LG slår sista spiken i kistan för plasma-tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Då bör du nog kolla så att sen är ok. För min Panasonic 50" blir inte ens ljummen efter mer än 15h tittande

Skickades från m.sweclockers.com

Jag klagar inte! Kan bli rätt kallt på rummet ibland. Den har inte haft några struligheter förutom att den blir varm, har haft den snart i 5 år!

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem

Hoppas OLED tar fart ordentligt snart, ska bli väldigt intressant att se den tekniken.

Sedan tror jag att alla "svenssons" som säger "LCD TV ser skit ut, det ska vara LED" som gjort att plasma försvunnit, okunskap helt enkelt och så kan jag tänka mig att tillverkarna pushar och gör reklam för Smart TV, LED, 16 miljoner hz och det låter ju bra om man inte har koll.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Nackdelen med plasma är väl att det blir så hett i apparaten så att det bänner sönder elektroniken?

Nej. Varmt, ja men inte så pass att det bränner sönder elektroniken. Bra kvalité = inga problem

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Eller så köper du dig en LED TV, bättre på alla fronter.

Tycker/tror du fortfarande att LED TV är bättre på alla fronter?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

Up yours plasma lovers!!!

Doohh..! Äger ju en plasma

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

I början av veckan kunde jag till exempel njuta av Destiny-GUI:t i mitt nedre vänstra hörn..
http://instagram.com/p/ukkkwyvcuP/

Sånt får jag på min LED-skärm också efter att den stått igång med statistik bild tillräckligt länge (nu under 1h). Alla mina LCD-skärmar har varit påverkade av detta när de börjar få några år på nacken. Tycker det är synd att Plasma framhålls som ett så mycket sämre alternativ just på grund av detta. Det är inget unikt för dem.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av Conglo:

Är rätt nöjd med min stora gamla plasma TV. Värmer upp hela övervåningen på vintern

Haha, låter roligt, men för mig är det verklighet. Bor i en etta och har aldrig haft mina element igång på vintern. Behöver bara ha igång min 7 år gamla plasma, så är värmefrågan löst

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Skrivet av rewoX:

Eller så köper du dig en LED TV, bättre på alla fronter.

Finns inga LED-tv Sony hade några prototyper med LED men det blev inget
http://www.cnet.com/news/sony-crams-6-million-leds-into-proto...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Temporära inbränningar får jag "hela tiden" på min ST50. Nu kanske de gjorde amazing stuff och lagade ALLT till ST60, men skulle tro att du kommer/kan få en del också. Beror ju givetvis på vad man gör och hur statiskt material det handlar om.

I början av veckan kunde jag till exempel njuta av Destiny-GUI:t i mitt nedre vänstra hörn..
http://instagram.com/p/ukkkwyvcuP/

Min VT60 har inte ens varit i närheten av inbränning, fast har haft statisk bild direkt från datorn i flera timmar massor gånger, jag tror inte det är ett problem med inbränning nått mer, Dock finns det ju andra problem med plasma.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlbertMwugabi:

Hoppas OLED tar fart ordentligt snart, ska bli väldigt intressant att se den tekniken.

så imponerande är inte OLED tekniken.
men det beror också på vad man jämför med.

Den ena är en LG 880W flat OLED och den andra en modifierad Pioneer KRP-500A

Kuggfråga:
vilken är vilken?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal Samsung plasma tv, (en tjock platt-tv, väger satan, en av de första som kom) bara älskar den. Bränner inte fast, varm och skön bild, ljudet är förvånansvärt bra för att vara så gammal. Tycker ljudet är bra mycket bättre än de flesta medelpris televisionsapparater.

Min fader köpte en ny Samsung plasma i 10 000 kronors klassen för inte så länge sedan, bilden är alldeles suddig och ojämn jämförd med min gamla trotjänare. För att inte tala om ljudet, urkasst. Han har även ett par andra LED och LCD apparater som de alla lider av samma problem med den taskiga bilden.

Det enda negativa, eller positiva, beror på hur man ser det är att den blir riktigt varm.

Så jag kommer inte byta ut den så länge den lever.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

snart dags att hjälpa morsan att köpa en tv igen men var tråkigt jag gillar plasma ser bättre ut än min TN skärm för 1590kr dålig jämförelse med bättre än inget men så är livet och vi köpte en för 5000kr så en lowend tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

så imponerande är inte OLED tekniken.
men det beror också på vad man jämför med.

Den ena är en LG 880W flat OLED och den andra en modifierad Pioneer KRP-500A
http://privat.bahnhof.se/wb192876/kurovsoled1.jpg

http://privat.bahnhof.se/wb192876/kurovsoled4.jpg

Kuggfråga:
vilken är vilken?

Skulle vid första anblick faktiskt säga att Pioneern står till vänster, ur åskådarperspektiv.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conglo:

Jag klagar inte! Kan bli rätt kallt på rummet ibland. Den har inte haft några struligheter förutom att den blir varm, har haft den snart i 5 år!

Vem sa att du klagade? Det lät dock som du menade att du nästan brände dig om du tog på tv:n.
Min blir knappt ljummen som jag skrev, men det kan ju också bero på din tv:s ålder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Plasma-TV drar enormt mycket ström, så det är helt normalt att den värmer upp rummet. Hur varm själva apparaten blir beror ju på var du lägger handen. Jag vågar lova att din TV också värmer upp en hel del.

Nja alltså jag har känt på den flertalet gånger då hört att dom kan bli rätt varma. Men på sin höjd är den knappt ljummen efter mer än 10h drifttid...även under sommmartid.
Känner lite överallt på tv:n, kanske jag haft tur

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Känns tråkigt att det blev såhär, måste dock erkänna att lcd tekniken blivit mycket bättre sen jag köpte min plasma 2008 men föredrar plasma framför LCD fortfarande. Frågan är bara om man ska passa på och köpa en ny plasma nu eller vänta ett par år och hoppas OLED kliver ner ett par prisklasser...

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Min VT60 har inte ens varit i närheten av inbränning, fast har haft statisk bild direkt från datorn i flera timmar massor gånger, jag tror inte det är ett problem med inbränning nått mer, Dock finns det ju andra problem med plasma.

Med inbränning antar jag att du menar IR /Ghosting där en spökbild framträder men som inte är permanent. Inbränning som begrepp blandas väldig ofta ihop med detta men där inbränning av en panel är permanent.

Hur som helst min VT60 visar spökbilder om jag visar statiska bilder en längre tid. De försvinner oftast bara av att titta på något annat men att säga att detta fenomen inte förekommer längre än felaktigt, det är betydligt bättre än tidigare men det ligger liksom i tekniken. Dock tror jag att det kan variera från panel till panel, har läst om vissa som har väldigt stora problem med inbränning även på nyare modeller. Så antingen har du haft tur att få en riktigt bra panel eller så har du inte kollat tillräckligt noga.

Finns många problem med plasma men enligt mitt tycke så är dessa fel betydligt enklare att ha överseende med än de problem som LCD dras med. Lämnade tillbaka en Sony w905 och bytte mot min Panasonic VT60 och skulle aldrig vilja byta tillbaka igen. Väntar dock med spänning vad som händer med OLED-tekniken men anser att den fortfarande lider av för många barnsjukdomar.

När vi ändå pratar om OLED är det ju många som glömmer att även den tekniken lider av inbränning och är faktiskt mer mottaglig för inbränning än plasmatekniken. Får se när Svensson börjar klaga på det.

Skrivet av Swedish Berserk:

Hur går det med OLED egentligen? Tycker det varit ganska tyst om det länge och det finns enbart till väldigt dyra TV apparater. Angående plasma har jag inte haft det men tänker genast på inbränd bild när jag hör plasma faktiskt. Annars verkar LG vara dom som satsar mest på OLED vilket är bra men det verkar vara problem med att få ner priserna.

OLED lider också av inbränningar/ghosting. Har sett flera exemplar i butik som har haft loggor som ligger kvar. Anledningen till att LG är de som satsar mest på OLED är för att de för tillfället är de enda som klarar av att serietillverka paneler till vettiga priser. Samsung har ju t.ex. gått ut med att de väntar med OLED och därför satsar de istället stenhårt på att övertyga Svensson att de behöver böjda tv-apparater och annan dynga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slappizz:

Kan passa på att fråga när det finns flera med liknande panasonic plasma som mig (ST60Y). Jag har tyvärr fått ett exemplar som lider av ganska högt surr från panelen. Det är vanligtvis inget man tänker på vid film tittande men när man tittar på vanlig tv så händer det ganska ofta att det hörs.
Är det någon som vet om det finns något man kan göra eller är det bara att gilla läget?

Innan jag köpte 65ST60 så läste jag en del som fått surrande exemplar, man hade då bytat ut men i vissa fall hjälpte det inte. Man fick även hem tekniker som bytade ut delar i TVn. Alla Plasma apparatar surrar med vissa färger mer eller mindre, som tur är surrar min så pass lite att man inte tänker på det vid normal användning. Jag försöker inte förfina något här, jag är ganska känslig för sådana saker, hade nämligen en hel del problem med det på förra LG TVn.

Kan fälla in att LG tvn jag hade skapade en del buzz från vibrerande plåtar, det gick att åtgärda ganska lätt genom att trycka till den på baksidan(tunn plåt). Vet inte om det är samma på Panasonic. Förövrigt kan jag säga att kvalité skillnaden mellan LG och Panasonic är i regel ganska stor, inte minst fysiskt. Ska dock tillägga att LGn kostade kanske 14 000 kr precis som min föregående Panasonic medan den jag har nu kostade strax under 20 000 kr.

Skrivet av alatan:

Min fader köpte en ny Samsung plasma i 10 000 kronors klassen för inte så länge sedan, bilden är alldeles suddig och ojämn jämförd med min gamla trotjänare. För att inte tala om ljudet, urkasst. Han har även ett par andra LED och LCD apparater som de alla lider av samma problem med den taskiga bilden.

Det enda negativa, eller positiva, beror på hur man ser det är att den blir riktigt varm.

Ja man ska ju veta att bara för att det är plasma så är det inte en super TV, självklart finns det bra och dåliga Plasma apparater och de dåliga kan vara riktigt riktigt dåliga. Vet att mina föräldrar har en LG 50" som de köpte för runt 6000 kr, svärta där är extremt dålig, klart sämre än min Sony LCD(som också har ganska dålig svärta trotts att den är av dyrare modell).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det största problemet jag stötte på med LED och LCD var helt klart view angle, visst svärtan var inte mycket att tala om ihäller men view angle var helt klart ett av de mest markanta problemet som man kunde se i butiken. Se ex här :

LED

Plasma

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Neon:

Det största problemet jag stötte på med LED och LCD var helt klart view angle, visst svärtan var inte mycket att tala om ihäller men view angle var helt klart ett av de mest markanta problemet som man kunde se i butiken. Se ex här :

LED
https://www.youtube.com/watch?v=nL5M4OTLUHs&list=UUAi6GKtTPoY...

Plasma
https://www.youtube.com/watch?v=cuJ91aPtgBc&list=UUAi6GKtTPoY...

Fast precis som förra gången du tog upp det så beror det helt på vilka typer av paneler man väljer. Med en bra IPS är det inte ett problem. Använder man billig IPS så tappar man i kontrasten vid kraftigare vinklar medan en bra IPS är mer eller mindre oförändrad tills du kommer fram till helt orimliga betraktningsvinklar. Hur en panel presterar på 80 grader är ju tämligen irrelevant i praktiken då man ändå inte ser något av bilden då.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Sen är så klart view angle oslagbart jämfört med LCD som är generellt skräp.

Min "LED TV" är en LCD med IPS panel. Tycker inte jag haft några problem med betrakningsvinkel på den.
Visst, försöker man stå och titta vid 89 graders vinkel kanske det inte blir riktigt bra, men därifrån kan man inte se normalt ändå.
Vid mer användbara vinklar, där man faktiskt ser vad som händer på skärmen så är "view angle" inget problem.

Den har ganska bra svärta också, men det som kan vara störande ibland är att den anpassar bakgrundsbelysning efter vad som visas på skärmen.
Så är det en mörk scen så kan allt vara rätt så mörkt, men sen plötsligt säger någon nånting och om man då har textning så är ofta textningen vit/ljus och då plötsligt drar den upp bakgrundsbelysningen, som då påverkar hela bilden, sen när texten försvinner så blir allt mörkare igen (om det fortfarande är en mörk scen).
Det hela ger lite 'blinkande' känsla, vilket kan vara irriterande. Vid ljusare scener så märker man inte av det (åtminstone inte jag).

Undrar också lite lätt vad har du för skärm till datorn om LCD är skräp?
Plasma har väl knappt funnits under 40-50 tum?
Eller du kanske kör OLED till datorn?
Eller tycker att 50-70" är perfekt datorskärm?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pg_ice:

så imponerande är inte OLED tekniken.
men det beror också på vad man jämför med.

Den ena är en LG 880W flat OLED och den andra en modifierad Pioneer KRP-500A
http://privat.bahnhof.se/wb192876/kurovsoled1.jpg

http://privat.bahnhof.se/wb192876/kurovsoled4.jpg

Kuggfråga:
vilken är vilken?

Att jämföra kvalitén på två skärmar utifrån två bilder är ungefär like lätt som att avgöra kvalitén på en högtalare via en inspelning. Blir ju inte lättare att göra en vettig jämförelse när den högra skärmen är rätt mycket ljusare.

Jag gjorde ett eget litet test.

Här är en bild på en blomma mot svart bakgrund tagen på min ena skärm. Den har lite udda färgskiftningar som beror på aliaseffekter mellan kameran och pixlarna i skärmen. Orkade inte lösa det men det syns inte i verkligheten. Hade jag skakat lite på kameran så den motsvarade dina bilder i skärma hade det nog inte synts alls.

Så ser skärmen ut egentligen och ja den är svagt gul. Det är en följd av att grafikkort bara klarar en ICC-profil så jag har kalibrerat mot min andra skärm. Gick inte riktigt att få det bra men manuell kalibrering i skärmens meny. Gav upp efter en halvtimmes pill på RGB-reglage. Det är för övrigt en Dell 2408WFP med en S-PVA-panel som nu håller på att ge upp helt efter lång och trogen tjänst. Det svarta strecket på sidan försvinner när den blir varm. Det är bara ett par tunna lila kvar. Men de horisontella är kvar och de flimrar dessutom.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur går det med OLED egentligen? Tycker det varit ganska tyst om det länge och det finns enbart till väldigt dyra TV apparater. Angående plasma har jag inte haft det men tänker genast på inbränd bild när jag hör plasma faktiskt. Annars verkar LG vara dom som satsar mest på OLED vilket är bra men det verkar vara problem med att få ner priserna.

Sant, Swec citerade samsung i en artikel där de sade att "det finns mer att hämta ur LCD tekniken" och jag tror de hade tänkt sig nån slags local dimming som lösning. LG säger däremot att OLED är på gång, så jag tror att LG är den man bör hålla på om man vill ha billig OLED så snart så möjligt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast precis som förra gången du tog upp det så beror det helt på vilka typer av paneler man väljer. Med en bra IPS är det inte ett problem. Använder man billig IPS så tappar man i kontrasten vid kraftigare vinklar medan en bra IPS är mer eller mindre oförändrad tills du kommer fram till helt orimliga betraktningsvinklar. Hur en panel presterar på 80 grader är ju tämligen irrelevant i praktiken då man ändå inte ser något av bilden då.

Ja men precis som förra gången så kom vi fram till att väldigt lite av de mainstream TV apparater som säljs är av typen IPS efter som det är en klart dyrare typ av panel. Nu vet jag inte hur det ser ut idagsgläget men man kan hoppas på att det är fler som har IPS paneler idag.

Skrivet av GuessWho:

Min "LED TV" är en LCD med IPS panel. Tycker inte jag haft några problem med betrakningsvinkel på den.
Visst, försöker man stå och titta vid 179 graders vinkel kanske det inte blir riktigt bra, men därifrån kan man inte se normalt ändå.
Vid mer användbara vinklar, där man faktiskt ser vad som händer på skärmen så är "view angle" inget problem.

Nice! IPS är det ända som gäller när det är LCD TV men om du tittar på utbudet så misstänker jag att det är egentligen väldigt få som har denna panelen, så var det iallafall för ett halvår sen eller så. Det är inte häller något man generellt skyltar med eller använder som försäljnings punkt.

Skrivet av GuessWho:

Den har ganska bra svärta också, men det som kan vara störande ibland är att den anpassar bakgrundsbelysning efter vad som visas på skärmen.
Så är det en mörk scen så kan allt vara rätt så mörkt, men sen plötsligt säger någon nånting och om man då har textning så är ofta textningen vit/ljus och då plötsligt drar den upp bakgrundsbelysningen, som då påverkar hela bilden, sen när texten försvinner så blir allt mörkare igen (om det fortfarande är en mörk scen).
Det hela ger lite 'blinkande' känsla, vilket kan vara irriterande. Vid ljusare scener så märker man inte av det (åtminstone inte jag).

Varför kör du med funktionen påslagen? Precis, annars är svärtan helt värdelös. Jag har precis samma funktion på min Sony LCD i sovrummet, jag slog såklart av funktionen illakvickt men svärtan(eller ska jag säga grå lider verkligen med det.

Vad jag förstår så styr de bakgrundsbelysningen så när det är en mörk scen så släcker de ner bakgrundsbelysningen och när det är ljus så tänder de upp. Har fått för mig att detta problem är mindre på de nyare apparaterna som köra local diming då man delar in TVn i olika sektioner och då tänder och släcker bara dessa sektioner. Ju fler sektioner ju bättre effekt men också ju dyrare produktion.

Skrivet av GuessWho:

Undrar också lite lätt vad har du för skärm till datorn om LCD är skräp?
Plasma har väl knappt funnits under 40-50 tum?
Eller du kanske kör OLED till datorn?
Eller tycker att 50-70" är perfekt datorskärm?

En skärm är i regel mycket mindre och du sitter alltid rakt framifrån den, därför går det bra att köra en LCD så länge som man kan vinkla in den rätt. Se ex på många laptops som har riktigt dåliga LCD skärmar, vinklar man inte skärmen rätt så ser man knappt vad det står på skärmen. En TV är "lite" större och det är ofta flera st som tittar på TV samtidigt från olika vinklar. Visst är du alltid ensam så kan du väl sitt mitt framför TVn men jag tror de flesta har något liknande den setup jag har, d.v.s ett bord i mitten och sen 2 fåtöljer vid var sida. Detta betyder att båda kommer sitta med en vinkel mot TVn. Med en LCD Tv hade det helt klart blivit skillnad.

Den skärm jag har nu(Dell UltraSharp 2408WFP) är några år, ser att det sitter en panel typ som heter S-PVA. På den är det ganska klart att färgerna blir sämre om jag lutar mig lite åt vänster eller höger. Men då jag alltid sitter mitt framför så är det inget problem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Visst, försöker man stå och titta vid 179 graders vinkel kanske det inte blir riktigt bra, men därifrån kan man inte se normalt ändå.

Gjorde en tankevurpa angående vinklarna. Så klart är 90 grader en rät vinkel och när det står något värde typ 160 - 180 grader så innebär det 80 - 90 grader åt vardera håll. Skulle man alltså stå och titta vid 179 grader så står man alltså bakom teven/skärmen.
Slutsatsen att man inte ser bra därifrån är iofs sann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Gjorde en tankevurpa angående vinklarna. Så klart är 90 grader en rät vinkel och när det står något värde typ 160 - 180 grader så innebär det 80 - 90 grader åt vardera håll. Skulle man alltså stå och titta vid 179 grader så står man alltså bakom teven/skärmen.
Slutsatsen att man inte ser bra därifrån är iofs sann.

Jag skulle gissa på att vi sitter o tittar på bilden med ca 25 graders vinkel och tittar du på de videos som jag postade så kan man se klar skillnad på LED:en, d.v.s mellan 0 och 25 garder.

Jag tvivlar dock inte en sekund på att det finns folk som sitter med större vinkel.

Grejen är dock att vanliga "Svensson" tänker inte ens på detta vilket egentligen gör att deras köp kanske inte är helt tokigt för just dem. Det är som att köpa dyrare högtalare som man ändå inte hör någon skillnad på. Oftast krävs det en del jämförelser och så klart att man uppfattar "problemen" innan det kan börja störa en vid vardaglig användning.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Att jämföra kvalitén på två skärmar utifrån två bilder är ungefär like lätt som att avgöra kvalitén på en högtalare via en inspelning. Blir ju inte lättare att göra en vettig jämförelse när den högra skärmen är rätt mycket ljusare.

Kanske lite OT men menar du att högtalare behöver inspelning? Vad jag kunnat läsa mig till så finns det inga bevis på att ljudet blir bättre efter vad man kallar inspelning. Man säger att element är "inspelade" redan vid montering. Det som händer är att människan anpassar sig till ljudet, det är iallafall den teoretiska förklaringen.

Förövrigt håller jag med om att jämföra 2 paneler sida vid sida är inte så lätt som man tror, visst kan man jag avgöra vilket som tilltalar mig mest men inte vilken som generellt är ger den bästa bilden om inte skillnaderna är enorma. Minsta lilla ändring i ex brightness kan förändra bilden och uppfattningen om denna marknat.

Säg att vi har TV A och TV B sida vid sida, TV A har något längre brightness. Enligt mänsklig natur kommer vi föredra den med ljusare bild så länge som det inte är överdrivet vilket gör att vi uppfattar TV B som den bästa. Höjer vi brightness något på TV A så blir det genast knivigt, kanske TV A rent av ser bättre ut nu för den i grunden har en bättre bild!?

Självklart är det just detta som butiker använder, upp med brightness och kanske även kontrast så mycket det går utan att förstöra bilden och ner på de andra som de har mindre marginaler på. Hade de ex taget in en riktigt fin TV och kalibrerat den för BIO läge som generellt är mörkare så hade de troligen ändå sålt mest av de sämre TV apparater som hade högre brightness.

Slår man på Demo läge på TV apparaterna ser men ofta just detta fenomen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

En skärm är i regel mycket mindre och du sitter alltid rakt framifrån den, därför går det bra att köra en LCD så länge som man kan vinkla in den rätt.

Händer att man visar saker på datorn för andra också. Fast det är ju inte så att man ser 2 timmars långfilmer då.

Skrivet av Neon:

Grejen är dock att vanliga "Svensson" tänker inte ens på detta vilket egentligen gör att deras köp kanske inte är helt tokigt för just dem. Det är som att köpa dyrare högtalare som man ändå inte hör någon skillnad på. Oftast krävs det en del jämförelser och så klart att man uppfattar "problemen" innan det kan börja störa en vid vardaglig användning.

Alla är ju inte 18-25 åringar med perfekt syn och hörsel och dessutom ekonomi att köpa det bästa.
Inte så konstigt att det blir kompromisser.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Neon:

Kanske lite OT men menar du att högtalare behöver inspelning? Vad jag kunnat läsa mig till så finns det inga bevis på att ljudet blir bättre efter vad man kallar inspelning. Man säger att element är "inspelade" redan vid montering. Det som händer är att människan anpassar sig till ljudet, det är iallafall den teoretiska förklaringen.

Förövrigt håller jag med om att jämföra 2 paneler sida vid sida är inte så lätt som man tror, visst kan man jag avgöra vilket som tilltalar mig mest men inte vilken som generellt är ger den bästa bilden om inte skillnaderna är enorma. Minsta lilla ändring i ex brightness kan förändra bilden och uppfattningen om denna marknat.

Säg att vi har TV A och TV B sida vid sida, TV A har något längre brightness. Enligt mänsklig natur kommer vi föredra den med ljusare bild så länge som det inte är överdrivet vilket gör att vi uppfattar TV B som den bästa. Höjer vi brightness något på TV A så blir det genast knivigt, kanske TV A rent av ser bättre ut nu för den i grunden har en bättre bild!?

Självklart är det just detta som butiker använder, upp med brightness och kanske även kontrast så mycket det går utan att förstöra bilden och ner på de andra som de har mindre marginaler på. Hade de ex taget in en riktigt fin TV och kalibrerat den för BIO läge som generellt är mörkare så hade de troligen ändå sålt mest av de sämre TV apparater som hade högre brightness.

Slår man på Demo läge på TV apparaterna ser men ofta just detta fenomen.

Med en inspelning så menade jag att man tar två olika typer av högtalare som man spelar upp musik i. Framför dessa sätter man en mikrofon som får spela in musiken från de båda högtalarna. Sedan använder man den inspelade musiken för att försöka bilda sig en uppfattning av vilka högtalare som är bäst. Man lyssnar alltså inte på högtalarna utan man lyssnar på högtalarna, mikrofonen och sedan ens egna hörlurar. Det var en direkt parallell till hur användaren jag citerade presenterade en jämförelse av två skärmar. Man ser inte bara två skärmar utan även en kamera och ens egen skärm. Varför han valt 1 sekund slutartid på f/16 förstår jag inte riktigt heller. Bilderna var inte ens skarpa. Det var därför jag presenterade ett extremt exempel med min ena skärm för att demonstrera hur extremt grova fel man kan gömma bakom en enkel bild. Jag har inte ens redigerat den första bilden i någon större utsträckning. Bara justerat svärtan lite och resten är standardprofil från Lightroom.

Angående att spela in högtalare och hörlurar så hänvisar jag till följande:
http://www.innerfidelity.com/content/evidence-headphone-break
http://www.innerfidelity.com/content/testing-audibility-break...
http://www.tested.com/tech/accessories/459117-science-and-myt...

"I think it's important to say that the K701 (and therefore the Q701) are notorious for their need of long break-in. The differences I heard, while evidently fairly obvious to me, were not large. I'm absolutely convinced that, while break-in effects do exist, most people's expressions of headphones "changing dramatically" as a result is mostly their head adjusting and getting used to the sound."

"Getting used to the sound" would explain why some audiophiles believe their headphones sound better after hours of playback than they do out of the box--assuming, of course, that they were listening to the headphones during that burn-in period, and not just blasting them with pink noise. In other situations, where the headphones are burned in with noise rather than playing music, the burn-in period could possibly be a placebo."

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Neon:

Ja men precis som förra gången så kom vi fram till att väldigt lite av de mainstream TV apparater som säljs är av typen IPS efter som det är en klart dyrare typ av panel. Nu vet jag inte hur det ser ut idagsgläget men man kan hoppas på att det är fler som har IPS paneler idag.

Fast det är ju fortfarande inte ett standardproblem för alla som du vill få det att vara i ditt inlägg. En billig TV kommer ha en billig panel som inte presterar lika bra som en dyr panel. Men visst, ska vi köra på anekdotisk bevisföring så är min erfarenhet av plasma riktigt sunkig svärta och så skrikiga färger att till och med en billig datorskärm för 900 kr ser naturlig och harmonisk ut. Det var en lite äldre plasma från Philips. Vilken ny LCD-TV som helst ser bättre ut än den. Ska vi då dra slutsatsen att alla plasma är dåliga?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24