Fel kontakt från nätagget-Fungerar det med adapter?

Permalänk

Fel kontakt från nätagget-Fungerar det med adapter?

Hej Sweclockers! Jag satt och byggde ihop en polares dator och märkte snabbt att det inte fanns någon p4 kontakt från nätaggregatet som behövdes till moderkortet utan bara en 8 pins.

Kan jag använda en adapter som går från 2 molexkontakter till en p4 och det kommer vara tillräckligt?
Jag köpte också en adapter som gick från 8 pins till P4 direkt.

Vilken av dom ska jag använda? Och hur vet jag att ingen av dom är menade att användas till pci-e?

Jag kan bifoga bilder samt systeminformation om ni känner att det behövs, uppskattar all hjälp!

MVH
Albin G

Kan tillägga att jag köpte båda adaptrarna från en lokal datorbutik där jag fick gå igenom saker som blivit över i deras gamla byggen så jag har ingen specifikation på dom

Permalänk
Testpilot

8-pinskontakten för PCI ser inte exakt lika dan ut och passar inte på moderkortskontakten (om man inte våldför sig på den reäjlt och tvingar i den) utan plasten har olika avfasningar. Det går att märka väldigt enkelt om plastdelen passar eller ej eftersom den går väldigt lätt in och det är först mot slutet som kontakterna blir tröga när man stoppar in dem, när själva stiften ansluter mot varandra. Går kontakterna inte in ens lite är man fel ute och bör kolla över vad man håller på med.

Båda dina adaptrar du beskriver funkar men det kan vara så att du kan sätta i 8-pinskontakten från nätagget direkt i 4-pinskontakten ändå och helt enkelt låta halva kontakten sitta utanför, det förutsätter att det inte sitter några komponenter i vägen då.

Är du för övrigt säker på att 8-pinskontakten inte går att dela på till två 4-pinnars? det borde gå på i princip alla nätagg och då är det bara att använda den halvan som passar i moderkortet (det är bara den ena).

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

8-pinskontakten för PCI ser inte exakt lika dan ut och passar inte på moderkortskontakten (om man inte våldför sig på den reäjlt och tvingar i den) utan plasten har olika avfasningar. Det går att märka väldigt enkelt om plastdelen passar eller ej eftersom den går väldigt lätt in och det är först mot slutet som kontakterna blir tröga när man stoppar in dem, när själva stiften ansluter mot varandra. Går kontakterna inte in ens lite är man fel ute och bör kolla över vad man håller på med.

Båda dina adaptrar du beskriver funkar men det kan vara så att du kan sätta i 8-pinskontakten från nätagget direkt i 4-pinskontakten ändå och helt enkelt låta halva kontakten sitta utanför, det förutsätter att det inte sitter några komponenter i vägen då.

Är du för övrigt säker på att 8-pinskontakten inte går att dela på till två 4-pinnars? det borde gå på i princip alla nätagg och då är det bara att använda den halvan som passar i moderkortet (det är bara den ena).

Haha, självfallet gick den dela på... Så långt tänkte jag verkligen inte.. Burken snurrar på fint nu, tack så jättemycket för hjälpen!

Du kan ta bort tråden(Eller kanske lämna den om det är någon annan som inte har hjärnan med sig som behöver hjälp)

Permalänk
Testpilot

Fint att det var så enkelt, bra att det löste sig

Lösta trådar låter vi vara kvar så kan förhoppningsvis andra hitta dem i framtiden om de stöter på samma problem.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]