Permalänk
Medlem

Flaskar något?

Hallå!
Då jag spelat Medal Of Honor : Warfighter och det krashat konstant så tänkte jag göra ett test med Furmark.
Efter 2min så är det ena grafikkortet uppe i 69grader och det andra 63. "Bilden" i Furmark började lagga lite redan på ca 50grader.
Kollade även processorn i akvititetshanteraren samtidigt som testet och där belastades bara 1kärna och jag tycker att fler ska jobba? (CPU temp under Furmark låg på 60)
Även kört Prime95 och där fick jag upp processorn i 65grader (alla kärnor belastade)

Är det något som flaskar och isåfall vad?
Ska inte fler en 1kärna jobba under Furmark?
Det jag tror är att det kommer vara mindre lagg om alla kärnor jobbar, än att ligga o pressa en..
Skulle att sätta PhysX på processorn vara en lösning?

Komponenter i signaturen

Tack på förhand!

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Hallå!
Då jag spelat Medal Of Honor : Warfighter och det krashat konstant så tänkte jag göra ett test med Furmark.
Efter 2min så är det ena grafikkortet uppe i 69grader och det andra 63. "Bilden" i Furmark började lagga lite redan på ca 50grader.
Kollade även processorn i akvititetshanteraren samtidigt som testet och där belastades bara 1kärna och jag tycker att fler ska jobba? (CPU temp under Furmark låg på 60)
Även kört Prime95 och där fick jag upp processorn i 65grader (alla kärnor belastade)

Är det något som flaskar och isåfall vad?
Ska inte fler en 1kärna jobba under Furmark?
Det jag tror är att det kommer vara mindre lagg om alla kärnor jobbar, än att ligga o pressa en..
Skulle att sätta PhysX på processorn vara en lösning?

Komponenter i signaturen

Tack på förhand!

Furmark belastar knappt CPU så det är helt normalt. Dina temps verkar ok. Det kan va microstutter med SLI som du upplever. Testa att köra med 1GPU och se om de känns mjukare i Medal of Honor.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hade också provat med 1 GPU för att se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Furmark belastar knappt CPU så det är helt normalt. Dina temps verkar ok. Det kan va microstutter med SLI som du upplever. Testa att köra med 1GPU och se om de känns mjukare i Medal of Honor.

Men de belastade 1kärna till 100% .. Ska testas! Om det skulle bli bättre då, vad göra?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Hade också provat med 1 GPU för att se om det blir någon skillnad.

Stängde precis av SLI. Fläktarna for upp högt som satan och grafikkortet blev 70c på 2sekunder???!

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Men de belastade 1kärna till 100% .. Ska testas! Om det skulle bli bättre då, vad göra?

Vet inte hur bra warfighter fungerar med SLI. Kolla så du har senaste drivrutinerna. Gör en Clean Install av drivrutinen (googla). Inte säkert warfighter fungerar bra med SLI. Det är lite så att leva med en SLI rigg (har haft sli i 5 år) man får trixa lite ibland och googla på lösningar. Ibland kan man behöva byta ut SLI-bits med nvidia inspector till andra som fungerar bättre.

En OC på din CPU skulle inte heller skada.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Vet inte hur bra warfighter fungerar med SLI. Kolla så du har senaste drivrutinerna. Gör en Clean Install av drivrutinen (googla). Inte säkert warfighter fungerar bra med SLI. Det är lite så att leva med en SLI rigg (har haft sli i 5 år) man får trixa lite ibland och googla på lösningar. Ibland kan man behöva byta ut SLI-bits med nvidia inspector till andra som fungerar bättre.

En OC på din CPU skulle inte heller skada.

Aa men kör nog på SLI ändå vågar fan inte stänga av det igen! om du läser ovan. Hann inte ens starta spelet, så fort jag avaktiverade SLI så hände det!

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Aa men kör nog på SLI ändå vågar fan inte stänga av det igen! om du läser ovan. Hann inte ens starta spelet, så fort jag avaktiverade SLI så hände det!

Du tycker själv inte det verkar skumt om att stänga av SLI gör att datorn rusar fläktarna och går upp i 70c?

Jag säger såhär, vilket windows har du? när formaterade du det? och hur mycket skit har du på datorn.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du tycker själv inte det verkar skumt om att stänga av SLI gör att datorn rusar fläktarna och går upp i 70c?

Jag säger såhär, vilket windows har du? när formaterade du det? och hur mycket skit har du på datorn.

Ja det låter verkligen konstigt. Stägner du av SLI så ska kortet gå svalare. kanske är dax för en fräsh installation. Går snababre än att felsöka exakt vad det är för fel, eller kombination av fel.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Ja det låter verkligen konstigt. Stägner du av SLI så ska kortet gå svalare. kanske är dax för en fräsh installation. Går snababre än att felsöka exakt vad det är för fel, eller kombination av fel.

Ominstallerade datorn i tisdags eller onsdags Har och hade windows7. Innan jag Professional och nu ultimate. Ominstallerade pga att jag hoppades få bort krasherna och för jag köpte en SSD.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Hur rent är det i burken?
Dvs är fläktarna skitiga och/eller det är kass ventilation så får du högre temperaturer.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Hur rent är det i burken?
Dvs är fläktarna skitiga och/eller det är kass ventilation så får du högre temperaturer.

Rengjord samma dag som jag installerade om windows. Ska testa avaktivera SLI igen så får vi se om de händer igen.. (Hoppas inte de)

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av imjohannes5670:

Stängde precis av SLI. Fläktarna for upp högt som satan och grafikkortet blev 70c på 2sekunder???!

Vad är problemet med det, det kanske helt enkelt belastades mer? Om kortet blir varmare ska ju fläktarna jobba hårdare. 70ºC är för övrigt inga problem för ett grafikkort. Är det din Phenom II som gick upp i 70ºC skulle jag bli mer orolig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är problemet med det, det kanske helt enkelt belastades mer? Om kortet blir varmare ska ju fläktarna jobba hårdare. 70ºC är för övrigt inga problem för ett grafikkort. Är det din Phenom II som gick upp i 70ºC skulle jag bli mer orolig.

Ja det är ifs sant. Specuellt i furmark...det programmet är helt galet

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Ja det är ifs sant. Specuellt i furmark...det programmet är helt galet

processorn har vart uppe i 71-72c . De va i förra chassit. Iaf. Gick nu med att avaktivera SLI. Tror de förra berodde på att jag hade PhysX inställt på det som "försvann" då jag andra gången satte PhysX på auto.
Startar Medal Of Honor, spelar ett tag får sedan meddelandet vid krashen:

DirectX Error

DirectX Function "GetDeviceRemovedReason" Failed with DXGI_ERROR_DEVICE_HUNG: Device hung due badly formed commands.. GPU: "NVIDIA GeForce GTX 570" , Driver: 34448

Några idéer?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av imjohannes5670:

processorn har vart uppe i 71-72c . De va i förra chassit. Iaf. Gick nu med att avaktivera SLI. Tror de förra berodde på att jag hade PhysX inställt på det som "försvann" då jag andra gången satte PhysX på auto.
Startar Medal Of Honor, spelar ett tag får sedan meddelandet vid krashen:

DirectX Error

DirectX Function "GetDeviceRemovedReason" Failed with DXGI_ERROR_DEVICE_HUNG: Device hung due badly formed commands.. GPU: "NVIDIA GeForce GTX 570" , Driver: 34448

Några idéer?

Låter som att kortet inte funkar som det ska. Kan bero på att det är trasigt, att det inte får tillräckligt med ström osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Låter som att kortet inte funkar som det ska. Kan bero på att det är trasigt, att det inte får tillräckligt med ström osv.

Problemet löst. Var tvungen att klocka ner korten från 780 till 732 MHz Konstigt att man inte kan spela överklockat :/

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Problemet löst. Var tvungen att klocka ner korten från 780 till 732 MHz Konstigt att man inte kan spela överklockat :/

Men du har väl en ostabil klock då? Du får testa dig fram försiktigt vad som är en stabil klock. det är svårare att klocka i SLI också för båda korten måste hänga med och ena kortet blir alltid varmare än det andra (eller iaf oftast)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Men du har väl en ostabil klock då? Du får testa dig fram försiktigt vad som är en stabil klock. det är svårare att klocka i SLI också för båda korten måste hänga med och ena kortet blir alltid varmare än det andra (eller iaf oftast)

klockat av gigabyte, jag har inte rört de

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

klockat av gigabyte, jag har inte rört de

ganska ofta som korten degraderas och blir sämre med tiden (värme och högre spänningar som gör detta.) Så de inte kan gå överklockat i spel alls.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

ganska ofta som korten degraderas och blir sämre med tiden (värme och högre spänningar som gör detta.) Så de inte kan gå överklockat i spel alls.

Flasha om till ett annat bios skulle jag göra, med standardklocks.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Problemet löst. Var tvungen att klocka ner korten från 780 till 732 MHz Konstigt att man inte kan spela överklockat :/

Jag kan säga att jag har exakt samma problem med mina 570 SLI. Fabriksöverklockade från EVGA och jag är tvungen att klocka ner för att inte få precis samma felmeddelande som du fick.

Är i tankarna att byta till ett 980...

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc