Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Eller det att en PC behöver uppgraderas ständigt för att kunna spela de senaste spelen i bedårande grafikinställningar. Medan en konsol har en betydligt längre livslängd på hårdvaran...

Ständigt? Man behöver inte ha allt på absolut högsta för att ha "bedårande" grafikinställningarna. Och två generationer gamla grafikkort håller fortfarande bra. CPUer håller ännu längre. En 2600k är väll runt 4 år gammal nu och är inte många % efter en 4790k i spel.

Tar mycket hellre en uppgradering efter några år och har mycket snyggare spel än konsollprestandan under typ 6-7 år.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Det är en rätt konstig tråd det här, väldigt mycket spekulationer som framförs som fakta osv.

Processorn i denna generations konsoller är inte långsammare än tidigare, det är bara dumt.

Förra generationen var inte så kraftfulla när de kom, men det beror förstås på vad man jämför med. I råa siffror ser konsoller aldrig så bra ut i jämförelse med en PC från samma tid förstås, men tittar man på spelen så är skillnaderna desto mindre.

Spelutvecklare blir allt bättre på att utveckla till en konsoll ju mer erfarenhet de får och det handlar inte bara om ramverk och 3d-motorer utan också om var begränsningarna går osv. och dessutom så uppdateras mjukvaran i konsollerna också nuförtiden så spelen kommer att bli bättre allt eftersom. Kanske inte riktigt som förra generationen då den var svår att utveckla till och inlärningskurvan var hög, men bättre kommer det definitivt bli. Den första Xboxen var ju lätt att utveckla för exempelvis men ändå är ju skillnaden större mellan ett tidigt och ett sent spel till den konsollen än mellan ett sent och ett av 360s lanseringsspel.

Som redan påpekats så är flyttalskapaciteten lägre i CPU-delen denna generation

  • Xbox360 115 GFLOPS

  • PS3 230 GFLOPS

  • XBO 85 GLOPS

  • PS4 80 GLOPS

Notera att Xbox360 når sin kapacitet på 3 kärnor medan det tar 6 kärnor på XBO/PS4 (är 8 kärnor men max 6 kan användas av spel).

Heltalsprestanda är mycket svårare, Jaguar är helt klart enklare att komma närmare teoretisk max IPC. Men teoretisk IPC för Xbox360 är 2 per fysisk kärna (3st), det är 2 både för PPE (1st) och SPE (6st för spel) i PS3. Det är också 2 för Jaguar. Det som hjälper Xbox360 och PPE är att de har två trådar per fysisk kärna, däremot får man rätt dåligt IPC på heltal i en SPE (men finns som sagt 6st).

Så skulle gissa att faktisk heltalsprestanda är ungefär den samma över alla 6 Jaguar-kärnorna på 1.6/1.75GHz som det är över 6 CPU-trådar i Xbox360. Men sedan tillkommer att det är enklare att skriva program som skalar över 3 fysiska kärnor med 2 trådar per kärna än att få det att skala över 6 separata kärnor (mycket enklare att skala perfekt på en i3 med 2 kärnor + HT än på en i5 med lika många CPU-trådar men ingen HT).

Problemet är inte Jaguar-kärnan, den är i grunden klart bättre än de PowerPC kärnor som användes i PS3/Xbox360. Problemet är att 1.6/1.75GHz mot 3.2GHz är för stor skillnad, förbättringarna i IPC räcker helt enkelt inte till för att kompensera sänkningen i frekvens. Problemet är att 8 kärnor verkar ha begränsat frekvensen man kunde köra på, hade varit bättre med 2.0GHz eller strax över (en frekvens vi vet Jaguar klarar) och lite färre kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Pratar du om Uncharted till PS3? Inte applicerbart som jag har nämnt tidigare i tråden. Det är en Cellprocessor som är mycket svår att programmera till men det är extremt mycket kraft i den.

Dagen Konsoler har x86 processorer i sig, dessa har man programmerat på i över 30år, det är liksom inga hemliga knep som finns kvar. Att det skulle gå att optimera mer på dagens konsoler än på en dator är rakt av fel. Nej.

så, har de flesta spelutvecklare gjort allt i maskinkod de senaste trettio åren?

nej

Dold text

.

görs de flesta spel på PC så?

nej

Dold text

.

finns möjlighten att göra det på en unifierad plattorm?

ja

Dold text

.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AndreaX:

så, har de flesta spelutvecklare gjort allt i maskinkod de senaste trettio åren?

nej

Dold text

.

görs de flesta spel på PC så?

nej

Dold text

.

finns möjlighten att göra det på en unifierad plattorm?

ja

Dold text

.

Har jag sagt att de har använt maskinkod? (antar att du syftar på assembler?)
I detta fallet är det inte långt ifrån, allt måste ju kompileras och så vitt jag vet så programmeras nästan alla storaspel och framförallt OS i maskinvarunärakod. C++ är nog vanligast här, fördelen är även att man lätt kan gå in och optimera assemblekoden från den kompilerade koden och effektivisera de mest kritiska och krävande kodstycken. Något jag själv gjort många gånger i t ex initieringsskript och drivrutiner.

Så att hävda att spelen inte är i maskinkod i slutändan är galenskap, kan även garantera att det finns betydligt fler än en person på stora projekt som har kompetens inom assembler för programmering. Samma sak gäller alla stora program som skall parallelliseras, t ex Cuda beräkningar kräver nästan mer eller mindre assembledesign.

Tillbaka till första frågan, grunden som x86 grundar sig på är bra gammal och man har under den tiden sen den skapades byggt upp kompilatorer och språk som smidigt kan användas för att programmera på, dessa är självklart väldigt komplexa och man har haft många buggar och långa inkörningsperioder. Det är så komplext att man inte vill göra om detta även om Intel beräknar en 30% prestandaökning om man bara skrotade x86-instruktionerna och byggde allt på nytt.

Detta kanske faller sig självfallet för många men 360 och PS3 saknade ju samma typ av kompilatorstöd då PPC CPU:ern inte hade använts på samma sätt. Stödet kom allt eftersom och man fick mer och mer optimerad kompilerad kod ut från kompilatorerna. Detta är en av de grejerna som har gjort att 360 och PS4 kunde fortsätta spotta ut trevligare och trevligare spel under en lång tid.
Detta är inget vi kan räkna med på dagens maskiner då det stödet kommer inte magiskt dyka upp, det finns redan och det är inte mycket mer som kan optimeras.

Detta är vad jag har syftat på i tidigare inlägg.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har jag sagt att de har använt maskinkod? (antar att du syftar på assembler?)

nej, men det är vad som hade gjort invändningarna relevanta.

dessutom så är det inte som att 86-arkitekturen varit statisk i 30 år, så om man nu skulle se akumulerad kunskap om den som en möjlighet för omedebar optimering av vad som är användbart just i år, (eller för några år sen då) håller ju inte heller liksom. vilket du tydligen själv tom är lite inne på, utan att dra den slutsatsen?

Citat:

om man bara skrotade x86-instruktionerna och byggde allt på nytt

Citat:

Detta är en av de grejerna som har gjort att 360 och PS4 kunde fortsätta spotta ut trevligare och trevligare spel under en lång tid.

öh, nej? ett beronde av abstraktion i högre grad kommer naturligtvis att göra gammal hårdvara sämre fortare. maskiner som i mindre grad kunde förlita sig på sånt hängde med länge och fick (rent subjektivt iaf) långt högre resultat än vad den tidiga mjukvaran indikerade just därför. hur det blir med PS4 återstår iof att se, blir den framgångsrik nog att motivera mer mot metallen. kanske, kanske inte. men jag skulle ju tippa att det hänger helt på vad koderna på bankerna visar snarare än nån annan stans.

/ bäst att lägga till innan det blir helt sjövilt på tangentbordet nu. jag menar naturligtvis inte att utvecklare "bokstavligen" skulle sitta och knacka in hela spel i masinkod, utan att utvecklingsmijöerna till den kända hårdvaran medger en betydligt mer perfekt optimal kod för en given maskin, näst bäst praktiskt sett som vore det så. detta utöver alla andra förenklingar som en statisk miljö kan ge såklart.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

[QUOTE=virtual void;14972216]Som redan påpekats så är flyttalskapaciteten lägre i CPU-delen denna generation

  • Xbox360 115 GFLOPS

  • PS3 230 GFLOPS

  • XBO 85 GLOPS

  • PS4 80 GLOPS

Notera att Xbox360 når sin kapacitet på 3 kärnor medan det tar 6 kärnor på XBO/PS4 (är 8 kärnor men max 6 kan användas av spel).[/QUOTE]

Det finns bra mycket viktigare saker än flyttalsprestanda dock. Cell var grym på det för det var vad den fokuserade på, men den är rätt seg i de flesta andra bemärkelser. (Sen är siffror utan källa inte värda något förstås.)

Citat:

Heltalsprestanda är mycket svårare, Jaguar är helt klart enklare att komma närmare teoretisk max IPC. Men teoretisk IPC för Xbox360 är 2 per fysisk kärna (3st), det är 2 både för PPE (1st) och SPE (6st för spel) i PS3. Det är också 2 för Jaguar. Det som hjälper Xbox360 och PPE är att de har två trådar per fysisk kärna, däremot får man rätt dåligt IPC på heltal i en SPE (men finns som sagt 6st).

Så skulle gissa att faktisk heltalsprestanda är ungefär den samma över alla 6 Jaguar-kärnorna på 1.6/1.75GHz som det är över 6 CPU-trådar i Xbox360. Men sedan tillkommer att det är enklare att skriva program som skalar över 3 fysiska kärnor med 2 trådar per kärna än att få det att skala över 6 separata kärnor (mycket enklare att skala perfekt på en i3 med 2 kärnor + HT än på en i5 med lika många CPU-trådar men ingen HT).

Problemet är inte Jaguar-kärnan, den är i grunden klart bättre än de PowerPC kärnor som användes i PS3/Xbox360. Problemet är att 1.6/1.75GHz mot 3.2GHz är för stor skillnad, förbättringarna i IPC räcker helt enkelt inte till för att kompensera sänkningen i frekvens. Problemet är att 8 kärnor verkar ha begränsat frekvensen man kunde köra på, hade varit bättre med 2.0GHz eller strax över (en frekvens vi vet Jaguar klarar) och lite färre kärnor.

Menar du att exempelvis min gamla Pentium 4 från 2005 på 3,2GHz egentligen är snabbare än säg en i7:a på 1,6? Eller kompenserar utvecklingen sänkningen där men inte på konsollerna? Jag menar, de är ju från samma tid och har samma klockfrekvenser ganska exakt.

Det är enorma skillnader mellan förra och denna generationen men precis som vanligt så är de inte så tydliga i början eftersom alla utvecklare är experter på den gamla arkitekturen och nybörjare på den nya. Sen är det ju sant att de inte har fokuserat så mycket på just CPU-prestanda i denna generationen, istället på grafik- och minnesprestanda, men det finns ju en anledning till det och det är att det är vad som betyder mest i spel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Det finns bra mycket viktigare saker än flyttalsprestanda dock. Cell var grym på det för det var vad den fokuserade på, men den är rätt seg i de flesta andra bemärkelser. (Sen är siffror utan källa inte värda något förstås.)

Menar du att exempelvis min gamla Pentium 4 från 2005 på 3,2GHz egentligen är snabbare än säg en i7:a på 1,6? Eller kompenserar utvecklingen sänkningen där men inte på konsollerna? Jag menar, de är ju från samma tid och har samma klockfrekvenser ganska exakt.

Det är enorma skillnader mellan förra och denna generationen men precis som vanligt så är de inte så tydliga i början eftersom alla utvecklare är experter på den gamla arkitekturen och nybörjare på den nya. Sen är det ju sant att de inte har fokuserat så mycket på just CPU-prestanda i denna generationen, istället på grafik- och minnesprestanda, men det finns ju en anledning till det och det är att det är vad som betyder mest i spel.

Du kan enkelt kolla upp det jag skrev via Google, orkade inte klippa in länkar och råkade komma ihåg dessa siffror i huvudet då de tillräckligt ofta kommit med i diskussioner. I fallet Jaguar kan det vara svårt att hitta just de siffror jag skrev, men varje kärna kan utföra max 8 SP-flyttal per klockcykel (något du enkelt kan verifiera via Google), bara multiplicera med frekvens och antal kärnor.

Skrev att Jaguar är bättre på heltal sett per klockcykel och CPU-tråd. Både CPU-delen i 360/PS3 och Jaguar kan maximalt köra 2 heltalsinstruktioner per cykel, så ur den bemärkelsen är de långt mer lika än vad P4 och Haswell är lika. P4 och 360/PS3 har nog ungefär jämförbar IPC, Jaguar är bättre men den är inte dubbelt så bra så den kan inte kompensera för att 360/PS3 hade dubbla frekvensen. Haswell har ungefär dubbla IPC mot Jaguar, så den är definitivt snabbare än P4 om frekvenserna är 1.6GHz mot 3.2GHz. Haswell kan köra upp till 5 x86 instruktioner och upp till 8 interna instruktioner per cykel, bara för att få en jämförelse mot de två som Jaguar/360/PS3 kan köra.

Läser man lite vad spelutvecklarna säger om upplevda flaskhalsar i PS4/XBO så ligger CPU-delen högt på listan. Man nämner bl.a. att PS4 fått ca x10 mer GPU-kraft mot generationen innan, data till detta ska levereras av en CPU-del som inte är snabbare än generationen innan. PS3 var också obalanserad, den hade allt för mycket CPU-kraft i förhållande till GPU (även om man lärde sig använda SPE till GPU-specifika saker med tiden, till och med AA görs i vissa fall med SPE), nu har man det omvända problemet.

Vad det gäller minnesbandbredd så har den ökat med ca x7 (om man ignorerar att varje SPE har egen minne), vilket är bra. Men mängden RAM har ökat med x16 så det är faktiskt mindre bandbredd i förhållande till mängd RAM i systemet. Men här är ändå PS4 ett klart fall framåt totalt sett.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av virtual void:

Du kan enkelt kolla upp det jag skrev via Google, orkade inte klippa in länkar och råkade komma ihåg dessa siffror i huvudet då de tillräckligt ofta kommit med i diskussioner. I fallet Jaguar kan det vara svårt att hitta just de siffror jag skrev, men varje kärna kan utföra max 8 SP-flyttal per klockcykel (något du enkelt kan verifiera via Google), bara multiplicera med frekvens och antal kärnor.

Skrev att Jaguar är bättre på heltal sett per klockcykel och CPU-tråd. Både CPU-delen i 360/PS3 och Jaguar kan maximalt köra 2 heltalsinstruktioner per cykel, så ur den bemärkelsen är de långt mer lika än vad P4 och Haswell är lika. P4 och 360/PS3 har nog ungefär jämförbar IPC, Jaguar är bättre men den är inte dubbelt så bra så den kan inte kompensera för att 360/PS3 hade dubbla frekvensen. Haswell har ungefär dubbla IPC mot Jaguar, så den är definitivt snabbare än P4 om frekvenserna är 1.6GHz mot 3.2GHz. Haswell kan köra upp till 5 x86 instruktioner och upp till 8 interna instruktioner per cykel, bara för att få en jämförelse mot de två som Jaguar/360/PS3 kan köra.

Läser man lite vad spelutvecklarna säger om upplevda flaskhalsar i PS4/XBO så ligger CPU-delen högt på listan. Man nämner bl.a. att PS4 fått ca x10 mer GPU-kraft mot generationen innan, data till detta ska levereras av en CPU-del som inte är snabbare än generationen innan. PS3 var också obalanserad, den hade allt för mycket CPU-kraft i förhållande till GPU (även om man lärde sig använda SPE till GPU-specifika saker med tiden, till och med AA görs i vissa fall med SPE), nu har man det omvända problemet.

Vad det gäller minnesbandbredd så har den ökat med ca x7 (om man ignorerar att varje SPE har egen minne), vilket är bra. Men mängden RAM har ökat med x16 så det är faktiskt mindre bandbredd i förhållande till mängd RAM i systemet. Men här är ändå PS4 ett klart fall framåt totalt sett.

Tack så mycket för dina, som alltid, fantastiska inlägg!

Jag tänker att denna genrationen sätter sitt hopp till beräkningar i molnet. För de-coding av sådant lär 8 kärnor vara hyfsat användbart. http://www.sweclockers.com/nyhet/17070-xbox-one-kan-utfora-grafikberakningar-i-molnet

Det är också som upplagt för det med billiga konsoller och onlinetjänster som kostar månadsvis. Vad tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MakeCoke:

Tack så mycket för dina, som alltid, fantastiska inlägg!

Jag tänker att denna genrationen sätter sitt hopp till beräkningar i molnet. För de-coding av sådant lär 8 kärnor vara hyfsat användbart. http://www.sweclockers.com/nyhet/17070-xbox-one-kan-utfora-grafikberakningar-i-molnet

Det är också som upplagt för det med billiga konsoller och onlinetjänster som kostar månadsvis. Vad tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Spel likt Civ och andra strategispel kan definitivt lägga ut t.ex. AI i molnet. Lite mer skeptiskt till att det fungerar lika bra i action-titlar, men med tiden (bättre och snabbare Internet) så kommer säkert det också fungera.

Det 6 kärnor som spel kan använda i både PS4/XBO, varav 4 delar L2-cache. Såg en kommentar från en av utvecklarna på Sucker Punsh att det var en väldig dålig idé att på något sätt dela data mellan de 4 kärnor som delar L2 med någon av de andra kärnorna. Så spelmotorn kommer nog köras på 4-kärnor som alla delar L2 och sedan har man 2 kärnor som kan t.ex. jobba med nätverk och därmed data från "molnet".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Tack så mycket för dina, som alltid, fantastiska inlägg!

Jag tänker att denna genrationen sätter sitt hopp till beräkningar i molnet. För de-coding av sådant lär 8 kärnor vara hyfsat användbart. http://www.sweclockers.com/nyhet/17070-xbox-one-kan-utfora-grafikberakningar-i-molnet

Det är också som upplagt för det med billiga konsoller och onlinetjänster som kostar månadsvis. Vad tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Streaming av spel är helt klart framtiden. Jag är inte ens säker på att det blir en generation konsoller till. Det blir kanske streaming direkt till tvn alt en liten billig låda utan en massa dyr hårdvara nästa gång. Allt jobbet kan man göra på serversidan. Beror dock mycket på utbyggnaden av internet så vi får väl se.
Playstation Now är en sån tjänst tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Skärm tycker jag är lite konstigt att räkna med då man inte måste spela på en datorskärm med en dator och på en TV-skärm med en konsol, man kan använda vad man vill till båda.

Exakt!
Räknar med skärmen i priset för en "spel dator" så bör man ju räkna med tv'n i priset för konsolerna för att få en mer likvärdig liknelse.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

[QUOTE=virtual void;14972216]Som redan påpekats så är flyttalskapaciteten lägre i CPU-delen denna generation

  • Xbox360 115 GFLOPS

  • PS3 230 GFLOPS

  • XBO 85 GLOPS

  • PS4 80 GLOPS

Notera att Xbox360 når sin kapacitet på 3 kärnor medan det tar 6 kärnor på XBO/PS4 (är 8 kärnor men max 6 kan användas av spel).

Heltalsprestanda är mycket svårare, Jaguar är helt klart enklare att komma närmare teoretisk max IPC. Men teoretisk IPC för Xbox360 är 2 per fysisk kärna (3st), det är 2 både för PPE (1st) och SPE (6st för spel) i PS3. Det är också 2 för Jaguar. Det som hjälper Xbox360 och PPE är att de har två trådar per fysisk kärna, däremot får man rätt dåligt IPC på heltal i en SPE (men finns som sagt 6st).

Så skulle gissa att faktisk heltalsprestanda är ungefär den samma över alla 6 Jaguar-kärnorna på 1.6/1.75GHz som det är över 6 CPU-trådar i Xbox360. Men sedan tillkommer att det är enklare att skriva program som skalar över 3 fysiska kärnor med 2 trådar per kärna än att få det att skala över 6 separata kärnor (mycket enklare att skala perfekt på en i3 med 2 kärnor + HT än på en i5 med lika många CPU-trådar men ingen HT).

Problemet är inte Jaguar-kärnan, den är i grunden klart bättre än de PowerPC kärnor som användes i PS3/Xbox360. Problemet är att 1.6/1.75GHz mot 3.2GHz är för stor skillnad, förbättringarna i IPC räcker helt enkelt inte till för att kompensera sänkningen i frekvens. Problemet är att 8 kärnor verkar ha begränsat frekvensen man kunde köra på, hade varit bättre med 2.0GHz eller strax över (en frekvens vi vet Jaguar klarar) och lite färre kärnor.[/QUOTE]

Får man fråga var du hittat dom källorna angående GFLOPS i PS4/Xbox One inte det att jag inte tror på dig för det gör jag utan snarare för att det skulle vara intressant att läsa om. Har kollat på wikipedia och där står inget om GFLOPS i själva CPU delen.

Sen kan man undra varför de valt att klocka så lågt? Visst Jaguar går inte i hur höga klockfrekvenser som helst men mer skulle de väl kunnat kört på? Eller är det värmeutvecklingen som inte blir hållbar vid högre frekvenser? Synd att man inte tog i mer när det gäller själva CPU delen för den lär nog hålla tillbaka konsolerna ganska mycket.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Sen kan man undra varför de valt att klocka så lågt? Visst Jaguar går inte i hur höga klockfrekvenser som helst men mer skulle de väl kunnat kört på? Eller är det värmeutvecklingen som inte blir hållbar vid högre frekvenser? Synd att man inte tog i mer när det gäller själva CPU delen för den lär nog hålla tillbaka konsolerna ganska mycket.

Nu spekulerar jag helt fritt. Men jag kan tänka mig att väldigt många reklamationer på förra generationen vart pga hög värme som slet ut konstruktionen i förtid. Sådant kan naturligtvis vara trevligt att slippa råka ut för igen som tillverkare.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

Får man fråga var du hittat dom källorna angående GFLOPS i PS4/Xbox One inte det att jag inte tror på dig för det gör jag utan snarare för att det skulle vara intressant att läsa om. Har kollat på wikipedia och där står inget om GFLOPS i själva CPU delen.

Sen kan man undra varför de valt att klocka så lågt? Visst Jaguar går inte i hur höga klockfrekvenser som helst men mer skulle de väl kunnat kört på? Eller är det värmeutvecklingen som inte blir hållbar vid högre frekvenser? Synd att man inte tog i mer när det gäller själva CPU delen för den lär nog hålla tillbaka konsolerna ganska mycket.

Satt och läste kommenterar och "post-portem" artiklar för Second Son, AC4: Black flag, Watch Dogs och Last of Us: remastered, verkar som de flesta är överens om att PS4 är lättare att jobba med än PS3 fast Naughty Dog nämnde ändå att de saknar SPE-enheterna. Visade sig också att både PS4 och XboxOne har något som kallas ACE (Asynchronous Compute Engine’s). Detta är det närmaste man kommer något motsvarande SPE på PS4/XBO, rå kapacitet är högre än SPE men det är inte alls lika flexibelt i vad man faktiskt kan göra + ACE använder beräkningsenheterna på GPU-delen så de beräkningar som görs här tar kraft från grafik.

En annan sak som alla verkar vara rörande överens om är att CPU-delen är den klart största flaskhalsen denna generation, något fick så långt som att hävda att XBO i slutändan kan få en fördel om man lär sig hantera flaskhalsen med 32MB eDRAM då den har en CPU som är ca 10% högre klockad än PS4.

Sista saken som poängterades var att Jaguar är enklare att jobba med då det är en s.k. out-of-order design så man måste inte göra så mycket handoptimeringar av koden och kompilatorn är inte lika kritiskt som för PS3/Xbox360 som har s.k. in-order-design på sina CPUer. Nackdelen med detta är att det finns tyvärr inte speciellt mycket mer man kan göra för att pressa ut mer CPU-kraft, med tiden lärde man sig rätt bra hur CPUn i PS3/Xbox360 skulle hanteras vilket är förklaringen till att man pressat ur allt mer ur dessa med tiden (och kompilatorerna har också blivit bättre under åren).

Till din fråga: AMD verkar inte ha något officiellt uttalande om FLOPS-kapaciteten vilket efter lite grävande RealWorldTech, Agner Fog och reddit har sin förklaring: jag förutsatte att Jaguar hade stöd för FMA vilket Bulldozer, Haswell och även Xbox360 & PS3 stödjer. Visade sig att det gjorde den inte alls...

I det läget så borde flyttalsprestanda vara hälften av vad jag listade ovan, men sett så många använda just 8 SP per cykel i sina beräkningar så utgick från att det måste vara sant. Däremot visar detta att Jaguar på 2GHz blir totalt slaktad av 4765T (35W, 2GHz base / 3GHz max turbo) ser mer ut som 4:1 i FLOPS än 2:1 som borde vara fallet om Jaguar kan göra 8 SP så vilket är det?

Enklast om man bara vill ha det serverat är nog att titta i denna bild där det står 4 SP mul + 4 SP add = 8 SP ops, men det syns ännu bättre i PDF dokumentet från Agner Fog om man förstår hur man ska läsa det

Jaguar kan bara köra 8SP under en väldigt specifik förutsättning, det finns en SSE/AVX add/sub instruktion för 4 SP redo samtidigt som det finns en SSE/AVX mul klar. Dessa två måste vara helt oberoende (så går inte att göra motsvarande FMA då resultatet mellan mul och add är beroende där) sådana instruktioner, vilket rejält minskar sannolikheten att det ska hända. I praktiken ligger man nog närmare 4SP än 8SP per cykel.

Så för att vara exakt så klarar alltså Jaguar 4 add/sub + 4 mul per cykel, vilket ger 8SP per cykel och kärna

6kärnor * 8SP * 1.6GHz = 77GFLOPS för PS4

Men det är i praktiken enklare att nå nära teoretiskt max på PS3 (med FMA) och Xbox360 (som når sitt max via en speciell skalärprodukt-instruktion). Finns verkliga program på Haswell som når >95% av den teoretiska flyttalsprestadan med AVX (då handlar det om 16SP per cykel), tvivlar att det är möjligt att nå i närheten lika nära teoretisk prestanda på Jaguar givet alla kriterier som måste uppfyllas för att ens ha en möjligt att nå dit.

Vad det gäller klockfrekvens så garanterade tydligen AMD att CPU-delen som sitter i PS4/XBO ska fungera upp till 2.0GHz, men verkar som total TDP gjorde att man fick bolla lite med CPU-frekvens kontra GPU-frekvens. Så här i efterhand kanske man borde skruvat upp CPU till max och satt GPU på så mycket som TDP tillät efter det.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Hmm, flyttal är inte något som jag jobbar med eller på annat sätt använder men insåg att något måste vara fel med det som personen skrivit om att Sandy Bridge skulle ha samma kapacitet per klockcykel och kärna som Jaguar. Sandy Bridge vad den första x86-baserade konsumentmodell som matchade flyttalskapacitet i PS3 Cell.

Personen på reddit hade också fel på den punkten, Core2/Nehalem klarade max 8SP per cykel (precis som i Jaguar måste det vara 4 add + 4 mul som är oberoende). I Sandy Bridge höjdes detta till 8 add + 8 mul tack vare AVX, nu har Jaguar också AVX men den är 128-bitar internt medan Sandy Bridge är 256-bitars, så AVX instruktioner går på halva farten i Jaguar. Så en i5-2500 kan göra

4kärnor * 3.3GHz * 16SP = 210GFLOPS

I Haswell förbättrades kapaciteten till 32SP (inte 16 som jag skrev ovan) och det är också mindre restriktivt än tidigare + FMA stöd. Haswell kan göra 2 * (8SP add,sub eller mul d.v.s. alla kombinationer är tillåtna) samt 2 * FMA (vilket är 2 * 16SP). Så Haswell når 500GFLOPS vid 4 kärnor och 3.9GHz.

Varför är FMA så viktigt? Anledningen är matrismultiplikation. Algoritmen för att multiplicera två matriser ser ut så här

d.v.s. produkt av två tal som summeras för varje rad/kolumn, vilket är exakt vad FMA gör i en smäll (d.v.s. en produkt + summeringsrunda). Så flyttalskapacitet m.h.a. FMA är inte bara akademiskt för spel då 3D-grafik är massor med matris-multiplikationer av 4x4 matriser.

Så hur relevant är FLOPS-siffran för Xbox360, den kommer ju från en skalärprodukt-instruktion? Med FMA så är kapaciteten på Xbox360 exakt samma som den är på PS4, d.v.s. 3kärnor * 3.2GHz * 8SP = 77GFLOPS.

I AC:Unity så verkade det som beräkningar av skuggor var flaskhalsen (så flaskhalsen var något värre på PS4 än XBO), när man gör detta så är en av de grundläggande operationer just skalärprodukt, så för denna flaskhals hade CPU-delen i Xbox360 varit en mindre flaskhals.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

laddat ner uppdateringar till spelen ?
evil within fick t ex en patch efter om du köpt det på skiva. och det ska höja upplösningen och få spelet och gå jämnare.

https://www.youtube.com/watch?v=Hm3Z_xRCt6w

Hmm såg videon, kör de nya konsollerna "bara" 30 fps? Trodde de skulle gå upp till 60 fps?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Det har inte kommit ut så stort utbud av spel ännu till nextgen-konsoler ännu... men visst är ett ps3 mer prisvärt idag än ett ps4 t.ex.

Jag väntar fortfarande på Tekken, Gran Turismo till ps4... därför jag köper konsoler. Och The last of us ska också vara ganska bra.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av whimsy191:

Även fast majoriteten av det du skriver är rena grekiskan för mig så måste jag säga att det är väldigt tillfredsställande att lyssna på någon som verkligen vet vad han talar om.

Men det jag undrar över, är att dessa konsoler både (XBO/PS4) sägs ju sitta på alldeles för undermålig hårdvara (allt är relativt antar jag) om så är fallet, hur tänkte då ingenjörerna som designade dom?

Undermålig? Nej, man designar ett system efter kostnad och i detta fallet har det haft svårt att få mycket mer kraft för samma peng. Sedan är dock valet som Void säger, att köra på så låg frekvens på CPU lite dumt, det är lite skev fördelning på vart energibudgeten är lagd. Det hade varit smartare att köra högre frekvenser på CPU, och kompensera med lägre frekvenser på GPU.

Skrivet av virtual void:

Har du koll på vad inköpspriset kan tänkas ligga på CPU:erna i konsolerna och vilka man kan ha tänkas köpt istället, kanske hade varit ett alternativ med en Richland baserad CPU likt en Athlon 760k? Antar att det framförallt är värmeutvecklingen som är problemet och möjligen lite att Sony/MS vill ha dedikerade kärnor att köra vissa "kritiska" tjänster i OS så som validering, kinect, streaming/playback, overlay och liknande?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare
Skrivet av whimsy191:

Även fast majoriteten av det du skriver är rena grekiskan för mig så måste jag säga att det är väldigt tillfredsställande att lyssna på någon som verkligen vet vad han talar om.

Men det jag undrar över, är att dessa konsoler både (XBO/PS4) sägs ju sitta på alldeles för undermålig hårdvara (allt är relativt antar jag) om så är fallet, hur tänkte då ingenjörerna som designade dom?

Skulle inte säga att det sitter för klen HW, tycker inte det är vad spelutvecklarna säger heller. Problemet är balansen.

En konsol måste upplevas som relativt billig. MS lärde sig detta med den ursprungliga Xbox som de initialt prissatte långt över PS2 då den rent HW var mycket bättre, det blev en katastrof försäljningsmässigt och man fick snabbt sänka priset. Totalt sett blev den konsolen ett rejält minus i balansräkningen för MS.

Även PS3 hade problem med försäljningen initialt då det upplevdes för dyr. På denna punkt verkar det som PS4 och kanske främst Wii varit betydligt mer lyckade.

Givet den kostnad på alla ingående komponenter som är rimligt gäller det sedan att skapa något som är så bra som möjligt. Speltillverkarna verkar ju väldigt nöjd med valet av 8GB RAM, man verkar också nöjd med den bandbredd som PS4 har och även på XBO är man nöjd så länge som man får plats i eDRAM. Missen denna generation verkar vara att man tog i lite för mycket på GPU-sidan givet kapaciteten på CPU-sidan, kommer nog vara väldigt svårt att utnyttja alla GPU-kapacitet som PS4 har givet att en GPU fortfarande måste matas från CPUn.

PS3 var ju obalanserad på andra sätt. Den hade lite för lite RAM och Cell hade alldeles för flyttalskapacitet givet resten.

Vad både Microsoft och Sony ville ha denna gång var

  • enkretslösning då det är billigare att tillverka än separata GPU + CPU som tidigare generation haft. Detta fick man genom att välja en APU-systemkrets

  • max 100W-ish, blev både dyrt och högljutt i fallet PS3/Xbox360 som initialt låg över 200W. Xbox360 hade ju också en del överhettningsproblem

  • Sony ville tydlige ha något som relativt mycket påminde om en "vanlig" PC då det förenklar för indie-utvecklare

Tycker ingenjörerna ändå träffat rätt bra givet kraven. Med tanke på att PS4 än så länge säljer otroligt bra, även XBO säljer bra jämfört med 360 vid samma tid, så måste man säga att de verkar fått ekonomin rätt också. Man har gjort en del missar med balansen mellan saker, men svårt att göra något perfekt...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Undermålig? Nej, man designar ett system efter kostnad och i detta fallet har det haft svårt att få mycket mer kraft för samma peng. Sedan är dock valet som Void säger, att köra på så låg frekvens på CPU lite dumt, det är lite skev fördelning på vart energibudgeten är lagd. Det hade varit smartare att köra högre frekvenser på CPU, och kompensera med lägre frekvenser på GPU.

Okej, på Xboxen verkar det har gjort tvärtom, där vred man väl upp GPU frekvensen med 50MHz någonting. Men det jag undrar över är om inte Xboxen skulle klara av en höjning CPU frekvensen, för kylning in den borde åtminstone klara av värmen den då skulle generera.

Dock skulle kanske nätdelen säga ifrån jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Hmm såg videon, kör de nya konsollerna "bara" 30 fps? Trodde de skulle gå upp till 60 fps?

Jag gissning är att även om konsollerna skulle ha kraften av ett GTX 980 och 4670k så skulle de fortfarande köra de flesta spelen i 30 fps. Spelutvecklare har helt enkelt gjort bedömningen att fler personer kommer bli imponerade av spelet om det kör i 30 fps, med bättre grafik, än om det kördes i 60 fps med sämre grafik.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Har du koll på vad inköpspriset kan tänkas ligga på CPU:erna i konsolerna och vilka man kan ha tänkas köpt istället, kanske hade varit ett alternativ med en Richland baserad CPU likt en Athlon 760k? Antar att det framförallt är värmeutvecklingen som är problemet och möjligen lite att Sony/MS vill ha dedikerade kärnor att köra vissa "kritiska" tjänster i OS så som validering, kinect, streaming/playback, overlay och liknande?

Finns ju flera som gjort sådana här listor på BoM (Bill of Material). Alla verkar gissa att APU-delen ligger i storleksordning $100. Möjligen har man räknat fram detta från AMDs resultaträkning. Eller så har man tittat i teblad, vad vet jag

$100 låter ändå ganska rimligt om man jämför med vad AMD säljer sina APU-lösningar till konsumenter för.

Kan vara så enkelt att Richland aldrig var designad till att enkelt kunna plockas in i en systemkrets, visst finns dagens APUer men både Sony och Microsoft ville tydligen ha en enkretslösning där alla delar av konsolen ingick. Jaguar designades från scratch för att kunna stoppas in som CPU-block i nära nog vilken systemkrets som helst, Bulldozer var aldrig designad för det.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av whimsy191:

Okej, på Xboxen verkar det har gjort tvärtom, där vred man väl upp GPU frekvensen med 50MHz någonting. Men det jag undrar över är om inte Xboxen skulle klara av en höjning CPU frekvensen, för kylning in den borde åtminstone klara av värmen den då skulle generera.

Den rullar i 150MHz högre klock än PS4,
Xbone 1750MHz
PS4 1600MHz.

Kylning bör hålla på majoriteten av konsolerna men tror det finns en avvägning mot antalet som inte kommer klara och kommer kosta pengar i RMA och garanti. Dvs, den ökning man kommer få med defekta konsoler kommer göra det mindre lönsamt, sedan vill man nog inte få ett skadat rykte igen som man fick med Red Ring of Death som man hade på de första 360.

Skrivet av virtual void:

Finns ju flera som gjort sådana här listor på BoM (Bill of Material). Alla verkar gissa att APU-delen ligger i storleksordning $100. Möjligen har man räknat fram detta från AMDs resultaträkning. Eller så har man tittat i teblad, vad vet jag

$100 låter ändå ganska rimligt om man jämför med vad AMD säljer sina APU-lösningar till konsumenter för.

Kan vara så enkelt att Richland aldrig var designad till att enkelt kunna plockas in i en systemkrets, visst finns dagens APUer men både Sony och Microsoft ville tydligen ha en enkretslösning där alla delar av konsolen ingick. Jaguar designades från scratch för att kunna stoppas in som CPU-block i nära nog vilken systemkrets som helst, Bulldozer var aldrig designad för det.

Mjo, 100$ för SoC:en låter rimligt, speciellt om detta inkluderar även minne och ljud och allt.
Yes men då är jag med, lite av komplexiteten som skulle uppstå när kretsen inte är designad att bara slängas på en SoC.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Hmm såg videon, kör de nya konsollerna "bara" 30 fps? Trodde de skulle gå upp till 60 fps?

nope det var bara rykten och för det mesta helt upp till spelutvecklarna vad de ska sätta för gräns.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd

Klar man inte måste räkna med skärmen i priset. Jag har kört pä mot tv skärm i 6 år först min 46 tummare och sedan ett halvår tillbaka mot min 75" tv.
Fan så mycket mer inlevelse att spela på tv än på skärm.

Permalänk

https://www.youtube.com/watch?v=46XRjQFHjr4&list=UU31lhxGZwVL... Till er som säger att de kostar 10k + för att få en likvärdig dator

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ianmoon123:

https://www.youtube.com/watch?v=46XRjQFHjr4&list=UU31lhxGZwVL... Till er som säger att de kostar 10k + för att få en likvärdig dator

Hahaha, älskar ghettolösningen med att inte köpa ett chassi!
Sweclockers borde göra något liknande och kalla den "Studentdatorn 2014"

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Jag gissning är att även om konsollerna skulle ha kraften av ett GTX 980 och 4670k så skulle de fortfarande köra de flesta spelen i 30 fps. Spelutvecklare har helt enkelt gjort bedömningen att fler personer kommer bli imponerade av spelet om det kör i 30 fps, med bättre grafik, än om det kördes i 60 fps med sämre grafik.

Nä, som jag skrev tidigare i denna tråd, och vad jag hörde i en intervju av Bungie när de utvecklade Destiny var att de kör 30fps för Destiny även släpps på de gamla konsollerna, det är samma med Evil Within, det finns även t.ex på xbox360.

Det tar flera år att göra spel och det är oftast en övergång mellan de gamla till de nya och det kommer troligtvis vara så en tid tills de bara gör ett spel från grunden för att bara köra på next-gen. Troligtvis så är spelen som kommer ut nu inte ens optimerade för multi-threading över alla kärnor i cpu. Det kommer nog ta två år eller mer tills vi verkligen kommer se vad de nya konsolerna klarar av, när själva utvecklingen för spelen är gjorde specifikt för hårdvaran.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Marinlik:

Jag gissning är att även om konsollerna skulle ha kraften av ett GTX 980 och 4670k så skulle de fortfarande köra de flesta spelen i 30 fps. Spelutvecklare har helt enkelt gjort bedömningen att fler personer kommer bli imponerade av spelet om det kör i 30 fps, med bättre grafik, än om det kördes i 60 fps med sämre grafik.

Din gissning verkar vara helt korrekt. Speltillverkarna har frågat kunder, undersökt "marknads" reaktion på att optimera för flådigare grafik med lägre FPS eller det omvända samt kollat kritiken från recensenter. Frågar man är det en större andel som tror att de föredrar hög FPS, skriver "tror" för marknadens reaktion och kritiken från de som recenserar spel visar tydligt att det betalar sig klart bättre att prioritera bättre grafik.

Skrivet av VexedRelic:

Nä, som jag skrev tidigare i denna tråd, och vad jag hörde i en intervju av Bungie när de utvecklade Destiny var att de kör 30fps för Destiny även släpps på de gamla konsollerna, det är samma med Evil Within, det finns även t.ex på xbox360.

Det tar flera år att göra spel och det är oftast en övergång mellan de gamla till de nya och det kommer troligtvis vara så en tid tills de bara gör ett spel från grunden för att bara köra på next-gen. Troligtvis så är spelen som kommer ut nu inte ens optimerade för multi-threading över alla kärnor i cpu. Det kommer nog ta två år eller mer tills vi verkligen kommer se vad de nya konsolerna klarar av, när själva utvecklingen för spelen är gjorde specifikt för hårdvaran.

Visst kommer man lyckas pressa dagens konsoler en bit till. Men faktum är att problemet att använda flera trådar har man redan jobbat på i ca 8år då Xbox360 på många sätta är väldigt lik PS4/XBO sett till CPU. Alla tre av dessa har 6 CPU-trådar som spel kan använda, vilket gör att den delen av spelmotorn som sprider jobb över CPU-kärnor har redan en väldigt bra bas för i form av 360.

Däremot har man stött på lite patrull

Careful mapping and usage of memory, caches and management of data are crucial. Even having one of the CPU cores from module 0 accessing data in the cache of module 1 can result in a large hit to performance

Vad är problemet här? Jo, PS4/XBO har i stort sett två ihopsatta 4-kärniga Jaguar som båda har sina 4 kärnor bakom en 1MB stor L2-cache

Ok, så vad _är_ problemet?
Problemet är att det är väldigt mycket dyrare att kommunicera mellan två CPU-kärnor som ligger på olika L2-cache segment, faktum är att det skiljer en tiopotens!

Nu skiljer det rätt mycket mellan L1 och L2 också relativt sett, men 26 cykler motsvarar ungefär så många instruktioner som Jaguar kan ha "in-flight" så typiskt kan CPU-delen hitta andra saker att göra + det är rimligt att kompilatorn kan hitta en del saker att stoppa in som antagligen inte "stallar" CPUn. 190 cykler är alldeles för mycket för att kunna gömmas. I Xbox360 delar alla 6 CPU-trådar en relativt snabb L2-cache, så en det kommer krävas en del justering i motorerna.

I princip får man nog försöka designa spelmotorerna så huvuddelen går på 4 kärnor som delar L2 och 2 kärnor på den "andra" CPUn får jobba med saker som är relativt oberoende.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Har haft en PS4:a i 3 månader nu och kan bara konstatera att spelen ser ut som skit och att det mesta är rätt trist. Köpte Evil Within t.ex. och hela spelet ser ut som skit med helt olidliga kontroller. Hru fan kan man uppskatta detta? Spelar enbart på PC:n. numera. Vad tycker ni?

Kan ju upplysa dig om att The Evil Within inte är bättre på PC heller...