Frågan är då, varför ska man visa benchmark på sitt RAM minne?
Varför man vill visa allt från Seq läs/skriv till 32x kö-djup är för att visa maximala din disk kan klara av.
Verkligheten kan du inte visa med syntetiska tester, och det är inte syftet heller. Du kan inte mäta hur snabbt något startar eller blir klart på datorn, för det påverkas av vad du har för dator samt vilka program du har.
Enda sättet att göra ett jämförtbart test på exakt vad din SSD klarar av är genom en kontrollerad syntetisk test att testat de mest extrema situationerna.
Jag tittar faktiskt ofta på resursövervakaren när datorn jobbar för att se potentiella flaskhalsar, och tro mig, billiga SSD går snabbt över 4 i ködjup när man ger dem jobb. De blir snabbare destu större djup de har, och hinner inte med allt på kö-djup 1. Räcker med att man uppdaterar ett spel från steam, eller spelklient separat som ska patcha filerna. Med mitt internet så får jag lätt ködjup på 10+ på dessa diskar bara när den gör det, och det blir mycket snabbt värre om datorn ska göra något annat också. Kö-djup på 32 är sällsynt på desktop, men kö-djup 4-16 är det inte, utan det sker troligen i snitt några gång i veckan för alla som spelar och ska uppdatera dem samt ladda in nya "nivåer/banor" på dessa spel.
Rubriken lyder: "Hur snabb är din SSD"
Inte: "Hur snabb upplever du din SSD i verkligheten baserat på vad du gör..."
Ok, kan hålla med om det sista du skriver. Eller "Hur snabb upplever du din SSD i verkligheten baserat på vad du gör..." borde vara "Hur snabbt är SSD-baserade I/O-system" där "system" då är den faktiskt hastighet som applikationer "ser".
Om man om någon anledning vill mäta prestanda på en enskild del i stället för den faktiskt prestanda på systemet så är det vettig att stänga av saker som RAPID innan man mäter. Man måste i så fall förstå att resultatet inte nödvändigtvis är en indikation på hur snabbt/långsamt systemet är, utan enbart hur snabb/långsam en specifik detalj är. Så frågan är vad de flesta är intresserade av och vad TS verkligen menade med "Hur snabb är din SSD". T.ex. så startar program snabbare med RAPID på och det är nog en av de största fördelarna folk ser med byte till SSD, hur kort tid saker laddas in på.
Däremot tror jag du inte alls förstår hur läsningar och skrivningar fungerar på OS-nivå om du överhuvudtaget tror t.ex. ett spel någonsin kommer över ett kö-djup på 1-2. För att nå höga kö-djup i en enskild applikation måste man helt designa I/O-delarna så de är helt asynkrona + logiken lär vara sådan att det verkligen finns rejält med I/O att lägga ut under en mycket kort tidsperiod, något som leder till en ganska komplicerad logik.
Varför skulle ett spel lägga så mycket krut på egenskapar som inte ger mer vinst än att i vissa lägen något minska laddningstider? Framförallt när det finns teknik som RAPID som ger likna boost och man som utvecklare kan fortsätta använda betydligt enklare synkrona anrop för I/O. Vid synkrona I/O-anrop kan inte kö-djupet vara annat än 0 eller 1 från en specifik applikation, enda sättet att nå högre kö-djup är när flera applikationer jobbar samtidigt. Utgår däremot att anti-virus är skrivet på ett sätt så att det har flera I/O-anrop "in-flight", men kör man vettiga sådana (t.ex. Microsoft egna) så har de väldigt låg I/O-prioritet så påverkan på aktiv applikation ska vara minimal ändå.
Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer