Permalänk

Konfigurera rsync

Hejsan!

Det är så att jag har två stycken netgear readynas som jag vill spegla. Jag vill att allt som finns och ändras på nas 1 skall göras på nas 2.

När jag körde de på lan så funkade det utan problem, men nu har jag tagit hem den andra från kontoret och skall få upp den i hemmet så de
är på olika ställen.

Jag har installerat ddclient och förstått att jag behöver dyndns eller liknande för att slippa ändra IP hela tiden. Det som är främmande för mig är
att öppna portar etc. Så kanske kan någon hjälpa mig lite?

1. Vad exakt behöver jag göra i min router? Vilken port skall jag öppna, protokoll etc?
2. Vad skall jag skriva in i ddclients config-fil?
3. Hur tar jag reda på vad min publika IP är till min NAS?
4. Vad skall jag regga med dyndns?

Stort tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Ska du rsynca över internet så är det nog säkrast att göra det över en SSH-tunnel. Då är det port 22/TCP som du ska öppna i brandväggen.
Vad du ska skriva i ddclient är jag osäker på. Det beror ju på vad du har ditt domännamn. Här står det hur man gör det mot Loopia, är väl liknande hos andra.

Publika IPt till din NAS är ju samma som alla grejor som sitter bakom din router har. Gå in på www.mittip.se så får du fram det

Sen vad du ska regga med dyndns är ju ett domännamn bara, ett som kommer att peka på ditt publika IP-nummer

Permalänk
Skrivet av Scuttle:

Ska du rsynca över internet så är det nog säkrast att göra det över en SSH-tunnel. Då är det port 22/TCP som du ska öppna i brandväggen.
Vad du ska skriva i ddclient är jag osäker på. Det beror ju på vad du har ditt domännamn. Här står det hur man gör det mot Loopia, är väl liknande hos andra.

Publika IPt till din NAS är ju samma som alla grejor som sitter bakom din router har. Gå in på www.mittip.se så får du fram det

Sen vad du ska regga med dyndns är ju ett domännamn bara, ett som kommer att peka på ditt publika IP-nummer

Jag har ett dynamiskt IP hemma. Det är det jag skall använda dyndns och ddclient till så de känner av vad mitt ip är...