Nvidia öppnar för Geforce GTX 980 med 8 GB videominne innan årsskiftet

Permalänk
Avstängd

8GB Det är ju fan mer än vad jag har i RAM. För 3-4år sedan var det standard med 4GB i RAM, nu kör folk 16-32gb. Blir rädd

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

I vilka spel behöver du mer än 4GB då ?

Skrivet av +_+:

Var väl inget änn just, men var det inte något som skulle komma där man "bör ha 4GB" eller mer som det skrevs om här på Swec?. Dock kanske de inte var minimum kraven men man vill ju alltid ha lite utrymme så att säga, Speciellt om man skall gå ännu högre i upplösning.

Lords of the Fallen käkar all VRAM du har, sen behöver det inte betyda att den kräver mer. Spelet kanske bara tycker om VRAM

Skrivet av the-adde:

Middle-earth: Shadow of Mordor, ska du köpa på Ultra textures behöver du 6GB

Inte hos mig iaf. Ultra @ 1440p drar drygt 3600MB sist jag kollade.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hjälpsam

Fint! man kan aldrig ha för mycket minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Lords of the Fallen käkar all VRAM du har, sen behöver det inte betyda att den kräver mer. Spelet kanske bara tycker om VRAM

Inte hos mig iaf. Ultra @ 1440p drar drygt 3600MB sist jag kollade.

Det är ett separat gratis-DLC med extra högt upplösta texturer, inte den vanliga ultra-inställningen.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Någon som vet eller har ett bra test som visar hur mycket grafik-minne tex. BF4 använder på Ultra i 1440p och 4k? Om jag kommer ihåg rätt så används ca. 2 GB på 1080p.

Jag ligger kring 2.8 GB i 1080p

Allt beror ju på vad för inställningar du kör med. Texturer äter minne, det kan man dra ner på.

Skrivet av COTF:

Herregud vilken ångest man fick nu. Kör med 2st 780Ti SLI.

Fick sådan SÄLJ SÄLJ KÖP KÖP ångest. Nu får jag skärpa mig, eller?

För inte blir dessa kort skit bara för ett nytt 980 kommer med 8GB.

Jag tänkte att jag håller mina 780Ti tills Nvidias 10xxx kommer, om den nu kommer heta så.

Kommer nog dröja ett bra tag innan 3GB blir värdelöst, jag som enbart spelar på 1080p också.

Du kan sitta lugn i båten De blir inte värdelösa. Skulle säga att du lätt kan köra 2-3 år lätt. Har vänner som kör 660 Ti i BF4 och de är nöjda (?! )

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Skönt att se ökat minne.. gör allt lite mer framtids säkert med nya spel krav och upplösningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrShark:

Så bra att man beställt ett 980 idag då för en massa slantar med "bara" 4 GB i ram... jodå ... nåja skit samma aldrig rätt tid köpa grafikkort.

Nä, det kommer alltid en nyare version ett par månader efter man gjort sitt köp. Mina 780Ti Matrix kostade en slant men nu hade jag knappt fått sålt dom för att lyckas köpa ett 980.

Dessutom sänktes priset några veckor efter inköp, även det sved en aning...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Geeks Gaming

Ja med ett sånt här så slipper man ju köpa 2 och köra SLI xD Se om dom slänger ut ett TI också

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Väntar nog på ti varianten den här gången och hoppas på högre minnesmängder där också, har varit lite problem i vissa spel när man kör 4320x2560..

Permalänk

Men alltså GTX 960 landar i övre medelklassen? Vart ställer sig det i jämförelse med GTX 970 då, Räknas det som high end kort då? eller blir 960 sämre än 970?

funderar precis på att byta upp mig från mitt 7970 så tänkte om man ska vänta på 960 eller om det är lika bra att köpa 970 på en gång?

Permalänk
Skrivet av Doz3r:

Väntar nog på ti varianten den här gången och hoppas på högre minnesmängder där också, har varit lite problem i vissa spel när man kör 4320x2560..

Är det inte redan utrönt att en ti-version inte är aktuell eftersom allt redan är upplåst i 900-serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Är det inte redan utrönt att en ti-version inte är aktuell efter allt redan är upplåst i 900-serien?

källa på detta? isf är det ju ingen ide att jag sitter här och väntar..

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jasså du, det hade så liten relevans att Nvidia var tvungna att hitta på ny teknik för att inte minnesbussen skulle bli ett för stort hinder. Eller Nvidia kanske använder den nya tekniken helt utan anledning? För vi som spelar bryr ju oss tokmycket om hur många 1'or eller 0'or som skickas över bussen.

Saxat från Nvidia white papers:
......

Det har ju inget med överföringar mellan primärminne och videominne att göra. Givetvis har minnebussens bredd en inverkan på prestandan, men det är ju inte relevant till hur mycket minne grafikkortet har (tills dess man behöver börja använda interleaving addressering för att addressera minneschipen).

Det är nog sällan eller förmodligen aldrig som grafikkorten använder mer än 1GB minne för att rendera en frame men det behövs än 1GB totalt för att nästa frame behöver helt annan data än nuvarande frame, därför vill man ha mycket minne, annars måste grafikkortet läsa in data från RAM vilket är långsamt.
Förra generations spelkonsoller hade väldigt lite grafikminne så utvecklarna hade lågupplösta texturer som man återanvände till så mycket det gick, dagens konsoller har massor av minne så utvecklarna kan dels skruva upp upplösningen på texturerna en del samt använda en massa olika texturer för att variera saker .
Så spelen som kommer under den följande tiden kommer vara utvecklade för att dra nytta av den större minnesmängden på konsollerna men eftersom GPU'n i de är relativt svag så kommer de aldrig använda speciellt mycket av den totala minnesmängden vid någon given tidpunkt.

En liten bild för att illustrera.

Tänk att varje objekt är på 1GB, för spelaren behövs då bara 1GB minne (plus lite buffer och annat) för att rendera bilden på skärmen, vrider spelaren 90 grader medurs så behövs fortfarande bara samma minnearea då det står ett träd där också. Fortsätter spelare att vrida sig 90 grader så måste systemet antingen kasta ut trädet från grafik-minnet och läsa in huset från RAM vilket tar tid (FPS-drop) eller om systemet har 2GB minne kan det ha både trädet och huset i minnet och spelaren kommer inte uppleva några FPS-drop. Har systemet 3GB minne så kan det även hålla en bil i minnet så om spelaren vänder sig ditåt så är systemet redo för det.

Eftersom de nya konsollerna har mycket minne så kommer utvecklarna utnyttja det för snabb visning av olika vyer, PC-spelare kommer behöva lika mycket minne eller bli lidande av FPS-drop när data måste skickas in i grafikminnet från RAM.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

GTX980Ti! Hoppas, hoppas!!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Det är ett separat gratis-DLC med extra högt upplösta texturer, inte den vanliga ultra-inställningen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Han skrev ju iofs om Lords of the fallen eller? När du ändå tar upp Shadows of mordor så är det ett perfekt exempel på ett spel som drar mer än 4GB, även på lägre upplösningar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Han skrev ju iofs om Lords of the fallen eller? När du ändå tar upp Shadows of mordor så är det ett perfekt exempel på ett spel som drar mer än 4GB, även på lägre upplösningar.

Om du kollar denna posten så citerade jag någon som sa att Mordor krävde 6GB VRAM för Ultra. Då svarade jag denne att det inte var så och då citerade TheSlicker att den första personen menade addon DLCn för HD texturer och då bevisade jag att det fortfarande inte var så.

Jag nämnde Lords of the Fallen och sa att det var ett spel som verkade äta all VRAM man har oavsett hur mycket det är. Har inte spelet själv men har läst en performance overview där de testade 2/3/4GB kort och alla cappade VRAM.

Och för att svara på din fråga, Mordor drar ju inte mer än 4GB som du såg bildbevis på? Trots att jag dessutom kör i 1440p.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Väntar snällt in titan2, åtminstånde fulla kretsen(200 GM). om det kommer heta 980 Ti eller nåt annat är väl mest rykten än så länge men en får se. Dom har nog inte så bråttom med tanke på att AMD halkat efter lite.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Om du kollar denna posten så citerade jag någon som sa att Mordor krävde 6GB VRAM för Ultra. Då svarade jag denne att det inte var så och då citerade TheSlicker att den första personen menade addon DLCn för HD texturer och då bevisade jag att det fortfarande inte var så.

Jag nämnde Lords of the Fallen och sa att det var ett spel som verkade äta all VRAM man har oavsett hur mycket det är. Har inte spelet själv men har läst en performance overview där de testade 2/3/4GB kort och alla cappade VRAM.

Och för att svara på din fråga, Mordor drar ju inte mer än 4GB som du såg bildbevis på? Trots att jag dessutom kör i 1440p.

Ja och du har fel. Dessutom lite lustigt att du skriver det med tanke på att kortet du verkar använda just har 4GB? Mordor ligger för mig på mellan 5200MB och 5600MB hela tiden i endast 1080p. Din dator fördelar vart texturerna cachas beroende på din Vram mängd. Det är därför det tidvis blir stutter med 4GB Vram (med HD-pack och allt i Ultra). Jag har testat både 3GB, 4GB och Titan.

Saxat från Nordichardwares test:

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/prestanda...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Har väldigt svårt att tro att det skulle släppa ett med 8GB på en såpass smal buss.

Skrivet av elajt_1:

Jasså du, det hade så liten relevans att Nvidia var tvungna att hitta på ny teknik för att inte minnesbussen skulle bli ett för stort hinder. Eller Nvidia kanske använder den nya tekniken helt utan anledning? För vi som spelar bryr ju oss tokmycket om hur många 1'or eller 0'or som skickas över bussen.

En snabb 256-bit buss räcker väl till att hantera 8GB VRAM. Prestandaskillnaden för att en minnesbuss är "stressad" av att lägga på ett spel som kräver mer än 4GB VRAM är oerhört mycket mindre än samma spel med bara 4GB VRAM mot 8GB VRAM.

Förstår inte hur det är möjligt att ta upp det som en faktor innan alla kort har 8GB som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

En snabb 256-bit buss räcker väl till att hantera 8GB VRAM. Prestandaskillnaden för att en minnesbuss är "stressad" av att lägga på ett spel som kräver mer än 4GB VRAM är oerhört mycket mindre än samma spel med bara 4GB VRAM mot 8GB VRAM.

Förstår inte hur det är möjligt att ta upp det som en faktor innan alla kort har 8GB som standard.

Om nu 256-bitars buss skulle vara gott nog för 8GB Vram (med dagens GDDR5-moduler), varför skulle de då konstruerat en GK110 krets (780, 780ti, Titan, Titan Black) med en 384-bitars buss och 3 respektive 6GB's minne om nu en 256-bitars buss räcker bra för 8GB. Logik?

Jag är ingen ingejör och går bara på vad jag läst och hört. Det mesta blir spekulationer, men de är för det mesta baserade på logik. Om bussen och minnesmodulerna varit dubbelt så snabba så hade förmodligen bussbredden spelat en mycket mindre roll. Men nu är det tyvärr fortfarande så att de inte har obegränsade möjligheter till att höja frekvenserna, och då finns det bara ett fåtal alternativ att välja på. AMD valde en bred buss där varje modul har sin egen dedikerade buss mot kontrollern, bussen behövde inte vara lika snabb (mindre värmeutveckling) lägre latenser. De behövde tydligen inte heller ha en lika avancerad minneskontroller, eftersom den även tog upp mindre plats än den som satt på Tahiti (384-bitars). Så visst, högre minnesfrekvenser hjälper naturligtvis till, men just nu har vi ju nästan nåt toppen för vad GDDR5 klarar av. Med 8GB så kommer varje modul dela kretsbanor med 3 andra moduler vilket naturligvis leder till ännu mer fördröjningar i kommunikationen med minnena. Vilket jag antar speler iallafall en liten roll (när det gäller spelkort). Jag säger inte att det inte kommer fungera, jag har bara svårt att tro att Nvidia släpper ett sådant kort själva. Artikel talar ju dock för att jag har fel, så vi får helt enkelt se.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShark:

De kan ju inte göra spel som kräver 8 GB i ram än på ett par år, då kan ju inte köpa spel.

Sant med dom kan ha ett ultra texture som kräver 4GB+ vram

Permalänk
Medlem

har för mig att vissa recensenter fick gtx 980 med 8GB när maxwel släpptes. så ingen nyhet så sett.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

MINNESBUSSSEN! G*D*MMIT! 256 bitars kan omöjligen stödja mer än 3-4gb som mest, min 670 kommer upp i 2800mb i ARMA3, sen klarar den inte så mycket mer. kan omöjligen tänka mig att 256 bitars klarar 8gb. de e mer en PR gimmick.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

har för mig att vissa recensenter fick gtx 980 med 8GB när maxwel släpptes. så ingen nyhet så sett.

Källa på det? Låter inte bara lite märkligt.

Edit: Det kan omöjligt vara sant. Nvidia avslöjar aldrig kommande produkter på det sättet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

källa på det, meh sök lite

har en länk ifall att.. men ni får jobba för't

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Rätt väntat efter nyheten om AMD's kort med 8 GB

Det var väntat före det också.

Permalänk
Medlem

Ändå skönt att veta att jag har 59 dagar kvar på min Step-up hos EVGA på mina 980s, bra tajming när/om 8 GB korten kommer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av houze:

Det har ju inget med överföringar mellan primärminne och videominne att göra. Givetvis har minnebussens bredd en inverkan på prestandan, men det är ju inte relevant till hur mycket minne grafikkortet har (tills dess man behöver börja använda interleaving addressering för att addressera minneschipen).

Det är nog sällan eller förmodligen aldrig som grafikkorten använder mer än 1GB minne för att rendera en frame men det behövs än 1GB totalt för att nästa frame behöver helt annan data än nuvarande frame, därför vill man ha mycket minne, annars måste grafikkortet läsa in data från RAM vilket är långsamt.
Förra generations spelkonsoller hade väldigt lite grafikminne så utvecklarna hade lågupplösta texturer som man återanvände till så mycket det gick, dagens konsoller har massor av minne så utvecklarna kan dels skruva upp upplösningen på texturerna en del samt använda en massa olika texturer för att variera saker .
Så spelen som kommer under den följande tiden kommer vara utvecklade för att dra nytta av den större minnesmängden på konsollerna men eftersom GPU'n i de är relativt svag så kommer de aldrig använda speciellt mycket av den totala minnesmängden vid någon given tidpunkt.

En liten bild för att illustrera.
http://i.imgur.com/gyGmHyO.png

Tänk att varje objekt är på 1GB, för spelaren behövs då bara 1GB minne (plus lite buffer och annat) för att rendera bilden på skärmen, vrider spelaren 90 grader medurs så behövs fortfarande bara samma minnearea då det står ett träd där också. Fortsätter spelare att vrida sig 90 grader så måste systemet antingen kasta ut trädet från grafik-minnet och läsa in huset från RAM vilket tar tid (FPS-drop) eller om systemet har 2GB minne kan det ha både trädet och huset i minnet och spelaren kommer inte uppleva några FPS-drop. Har systemet 3GB minne så kan det även hålla en bil i minnet så om spelaren vänder sig ditåt så är systemet redo för det.

Eftersom de nya konsollerna har mycket minne så kommer utvecklarna utnyttja det för snabb visning av olika vyer, PC-spelare kommer behöva lika mycket minne eller bli lidande av FPS-drop när data måste skickas in i grafikminnet från RAM.

Fantastiskt bra förklarat!
Jag vill tillägga att om man har för lite arbetsminne, då blir det riktigt illa, texturerna ryms inte längre i arbetsminnet, de måste läsas från disk.

Förklaras ganska bra här.

Ett annat fall få man har glädje, men inte lika stor glädje av mycket videominne, är när man byter mellan områden som har olika texturer, ryms bägge i videominnet flyter allt utan hack, måste texturer laddas från arbetsminnet, blir det ett litet hack, måste texturer läsas från disk, fryser spelet ett kort tag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av MaloW:

Jag har ingen 1440p eller 4k skärm så blir lite svårt att ta reda på det själv.

Du kan köra DSR-funktionen med de senaste nVidia drivrutinerna. Enligt nVidia kan du i princip då köra 1440p, 4K eller vad du vill, fast det skalas sedan ner till din skärms upplösning. På det sättet kan man se hur pass ens system borde prestera i en annan (högre) upplösning än den man själv har på skärmen!

...sen finns det en skalningsfunktion i BF4 också, tror att den i princip fungerar på samma sätt...