Philips tar 4K UHD till 40 tums datorskärm

Permalänk
Melding Plague

Philips tar 4K UHD till 40 tums datorskärm

Den jättelika datorskärmen Philips 4K LED BDM4065UC smäller upp 4K-upplösning på 40 tum, vilket ger hög upplösning utan att behöva tampas med irriterande skalningsproblem.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

intressant att den är billigare än 30-tummarna

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk

Grymt

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Medlem

Byta ut tvn mot denna, streama allt från diverse playtjänster och helt plötsligt kan radiotjänst slänga sig i väggen.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN PÅ G!
Snart åker radiotjänst ur mitt hus! hehe

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

Antar att det är HDMI 1.4 samt DP 1.2 då? Har sett skärmen förut och den verkar riktigt intressant!

Permalänk
Medlem

Size does matter!

Visa signatur

ASUS Sabertooth z77 - 2600K @4.3Ghz - Thermalright Archon PnP - 32GB Dominator 1600Mhz - TITAN X SLI 12GB - Corsair AX850 - HAF-X

13,12 TB internlagring : Samsung 840 pro 512gb - 2x WD RE4 500GB + WD Caviar Black 1TB + WD RE4 2TB + WD RE4 4TB - Extern: 2TB WD Green + Freecom 3TB

Permalänk
Snusfri

Verkligen en intressant skärm.
Är lite tveksam till 40" på skrivbordet dock, men skulle vara väldigt intressant att testa.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Intressant.

Philips behärskar tydligen inte HDMI-teknologin alls efter 2009 års nivå.
Både för deras bildskärmar, och TV.

Synd att dom inte åtminstone *försöker* kompensera, genom att sätta Displayport på allt UHD.

Dom kunde ha sålt hur många TV som helst, till folk som vill ha en UHD-skärm till datorn, men ...nope!
Varför är det ingen tillverkare som fattar detta?

Permalänk
Medlem

Ohoo, som en 30" 2560x1600 ägare är detta intressant, väldigt intressant :). Dock måste grafikkorten komma ikapp några generationer för att kunna driva 4K i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

ÄNTLIGEN PÅ G!
Snart åker radiotjänst ur mitt hus! hehe

Hur då tänker du?

EDIT: Glömde att de ändrat tillbaka så det inte gäller dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Hur då tänker du?

Eftersom det saknas TV-mottagare blir man inte tvungen att betala TV-avgiften.

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Hur då tänker du?

40" datorskärm i vardagsrummet så kan han kasta ut nuvarande TV'n så han inte har någon TV motagare gissar jag på.

Fär övrigt till ämnet blir jag väldigt sugen på den här skärmen

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Hur då tänker du?

Enkelt. Ingen tv-mottagare, ingen tv-avgift.

Permalänk
Medlem

Jag har sedan 2vexkor asus uhd skärm på 31.5 tum och innan dess kört 30tum dellare på 1600p i över ett år.
jag ser inte pefekt så sitter lite närmare skärmen. 31.5tum widescreen är på gränsen till för bred skärm för mitt synfält.. 40 tum som skrivbordsskärm skullevara katastrof för mig. Visst ser man mitten av skärmen bra med eesten blir väldigt långt bort.
TV däremot tycker jag 60tum på 2m plus är för litet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tänkte direkt på Farming simulator 2015. Skulle va Nice att köra det på denna och sitta i en skön fåtölj och slappa istället för att va bunden till skrivbordet och kontorsstolen.

Fråga... Om jag kan köra Euro truck simulator 2 på 1920x1080 på max settings och 400% scaling borde jag inte få samma FPS på denna skärmen då med samma settings om jag kör 100% scaling?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Vill se ett test på denna skärmen

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Tänkte direkt på Farming simulator 2015. Skulle va Nice att köra det på denna och sitta i en skön fåtölj och slappa istället för att va bunden till skrivbordet och kontorsstolen.

Fråga. Om jag kan köra Euro truck simulator 2 på 1920x1080 på max settings och 400% scaling borde jag inte få samma FPS på denna skärmen då med samma settings om jag kör 100% scaling?

Tänkte också på farming simulator så fort jag såg den här skärmen!

Permalänk
Medlem

Såg intressant ut, 3x av dessa skulle inte sitta fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

intressant att den är billigare än 30-tummarna

De är väl inte VA? Funderar på hur denna står sig mot IGZO skärmarna.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk

När denna kommer som överklockningsbar Korea-skärm då jäklar! 40" på skrivbordet är lätt framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

När denna kommer som överklockningsbar Korea-skärm då jäklar! 40" på skrivbordet är lätt framtiden

+1 på den Fast en 32"are hade passat bättre hos mig, annars blir de för stort xD

Permalänk
Medlem

Ett budgetalternativ, 42" @ 4k för 3690, haken är att det endast är 30 hz
http://www.swedx.se/product_info.php?products_id=745

Men det var ju inte särskilt länge sedan en sådan skärm kostade över 20 000 kronor

Min gissning är att antingen innan mellandagsrean, eller under mellandagsrean så kommer vi se TV-apparater med 4K, IPS och 60hz för under 6000 kronor. Nackdelen är att de har tv-mottagare. Dustin sålde en sådan maskin för 8000 för någon vecka sedan, så känns inte orealistiskt.
Anser att 4k är onödigt för en tv som används som en tv i ett vardagsrum. Men det kan vara intressant som datorskärm.

Permalänk
Medlem

Intressant..men i dom här storlekarna skulle nog lite kurvatur vara en fördel.

Permalänk
Inaktiv

Jag har sneglat på den här skärmen tidigare men jag har inte kommit på någon bra lösning till att ha den på datorbordet. 40" är på tok för stort, har provat 32" och även det är för stort med mitt nuvarande datorbord.
1440p på 27" är litet om man inte skalar. Det går, men kan vara lite irriterande i vissa situationer. En 40" med samma pixeltäthet måste stå på större avstånd om man ska kunna se hela bilden, det kommer göra text m.m. på tok för liten. Så skala måste man göra i alla fall med alla problem det innebär. För att inte tala om kraften som krävs för 4K.

Men alla dessa problem till trots, det skulle vara så fint med 4K, speciellt när det är en så fin panel som VA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octo:

Intressant..men i dom här storlekarna skulle nog lite kurvatur vara en fördel.

Håller med där, en del curvature skulle bara fint. Hur som helst, fint att ha på kontoret istället för de skärmar jag har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

De är väl inte VA? Funderar på hur denna står sig mot IGZO skärmarna.

Men VA är generellt väldigt bra, dock blir man lite tveksam i detta fallet med tanke på priset, men att det är VA panel behöver knappast vara dåligt. Brukar betyda bra färgåtergivning (mycket bättre än TN lite sämre än IPS) i kombination med en bra svärta (mycket bättre än IPS och TN, speciellt vad gäller att urskilja olika nyanser av svart vilket är grymt bra för att se saker i mörka spel eller filmer utan att behöva tokhöja gamma).

Permalänk
Medlem

Min TV är 40"!

Permalänk
Medlem

VA-panel, kan vara nice. Det är lite så där att försöka avgöra bu eller bä.

Fördelen med VA framför IPS är ingen IPS Glow och mycket bättre svärta. Nackdelen är att det ofta blir mycket ghosting med en VA. För vad denna skärmen är till för så är det ju dock perfekt med en VA. Skärmen är uppenbarligen inte vänd till gamers.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mecker:

Min gissning är att antingen innan mellandagsrean, eller under mellandagsrean så kommer vi se TV-apparater med 4K, IPS och 60hz för under 6000 kronor. Nackdelen är att de har tv-mottagare. Dustin sålde en sådan maskin för 8000 för någon vecka sedan, så känns inte orealistiskt.
Anser att 4k är onödigt för en tv som används som en tv i ett vardagsrum. Men det kan vara intressant som datorskärm.

Ska man ha den som datorskärm bör den stödja 4:4:4 färg ordentligt också, vilket är mycket ovanligare än man tror...
Kolla den här tråden för exempel på det:
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Så jag tror inte det kommer säljas någon 4k TV med IPS, 60hz, med vettig färghantering (och vettigt input-lag mm) för under 6000 kr under denna mellandagsrea...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.