Ebay: Fungerar det som Tradera, är det säkert och vad bör man tänka på?

Permalänk

Ebay: Fungerar det som Tradera, är det säkert och vad bör man tänka på?

tror jag har sökt igenom alla hobby butiker här i sverige efter en sak som jag nästan måste ha för min hobby, men har varit helt dött.
dock så ser jag att det finns gott om dem på ebay.
vill då alltså köpa genom ebay vilket jag aldrig har gjort tidigare och har lite frågor.
hur funkar det hela, är det typ som tradera eller är det mer som en butik på nätet?
hur säkert är det att handla därifrån?
vad bör man tänka på när man köper från ebay?

Förtydligad rubrik
Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Du kan/bör kolla upp omdömet på försäljaren.
Om du använder Paypal så anser jag att det är säkert att handla, om du beställer från försäljare med bra omdöme.
Det fungera ungefär som Tradera, förövrigt så äger Ebay Tradera.

Har varit med om att saker inte kommit fram(China), men då har jag fått pengarna tillbaka av försäljaren, numera så skall det finnas en "penga garanti" kopplad till Paypal.

Har även varit med om att saker varit skadade när jag fått dem(Från Spanien), men det var inga problem att få en nya produkt skickad efter att jag skickat bilder på skadan(Det är bara avsändaren som kan driva fraktskador mot fraktbolaget).

Kortfattat: Har försäljaren bra omdöme så är det säkert.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik justerad, tråd flyttad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum, se §3.1. Passade även på att flytta tråden till "Konsumenträtt" där du lär få bättre svar.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ebay fungerar utmärkt, det är ju exakt som Tradera. Jag förstår din oro ifall du aldrig har prövat, jag var även lite skeptisk själv i början. Men nu har dem lagt till att du får tillbaks pengarna ifall varan ej levereras precis som Mattoys beskriver.

Bara att kolla omdöme, ser beskrivningen bra ut? Maila personen som säljer och fråga efter fler bilder om du känner dig osäker.

Permalänk
Medlem

Du kan även kolla på Amazon, där finns det mesta.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag har också köpt från ebay ett antal gånger både från China och England betalar via paypal och det har funka fint.
Som sagt ha ett extra öga på säljarens omdömen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Om du tittar på Traderas logga så ser du att det står att det är ett "ebay företag".

Så ja fungerar precis som tradera, man får dock hålla koll på att saker skeppas till Sverige när man letar efter saker.

Har handlat tusentals saker på ebay genom åren och handlar nästan unteslutande där istället för tradera då utbudet är bra mycket större.
Har handlat från hela världen där, allt från stort till litet och haft väldigt få problem. Tänk på att beroende på vad du köper så kan det tillkomma import skatt och moms. (finns sätt att ungå det som fungerar nästan alltid)

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Kommer vara inte fram, prata med säljaren. De betalar hellre tillbaka pengar än att få en dålig review/betyg.

Köpte själv ett skal via Ebay, skiten färgade av sig på min mobil...gav ett lågt betyg. Fick mejl tillbaka om att om jag ändrade mitt betyg så fick jag pengarna tillbaka

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt att eBay på ett sätt ger bättre trygghet för köparen än vanliga webbutiker, så länge man handlar av någon med många och bra omdömen. Ibland är vanliga butiker riktigt dryga när varor inte kommer fram eller när man vill skicka tillbaks dem. Välrenomerade eBay-säljare är så måna om sitt omdöme så de betalar hellre tillbaks pengar än få negativ kritik. Saknar faktiskt ett liknande system på vanliga webbutiker...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Jag har använt Tradera mycket för att handla spel utomlands ifrån, bland annat Tyskland, Storbritannien, USA och Japan.
Det jag brukar kolla på är deras ratings (de flesta har haft +99%) och att deras frakt hit inte är absurt dyr.
Från Storbritannien, Tyskland och Japan tar det ca 1 vecka för brev. Från USA tar det ca 3-4 veckor i min erfarenhet.
Använder paypal för att betala.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Köpte själv ett skal via Ebay, skiten färgade av sig på min mobil...gav ett lågt betyg. Fick mejl tillbaka om att om jag ändrade mitt betyg så fick jag pengarna tillbaka

Haha, du ser inget fel i detta? Kanske bra för dig men fan vad fult, skulle aldrig handlat av dom igen. Skit ska självklart ha dåligt betyg för att varna andra.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytos:

Haha, du ser inget fel i detta? Kanske bra för dig men fan vad fult, skulle aldrig handlat av dom igen. Skit ska självklart ha dåligt betyg för att varna andra.

Du tror inte att jag ändrade mitt betyg sen...? Föll poletten ner nu?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |