LG slår sista spiken i kistan för plasma-tv

Permalänk
Avstängd

Tråkigt. Har själv haft uteslutande LG plasma. Mycket för pengarna. Har ett par mindre LCD (LED) men bildkvaliteten går inte att jämföra. Svart = Grå

Permalänk
Medlem

Då vann konsumenten, dåliga LCD paneler med clouding... Jag hoppas min Panasonic Plasma lever länge! <3

R.I.P

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Hur är respons tiden på den där 60" plasman?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunde:

Hur är respons tiden på den där 60" plasman?

Antar att du menar input-lag, 23 ms enl "high speed camera", 41.5 ms enl Leo Bodnar:
http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasonic-txp60zt65b-201305062...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Varför kör du med funktionen påslagen? Precis, annars är svärtan helt värdelös. Jag har precis samma funktion på min Sony LCD i sovrummet, jag slog såklart av funktionen illakvickt men svärtan(eller ska jag säga grå lider verkligen med det.

Vad jag förstår så styr de bakgrundsbelysningen så när det är en mörk scen så släcker de ner bakgrundsbelysningen och när det är ljus så tänder de upp. Har fått för mig att detta problem är mindre på de nyare apparaterna som köra local diming då man delar in TVn i olika sektioner och då tänder och släcker bara dessa sektioner. Ju fler sektioner ju bättre effekt men också ju dyrare produktion.

Det är ju inte så att det enbart finns två lägen på bakgrundsbelysningen. Men ja du har rätt i att den anpassar ljusstyrkan på bakgrundsbelysningen efter vad som visas på skärmen.
Det finns två fördelar med funktionen.
Det ena är bättre svärta i mörka scener.
Men som sagt om det finns ljusa objekt på skärmen, det räcker att det kommer textning eller kanske att man justerar tevens volym eller dyl för att den ska tända upp mer än vad det som i övrigt visas kräver, vilket dels ger sämre svärta och dels så kan för snabba övergångar ge en blinkande effekt, som kan vara mer störande än det man förlorar i svärta.
Dels så innebär svagare bakgrundsbelysning mindre strömförbrukning, så det blir även ett strömsparläge/eco läge att ha funktionen påslagen.

Skrivet av Jimmy:

Har faktiskt märkt av att vissa skärmar är väldigt urtvättade just när man står lite sidan om och tittar på den men generellt är det inget problem då bildkvalitén då inte har varit prio. Hade jag jobbat med grafik, då hade det varit en annan femma.

Jag har också sett den effekten. På vissa skärmar behöver inte vinkeln vara jätte mycket fel för att det ska göra en ganska stor skillnad.
Jag tycker att det är alldeles för stora skillnader mellan olika LCD skärmar för att man ska kunna generalisera för alla LCD skärmar.
Om man delar in det i undergrupper som TN, PVA, IPS är det lite lättare att generalisera, men kan fortfarande vara stora skillnader mellan olika paneler av samma typ, alltså exempelvis mellan två olika TN skärmar.

Om du har sett på How I met your mother så hade Barney ett talesätt (bland många andra) "New is always better".
Stämmer ofta. Men inte alltid.
Framförallt på den tiden LCD skärmar började komma på datorskärmar till stationära datorer och tv apparater.
Hade man en hyfsad CRT så slog den i princip nästan vad som helst inom LCD, ofta med stor marginal.
Att gå från CRT med 100Hz till LCD med 60Hz kändes väl inte direkt som en uppgradering heller...
Är fortfarande ett problem. Idag finns det ju 120 och 144Hz skärmar, men ofta får man välja mellan en skärm med bra färger, betraktingsvinklar och dyl. eller en snabb skärm.
CRT hade bra svärta, bra betraktningsvinklar, var det en lite bättre CRT så hade den bra färger och var snabbare än de flesta plattskärmar, förutom dagens gamingskärmar som sätter uppdateringsfrekvens som högsta prioritet. Inbränningseffekter var sällan något problem heller.

Men de tog en del plats bakåt och behövde inte vara speciellt stora för att börja bli tunga. Inga bra LAN skärmar direkt...
Som tur är har LCD utvecklats en hel del sen den tiden.

Skrivet av Defeat^:

Plasma-TVs kan inte visa lika ljus bild, vilket gör att de ser mörka/dassiga ut i strålkastarljus. Tyvärr har ju de flesta butiker extremt ljusa lokaler, så LCDer ser mycket ljusare och livligare ut bredvid Plasma. Väl hemma i TV-rummet så kör man aldrig med så ljus bild ändå, eftersom man inte har en strålkastare riktad mot TVn.

Det är väl ingen/nästan ingen som är så korkad att man riktar en strålkastare mot teven när man ska titta på den?
Däremot har vi i Sverige dagsljus en ganska stor del av dygnet under sommarhalvåret (i de norra delarna av Sverige är det t.o.m. ljust dygnet runt vid midsommar).
Om man vill använda sin tv under den ljusare delen av året i ett rum med fönster och inte vill mörklägga så kan det ändå vara ganska ljust. Utan att behöva använda strålkastare...
Vill man ha det mörkt är den tid vi har nu, November - Januari rätt bra. Mycket mörker utan behov att mörklägga. Bra film månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det är ju inte så att det enbart finns två lägen på bakgrundsbelysningen. Men ja du har rätt i att den anpassar ljusstyrkan på bakgrundsbelysningen efter vad som visas på skärmen...

Som vanligt så är det högst personligt om man föredrar olika bildförbättringar eller inte. Generellt är jag ganska förlåtande här jämfört med "experter" som stänger av allt. Dock får jag säga att dynamisk skugga eller vad de nu kallar denna funktionen är enligt mig helt oanvändbart, särskild om man sitter i ett helt mörkt rum.

Den TV jag har uppmärksammat funktionen mest på är min Sony Bravia KDL-32V5500 som jag har i sovrummet.

Skrivet av GuessWho:

...Jag tycker att det är alldeles för stora skillnader mellan olika LCD skärmar för att man ska kunna generalisera för alla LCD skärmar...

Nja, så gott som alla LCD/LED jag tittade på i butikerna led av uppenbara view angle problem och efter att ha sökt på internet så är det faktiskt inte helt lätt att hitta TV apparater som faktiskt kör IPS. Det är av någon anledning inte en försäljnings punkt, antar att Svensson inte ser skillnad i butik och i hemmet antar de väl bara att det är så det ska vara(med view angle problem).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

IPS är hur vanligt som helst inom tv världen. Fortfarande endel problem med betraktningsvinklar dock och den sämre dynamiken (ijmf med VA) ger förstås bristande djupsvärta och kontrast i mörka scener.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

IPS är hur vanligt som helst inom tv världen. Fortfarande endel problem med betraktningsvinklar dock och den sämre dynamiken (ijmf med VA) ger förstås bristande djupsvärta och kontrast i mörka scener.

Aha där ser man IPS har även dem sämmre view angle än Plasma, man får ju för sig att de är i nivå med Plasma när man hör vissa här i tråden. Förövrigt finns det lite mer jämförelser här : http://www.rtings.com/info/viewing-angle-tvs

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Sen beror det ju även på vilken "färg profil"du kör tv:n i, om du kör t.ex dynamisk så är det större risk för ghosting än om man kör t.ex THX Cinema (som jag), men vist kanske jag har haft väldigt tur med min panel med.

Hade jag köpt en tv för 15000kr och använt profilen dynamisk så hade jag ju lika gärna kunnat kasta pengarna i sjön. Givetvis har jag kalibrerat tv:n utefter de förutsättningar som jag har i mitt vardagsrum.

Men ta en statisk bild med hög kontrastskillnad t.ex. skärmsläckaren i Netflix som är ljus vit text mot en mörkare röd bakgrund. När netflix-symbolen flyttar sig så ser jag en lätt spökbild trots att den inte ligger på någon längre stund. Det är egentligen inget problem då det inte är något som jag uppfattar från soffan men som syns när jag kollar på skärmen från ett kortare avstånd. Sen beror det givetvis på inställningar där jag inte har riktigt samma som THX Cinema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Dock får jag säga att dynamisk skugga eller vad de nu kallar denna funktionen är enligt mig helt oanvändbart, särskild om man sitter i ett helt mörkt rum.

Eco Mode kallar Panasonic det för.
Det är när det är snabba skiftningar MÖRKT - LJUST - MÖRKT - LJUST osv hela tiden som det fungerar sämst.
Nu har jag inte min effektmätare tillgänglig just nu så jag kan inte mäta hur många watt skillnad det gör.

Skrivet av Jimmy:

Nja, så gott som alla LCD/LED jag tittade på i butikerna led av uppenbara view angle problem och efter att ha sökt på internet så är det faktiskt inte helt lätt att hitta TV apparater som faktiskt kör IPS. Det är av någon anledning inte en försäljnings punkt, antar att Svensson inte ser skillnad i butik och i hemmet antar de väl bara att det är så det ska vara(med view angle problem).

LCD används till ganska mycket och jag tycker att det kan vara stor skillnad på en budget laptop och en IPS datorskärm som är avsedd för lite mer seriös användning.
Men visst kan jag hålla med om att det är konstigt att IPS inte är vanligare på TV.

När "plattskärmarna" började komma så var det helt klart en besvikelse att de inte kunde tävla med en hyfsad CRT.
CRT funkade ju både för film och spel och professionell användning.
Men där räckte det med en 19" för att den skulle bli ganska klumpig. En modern 32" är ju hyfsat portabel i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

den sämre dynamiken (ijmf med VA) ger förstås bristande djupsvärta och kontrast i mörka scener.

Ja man får ju inte samma svärta som man fick med CRT...

Synd att man inte kan göra en 'greatest hits' och bara välja fördelarna från alla olika tekniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Aha där ser man IPS har även dem sämmre view angle än Plasma, man får ju för sig att de är i nivå med Plasma när man hör vissa här i tråden. Förövrigt finns det lite mer jämförelser här : http://www.rtings.com/info/viewing-angle-tvs

Skön länk, danke.

Där definierar de viewing angle som den vinkel där dynamiken är halverad. Hmm, tjaa, nånstans måste man ju sätta gränsen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ipac:

Det faktum att ett antal av deltagarna väljer att gå innan röstning säger ju iofs inget om kvalitén på testet som sådant. Däremot säger det lite om ambitionsnivån hos de som lämnade testet i förtid.

Eller menar du att testet hade varit mer seriöst om de låst dörrarna till lokalen så ingen kom ut?

Ärligt talat, att säga "åhh, massa folk gick ju - gud vilket oseriöst test" är faktiskt rätt krasslig logik. Låter mera som gnäll för gnällandets skull, inte helt ovanligt på denna sajt...

Ang. bildtest så gjorde förövrigt samma arrangör ett sådant då de jämförde enbart två displayer, 4K resp FullHD-upplösta (matade med 2160p resp 1080p signaler som härröde från samma källmaterial), i syfte att svara på frågan "ser man nån skillnad". Kanske hade det varit möjligt även i detta fallet men nånstans antar jag att man får dra en gräns för vad som är görbart i praktiken.

Shootouts av denna typ är svårt att göra "prickfritt", och ingen har påstått att testet var perfekt men man kan iaf konstatera att testet är bättre utfört än vad de flesta av oss mäktar med då vi springer runt i butikerna och sett i det perspektivet är det inte helt ointressant.

Det säger en del om ambitionsnivån hos de som anordnade testet. Om nästan hälften sticker så de kan ju inte ha varit alltför tydliga med upplägget. Jag störde mig rätt mycket på att 11/17 var en jordskreddsger medan 10/17 ansågs vara relativt jämt. Bara det faktum att kalla 65 % för jordskred är oseriöst. Verkar som själva artikeln är rätt vinklad mot vad författaren tycker. Kommentarerna är intressanta för några av deltagarna diskuterar lite. De ger en betydligt mer nyanserad bild.

Ja om folk inte orkade stanna kvar och rösta hade väl ingen orkat gå igenom ett ordentligt blint A/B-test.

Jämförelsen är intressant, framförallt om man läser kommentarerna också. Men nu presenterades den i tråden som en absolut sanning.

Skrivet av Fade-swe:

"tillräckligt seriös" för att uppmärksammas och diskuteras ja. Vad du försöker klanka ner på minhembioforumet, på vilket sätt är det forumet mindre seriöst för att det har länkats ihop med prisjakts site?

Ja tillräckligt seriöst för att hamna i en tråd för blandade jämförelser. Jag ser inte riktigt det forumet som någon större auktoritet och det var du som la en värdering i att någon postat på ett forum. Jag tittade på artikeln i sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja man får ju inte samma svärta som man fick med CRT...
Synd att man inte kan göra en 'greatest hits' och bara välja fördelarna från alla olika tekniker.

Panasonic AX900 tycks vara en god bit på vägen...om man bortser från prislappen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det säger en del om ambitionsnivån hos de som anordnade testet. Om nästan hälften sticker så de kan ju inte ha varit alltför tydliga med upplägget.

Haha, ja då var det väl oseriöst att inte låsa dörren då...

Enl utsago berodde avhoppen möjligen på att det var för tekniskt vilket i så fall skulle tala för att nivån var lite för seriös så att hänvisa till avhoppen är ingen bra ide om man vill hävda motsatsen...

Citat:

Jag störde mig rätt mycket på att 11/17 var en jordskreddsger medan 10/17 ansågs vara relativt jämt.

Fast då har du inte förstått vad de skrev...

10 röster mot 7 röster är faktiskt ganska jämt, det enda jämnare resultatet vore 9 mot 8 röster.

Att en deltagare får 11 röster, samtidigt som 3 övriga deltagare bara når upp till 6 röster är faktiskt väldigt tydligt en ojämn fördelning.

Citat:

Bara det faktum att kalla 65 % för jordskred är oseriöst.

Så om sossarna hade fått 65% av rösterna i valet så hade det varit oseriöst att kalla det jordskredsseger? Hoppas du skämtar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja tillräckligt seriöst för att hamna i en tråd för blandade jämförelser. Jag ser inte riktigt det forumet som någon större auktoritet och det var du som la en värdering i att någon postat på ett forum. Jag tittade på artikeln i sig.

Du tittade på den ja, och förmodligen endast läste de första raderna i resultatet och avfärdade den som oseriös. Därav jag tog upp det som exempel för att visa att rätt kunniga personer inte avfärdar den lika lätt som du gör.

Sen får man ju tänka på vad det är, ett blindtest med få deltagare. Ingen som påstår det skulle väga tyngre än stora studier eller djupa reviews, men än en gång vilket jag trodde att folk självklart förstod... Ska vara bättre på att förklara det i framtiden.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Temporära inbränningar får jag "hela tiden" på min ST50. Nu kanske de gjorde amazing stuff och lagade ALLT till ST60, men skulle tro att du kommer/kan få en del också. Beror ju givetvis på vad man gör och hur statiskt material det handlar om.

I början av veckan kunde jag till exempel njuta av Destiny-GUI:t i mitt nedre vänstra hörn..
http://instagram.com/p/ukkkwyvcuP/

Ursäkta kan det möjligen vara frågan om SBS?
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
(Skit Bakom Spakarna?)

Har du t ex ställt in den ordentligt? Om du bara packar upp tv:n och pluggar in PS3:an, så är det risk för inbränning. Kolla dina färg och brightness kontrast inställningar. Står dom på max, så är det bara att göra om, göra rätt. Mörklägg rummet, istället för att maxa inställningarna. Spelar du väldigt mycket så är plasma ett sämre val.

Med det sagt så har jag själv en gammal 50PZ70 som gått nästan 6200 timmar. Och det enda jag märkt är enstaka ghostings, och fosfor-trails när jag spelat. Har även tidvis använt den som skärm till vardagsrumsdatorn, slösurfning, musik etc.

Visa signatur

Förvirrad...

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Min "LED TV" är en LCD med IPS panel. Tycker inte jag haft några problem med betrakningsvinkel på den.
Visst, försöker man stå och titta vid 89 graders vinkel kanske det inte blir riktigt bra, men därifrån kan man inte se normalt ändå.
Vid mer användbara vinklar, där man faktiskt ser vad som händer på skärmen så är "view angle" inget problem.

Det beror på vad man har för krav. Även om man fortfarande kan se vad som händer, så tappar de flesta lcd-tv färgåtergivningen när man kommer en bit off-axis. Läs valfritt tv-test... På en plasma har lika bra färgåtergivning oavsett betraktningsvinkel.

Visa signatur

Förvirrad...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av SS_Martha:

Ursäkta kan det möjligen vara frågan om SBS?
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
(Skit Bakom Spakarna?)

Har du t ex ställt in den ordentligt? Om du bara packar upp tv:n och pluggar in PS3:an, så är det risk för inbränning. Kolla dina färg och brightness kontrast inställningar. Står dom på max, så är det bara att göra om, göra rätt. Mörklägg rummet, istället för att maxa inställningarna. Spelar du väldigt mycket så är plasma ett sämre val.

Med det sagt så har jag själv en gammal 50PZ70 som gått nästan 6200 timmar. Och det enda jag märkt är enstaka ghostings, och fosfor-trails när jag spelat. Har även tidvis använt den som skärm till vardagsrumsdatorn, slösurfning, musik etc.

Mjae, det är inte SBS. Jag är ingen tv-expert per se, men tillräckligt insatt även där för att inte fastna i sådana fällor. Enheten är hyfsat korrekt kalibrerad (aka, så långt det går utan fristående utrustning) med brightness och kontrast på neutrala nivåer. Den har dessutom gått bra många hundra timmar vid det här laget, så är med god marginal inkörd.

Den temporära inbränningen/image retention har blivit där oavsett, så är det bara. Jag säger givetvis inte att alla får det, jag ställer mig bara emot det totala förnekandet runt att fenomenet existerar som vissa uppvisar. Jag gillar min tv enormt mycket och kommer ha den i många år, men den är inte perfekt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Mjae, det är inte SBS. Jag är ingen tv-expert per se, men tillräckligt insatt även där för att inte fastna i sådana fällor. Enheten är hyfsat korrekt kalibrerad (aka, så långt det går utan fristående utrustning) med brightness och kontrast på neutrala nivåer. Den har dessutom gått bra många hundra timmar vid det här laget, så är med god marginal inkörd.

Den temporära inbränningen/image retention har blivit där oavsett, så är det bara. Jag säger givetvis inte att alla får det, jag ställer mig bara emot det totala förnekandet runt att fenomenet existerar som vissa uppvisar. Jag gillar min tv enormt mycket och kommer ha den i många år, men den är inte perfekt.

Ingen TV är perfekt vad jag vet men Panasonics Plasma apparater är utan tvekan bland de bästa Enligt mig så lider så gott som alla LCD och LED av grövre problem.

Dock handlar allt om att använda rätt produkt till rätt tillfälle. För film är Plasma mer eller mindre oslagbar, det är såfall OLED som kanske kan hamna på rimliga priser inom några år. För datorn eller mobilen fungerar inte plasma vidare bra (uppenbarligen) så där blir LCD/LED ett klart bättre val även om de också kan få inbränningar(i västa fall). Kan ju hoppas på att OLED även kan vara en lösning för datorskärmar men jag misstänker att det finns problem även med OLED.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

23ms är det inte rätt mycket inputlag?

Är sugen på den där 60" plasman, men vet inte om den är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunde:

23ms är det inte rätt mycket inputlag?

Är sugen på den där 60" plasman, men vet inte om den är bra.

Ta o läs på lite, finns massor med info på nätet. Om 23 ms okay för dig kan bara du avgöra men generellt är allt under 30 ganska bra på en TV skulle jag säga.

Den Panasonic ST60 jag har, har tyvärr ganska hög input lagg och det märks helt klart, även i gamemode så kan det vara lite jobbigt men helt klart spelbart på en casual nivå. Tror att input lagget ligger runt 80 ms med game mode och 110-120 ms utan game mode men jag kan ha fel här.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Som tur är har jag en 60" plasma sedan tidigare och köpte så sent som i våras en 50" plasma ifrån LG. Hoppas att de fortsätter hålla tills att OLED-tekniken kommit ner lite mer i pris om ett par år.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

tycker det är synd att många skriver att dem älskar plasma och aldrig haft problem med dem men sen inte skriver vad dem har använt dem till. Tex om dem haft den inkopplad till datorn och haft windows statisk bild över dagen, gått in och surfat, kollat netflix och filmer etc så skulle jag varit imponerad men nu tror jag bara att dem haft teven i vardagsrummet inkopplad till digitalbox och bara zappat runt lite mellan kanalen och kollat en film sedan stängt av den.

Jag har en gammal teve lcd från när dem "platta" tevesarna kom för några år sedan, jag har 720p på den och hade den inkopplad via hdmi förut men dem slutade fungera så kör nu dvi från datorn till vga in på teven. Kollar film/serier på den, den får visa statisk bild flera timmar per dag och surfar också på den. Aldrig haft några problem med bilden på den.

Jag skulle vilja köpa ny nu och uppgradera storleken till en 50-60"are men blir så osäker på alla olika, funderat lite på en plasma då dem oftast varit billigare än en lcd men kommer då till inbränningar och skit på plasman. Är det bättre att köpa en led då istället då den ska vara inkopplad till dator och visa statisk bild (skrivbordet) väldigt ofta?

Det beror väldigt mycket på vilka LCD och vilka plasma som du jämför. Generellt så skulle jag nog rekommendera en LCD för dig så som du beskriver ditt användande.

Gillar personligen överlägset känslan i bilden hos en plasma, men då tittar jag mest på sport på TV och filmer på TV och BD. Dessutom nästan alltid i mörkt rum sent på kvällarna/nätterna.

Nackdelen med just mina plasmamodeller för mig är just image retention, samt att den dagtid har dels grå bild som inte är så ljusstark, och reflexer i glaset (LG som inte har antireflexbehandling som tex dyrare Panasonic har). Detta varier dock emellan olika modeller och tillverkare av plasma-TV, och inte något som alla dras med (eller lika mycket).

Dock så är det väldigt sällan som jag ser på film på dagtid, så kan leva med de problemen de få tillfällena och istället njuta av en för mig överlägsen bildkvalitet och bildkänsla på kvällen/natten som jag inte normalt skulle fått med LCD.

Den har också en del "image banding" när vissa appar med hög kontrast visas på plasman, men eftersom det inte är huvudsyftet för mig så är det något jag kan stå ut med i detta fallet. Skulle jag dock använda den som främst en stort "PC monitor" så hade jag nog stört mig ganska mycket på det.

Har ibland datorn inkopplad via HDMI, men inte för att spela datorspel, utan för att se på film eller sport via datorn (antingen streamat eller nerladdningar).

  • Dock så lägger jag inga menyer på TV:n, utan ser till att de finns på den bärbara Mac:ens eller PC:ens interna skärm.

  • Brukar också se till att ha skärmsläckare som går igång om jag inte använder den på ett tag, samt att antingen ha "rullande" bakgrundsbild som byts var 5 minut, eller en neutral blå/grå bakgrundsfärg.

  • Ser också till att mediaspelare automatiskt stänger ner när de är klara (så att man inte glömmer av datorn/TV:n som fastnat på sista bildrutan).

Nu kanske jag är överdrivet försiktig. Har aldrig fått några permanenta skador även då jag slarvat och glömt av Spotify eller andra program på TV:n långa stunder. Har fått temporär image retention som alltid har försvunnit efter ett tag av sig självt efter ett tags tittande på annat.

Men då detta är ett problem på en del plasma-TV, och att inputlag kan vara högre - vilket är viktigt då du kanske skall spela på den, så skulle jag för att slippa tänka på allt sådant i ditt fall nog satsa på en LCD istället. Passar nog i många fall lite bättre för de som främst skall ha den för PC-spel eller spelkonsoller.

Samma sak som i ditt fall där den skall främst användas som en stor extraskärm till normalt datorbruk som används dagligen under många timmar. Då blir både "banding", "image retention", ökad strömförbrukning och starkt kontorsljus ett potentiellt problem med många plasmaskärmar. Då är nog en bra LCD enda alternativet för dig (iaf om du skall ha en budget på rimliga nivåer; se *1 längst ner för speciella undantag).

Skulle du däremot haft den till att främst se på sport eller film, och kan ha ett hyfsat mörkt rum eller mest se på TV sena kvällar/nätter, så skulle jag absolut rekommendera en plasma åt dig. Då får du en känsla och bildkvalitet som gör att du troligen aldrig mer vill se på en LCD igen.

mvh,
martin

*1. På jobbet så har vi grym plasma-TV i jätteformat för kontorsbruk som används i konferensrum istället för projektorer eller LCD-skärmar. De klarar att både att vara väldigt ljusstarka i skarpt kontorsljus, och samtidigt som de har extremt lite problem med "banding" och "image retention". Helt fantastiska för detta syftet som nog passat även dig rent tekniskt. Men jag vill inte ens gissa på vad de kostar per styck (jobbar som konsult för oljebolag med miljardprojekt som enkelt har råd med sådant så länge som det fungerar bra och kan motiveras). Genererar också riktigt ordentligt med värme, så drar nog ström som s...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det beror väldigt mycket på vilka LCD och vilka plasma som du jämför. Generellt så skulle jag nog rekommendera en LCD för dig så som du beskriver ditt användande.

Gillar personligen överlägset känslan i bilden hos en plasma, men då tittar jag mest på sport på TV och filmer på TV och BD. Dessutom nästan alltid i mörkt rum sent på kvällarna/nätterna.

Nackdelen med just mina plasmamodeller för mig är just image retention, samt att den dagtid har dels grå bild som inte är så ljusstark, och reflexer i glaset (LG som inte har antireflexbehandling som tex dyrare Panasonic har). Detta varier dock emellan olika modeller och tillverkare av plasma-TV, och inte något som alla dras med (eller lika mycket).

Dock så är det väldigt sällan som jag ser på film på dagtid, så kan leva med de problemen de få tillfällena och istället njuta av en för mig överlägsen bildkvalitet och bildkänsla på kvällen/natten som jag inte normalt skulle fått med LCD.

Den har också en del "image banding" när vissa appar med hög kontrast visas på plasman, men eftersom det inte är huvudsyftet för mig så är det något jag kan stå ut med i detta fallet. Skulle jag dock använda den som främst en stort "PC monitor" så hade jag nog stört mig ganska mycket på det.

Har ibland datorn inkopplad via HDMI, men inte för att spela datorspel, utan för att se på film eller sport via datorn (antingen streamat eller nerladdningar).

  • Dock så lägger jag inga menyer på TV:n, utan ser till att de finns på den bärbara Mac:ens eller PC:ens interna skärm.

  • Brukar också se till att ha skärmsläckare som går igång om jag inte använder den på ett tag, samt att antingen ha "rullande" bakgrundsbild som byts var 5 minut, eller en neutral blå/grå bakgrundsfärg.

  • Ser också till att mediaspelare automatiskt stänger ner när de är klara (så att man inte glömmer av datorn/TV:n som fastnat på sista bildrutan).

Nu kanske jag är överdrivet försiktig. Har aldrig fått några permanenta skador även då jag slarvat och glömt av Spotify eller andra program på TV:n långa stunder. Har fått temporär image retention som alltid har försvunnit efter ett tag av sig självt efter ett tags tittande på annat.

Men då detta är ett problem på en del plasma-TV, och att inputlag kan vara högre - vilket är viktigt då du kanske skall spela på den, så skulle jag för att slippa tänka på allt sådant i ditt fall nog satsa på en LCD istället. Passar nog i många fall lite bättre för de som främst skall ha den för PC-spel eller spelkonsoller.

Samma sak som i ditt fall där den skall främst användas som en stor extraskärm till normalt datorbruk som används dagligen under många timmar. Då blir både "banding", "image retention", ökad strömförbrukning och starkt kontorsljus ett potentiellt problem med många plasmaskärmar. Då är nog en bra LCD enda alternativet för dig (iaf om du skall ha en budget på rimliga nivåer; se *1 längst ner för speciella undantag).

Skulle du däremot haft den till att främst se på sport eller film, och kan ha ett hyfsat mörkt rum eller mest se på TV sena kvällar/nätter, så skulle jag absolut rekommendera en plasma åt dig. Då får du en känsla och bildkvalitet som gör att du troligen aldrig mer vill se på en LCD igen.

mvh,
martin

*1. På jobbet så har vi grym plasma-TV i jätteformat för kontorsbruk som används i konferensrum istället för projektorer eller LCD-skärmar. De klarar att både att vara väldigt ljusstarka i skarpt kontorsljus, och samtidigt som de har extremt lite problem med "banding" och "image retention". Helt fantastiska för detta syftet som nog passat även dig rent tekniskt. Men jag vill inte ens gissa på vad de kostar per styck (jobbar som konsult för oljebolag med miljardprojekt som enkelt har råd med sådant så länge som det fungerar bra och kan motiveras). Genererar också riktigt ordentligt med värme, så drar nog ström som s...

Tack för ett väldigt utförligt svar! Många bra punkter där i!

Ser typ allt på teven, serier och filmer och netflix etc då jag har datorn så nära ändå. Ser inte alls mycket på "vanliga teven" utan använder den främst som en stor datorskärm, spelar dock inget på teven men vore väll kul om det funkade lite hyffsat ochså kommer nog köra på en lcd eller led nu när jag uppgraderar då och inte en plasma då dem inte verkar lira så bra med 24/7 dator inkoppling :/

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Tack för ett väldigt utförligt svar! Många bra punkter där i!

Ser typ allt på teven, serier och filmer och netflix etc då jag har datorn så nära ändå. Ser inte alls mycket på "vanliga teven" utan använder den främst som en stor datorskärm, spelar dock inget på teven men vore väll kul om det funkade lite hyffsat ochså kommer nog köra på en lcd eller led nu när jag uppgraderar då och inte en plasma då dem inte verkar lira så bra med 24/7 dator inkoppling :/

Vad jag förstår så ser de främst film och spelar inte alls på TVn, för mig är det solklart en Plasma som gäller av finare typ. LCD lider av blandannat :

- Back bleeding
- Sämre detaljer i mörka scener
- Sämre svärta, oftast inte ens nära SVART
- View angle problem på övervägande modeller
- Klart sämre bild kvalité än vad Plasma kan leverera

Men som vanligt, allt handlar om vilka prisklasser man tittar på. Min förra LG Plasma var helt klart sämre än mina båda Panasonic Plasma och då kostade den ändå ca 14 000 kr. Den Sony LCD 32" jag har sovrummet kostade lite över 5000 kr och helt klart sämre än samtliga av Plasma apparaterna jag haft i vardagsrummet.

Kan du vänta, så se vad som händer med OLED, de verkar vara på kraftig nergång. Såg en på Elgiganten som kostade 20 000 kr för 50" och svärtan var minst lika imponerande som på min 60ST60.

Hade du sagt att du främst skulle köra datorn på TVn d.v.s spela, datorprogram med väldigt mycket statiskt GUI så hade jag såklart rekommenderat en LCD för att slippa noja sig över image retention.

En stor nackdel med den TV jag har(60ST60) är att den har hög input lag, modellen större skötte detta mycket bättre men kostade också 5000-7000 kr mer vilket inte var ett alternativ för mig. Visst kan man slå på game mode men det är fortfarande endast för casual spelande. Dock så har både tidigare LG och Panasonic Plasmas jag haft skött sig mycket bättre här så det har helt med modellen att göra.

När det gäller ljusstark så är det faktiskt inget jag ens reagerat på men annars vet jag att Samsung hade ett flaggskepp som man sa kunde konkurrera med LCDs ljusstyrka.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Bra bild men drygt med inbränningar. Har stora problem med min VT50. Blir inbränningar hela tiden. Visst de försvinner efter några timmar men ändå drygt värre. Har man väl sett dem så är det svårt att ignorera dem.

Orkar inte kolla vad min modell hette men inbränningarna är milda och försvinner fort. Jag kör skrivbordet på TV:n hela tiden.

Permalänk
Medlem

anledningen till att det inte är ekonomiskt att tillverka dem längre är på grund av EU:s beslut där det förbjöd tillverkingen av plasma-tv:er i alla länder som är med i EU. Så självklart om man förlorar så stor konsument som hela EU så är det såklart att samma vinst inte existerar längre. Dock dålig stil mot Panasonic som verkligen varit överlägsna i deras plasma och satsat inom den industrin länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är inte EUs fel att så få köper plasma att det inte är ekonomiskt försvarbart att fortsätta tillverka dem.

anledningen till att det inte är ekonomiskt att tillverka dem längre är på grund av EU:s beslut där det förbjöd tillverkingen av plasma-tv:er i alla länder som är med i EU. Så självklart om man förlorar så stor konsument som hela EU så är det såklart att samma vinst inte existerar längre. Dock dålig stil mot Panasonic som verkligen varit överlägsna i deras plasma och satsat inom den industrin länge.