Rekommenderat brev utan avsändare från kambodja, vad göra?

Permalänk
Medlem

Står det på avin / postens sida vad paketet/brevet väger? Isåfall är det rätt lätt att klura ut ifall det är t.ex. dokument eller annat olagligt skit.

Permalänk
Medlem

Är det inget du har beställt ser jag ingen anledning att du ska hämta ut det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Haha fan nu vart jag ju nyfiken! Snacka med länsman å få det öppnat xD

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Jag gissar på 1,5kg folie

Permalänk

Hur funkar det när man hämtar ut saker - kan avsändaren få kopia på "kvittot"? Jag gissar att man får visa ID och skriva under en avi, om avsändaren får de uppgifterna kan dom säkert göra dumheter med det (beställa saker i ditt namn el dyl). Men den troligaste orsaken är nog som nämndes tidigare, t ex att en gammal beställning råkat skickas igen, eller att någon med samma namn som dig beställt något utan att ange adressuppgifter så dom har googlat fram adressen på första bästa person som heter så och skickat. Iaf, följer också tråden med spänning

Permalänk

står det nån info om vikt som ja missat ? ja gissar på 42,7 gram exotisk svamp beställt av nån som vill jävlas med dig.
om du ringer upp farbror blå och dom säger OK hämta ut och ta det hit så öppna vi. så kan det inte vara nånting i då dom skulle göra en "brottsprovokation" att be dig hämta ut något dom vet är narkotika.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19763702.ab
när ska du hämta ut paketet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Dock står det överst from Hong Kong [CN] då ändelsen på id slutar på CN..

Slutar det på CN, har det antingen passerat kina, och fått ett nytt id där (Vilket inte är speciellt troligt) eller så kommer det från Kina. Vilket är väldigt troligt. Kinesernas fria frakt erbjudanden är ofta klassade som rekommenderat brev här.

Själv hade jag hämtat mitt brev, mest för att det kommer så mycket brev till mig mest hela tiden, och jag har ingen aning om vad jag köpt den här gången, så jag hämtar det, och öppnar det i lugn o ro hemma. Och sen kommer jag på vad det var jag köpt, hur länge jag väntat på det, osv.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Brevet innehåller naturligtvis knark.

Innehåller det knark så ser vi till att du knarkar upp det.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med polisen är min rekommendation.

Permalänk
Medlem

Hämta ut paketet och svara här vad det var för något i det! Filma öppnandet och gör en "unboxing"video på youtube och länka!

Hur följer man en tråd? Måste man skriva i den för att komma ihåg den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkorna:

Hur följer man en tråd? Måste man skriva i den för att komma ihåg den?

Ovanpå det översta inlägget på sidan finns det 4'a flikar, verktyg har prenumerationsvalet. Sluta / börja prenumerera.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Som många säger är det bågonting väldigt lurt på hång här. Hämta inte ut paketet utan att polis är på plats och kan vittna det hela.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Hej,
Jag vet inte riktigt var jag ska lägga tråden, då jag tror brevet just handlar om att kräva pengar för något som jag ej har beställt så lägger jag den här.

Jag har fått ett rekommenderat brev utan avsändare från kambodja, enligt posten skulle paket kosta typ 250kr för mig att skicka dit och det är det var nog ungefär lika dyrt att skicka till mig..

Det som är skumma är att jag gör väldigt få köp från internet, speciellt utlandet och inga med så höga frakkostnader. Paketet var skickat hem till mina föräldrars adress, där jag ej har bott på ca 15år. Innan dessa 15åren så var också addressen inte ens samma, men en snarlika adress.

Inga gamla vänner har jag kvar, ringde upp gammal vän som jag ej hade pratat med på 10år och han visste inte något, andra vänner är mycket mer långsökta.

Så det enda jag ser är att det är något riktigt skumt och det kommer leda till problem för mig. Frågan är vilka risker tar jag att lösa ut brevet och vilka risker tar jag att inte göra det? Om jag inte löser ut brevet får jag inte veta vad som pågår.
-En bedragare som letade upp min address för 15år sedan, uppdaterade den emot den nya, jovisst inte så troligt.

Det jag skulle kunna tänka är i paketet är något dritt och sedan en faktuera, dritten kommer vara helt omöjlig att skicka tillbaka de kommer vägra ta tillbaka den men kommer hota mig att betala faktureran/abonnemanget. -Det som säger emot detta är hur tusan fick de min gamla adress?

Min plan nu är att lösa ut paketet till helgen hos mina föräldrar 20mil härifrån.

Edit:
Mina föräldrars adress är unik (bor på landet) så det finns ingen chans att någon har råkat skrivit fel adress.

För rekommenderat brev måste de väl ha mina personuppgifter? För hur ska jag lösa ut ett brev annars, jag bor ju inte på adressen längre.

Edit2:
För ca 5år sedan beställde jag hem böcker till mig hos mina föräldrars adress, detta var från de två största svenska nätbook-säljbolagen och böckerna kom som utlovat. -Mycket långsökt att de skulle ha beställt ett x för mycket och skickat från utlandet.

Jag hade gjort som många andra här säger, kontakta Polisen och förklara din situation, hämta upp brevet och gå med det till stationen, och öppna det tillsammans med dem så kan du inte åka på något.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

hmm verkar lite spännande det här

Men själv handlar jag rätt mkt från ebay etc så jag hade ju bara gått och hämtat ut paketet, men nu verkar det ju lite lurt här, tex om man fick hem en avi till gammal adress och ett paket som väger en typ 5 kilo så kanske man skulle tagit och kontaktat polisen?

Väldigt många bra svar här i tråden, så fått mig en liten tankeställare nu och om man får ett riktigt konstigt paket så är det väll kanske lika bra att dra ner med det till polisstationen och öppna det. Kan ju egentligen vara vad som helst i paketet.

Om det inte är någon identitetstjuv som beställt det hem till dina päron för att du inte bor där längre och då inte kan hämta ut det direkt, så åker han och hämtar ut det med ett pass i samma namn eller dylikt.

Har du hämtat det än?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Har du möjligen beställt något från aliexpress.com eller liknande sajt den senaste tiden? Jag beställde i våras hem ett par stålskalor som låg som pending i evigheter. Fick till sist en notice om att paketet skulle skickas via Kambodja på grund av något problem med den kinesiska postgången, och efter många om och men fick jag mitt paket. Totalt sett tog det flera månader från beställning till leverans.

Kan du ha råkat ut för något liknande, och glömt att du ens beställt något efter en längre tid?

Aliexpress är en portal, där massor av oberoende försäljare agerar. Avsändaren kommer med stor sannolikhet vara något random kinesiskt namn.

Kompisteorin är väl inte alltför förflugen heller. Det saluförs allsköns roligt mög via Aliexpress, det vore väl ett utmärkt lustigt skämt - om än något barnsligt - att beställa hem en buttplug eller något sådant till någon polares adress

Det enda som får mig att undra är just att de använt dina föräldrars adress, som du inte bott på under så lång tid. Rätt mysko på nåt vis.

Vill du inte gambla så håller jag med någon tidigare skribent i tråden; kontakta polisen, och se vad de rekommenderar. Gör det gärna via mail om det går också, så du har konversationen i pränt om det nu skulle vara någon skit du potentiellt kan åka dit på.

Jag tycker absolut att du ska gå till botten med det i alla fall. Som föregående skribent vill mena på, så är det faktiskt ett tänkbart tillvägagångssätt vid smuggling av exempelvis droger, att kapa en identitet, för att få grejerna skickade över gränsen och sedan hämta ut dem i den kapade identitetens namn. Är paketet redan uthämtat ska du absolut polisanmäla hela händelsen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Brevet innehåller naturligtvis knark.
Om du har tur så går det såsom ligan planerade; Du hämtar ut knarket och sedan stjäl de det av dig vid första bästa tillfälle, genom t.ex. inbrott på adressen.
Om du har otur så känner polisen naturligtvis situationen, om du hämtar ut paketet så får du svårt att visa din oskuld, det kan handla om ett till tio år beroende på mängden.
Om du har riktig otur så går det snett när ligan skall plocka av dig knarket; Du gör motstånd när de rånar dig påväg från posten eller liknande. Då kan det gå hur snett som helst.

Uppsåt

Permalänk
Skrivet av ....:

Precis. Utan uppsåt (juridisk form av uppsåt) så gör du inget brottsligt om du hämtar ut paketet, även om det innehåller en massa livsfarligt dödsknark.

Skulle det vara några skummisar, som nämns i tråden längre upp, så beställer man inte så gärna till någon helt okänd. Då är det lättare att beställa till en adress på landet och sätta upp en extra brevlåda med ett gatunummer som inte finns. Posten kommer då levereras dit ändå, sedan tar man bort brevlådan. Då slipper man blanda in tredje part och riskera strul. Finns andra metoder med (beställa till en bekant eller något man inte vet kommer vara hemma en viss tid och som har brevlåda), men att beställa till en okänd...nja, bara riskabelt och dumt även för kriminella.

Vill du hämta ut paketet och känner dig osäker, gör som nämnt; hämta ut paketet men öppna det inte. Åk förbi en polisstation, förklara läget och säg att du vill de kan kika på då du öppnar. Det är inga konstigheter, du kommer inte bli misstänkt för något brott även om det innehåller narkotika eller liknande. En anmälan kommer upprättas och du blir vittne. Anmälan kommer mest troligt inte gå att reda ut och läggs ned.

Varför jag vet detta? Jo, för att det ingår i mitt jobb...

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Det behöver inte vara att man har handlat ifrån nån kina/hongkong/taiwan/kambodja butik på nätet heller ebay om man får ett oväntat paket ifrån dessa länder.
Det kan vara att man handlat nåt ifrån blocket/tradera heller någon mindre svensk "butik" och butiken/säljaren använder sig av "dropshipment" (finns MÅNGA tradera säljare som gör detta och gott om andra mindre websidor/butiker).
Dvs du beställer nåt säljaren/butiken går i sin tur in på dx.com/alibaba/aliexpress/ebay/etc och köper varan med en dropshipment adress dvs den som beställde varan.

Och risken att kunden då åker på tull/moms/deklarations avgift finns då varan är köpt ifrån kina/etc och inte den svenska sidan där kunden trodde att den handlade ifrån.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

är galet nyfiken! men tycker du ska ringa 11414 och prata med dom och sen ta saken som den kommer därifrån

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Angående domstol:
Beställa hem knark som kräver att man visar upp legitimation för att hämta ut det, samtidigt göra det från mina föräldrars adress så att de får nyss om det. Jag känner mig inte ett dugg rädd för att någon domstol ska tro att jag är skyldig till detta.

Däremot kan säkert någon ha beställt enbart för att jävlas, inte helt otänkbart, men varför inte göra det från min nuvarande adress 15år tillbaka?

Svenska utpressare är jag tveksam till av två anledningar, dels för att jag inte har mycket pengar som jag kan göra mig av med och dels för att de genom adressen har blandat in mina föräldrar och släkt. -Rent förnuft så varför inte välja någon med pengar och varför blanda in en släkt i utpressningen?

Även om du inte känner dig rädd för det så bör du göra det, är inte alls ovanligt. Nu senast är det ju miljöpartisten som det skrivs om som är dömd för att just ha beställt hem knark i sitt eget namn (eller åtminstone hämtat ut det, adresserat till honom).

Varför skulle du INTE rådgöra med polisen först?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Jag skulle kontakta polisen som många redan har sagt.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Precis. Utan uppsåt (juridisk form av uppsåt) så gör du inget brottsligt om du hämtar ut paketet, även om det innehåller en massa livsfarligt dödsknark.

Skulle det vara några skummisar, som nämns i tråden längre upp, så beställer man inte så gärna till någon helt okänd. Då är det lättare att beställa till en adress på landet och sätta upp en extra brevlåda med ett gatunummer som inte finns. Posten kommer då levereras dit ändå, sedan tar man bort brevlådan. Då slipper man blanda in tredje part och riskera strul. Finns andra metoder med (beställa till en bekant eller något man inte vet kommer vara hemma en viss tid och som har brevlåda), men att beställa till en okänd...nja, bara riskabelt och dumt även för kriminella.

Vill du hämta ut paketet och känner dig osäker, gör som nämnt; hämta ut paketet men öppna det inte. Åk förbi en polisstation, förklara läget och säg att du vill de kan kika på då du öppnar. Det är inga konstigheter, du kommer inte bli misstänkt för något brott även om det innehåller narkotika eller liknande. En anmälan kommer upprättas och du blir vittne. Anmälan kommer mest troligt inte gå att reda ut och läggs ned.

Varför jag vet detta? Jo, för att det ingår i mitt jobb...

Givetvis är det inte brottsligt att hämta ut ett paket med exvis knark om uppsåtet saknas, men å andra sidan så är du ju ganska misstänkliggjord om du gör det, och rättsväsendet kommer garanterat att försöka bevisa ett sådant. Obehagligt nog om du frågar mig.

Nä, självklart är det smartast att inte blanda in en tredje person, men resonemanget du för utgår trots allt från att alla brottslingar är kriminella genier som, för att citera Sickan, har planerat sina brott in i minsta detalj. Ofta begås rent löjeväckande korkade misstag, som borde vara uppenbara för vem som helst; ett slående exempel på det kunde ju vara Lasermannen, som använde en bil hyrd i eget namn vid många av sina attentat.

Att ta med sig paketet till polisstationen och öppna det där bör dock vara ett bra sätt att ställa sig utanför all tänkbar misstanke. I värsta fall bjuder man väl handläggaren på ett gott skratt om det nu råkar vara nån polare som beställt en penisattrapp eller något i ens namn

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det är ju redan bekräftat att det är från Kina, så ni kan sluta spekulera om knark

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Det är ju redan bekräftat att det är från Kina, så ni kan sluta spekulera om knark

Kinesiskt piratkopierat knark gjort på gipspulver?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Berätta gärna mer Vad va i paketet och varför förlorade du körkortet?

Han har blivit fotad eller liknande när han kört för fort, och han anses delgiven när han hämtar ut det rekommenderade brevet...

Antagligen så enkelt, så inget var paketet/brevets fel, utan han som svarade som gjort galet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Givetvis är det inte brottsligt att hämta ut ett paket med exvis knark om uppsåtet saknas, men å andra sidan så är du ju ganska misstänkliggjord om du gör det, och rättsväsendet kommer garanterat att försöka bevisa ett sådant. Obehagligt nog om du frågar mig.

Nä, självklart är det smartast att inte blanda in en tredje person, men resonemanget du för utgår trots allt från att alla brottslingar är kriminella genier som, för att citera Sickan, har planerat sina brott in i minsta detalj. Ofta begås rent löjeväckande korkade misstag, som borde vara uppenbara för vem som helst; ett slående exempel på det kunde ju vara Lasermannen, som använde en bil hyrd i eget namn vid många av sina attentat.

Att ta med sig paketet till polisstationen och öppna det där bör dock vara ett bra sätt att ställa sig utanför all tänkbar misstanke. I värsta fall bjuder man väl handläggaren på ett gott skratt om det nu råkar vara nån polare som beställt en penisattrapp eller något i ens namn

Du blir inte misstänkliggjord om du är en vanlig Svensson som kanske fått böter för fortkörning eller en ordningsbot efter att pissat på gatan på stan efter en krogkväll. Om du däremot är dömd för en massa narkotikabrott och rör dig i sådana kretsar, så kommer polisen såklart höja ögonbrynen lite mer. Men inte annars, det lovar jag. Däremot kommer man få svara på lite frågor såklart, men det får du göra i form av vittne, inte misstänkt.

Missbrukare beställer extremt sällan hem till okända personer, därför skrev jag ovan. Det medför bara problem. Det är enklare och smidigare att beställa hem till en släkting, vän eller annat om man nu inte vill använda sin egen adress. Kriminella är inte i regel några raketforskare nej, men det är en helt annan sak.

Skrivet av 2000+:

Det är ju redan bekräftat att det är från Kina, så ni kan sluta spekulera om knark

Du är bevisligen inte medveten om att en väääldigt stor andel RC-droger (MDPV "Kannibadroger" osv) tillverkas och levereras från just Kina. Nu tror jag inte heller det är knark, men att det kommer från Kina utesluter verkligen inte något.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Verkar som att allt som skickas med spårbarhet (kolli-id, tracking number) från Kina kommer in till Sverige som rek. brev av någon anledning.

Får hämta ut mobilskal från Kina värda 5 kronor på posten som rekommenderat brev.

Och ibland händer det att säljaren skickar fel. Som ett mobilskal jag beställde som en överraskning till frugan för två veckor sedan.
Följde paketet med 17track och efter en vecka så låg det på Willys Hemma i Göteborg. Frågade säljaren vafan som händer, han körde på med sitt bullcrap om "You no wolly, wlong info with system" osv...

Efter två dagar så var paketet uthämtat av någon i Göteborg och här sitter jag med 15 kr mindre på bankkontot och inget mobilskal att överraska frugan med.

TL;DR: Hämta ut paketet! Glöm inte att dokumentera och lägg upp det här!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna prata med tullen också, det är möjligt att de kan kolla om de redan kollat upp paketet när det gick igenom tullen. Borde inte vara något farligt om de kollat det och släppt igenom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Lös inte ut det. Om du gör det kan väl avsändaren veta att du gjort det och därmed fått din adress bekräftad?

Låter som det rimligaste.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Inaktiv

För er som undrar hur det gick.

Jag gav min far & mor fullmakt att hämta ut det rekommenderade paketet så jag slapp åka 20mil för att göra det själva. När de var inne i butiken och skulle hämta ut det så fick de ej göra det, för paketet var adresserat till en annan person med samma förnamn och efternamn som mig (vilka är vanliga) och han bor någonannanstans i sverige och inte ens samma län.

Så förklaringen var att posten var slarvig, hur tusan posten kunde adressera till mig genom mina föräldrars adress där jag ej har bott på 15år är konstigt.
Och jag kunde inte se det som något annat än ett strulpaket. Däremot ett rekommenderat brev utan avsändare inom landet kan komma då och då till ens adress, detta får man vara berädd på.

Så nu är jag några "kilo knark" fattigare (eller vad som var i paketet) men tusan så mycket gladare för att slippa strul med okända personer som har lagt ut pengar på att skicka något till mig och såklart kräver något tillbaka. Skämt åsido så kommer nog paketet från Hong Kong, trots det står Kambodja och då kan det vara vad som helst då så mycket skickas därifrån och hit inte minst från tradera/ebay.

Jag tackar så mycket för alla råd, man borde sätta sig in i bättre vad det betyder att skriva på att man har tagit emot ett paket.