hitta dessa brottslingar.

ja jag är Bahnhofkund men det känns inte speciellt bra när det gör att fler pedofiler kommer undan och skadar fler barn.

Jag kunde för ett antal år sedan läsa en liten notis i en tidning om att våran grundlag ändrats... en fjantig liten notis om en stor grundlagsändring!?!?!?

I den grundlagsändringen togs en skyddsparagraf helt bort. Det blev helt plötsligt förenat med grova straff att ha barnporrbilder på datorn. Bra va?

Detta har lett till att det är ett av de största hoten en oskyldig människa kan råka ut för, någon som bryter sig in i datorn, lägger in barnporrbilder och tipsar polisen. Det är att datan förekommer på något av dina lagringsmedia som blivit olagligt, inte själva brottet pedofili. Vad som värst är återkommer jag till efter nästa citat.

Skrivet av Berrabub:

Kunde jag hade jag skaffat Bahnhof bara för de står upp för folk. Ladda ner film, spel osv känns så pasé för mig då det finns bra streamingtjänster och spelbibliotek online. Även om jag nu har rent mjöl i påsen vill jag inte att någon spionerar på mina internetvanor.

Har du verkligen rent mjöl i påsen? Kan du garantera det? Jag menar, om du så försökt att skriva in ett lösenord på en annan användares inloggning så har du gjort ett brott. Det räcker, om man hårddrar det, att du stavat ditt vanliga användarnamn fel.

Vi har idag många Kalle Ankalagar som baseras på godtyckliga grunder. En av dem är grundlagsundantaget som gör en helt rättslös mot förekomsten av barnporrbilder på datorn. Detta oavsett om du är helt oskyldig och egentligen har ett helt annat intresse. Det finns så många lagar och regler att vilken vanlig människa som helst skall kunna sättas dit om någon vill. Det är inte för inte man försöker skapa lagar och regler som skall vara så diffusa som möjligt och helst också vara så breda som möjligt. Detta underlättar om man vill undanröja någon obekväm person. Dessutom skriver inte vanlig media om det vilket gör att det inte når ut till folk vad allvarligt det egenligen är.

Folk som säger att det inte gör något för "jag har rent mjöl i påsen" är naiva, de tror på fullaste allvar att de inte bryter mot några lagar eller att någon okänd lag gör det olagligt att bete sig på ett visst sätt eller inneha någonting. Fast det stora problemet är att våra politiker försöker smida ännu mer komplicerade lagar som skall göra det ännu svårare att vara "laglig".

Ta bara ACTA som exempel. Om det inte varit för integritetskämpande piratpartister och Wikileaks hade kanske en av de mest skumma lagarna hittills varit inplementerad i EUs grundlag. Ni kan inte drömma om vad den hade gett för juridiska möjligheter att begå grova övergrepp.

En ny sådan lag som håller på att diskuteras nu heter TTIP och innehåller en hel del skumheter som möjligheten för storföretag att stämma länder och staten. Återigen inget man kan drömma om vad det kan användas till men det finns idag en del riktiga referenser från andra länder där detta redan implementerats. I Australien ville man sätta varningsetiketter på cigarettpaket, men staten blev stämd och man fick dra tillbaka lagen. Ett litet exempel på vad detta kan göra. Diskuteras detta i allmän media? Glöm det. Det är upp till dig att ta ton mot det om du inte vill ha det här.

SVT skryter om att de är oberoende media. Det är ett falskt påstående, man är partisk men på ett diskret sätt där. Ta EU-valsdebatten som exempel. Den blev aldrig av eftersom (man skyllde på) att det fanns partier som inte kunde/ville delta angiven dag, så man valde att ställa in hela debatten och på så vis vara fullständigt partisk mot partier som var i starkt behov av att synas i media däribland piratpartiet. PP i princip isolerades från allmänmedia för att de skulle glömmas bort inför EU-valet och tappa sina mandat, vilket SVT och de andra mediebolagen lyckades med, nästan; en PPare från Tyskland lyckades få ett mandat. Ett annat exempel är hur skolorna betedde sig. I Karlstad uteslöt man PP från EU-valsdebatten men bjöd istället in SD som överhuvudtaget inte hade plats i parlamentet. Oberoende? Inte ett jota.

Folk måste, och det gäller även er som läser detta, säga ifrån när politikerna försöker stifta lagar som kränker befolkningen. DLD kränker befolkningen eftersom den rör så många oskyldiga. Att Bahnhof strider för medborgarnas rättigheter i sådan hög grad är mycket stort och faktiskt också unikt bland ISPerna. Det är faktiskt bara Bahnhof som tar strid mot detta. Ingen annan gör det och då är det inte bara, som vissa försöker få det att låta som, business bakom. Bahnhof riskerar både böter och smutskastning och det är jag säker på att inget "normalt" vinstdrivande företag vill råka ut för. Dessa kommer ta enklaste vägen för att maximera sin vinst vilket i slutändan sker på folks bekostnad.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Bra video

Lägger väll till att det vi tillåter idag, kommer byggas på i framtiden med nästa övervakningslag, och nästa, och nästa.
De med makt kommer hela tiden vilja ha mera.

Vill vi verkligen bygga en framtid där våra barn level i ett samhälle med totalövervakning? utan rätten att säga vad vi vill, där allt vi gör blir registrerat och övervakat?. Där din chef kan gå in och kolla dina åsikter och vad du och din familj gör på din fritid? osv osv.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Om andra har problem med att jag anser mitt mjöl är rent så är det dem som har problem, inte jag. Så länge jag kan förklara mig så finns det ingenting att frukta, allt annat är bara antaganden.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Såg nu att ThePiratebay gör reklam för en ny Svensk tjänst, som kryptet all trafik , gratis. Någon som testat denna?

https://www.frootvpn.com/faq/general-15.html

funkar skitbra, tillsammans med Vuze torrent (programmet gör det automatiskt) så kan man ställa in att den bara använder frootnätverket. går snabbt också.

Angående datalagring och avlyssning. Det är förjävligt. Vilken jävla kränkning på friheten. Den enda goda sida är den negativa. Censur, datalagring och avlyssning är ett hinder för vetenskap, sanning, frihet och godhet. Man får helt enkelt svälja det faktum att ondska finns och jag har den rätten att vara fri. Det är det enda goda med det, att man ser hur skruvad makten (LÄS PENGAR) är. Lagarna finns där för att scamma människor på enorm skala(inte bara, såklart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av makerspace:

funkar skitbra, tillsammans med Vuze torrent (programmet gör det automatiskt) så kan man ställa in att den bara använder frootnätverket. går snabbt också.

Angående datalagring och avlyssning. Det är förjävligt. Vilken jävla kränkning på friheten. Den enda goda sida är den negativa. Censur, datalagring och avlyssning är ett hinder för vetenskap, sanning, frihet och godhet. Man får helt enkelt svälja det faktum att ondska finns och jag har den rätten att vara fri. Det är det enda goda med det, att man ser hur skruvad makten (LÄS PENGAR) är. Lagarna finns där för att scamma människor på enorm skala(inte bara, såklart). https://www.youtube.com/watch?v=2xT10avsorI

Men hur kan en svensk-satt VPN Service vara supersäker om trafiken går via Sverige?
Deras data blir väl också lagrad i sådana fall?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

Men hur kan en svensk-satt VPN Service vara supersäker om trafiken går via Sverige?
Deras data blir väl också lagrad i sådana fall?

Poängen är att du inte ser vem som skickar & tar emot. Man bör väl kanske också tänka sig för då all din trafik går igenom servern o de kan "avlyssna" dig istället

Om du tänker dig att du har två enheter (datorer anslutna till vpn) kopplade till din router (vpn server) så syns det inte utifrån vilken enhet som skickar/tar emot datan. Du ser bara routerns ip.

Vpn tunnelns trafik är krypterad, så det blir ungefär samma som om du hade en kabel från din dator till servern som trafiken går igenom.

Men just supersäkert behöver det inte vara.

Permalänk

Dom två sista styckena säger typ samma sak!

Varför?

Visa signatur

HP 550-256no| A10-8750 | R7 360
Nokia 6.1 2018 | 128GB Samsung

Permalänk

Man snackar så jävla mycket om att EU direktiv dit o EU direktiv hit och de ska följas osv. Ändå väljer man att i Sverige bara plocka godsakerna och inte följa fullt ut! Hycklare är vad dom är. Samma sak som med införsel av alkohol mellan EU länder! Sverige kämpade emot länge innan man fick ge sig och det var det ända rätta! personligen tycker jag inte om EU och tycker inte vi borde vara med men är man med i leken får man leken tåla!

Visa signatur

AMD phenom II X6 1090t 3,9ghz|Corsair H60 2xnoctua p12|12gb corsair vengeance 1600|AMD Saphire R9 290 Tri-X|XFX 850w 80+ Bronze|OCZ aghility III 60gb,Samsung EVO 256gb|WD green 2tb|WD caviar blue 1,5tb|F-D R4 titanium grey|

Besök oss påwww.Dirtyswedes.com en svensk BF4 klan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirty Frog:

Man snackar så jävla mycket om att EU direktiv dit o EU direktiv hit och de ska följas osv. Ändå väljer man att i Sverige bara plocka godsakerna och inte följa fullt ut! Hycklare är vad dom är. Samma sak som med införsel av alkohol mellan EU länder! Sverige kämpade emot länge innan man fick ge sig och det var det ända rätta! personligen tycker jag inte om EU och tycker inte vi borde vara med men är man med i leken får man leken tåla!

Det är smidigt att skylla på eu när det passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Om andra har problem med att jag anser mitt mjöl är rent så är det dem som har problem, inte jag. Så länge jag kan förklara mig så finns det ingenting att frukta, allt annat är bara antaganden.

Suck...
Och just därför att de flesta tänker så, så går övervakningslag efter övervakningslag igenom.
Sen står man med byxorna nere och skyller på andra.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Selo:

Suck...
Och just därför att de flesta tänker så, så går övervakningslag efter övervakningslag igenom.
Sen står man med byxorna nere och skyller på andra.

Vem är du (eller någon annan) att avgöra hur rent mitt mjöl är? Har någon en invändning och jag kan förklara mig så finns det inget problem, men sen kommer foliehattarna som du och har ett problem med allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dirty Frog:

Man snackar så jävla mycket om att EU direktiv dit o EU direktiv hit och de ska följas osv. Ändå väljer man att i Sverige bara plocka godsakerna och inte följa fullt ut! Hycklare är vad dom är. Samma sak som med införsel av alkohol mellan EU länder! Sverige kämpade emot länge innan man fick ge sig och det var det ända rätta! personligen tycker jag inte om EU och tycker inte vi borde vara med men är man med i leken får man leken tåla!

Exakt vad är det du tycker är dåligt med EU eftersom du lider så?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Jons ess i rockärmen är att ringa Putin och sätta upp Bahnhof HQ i Sibiriens djupa skogar, bra kylning på serverhallarna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Master Chief:

Förstår DU inte problemet med att VPN:er starkt limiterar din bredbandshastighet?

Då har man en för långsam VPN tjänst.
Möjligen kan en snabb VPN tjänst påverka din ping.

Skrivet av Söderbäck:

Det är inte så motstridigt som ni får det att låta.
Tidigare hade EUdomstolen ett direktiv om att det skulle finnas en lagstiftning i medlemsländerna angående datalagring.
Det EUdomstolen gjorde i våras var att ta bort direktivet. EU tvingar inte längre på denna lag hos något land.
Det är alltså från och med i våras fritt fram för varje land att själv ta ställning i frågan.

Nja. EU domstol konstaterade att direktivet innebar en grov kränkning av den personliga integriteten, och att den personliga integriteten går före. Det i det närmaste ogiltigförklarade direktivet. Sverige hävdar å sin sida att det är så stora skillnader på direktivet, och hur "vi" har implementerat det, så att vår lagring inte är integritetskränkande i samma utsträckning. Personligen är jag av åsikten att det är skitsnack, men vi får väl se vad Bahnhof lyckas åstadkomma.

Skrivet av lossah:

Fruktansvärt olämplig fråga att ställa på Swec, men vad är problemet med övervakning av datatrafik? Missar det helt. Ju mindre anonym du är, desto mindre skitstövlar på internet. Den teorin tror iaf jag på.

Vad är folk så rädda för? Säg inte "det är principen" som argument. Att datan ska användas av någon fuling som vill jävlas med folk?

Staten är inte din kompis. Läs lite om IB-affären. Sossarna hade helt enkelt skapat en hemlig underrättelsetjänst som hade möjligheten att få dig att bli av med jobbet, för att du hade parkerat på fel skolas parkering. Vill du verkligen att staten som bevisligen ägnar sig åt saker den inte har med att göra, ska ha full insyn i ditt privatliv?

Skrivet av Saliciouscrumbs:

Slutligen vill jag poängtera, med risk av att jag blir påhoppad av alla på Sweclockers, att polisen använder dessa uppgifter att bekämpa och klara upp grova brott - vilket alla här måste se som ett gemensamt mål för samhället. Tro mig, det är inte lätt för polisen att få ut dessa uppgifter.

Mmm, grov kriminalitet, senaste förslaget var att utvidga möjligheterna för polisen att få tillgång till dessa data, samt FRA's data vid förundersökningar gällande piratkopiering. Piratkopiering måste falla under grov ekonomisk brotslighet då, antar jag.

Skrivet av Mutation:

Folk ropar högt när ens IP-adress ska lagras 6 månader (för att exempelvis via domstolsbeslut kunna begära ut information som kan leda till att någon som förföljer sina mobboffer på nätet grips). Men sen så ger man gladeligen helt frivilligt bort all information om ens vardag, filmsmak, favoritbok, kärleksrelation etc till både Google och Facebook. Varför skulle någon behöva anstränga sig för att hitta data, de flesta ger ju redan bort den helt gratis.

Därför att här gör men ett eget val. Jag har valt att inte ha Facebook, jag har inte talat om för Google vem jag är, jag har inte knutit telefonen till någon automatisk tjänst som identifierar och spårar mig, osv. Datalagringen tar helt bort ditt inflytande över vem som har tillgång till de data du (helt korrekt) tycker att man i alla fall kastar vilt omkring sig.

Skrivet av Flamso:

Va? Vi är inte alls döda?! Det här har uppmärksammats och kritiserats av PP sen dag ett och helt galet mycket när det upphävdes i Europadomstolen. Speciellt det faktum att regeringen fixade så utredningen började lagom efter valet till Europaparlamentet och att det skulle vara klart lagom till efter riksdagsvalet...

Tyvärr syns inte såna saker alls mycket om man inte följer partiet i fråga på sociala medier. Debattartiklar och dylikt godkänns av tidningarna så det är svårt att få saker publicerade bara för att man vill. Oftast skickas det in ett tjugotal varje vecka liksom, bara från PPare och det var mycket större tryck under valrörelsen.

PP har tyvärr hamnat lite i skymundan, men vi står fortfarande för integritet och mänskliga rättigheter som inget annat parti verkar våga ta stark ställning för.

PP förlorade när de breddade sitt partiprogram. Det fanns mängder av folk som var villiga att rösta för en fråga de ansåg var viktig. Men att lägga en röst på mijöpartiet, med lite bättre uppfattning om personlig integritet, och skyddet den behöver... Glöm det. De som vill rösta på miljöpartiet gör det redan. Tyvärr. Sen hjälper det så klart inte att ni varken hördes eller syntes i upptakten till valet. Eftersom jag är "medlem" så röstade jag på partiet i alla fall, men det var få andra som ens visste att PP var ett alternativ.

Skrivet av Rajat:

Du har fått allt om bakfoten, det är ingen som spionerar på dina internetvanor över huvud taget, absolut inte ifall du har (som du själv säger) rent mjöl i påsen.

Handen på hjärtat dock. Ingen av oss har rent mjöl i påsen. Är det inte piratkopior så är det svarta pengar, eller så fuskas det med sjukdagar. Eller skatten.

Skrivet av Azlan1:

Problemet är att det inte finns någon oberoende som har koll på FRA och säpo när det kommer till övervakning ja lagen säger att dom måste gå till domstol men hur vet vi att dom gör det?.

FRA har inget med datalagringen som det pratas om här att göra. Deras verksamhet är så mycket vidrigare. Poängen är dock att FRA / SÄPO inte har något val annat än att gå till domstol för att få ut dessa uppgifterna, eftersom de lagras hos operatörerna och polisen ges inte en möjlighet att hämta dem själva, utan man får begära ut dem, varpå operatören skicka över dem. I sann IBM anda borde uppgifterna skrivas ut, och skickas i containers när en sådan begäran kommer in.

Skrivet av CFSsss:

Folket har röstat, vi vill inte ha något 1984 samhälle!

Um. Hade folket röstat, hade vi sluppit övervakningen. Sanningen är dock att det parti som profilerat sig som mot övervakningen fick så få röster att de inte syntes på valresultatet.

Mitt mjöl är inte rent. Det mesta av mitt mjöl är inte ens mitt. Och inte är det i min påse i heller. Jag har jobbat svart. Jag har fuskat med ekonomisk brottslighet. Jag har begått it brott, och jag har piratkopierat, och jag har pysslat med smuggling, både knark, och alkohol. Samt hembränt. Och det är bara de brott jag faktiskt vet om att jag begått. Och som det är så länge sedan så att de är preskriberade.
Vem som faktiskt dricker alkohol har inte kommit i kontakt med hembränt, eller smuggelsprit? Är det egentligen någon som är helt säker på att de ens har mjölet i sin egen påse?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av lossah:

Fruktansvärt olämplig fråga att ställa på Swec, men vad är problemet med övervakning av datatrafik? Missar det helt. Ju mindre anonym du är, desto mindre skitstövlar på internet. Den teorin tror iaf jag på.

Vad är folk så rädda för? Säg inte "det är principen" som argument. Att datan ska användas av någon fuling som vill jävlas med folk?

Bara nyfiken.

Har du varit på Google?
Har du tittat på bilder om dvs kändisar?
Har du Laddat ner bilderna?
Har du tittat på stream om nya filmer online?
Har du Lyssnat eller sett filmer / musik på youtube? Som har licens?
Har du laddat upp filmer / musik på youtube?
Då, enligt svenska shit-copyright-crap lagar, är du olaglig.
Ha så roligt om dom väljer att stämma dig. Kanske blir lätt summa på 2 Miljoner.
Have fun.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk

Är detta inte olagligt?

Svensk datalagring har ju olaglig förklarats av eu, så om dem tvingas till detta så bryter det mot lagar.

Post och telestyrelsen är olaglig verksamhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nja. EU domstol konstaterade att direktivet innebar en grov kränkning av den personliga integriteten, och att den personliga integriteten går före. Det i det närmaste ogiltigförklarade direktivet. Sverige hävdar å sin sida att det är så stora skillnader på direktivet, och hur "vi" har implementerat det, så att vår lagring inte är integritetskränkande i samma utsträckning. Personligen är jag av åsikten att det är skitsnack, men vi får väl se vad Bahnhof lyckas åstadkomma.

Ja det är ju et totalt ogiltigförklarande av EUdirektivet! Inte samma sak som att det gjorts direktiv/lagändringar i vårt avlånga land däremot.
Juridiskt har det inte kommit något direktiv från EU om att medlemsländerna inte får datalagra. Det man faktiskt har gjort är än så länge bara att plocka bort kravet att medlemsländer i EU ska datalagra.
Det man däremot möjligtvis kan ta spjärn emot är väl då i vilken utsträckning Svensk lag måste följa mänskliga rättigheter. Men då handlar det väl snarare om en juridisk dans mellan mänskliga rättigheter och svensk lag. Så i ett sådant scenario är det inte europeisk och svensk lagstiftning som krockar längre. Det är den delen jag har velat tydliggöra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillen300:

Svensk datalagring har ju olaglig förklarats av eu, så om dem tvingas till detta så bryter det mot lagar.

Post och telestyrelsen är olaglig verksamhet.

Jag citerar mig själv (igen) från tidigare i tråden. Frågan fortsätter komma upp ;).

Skrivet av Söderbäck:

Det är inte så motstridigt som ni får det att låta.
Tidigare hade EUdomstolen ett direktiv om att det skulle finnas en lagstiftning i medlemsländerna angående datalagring.
Det EUdomstolen gjorde i våras var att ta bort direktivet. EU tvingar inte längre på denna lag hos något land.
Det är alltså från och med i våras fritt fram för varje land att själv ta ställning i frågan.

I Sverige finns lagen kvar. Men det bryter inte mot datalagringsdirektivet, för det finns inget gällande direktiv från EU i denna fråga längre. EU säger varken bu eller bä.

Viktigt här är att man än mindre bör kritisera post och telestyrelsen. De är en tillsynsmyndighet vars uppdrag kommer från vår stat och deras uppdgrag är att följa svenska lagar och bestämmelser. Eller snarare att verksamma aktörer inom branschen de har span på följer de lagar och bestämmelser som finns. Så de måste följa vad som står i svensk lag annars begås tjänstefel. De stiftar inte sina egna lagar eller bestämmer sina egna spelregler.

Som tillägg kan jag väl tycka (högst subjektivt) att man i Sverige borde se rimligheten i att inte ha kvar lagen heller om den nu enligt EU går i klinch med mänskliga rättigheter. Aningen märkligt. Men EU har som sagt inte förbjudit datalagringen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

PTS springer ärenden åt regeringen som i sin tur slickar röv åt usa som i sin tur är världspolisen No.1!

Om folk tror att det inte lagras telefonsamtal och datatrafik i det dolda och har så gjort sedan internets och telefonens begynnelse så bör man tänka om.
FRA kom fram i ljuset och då blev det legitimt att lagra mobil och datatrafik. Tror folk att det bara hände på en natt?

En mänsklig röst pratar i ca 100-350Hz. Jämför detta med en mp3:a på 192kHz. Du kan prata in nästan oändligt med röst på en liten hårddisk. Hur länge varar ett vanligt telefonsamtal? Hur stor kapacitet har en lagringsserver?

Datamängd: Hur mycket text får du plats med i ett .txt-dokument som är på 1 gig?

Detta är både jobbigt och läskigt att tänka på. Inte för att man är kriminell eller begår brott på nätet utan för att man som medborgare inte vill leva i en polisstat. Även människors sjukhusjournaler är elektroniska idag. Allt är elektroniskt lagrat. I framtiden så kommer inte krigen bestå av soldater och bomber, de kommer att bestå av kompetenta hackers som stänger ner hela länder med hjälp av en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

PTS springer ärenden åt regeringen som i sin tur slickar röv åt usa som i sin tur är världspolisen No.1!

Om folk tror att det inte lagras telefonsamtal och datatrafik i det dolda och har så gjort sedan internets och telefonens begynnelse så bör man tänka om.
FRA kom fram i ljuset och då blev det legitimt att lagra mobil och datatrafik. Tror folk att det bara hände på en natt?

En mänsklig röst pratar i ca 100-350Hz. Jämför detta med en mp3:a på 192kHz. Du kan prata in nästan oändligt med röst på en liten hårddisk. Hur länge varar ett vanligt telefonsamtal? Hur stor kapacitet har en lagringsserver?

Datamängd: Hur mycket text får du plats med i ett .txt-dokument som är på 1 gig?

Detta är både jobbigt och läskigt att tänka på. Inte för att man är kriminell eller begår brott på nätet utan för att man som medborgare inte vill leva i en polisstat. Även människors sjukhusjournaler är elektroniska idag. Allt är elektroniskt lagrat. I framtiden så kommer inte krigen bestå av soldater och bomber, de kommer att bestå av kompetenta hackers som stänger ner hela länder med hjälp av en dator.

Lagring kan väl inte vara några problem?
"Stasis enorma arkiv omfattar 111 hyllkilometer med tätt packade akter."

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Det är smidigt att skylla på eu när det passar.

Precis

Skrivet av Rajat:

Exakt vad är det du tycker är dåligt med EU eftersom du lider så?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrev inte att jag lider! Men EU är inte min sak. Exakta orsaker hör till en helt annan diskussion. Dock skrev jag att om man är med i leken får man leken tåla och just nu är vi med i EU och borde följa vad dom säger med datalagringen osv.

Visa signatur

AMD phenom II X6 1090t 3,9ghz|Corsair H60 2xnoctua p12|12gb corsair vengeance 1600|AMD Saphire R9 290 Tri-X|XFX 850w 80+ Bronze|OCZ aghility III 60gb,Samsung EVO 256gb|WD green 2tb|WD caviar blue 1,5tb|F-D R4 titanium grey|

Besök oss påwww.Dirtyswedes.com en svensk BF4 klan!