Permalänk
Medlem

Max prestanda på 230w :)

Tänkte bygga mig en extra maskin i brist på annat.
Jag har ett Chieftec dragon mATX chassi med orginal nätagg på 230w som det ska byggas i.
Så vad orkar det driva ? MB, CPU, RAM och eventuellt GFX är allt som ska drivas och en SSD samt 2 fläktar som jag redan har.

Låt fantasin flöda men priset är givetvis intressant oxå.

Permalänk
Skrivet av ZER0Z:

Tänkte bygga mig en extra maskin i brist på annat.
Jag har ett Chieftec dragon mATX chassi med orginal nätagg på 230w som det ska byggas i.
Så vad orkar det driva ? MB, CPU, RAM och eventuellt GFX är allt som ska drivas och en SSD samt 2 fläktar som jag redan har.

Låt fantasin flöda men priset är givetvis intressant oxå.

bättre att du tar & satsar på ett nätagg av kvalitet då det är den viktigaste delen i datorn.
du vinner inget på att använda begagnande prylar som nätagg som är flera år gamla.

sen får man inte fram info om nätagget hur gammalt det är ? är det också chieftec eller OEM.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

bättre att du tar & satsar på ett nätagg av kvalitet då det är den viktigaste delen i datorn.
du vinner inget på att använda begagnande prylar som nätagg som är flera år gamla.

sen får man inte fram info om nätagget hur gammalt det är ? är det också chieftec eller OEM.

Visst är det enklast att köpa nytt.
Men detta är mer en kul grej.
Det är chieftec agg som är ca 5år skulle jag tippa på.

Med dagens strömsnåla alternativ borde det duga till en vardaglig maskin t.e.x nya AM1.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta nätagg har tidigare drivit ett system med en P4 3.0ghz vilket ansågs vara en riktigt strömtjuv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ZER0Z:

Visst är det enklast att köpa nytt.
Men detta är mer en kul grej.
Det är chieftec agg som är ca 5år skulle jag tippa på.

Med dagens strömsnåla alternativ borde det duga till en vardaglig maskin t.e.x nya AM1.

Den drar utan problem runt en AM1 plattform men det handlar mer om att risken att nätagget pajar är så stor att det är inte värt att chansa.
Ett riktigt bra nätagg för en billig peng är XFX Core, kostar 400kr för 450W, och är av en av de bästa tillverkarna av nätagg.

Ska du köpa grejer som är nya för mer än 1000kr så investera i ett nätagg som inte exploderar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Själv körde jag nyligen ett liknande system, fast med en i3:a på ett 220W agg i en gammal HP-dator, funkade prima, kunde lira BF4 och benchmarka 6h+ och de drog ca 170W från väggen.

För er som skriker nu, kolla http://www.guru3d.com/articles-pages/nvidia-geforce-gtx-750-a...

"System Wattage with GPU in FULL Stress = 186W" med en Intel Core i7-3960X Extreme

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Skrivet av spinxen:

Själv körde jag nyligen ett liknande system, fast med en i3:a på ett 220W agg i en gammal HP-dator, funkade prima, kunde lira BF4 och benchmarka 6h+ och de drog ca 170W från väggen.

För er som skriker nu, kolla http://www.guru3d.com/articles-pages/nvidia-geforce-gtx-750-a...

"System Wattage with GPU in FULL Stress = 186W" med en Intel Core i7-3960X Extreme

http://i.imgur.com/dUSD22Z.png

fast det handlar inte om Watt utan kvalitén på det den lämnar ut. med så gamla prylar och budget agg.. varför snåla om nu ett nytt med kvalitet kostar 400kr xfx 450W

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

fast det handlar inte om Watt utan kvalitén på det den lämnar ut. med så gamla prylar och budget agg.. varför snåla om nu ett nytt med kvalitet kostar 400kr xfx 450W

Jo jag förstår det också, men på något vis är det en liten tjusning med att bygga budget, eller prestanda per krona också. Jag vet att dåliga agg kan skada komponenter, dock har jag aldrig erfarit detta.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Jo jag förstår det också, men på något vis är det en liten tjusning med att bygga budget, eller prestanda per krona också. Jag vet att dåliga agg kan skada komponenter, dock har jag aldrig erfarit detta.

Du slog huvudet på spiken Som jag skrev tidigare detta är ju mer en kul grej.
Jag är väl medveten om riskerna med detta bygge.

En G3258 kan ju vara en bra grund.

Permalänk
Skrivet av spinxen:

Jo jag förstår det också, men på något vis är det en liten tjusning med att bygga budget, eller prestanda per krona också. Jag vet att dåliga agg kan skada komponenter, dock har jag aldrig erfarit detta.

fast som så många gånger förut grundar man sitt resultat på ett nätagg.. din statistik är då 100% fungerande men vad sen?
hur många nätagg brann upp ? hur många husbränder ? hur många döda datorer?

kan ju tillägga det att har du varit oaktsam lämnat datorn på när du går till jobb/skola så kan du bli ersättnings skyldig eller bli utan försäkring på hus. det är inte bara din egendom som du sätter på spel.

Skrivet av ZER0Z:

Du slog huvudet på spiken Som jag skrev tidigare detta är ju mer en kul grej.
Jag är väl medveten om riskerna med detta bygge.

En G3258 kan ju vara en bra grund.

investera i en brandsläckare fast det blir ju dyrare.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

fast som så många gånger förut grundar man sitt resultat på ett nätagg.. din statistik är då 100% fungerande men vad sen?
hur många nätagg brann upp ? hur många husbränder ? hur många döda datorer?

kan ju tillägga det att har du varit oaktsam lämnat datorn på när du går till jobb/skola så kan du bli ersättnings skyldig eller bli utan försäkring på hus. det är inte bara din egendom som du sätter på spel.

investera i en brandsläckare fast det blir ju dyrare.

Nu tror jag bestämt att du ska ta dig en kopp av valfri lugnande vätska och luta dig tillbaks. Det finns hundratals saker i hemmet och vardagen som är potentiellt farligare än ett åldrat nätagg

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Mycket känslor i detta ämne tydligen
Tror knappast jag är ensam om att ha en lite äldre nätdel.
Jag tänker dock köra på min nätdel då jag inte tror den kommer orsaka nån skada.

Har bestämmt mig för att prova nya kabini. Ska se vad det duger till även om det finns tester som vissar att den duger gott till vardagligt användande så är det trevligt mer egen erfarenhet.

Permalänk
Skrivet av spinxen:

Nu tror jag bestämt att du ska ta dig en kopp av valfri lugnande vätska och luta dig tillbaks. Det finns hundratals saker i hemmet och vardagen som är potentiellt farligare än ett åldrat nätagg

frågan är väl vad grundas din teori att gamla nätagg som inte håller 80+ är så pålitliga som du menar?

ja har sett nätagg ta eld utan förvarning. det är svårt stoppa den branden

det finns dokumenterade fall med stationära som börjat brinna.
har du gammalt nätagg damm & dålig överspänningsskydd. varför ? kör du gammal bil utan säkerhetsbälten också pga att man får.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

frågan är väl vad grundas din teori att gamla nätagg som inte håller 80+ är så pålitliga som du menar?

ja har sett nätagg ta eld utan förvarning. det är svårt stoppa den branden

det finns dokumenterade fall med stationära som börjat brinna.
har du gammalt nätagg damm & dålig överspänningsskydd. varför ? kör du gammal bil utan säkerhetsbälten också pga att man får.

Mitt påstående är evidensbaserat vilket innebär att jag väger samman min expertis med bästa tillgängliga kunskap, den enskildes situation, erfarenheter och önskemål vid beslut om utlåtande. Eller så säger jag bara vad jag tror.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX