Permalänk
Medlem

Flyter på dåligt AMD 8350

Hejsan!

har precis skaffat mej en "ny" dator. Grafikkortet är från den äldre men kommer att bytas ut.
upplever att den är jävligt trött, inte när jag spelar men tabbar jag ut ur wow så hackar det i windows som fan, kan inte kolla på ett klipp på youetube för det hackar. Likadant om jag installerar något så hackar det till och med när jag scrollar i chrome. Har installerat alla drivrutiner och gjort en nyinstallation av Windows 7 SP1 x64. Någon som har en idé?

AMD 8350 processor klockad till 4,5ghz
Gigabyte Gigabyte GA-990FXA-UD5
4 gb kingston HyperX 1600 mhz
XFX R7700
750 gb 3,5" hdd

Permalänk
Medlem

Det är inte processorn, du behöver mer minne. Windows behöver swappa till hårddisken, för spelet äter allt minne, därför hackar det.

Skaffa gärna en SSD att köra Windows på, kommer också hjälpa rejält.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Det är inte processorn, du behöver mer minne. Windows behöver swappa till hårddisken, för spelet äter allt minne, därför hackar det.

Låter rimligt. 8350'n lider iofs av taskig FPU prestanda, som allt AMD gjort på senare tid, men inte så det är relevant i det här fallet. I WoW, visst, men inte med WoW i bakgrunden.

Skrivet av FubbHead:

Skaffa gärna en SSD att köra Windows på, kommer också hjälpa rejält.

SSD är i dag den enskilt viktigaste uppgraderingen man kan göra. En snabb dator får en chans att prestera som den ska, och en trött skitburk blir mycket mer responsiv. Även en billig "skit SSD" är ett stort steg i rätt riktning. Klockren rekommendation.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ja det är uppe på listan som skall göras, mer minne och SSD. Processorn är jag inte orolig över, den kommer sällan över 40% load i wow. I Windows så laddar den kanske max 10%. Ska slänga in dom grejerna och se om det blir bättre, återkommer

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av -=Mr_B=-:

Låter rimligt. 8350'n lider iofs av taskig FPU prestanda, som allt AMD gjort på senare tid, men inte så det är relevant i det här fallet. I WoW, visst, men inte med WoW i bakgrunden.

SSD är i dag den enskilt viktigaste uppgraderingen man kan göra. En snabb dator får en chans att prestera som den ska, och en trött skitburk blir mycket mer responsiv. Även en billig "skit SSD" är ett stort steg i rätt riktning. Klockren rekommendation.
B!

Piledriver lider INTE av dålig FPU prestanda utan snarare tvärt om att det är dålig singeltrådad ALU(heltals) prestanda.

Piledriver-modulen har 2x 128bitars FPU:er, dessa kan köras själva eller kombineras till en stor 256-bitars FPU.

Dock har Piledrivern 2+2 ALU:er, dessa kan inte kombineras. Dessutom har AMD av någon anledning designat dessa till att vara tvungna till att hantera skrivandet av utdata så då kan man inte använda en av dessa under en hel klockcykel. Bör vara väldigt få FPU beräkningar i WoW.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

En 8350 har samma totala FPU prestanda som en snabbare I3'a. För att ha det på 4x så många kärnor får man nog säga att den lider av "dålig" FPU prestanda.
Något som var ett helt avsiktligt val av AMD. De räknade iskallt med att vi skulle köra FPU beräkningarna på GPU'erna vid det här laget. De har själva kommenterat det med att utvecklingen inte gått som de väntat sig.
Men visst. Du får ha vilken åsikt du vill i frågan.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskolle:

Ja det är uppe på listan som skall göras, mer minne och SSD. Processorn är jag inte orolig över, den kommer sällan över 40% load i wow. I Windows så laddar den kanske max 10%. Ska slänga in dom grejerna och se om det blir bättre, återkommer

du kommer aldrig få hög load i wow med en 8350 hur dålig fps du än får då spelet inte trådar bra alls. betyder inte att du inte får 100% load på det spelet kan använda.

Permalänk
Medlem

Det är då inte processorn det är fel på. Men mera minne och en SSD ska nog göra susen. Bara nu är jag uppe i 3.9GB minne och har bara chrome (en flik), skype och wow på

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av -=Mr_B=-:

En 8350 har samma totala FPU prestanda som en snabbare I3'a. För att ha det på 4x så många kärnor får man nog säga att den lider av "dålig" FPU prestanda.
Något som var ett helt avsiktligt val av AMD. De räknade iskallt med att vi skulle köra FPU beräkningarna på GPU'erna vid det här laget. De har själva kommenterat det med att utvecklingen inte gått som de väntat sig.
Men visst. Du får ha vilken åsikt du vill i frågan.
B!

Det är inte en åsikt då det inte är ett subjektivt uttalande jag har gjort, det är ett objektivt påstående.

Du säger något i stil med:
"En GTX 750ti är sämre än en 980". När jag säger att "CPU:n AMD A4-5000 Flaskar".

Det är inte FPU-prestandan som är problemet utan ALU-Prestandan. Sedan att FPU-prestandan är lägre än en i3:a säger jag inget om men det var inte heller något som har med grejen att göra. I nästan alla fall där FX-8350 presterar dåligt så är det ALU:erna som är boven i dramat, har nog inte sett en FPU-grej som har stökat till det nu när jag tänker efter.
Du kan fråga Virtual Void som är SweCs datavetare om du inte tror på mig, finns få som har bättre koll än han har.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Suck. En 8350 som är, mellan tumme och pekfinger 4-6 gånger snabbare än en I3 4350 men beroende på bench ger upp till 10% sämre FPU prestanda än samma I3'a, lider i din värld inte av dålig FPU prestanda. Nänä, ok, då vet jag. Jag har redan haft den här diskussionen flera gånger, och orkar inte förklara det en gång till, så det får vara hur det vill. Du har en åsikt, jag har en annan.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Taskolle:

Processorn är jag inte orolig över, den kommer sällan över 40% load i wow. I Windows så laddar den kanske max 10%.

Man kan inte bara kolla på den totala belastningen. Om vi antar att du bara kör ett enda program och det programmet bara kan köras på en enda tråd kommer du (i teorin) inte nå högre CPU-belastning än 12,5 % med en 8350. WoW trådar dåligt och kommer därför aldrig kunna utnyttja ens i närheten av hela din CPU.

För de flesta spel är det istället bättre med färre snabbare kärnor. Det bästa hade i alla lägen varit att ha en enda supersnabb kärna istället för flera långsammare (t ex en kärna Haswell @ 16 GHz istället för fyra stycken @ 4 GHz), men det går inte med dagens teknik; därför finns flerkärniga CPU:er.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av -=Mr_B=-:

Suck. En 8350 som är, mellan tumme och pekfinger 4-6 gånger snabbare än en I3 4350 men beroende på bench ger upp till 10% sämre FPU prestanda än samma I3'a, lider i din värld inte av dålig FPU prestanda. Nänä, ok, då vet jag. Jag har redan haft den här diskussionen flera gånger, och orkar inte förklara det en gång till, så det får vara hur det vill. Du har en åsikt, jag har en annan.
B!

Nej, den lider självfallet inte av "dålig FPU prestanda" om det inte är ett problem.

Jag står fortfarande fast vid att det inte är en åsikt, problemet med dålig spelprestanda med FX-8350 är inte FPU prestandan utan ALU prestandan. Leta efter benchmarks, om det är 10% sämre FPU som du säger är problemet, mellan i3:an och FX-8:an, varför är det mer än 10% prestandaskillnad mellan FX 8350 och i3:an i många spel?

Kika sedan på skillnaden mellan ALU prestanda på 4trådar hos FX och 4trådar hos i3:an.

Trodde precis som du att det var FPU:n som var FX svaghet, men i praktiken används denna mycket sällan och det är ALU-designen som är den stora bristen, framförallt i spel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare
Skrivet av -=Mr_B=-:

Suck. En 8350 som är, mellan tumme och pekfinger 4-6 gånger snabbare än en I3 4350 men beroende på bench ger upp till 10% sämre FPU prestanda än samma I3'a, lider i din värld inte av dålig FPU prestanda. Nänä, ok, då vet jag. Jag har redan haft den här diskussionen flera gånger, och orkar inte förklara det en gång till, så det får vara hur det vill. Du har en åsikt, jag har en annan.
B!

?

T.ex. Bit-tech har testat i3 4130 (som är lägre klockad än 4350) och även i multitaskning så är den ungefär lika snabb som 8350. I saker som bara kan använda en/två CPU-tråd(ar) så är i3:an klart snabbare. Och vi pratar om heltalsprestanda här.

De tester där 8350 relativt står sig bäst mot i3 är flyttalsintensiva applikationer som skalar linjärt med antal CPU-kärnor. Haswell har bättre flyttalsprestanda än Piledriver om det är optimerat för AVX, annars är det ganska jämt skägg givet de frekvenser dessa CPUer normalt kör på.

Edit: vidare, om en 8350 verkligen vore 4-6 gånger snabbare än i3-4350 så borde den också vara 2-3 gånger snabbare än i7 4770 (i3 är en "halv" i7). Frågan om det överhuvudtaget finns något som en 8350 är snabbare än 4770 på.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Han har lika processor som mig och jag går sällan under 60fps i WoW på högsta inställningarna, är hans CPU verkligen flaskhalsen då?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Han har lika processor som mig och jag går sällan under 60fps i WoW på högsta inställningarna, är hans CPU verkligen flaskhalsen då?

vad menar du med sällan under 60 mer konkret? jag får strax under 60 som lägst i stormwind med min processor (körs i 4,2) och jag kan få så lågt som 45 när man går till utsidan på shrine. gpu load ligger då runt 60%. när man snackar raids så testade jag senast i lfr i slutet av 5.4 och fick ungefär 45 fps medel under bossar. jag klockade ner den till 2,9 en gång för att testa och låg på 18 fps on pull på malkorok och sedan 30 fps under resten av bossen.

beror på vad du gör i spelet, om du gör quests och dungeons så kanske det du säger låter rimligt men inte för tyngre saker.

Permalänk
Medlem

Det är inte i spelet det hackar för honom, utan i Windows, när spelet är igång i bakgrunden.

Och nej, vi har nog redan fastställt att det inte är processorn i det här fallet. WoW är mig veterligen inte något speciellt prestandakrävande spel, så en 8350 räcker och blir över.

Sedan är det ju ett onlinespel. De kan väl ibland hacka av den enkla anledningen att det blir för mycket att synka mellan klient och server på en gång.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

vad menar du med sällan under 60 mer konkret? jag får strax under 60 som lägst i stormwind med min processor (körs i 4,2) och jag kan få så lågt som 45 när man går till utsidan på shrine. gpu load ligger då runt 60%. när man snackar raids så testade jag senast i lfr i slutet av 5.4 och fick ungefär 45 fps medel under bossar. jag klockade ner den till 2,9 en gång för att testa och låg på 18 fps on pull på malkorok och sedan 30 fps under resten av bossen.

beror på vad du gör i spelet, om du gör quests och dungeons så kanske det du säger låter rimligt men inte för tyngre saker.

Spelet flyter på otroligt bättre efter senaste patchen (6.0) Just nu i Shrine där det är som mest folk går jag inte under 50fps. Likadant i raids på 20-30 pers så ligger det högt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Det är inte i spelet det hackar för honom, utan i Windows, när spelet är igång i bakgrunden.

Och nej, vi har nog redan fastställt att det inte är processorn i det här fallet. WoW är mig veterligen inte något speciellt prestandakrävande spel, så en 8350 räcker och blir över.

Sedan är det ju ett onlinespel. De kan väl ibland hacka av den enkla anledningen att det blir för mycket att synka mellan klient och server på en gång.

wow är mycket cpu-tungt. det hjälps inte av att spelet trådar fruktansvärt dåligt. mer eller mindre irrelevant hur många kärnor du sitter på, bara enkeltrådad prestanda på minst två kärnor som är viktigt.

det ts beskriver låter inte som att det är processorn, nej, men det gör inte 8350 till en lämplig processor för spelet. skulle vara mycket bättre med en g3258.

Skrivet av -ronz:

Spelet flyter på otroligt bättre efter senaste patchen (6.0) Just nu i Shrine där det är som mest folk går jag inte under 50fps. Likadant i raids på 20-30 pers så ligger det högt

jag har inte märkt någon vidare skillnad förutom att jag får 99% gpu load utan fps cap på platser utan en massa spelare.

http://i.imgur.com/XL7oTZx.jpg
http://i.imgur.com/1NDG31S.jpg
http://i.imgur.com/fEC23J4.jpg
http://i.imgur.com/Hq8B6L8.jpg

nu har jag inte orkat testa någon raiding alls sedan 6.0 men så här ser det ut i städerna.

Permalänk
Medlem

Antagligen beror det på minnet samt att du kör spel+windows+swap på samma disk

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Med facit på hand kanske man skulle satsat på en i5 4690k

Men jag hoppas det blir bättre med mer minne och en SSD disk

Permalänk
Medlem

Jodå, det kommer garanterat avhjälpa problemet du beskrev i början i alla fall.

Sedan så, visst, spelet flyter säkert på i några fps bättre med en bättre processor. Men inget som säger att du inte kan uppgradera det senare, då har du ju minnet och SSD fixat.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Köpte nya minnen och en SSD disk idag, satan vilken skillnad

Jag har en fråga, jag köpte dubbla uppsättningar Ripjaws Gaming 8GB 2133MHz alltså 16gb.

Vart ser man minneshastigheten? dom ska ju klara 2133mhz, men i CPU-Z står det under fliken "SPD" PC3-12800 (800MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskolle:

Köpte nya minnen och en SSD disk idag, satan vilken skillnad

Jag har en fråga, jag köpte dubbla uppsättningar Ripjaws Gaming 8GB 2133MHz alltså 16gb.

Vart ser man minneshastigheten? dom ska ju klara 2133mhz, men i CPU-Z står det under fliken "SPD" PC3-12800 (800MHz)

du kör dina minnen i 1600mhz. om du vill ha 2133 så kan du ge dig in i bios, lär finnas en xmp-profil för det (åtminstone om det finns xmp på amd, det vet jag faktiskt inte), annars får du knappa in manuellt.

Permalänk
Medlem

Jo XMP finns och jag har testat. Spelar ingen roll hur jag ändrar så står det att dom körs i 1740MHz i Bios