Samsung erkänner prestandaproblem med ursprungliga SSD 840

Permalänk
Melding Plague

Samsung erkänner prestandaproblem med ursprungliga SSD 840

Efter att ha lagt locket på ger Samsung med sig och erkänner prestandaproblemen för SSD 840, som i nuläget undersöks och ska få en uppdatering av mjukvaran "så snart som möjligt".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Inte lätt att hålla kurs när man hamnar i blåsväder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte gjort någon benchmark själv då jag inte märker av något i mitt vardagliga användande, men det här är verkligen goda nyheter

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Inaktiv

Tur att man inte köpte en problematisk disk.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att dom försöker dölja. Måste ju vara bättre att erkänna och gå ut med att det är problem . Istället för att kunder ska bli sura och dessutom ännu surare när dom haft samma problem med Evo serien.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det var på tiden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Varför dölja något som de ändå lätt fixat? Då har de chans att visa att de bryr sig om sina kunder och kan lösa problem snabbt och lätt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Vilket testprogram var det man skulle använda för att se skillnaderna? Har för mig att vissa program skrev ny information och visar bra prestanda även om man har en problemdisk. Har en 840 120GB och tycker att Windows laddar långsammare än vad det gjorde tidigare, men det är ju lätt att inbilla sig.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Skönt att det erkänns som problem även på Basic-modellerna. Jag borde ha spenderat lite mer tid att läsa på skillnaderna mellan 840 Basic/Evo vs. Pro hehe.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Sitter med några av dessa och tycker att det är bra att det åtgärdas. Men att de inte gör det förrens nu skadar mitt förtroende för Samsung. Så köper nog av någon annan tillverkare nästa gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gäller detta PRO serien?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DerpMcDerp:

Sitter med några av dessa och tycker att det är bra att det åtgärdas. Men att de inte gör det förrens nu skadar mitt förtroende för Samsung. Så köper nog av någon annan tillverkare nästa gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Då kanske du köper något märke som inte alls erkänner och fixar till sina problem.
Tycker själv det är bra de erkänner och fixar problemen.

Permalänk
Medlem

Måste säga att detta betydligt skadat min syn på Samsung som förut var väldigt god.

Skrivet av Decimal:

Då kanske du köper något märke som inte alls erkänner och fixar till sina problem.
Tycker själv det är bra de erkänner och fixar problemen.

Efter att obestridliga bevis började ploppa upp överallt. När det inte gick att ignorera längre så valde dem att endast fixa den nyare av modellerna med problem. Nu när ägarna av den äldre gör uppror så lovar dem att äntligen fixa problemet, på obestämt datum.

Och "fixen" är egentligen bara en nödlösning, att flytta om all data då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Gäller detta PRO serien?

Pro serien är inte påverkad då de använder MLC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Gäller detta PRO serien?

Nej. Pro-serien har MLC och problemet uppstår på TLC-enheter.

Min personliga teori till varför man valt att dölja det är att det faktum att även 840-basic är drabbat, trotts att det har en annan controller, visar att det är ett problem med TLC-tekniken i sig, och inte specifikt controllern. Det blir pinsamt för Samsung då man marknadsfört TLC som en billig men ändå högpresterande och "Lika bra" teknik som MLC.

Hoppas att det kommer en lösning så snart som möjligt. Aldrig roligt eller rättvist när företag försöker sopa sin skit under mattan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Har inte gjort någon benchmark själv då jag inte märker av något i mitt vardagliga användande, men det här är verkligen goda nyheter

Har testat av och till under den här debatten. Ja, man kan se en prestandadipp men den är inte i närheten av märkbar på alla gånger jag testat min. Dippen har för min del som mest varit nere i någonstans ungefär 90 MB/sec enligt HD tune. Det finns helt klart värre exempel och det är glädjande att Samsung även tittar på denna.

Några evangelister kommer garanterat dyka upp och spy lite domeddagsprofetior om TLC strax men jag bryr mig inte. Det finns en uppsjö av exempel där andra SSD's fallerat och till och med haft värre strul än detta där andra tillverkare skött det än sämre.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppas inte detta kommer att bli ett problem på deras 3D-TLC teknik. De använder TLC men dock med större storlek vilket borde öka hållbarheten. Att de försöker dölja detta problem så länge det går har dock kraftig försämrat min syn på Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Vilket testprogram var det man skulle använda för att se skillnaderna? Har för mig att vissa program skrev ny information och visar bra prestanda även om man har en problemdisk. Har en 840 120GB och tycker att Windows laddar långsammare än vad det gjorde tidigare, men det är ju lätt att inbilla sig.

HDTune är ett program du kan använda iaf. men det är som du säger, du ska testa med program som redan läser befintlig data, och detta gör iaf HDTune :).

själv formatera jag datorn för inte så längesen så jag har inte kunnat se om jag hade samma problem

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan köpa 850 Evo utan risk för dessa problem?

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Jag märker prestandaproblem på min 840 varje gång jag startar datorn och varje gång steam ska uppdatera spel (vilket är flera gånger per dag). Skönt att de uppmärksammar problemet och arbetar på en lösning. Jag har inte haft tid att driva frågan och inte känt för att köra diskfresh så har väntat på det här.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk

Hur vet man vilken SSD man har då? Vet att den är svart med orangeat streck, trodde att det var pro men denna på bilden är ju samma färger och inte pro, jag kanske har en sån då?

Permalänk
Skrivet av pjuppi:

HDTune är ett program du kan använda iaf. men det är som du säger, du ska testa med program som redan läser befintlig data, och detta gör iaf HDTune :).

själv formatera jag datorn för inte så längesen så jag har inte kunnat se om jag hade samma problem

Tackar, körde ett test på min 840 Basic disk, var stora prestandaproblem ner mot 30MB/s. Installerade OS i augusti förra året.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

Hur vet man vilken SSD man har då? Vet att den är svart med orangeat streck, trodde att det var pro men denna på bilden är ju samma färger och inte pro, jag kanske har en sån då?

Ladda ner samsung magician, står där.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

Hur vet man vilken SSD man har då? Vet att den är svart med orangeat streck, trodde att det var pro men denna på bilden är ju samma färger och inte pro, jag kanske har en sån då?

Kolla i Samsung Magician, finns säkert andra sätt men där vet jag att det visas. Min 840 Basic disk kallas för "Samsung SSD 840 Series".

Edit: Såg att Schackmannen var före.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Tackar, körde ett test på min 840 Basic disk, var stora prestandaproblem ner mot 30MB/s. Installerade OS i augusti förra året.

http://i1374.photobucket.com/albums/ag416/martin_s3/SamsungSS...

Temporärt kan du köra samsung magicians prestanda optimering, den hjälper några dagar tills en fix dyker upp Har funkat för mig i alla fall

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Hoppas inte detta kommer att bli ett problem på deras 3D-TLC teknik. De använder TLC men dock med större storlek vilket borde öka hållbarheten. Att de försöker dölja detta problem så länge det går har dock kraftig försämrat min syn på Samsung.

Större noder innebär generellt bättre hållbarhet, men frågan är om det är tillräckligt? Jag kan inte låta bli att tänka på att MLC vid samma storlek är hållbarare, men det kommer väl till en gräns där det inte märks någon större skillnad.

Jag var jävligt nervös för övergången från SLC till MLC men nu tycker jag MLC visat att det helt klart duger. TLC har i mina ögon visat att det inte gör det. Så små som noderna börjar bli nu borde man satsa på tåligare teknik, inte teknik som per definition läcker fler elektroner än både MLC och SLC vid samma nod-storlek.

Vad gäller min syn på samsung har den inte ändrats nämnvärt, men det är beklagligt att de fortsätter att lura folk att tro att TLC är en robust teknik som går att lita på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Samsung brukar underlevera produkter så detta var inget nytt. Alla saker man köper från samsung går sönder, skitkvalitet helt enkelt. Själv har jag bojkottat samsung i snart 10 år och jag känner inte och vet inte en enda person som har kvar son samsung produkt som köptes för mer än 1-2år sen pga dålig kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337sweden:

Samsung brukar underlevera produkter så detta var inget nytt. Alla saker man köper från samsung går sönder, skitkvalitet helt enkelt. Själv har jag bojkottat samsung i snart 10 år och jag känner inte och vet inte en enda person som har kvar son samsung produkt som köptes för mer än 1-2år sen pga dålig kvalitet.

Samsung SSD 830 skulle då vara ett undantag? Min Plasma-TV från samsung måste vara unik då den inte gått sönder än. Min Mini-DV kamera från dem, som jag köpte för 10 år sedan, måste det vara något fel på eftersom den fortfarande fungerar klockrent.. The list goes on. Du har fel, eller så är jag magisk. Välj själv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Måste säga att detta betydligt skadat min syn på Samsung som förut var väldigt god.

Efter att obestridliga bevis började ploppa upp överallt. När det inte gick att ignorera längre så valde dem att endast fixa den nyare av modellerna med problem. Nu när ägarna av den äldre gör uppror så lovar dem att äntligen fixa problemet, på obestämt datum.

Och "fixen" är egentligen bara en nödlösning, att flytta om all data då och då.

Håller delvis med dig här.
Det jag egentligen inte förstår... det är inte direkt så de återkallar alla enheter, utan de bara uppdaterar mjukvaran, så varför ska de envisas med att lägga på locket?
De får ju bättre publicitet om de ordnar felen direkt, så snabbt de hittas. Fel kan alla göra, men det är viktigt att det rättas till.

Skrivet av Ozzed:

Samsung SSD 830 skulle då vara ett undantag? Min Plasma-TV från samsung måste vara unik då den inte gått sönder än. Min Mini-DV kamera från dem, som jag köpte för 10 år sedan, måste det vara något fel på eftersom den fortfarande fungerar klockrent.. The list goes on. Du har fel, eller så är jag magisk. Välj själv.

Precis. TV, 5+3 år gamla mobiltelefoner, min 6+år+ digitalkamera, många datorskärmar... ingen har gått sönder. Inte mina 840 Pro eller 830 disken heller... Konstigt. Eller jo.... en av 3 Samsung skärmar gick faktiskt sönder... efter 8år. Var en kondensator jag fick byta, så fungerade den igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337sweden:

Samsung brukar underlevera produkter så detta var inget nytt. Alla saker man köper från samsung går sönder, skitkvalitet helt enkelt. Själv har jag bojkottat samsung i snart 10 år och jag känner inte och vet inte en enda person som har kvar son samsung produkt som köptes för mer än 1-2år sen pga dålig kvalitet.

Du kanske inte känner så många?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts