Hur starta Xubuntu installation utan UEFI?

Permalänk

Hur starta Xubuntu installation utan UEFI?

Yoyo!

Jag ska installera Xubuntu på min nya dator, men har inte UEFI BIOS. Har märkt att Xubuntu USB:et inte startar utan UEFI då jag testade den på syrrans dator.
Hur skall jag gå tillväga för att lyckas med att starta installationen?

Thanks!
- KDAson

Permalänk
Medlem

Välj USB-minnet som boot?

Hur har du gjort USB-minnet? Vad har du för dator/moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl snarare så att det inte startar med uefi om secure boot är aktivt, som sagt vilket program använde du för att göra minnet ? Sardu, Rufus, nått helt annat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har provat välja USB-minnet som boot.

Jag gjorde USB-minnet med Unetbootin.

Permalänk
Inaktiv

Stäng av UEFI i bios, Ställ in Legacy Boot och inte Secure Boot.

Permalänk

Jag har exakt samma problem på min Inspiron 1545, fast med Ubuntu.

Kan inte stänga av UEFI i BIOS, och hittar inget som heter Legacy Boot eller Secure Boot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asonvargen:

Jag har exakt samma problem på min Inspiron 1545, fast med Ubuntu.

Kan inte stänga av UEFI i BIOS, och hittar inget som heter Legacy Boot eller Secure Boot...

Secureboot stängs av inifrån Windows.

Permalänk

Följde anvisningarna på denna sida: http://technet.microsoft.com/sv-se/library/dn481258.aspx

Problemet är då att jag inte hittar secure boot under "Avancerade alternativ". Finns inget som heter UEFI Firmware Settings där...

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det hette något annat lite långsökt på svenska. Vad har du att välja på?

Permalänk

Detta kan jag välja bland:

- Systemåterställning
- Återställning av systemavbildning
- Automatisk reparation
- Kommandotolken
- Startinställningar

Permalänk
Medlem

Jag körde:

Win+I
Ändra datorinställningar
Uppdatera/Återställa
Återställning
Avancerad start - > Starta om
Felsök
Avancerade alternativ
UEFI-inställningar

Permalänk

Så här gjorde jag:

Ändra datorinställningar
Uppdatera/Återställa
Återställning
Avancerad start - > Starta om
Felsök
Avancerade alternativ

Men där tar det stopp. Finns inget "UEFI-inställningar".

Permalänk

Kollade farsans laptop. I den kan man gå in i BIOS och aktivera UEFI. Men i min lapotp finns inte det alternativet i BIOSen. Kan man uppdatera/byta BIOS tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asonvargen:

Så här gjorde jag:

Ändra datorinställningar
Uppdatera/Återställa
Återställning
Avancerad start - > Starta om
Felsök
Avancerade alternativ

Men där tar det stopp. Finns inget "UEFI-inställningar".

Kör msinfo32. Står det inte UEFI här har du inte OS installerat i UEFI mode. Vad har du för dator? Den kanske inte har stöd för UEFI?

(tack Oneone för bilden)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Står BIOS-läge Äldre

Har en Dell Inspiron 1545.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asonvargen:

Står BIOS-läge Äldre

Har en Dell Inspiron 1545.

4 år gammal dator. Den har knappast stöd för UEFI
Använd gärna citera-funktionen så jag vet att du svarat. Ren slump att jag tittade in här igen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

4 år gammal dator. Den har knappast stöd för UEFI
Använd gärna citera-funktionen så jag vet att du svarat. Ren slump att jag tittade in här igen.

Okej. Hur ska jag starta installationsprogrammet utan UEFI då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Asonvargen:

Okej. Hur ska jag starta installationsprogrammet utan UEFI då?

Du väljer att boota från usbminnet, om det är gjort så det är bootbart kommer installationen att starta, vad använde du när du gjorde i ordning minnet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asonvargen:

Okej. Hur ska jag starta installationsprogrammet utan UEFI då?

Precis som du startar med UEFI? Boota från ditt installationsmedia.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Om unetbootin inte funkar och du har tillgång till en linuxdator kan du testa att göra usb-minnet med dd. Annars kan du alltid bränna en cd/dvd.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Precis som du startar med UEFI? Boota från ditt installationsmedia.

Använde Unetbootin till att skapa USB-stickan och valde sedan att boota från den. Inget händer. Bara en svart skärm.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Asonvargen:

Jag använde Unetbootin och valde att starta från USB-stickan. Inget händer. Bara en svart skärm.

Vet du om usbminnet funkar att boota från, testat det via annan dator ?
Använd helst usb 2 portar om du ska boota, usb 3 strular mera vid boot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vet du om usbminnet funkar att boota från, testat det via annan dator ?
Använd helst usb 2 portar om du ska boota, usb 3 strular mera vid boot.

Testade att boota på min stationära som har UEFI, och det funkade. Dock så funkade det inte när jag bootade utan UEFI på den datorn heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asonvargen:

Testade att boota på min stationära som har UEFI, och det funkade. Dock så funkade det inte när jag bootade utan UEFI på den datorn heller.

Testa att göra om USB-minnet med annat program.
Jag har själv haft samma problem som du med Unetbootin.

I windows kör jag med LinuxLive USB, har alltid fungerat för mig.
http://www.linuxliveusb.com/

I Linux så rekommederar jag dd
https://wiki.archlinux.org/index.php/USB_flash_installation_m...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Asonvargen:

Testade att boota på min stationära som har UEFI, och det funkade. Dock så funkade det inte när jag bootade utan UEFI på den datorn heller.

Ska du göra ett bootbart linuxminne i win så prova Sardu eller Rufus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asonvargen:

Använde Unetbootin till att skapa USB-stickan och valde sedan att boota från den. Inget händer. Bara en svart skärm.

Använd rufus eller LiLi istället.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Använd rufus eller LiLi istället.

Provade med LiLi. Samma sak. En svart skärm med understreck blinkandes högst upp i vänstra hörnet.