Varför funkar inte mitt ljudkort i X1 portarna?

Permalänk
Medlem

Varför funkar inte mitt ljudkort i X1 portarna?

Jag köpte nyss ett Asus Xonar Essence STX och monterade på mitt Asus P67 Sabertooth mobo. Av nån aledning så hittas inte kortet oavsett vilken PCI-E x1 port jag sätter det i. Jag har därför satt det i den oanvända PCI-E x16 porten istället vilket funkar men tyvärr inte är optimalt för mig av olika anledningar, mest att det sitter i vägen för grafikkortets kylare. Det funkar som det ska och ljudet är suveränt men jag får ibland krascher i olika spel som funkade utan problem med mitt gamla ljudkort. Jag skulle därför vilja få det att funka med x1 portarna men vet inte riktigt hur det ska gå till. Jag har testat så att de funkar med ett USB3 kort som jag har och de verkar inte vara inaktiverade iallafall. Mitt gamla ljudkort var ett PCI kort.
Nån som har nån aning?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.