Civilization: Beyond Earth

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu vet jag inte vad du har för grafikkort men med min rigg i sign i 1440p med allt på ultra och 2x MSAA så belastas varken grafikkort eller processor över 70% om jag har V-sync på... Har du senaste drivrutinerna?

Jag har ett GTX 970 med en i5 2500k så jag har fina FPS med allt maxat i 1080p. Enligt: http://www.sweclockers.com/artikel/19536-snabbtest-grafikprestanda-i-civilization-beyond-earth har jag vad som krävs.
Det jag syftar på är att större delen av bilden (kanterna) är suddig (medvetet grafik design val). Dessutom animeringarna är väldigt enkla/få. Visst man kan zoma in, men vem gör det mer än 2-3 ggr för att titta lite nogrannare på allt i början. I denna typen av spel brukar jag vilja ha överblick. Och så galet med ögon godis är det inte i mitt tycke.

Citat:

Hehe, skulle ju kunna vara riktigt "spydig" här , men... tog mig en bra stund att hitta/se plusset här:

Sålänge du följer reglerna får du var ahur spydig du vill. Men det är när man får spydigheter på sådana frågor/tankar som gör att folk som mig tröttnar på att försöka ge sig in i spel världen, då ribban ibland är lika hög som i linux världen.

Visa signatur

Ryzen 5 1600X @ 3.6 GHz | ZOTAC GeForce GTX 970 4GB AMP! Extreme | 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS PRIME B350M-A | Corsair HX520 520W | Fractal Design Define R4 |

Synology DS1812+ | 8x WD red 4TB |
Synology DX510 | 5x WD red 4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu vet jag inte vad du har för grafikkort men med min rigg i sign i 1440p med allt på ultra och 2x MSAA så belastas varken grafikkort eller processor över 70% om jag har V-sync på... Har du senaste drivrutinerna?

Jag kör med riggen nedan i Mantle-Mode @ 1440P och det flyter fint för mig på ultra. Har inte kollat FPS:en men jag upplevde inga slowdowns under min första runda (400+ turns). Kör med de senaste certifierade drivrutinerna.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Jag tycker liret är riktigt roligt och tillåter exerimenterande. Som vanligt är det dock happiness problem om man växer och exapnderar för snabbt men annars hade det ju varit för lätt att springa ifrån ai'n.

Jag stör mig lite på att det kan vara riktigt svårt att erövra en stad, eller snarare, man lär se till att ha en hel del enheter.

Skrivet av Tennix:

Jag vill se ikonerna på vad marken ger!!! Nu får jag me dmina noob kunskaper förlita mig på "hjälpen" när jag ska settla en ny stad. Som i de flesta fall ska placeras mitt där det är som mest aliens.

Dessutom blev jag sne när det bara kom upp en bild när man hade förlorat. Ingen animering, nada. Sen begriper jag inte vad det är som äter så mycket grafikkort då ändå 50% av bilden (kanterna) är suddiga. Säkert någon inställning, men jag hatar den.

Kan tillägga att jag heller inte gillade Civ 5. På tok för linjärt för mig.

Varför skaffar du spelet om du inte gillade civ 5? Det är annat, men upplägget är det samma men många moment utbytta.

Om du inte kan lista ut hur du slår på så du ser resurser på marken, vad de ger dig, ja då har du nog inte alls tålamodet för detta spel.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Missar jag något eller är sateliter och orbital coverage buggatt? Tycks som jag ibland får större range och ibland inte. Oftast inte trots flera bonusar så som virtues/ byggnader som säger annat.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Entusiast

Dem har fortfarande inte patchat så min 120hz skärm kan spela i 1080p fullscreen. Som mest kan jag välja 1680x1050 både i fullscreen och i windowed. Hur kassa kan dem vara egentligen det har gått en vecka nu?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Kör 1440p 110Hz, tycks inte vara något problem.

AI'n är rätt kass, tråkigt. Rätt lätt att lura och förutse vad de kommer göra samt inte göra.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Kör 1440p 110Hz, tycks inte vara något problem.

AI'n är rätt kass, tråkigt. Rätt lätt att lura och förutse vad de kommer göra samt inte göra.

Vilken svårighetsgrad spelar du på?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Har nu spelat två rundor där jag försökt mig på en domination-seger. Har väldigt svårt för hur jag ska göra, vilket jag även hade i Civ V till viss del. Runt runda 170 på normal speed så hade jag utplånat 1 av 5 andra ledare. Min militär var överlägsen andra då jag fokuserat på starka trupper men hälsan i mitt rike sjunker nedåt -50 varvid jag avbryter mina korståg.

Finns det någon tumregel för i vilken takt man ska försöka sänka motståndarna? Hur hanterar ni landets hälsa när ni spelar mot domination?

För övrigt så gillar jag spelet mer och mer för varje omgång jag spelar. Speciellt satelliterna tycker jag har tillfört väldigt mycket. Sen så är det som många säger att mysfaktorn är borta. När jag bygger ett wonder vill jag se en liten målad bild över det med någon storslagen trudelutt. Även ländernas ledare känns så himla opersonliga. Hoppas på att mysfaktorn kommer tillbaka i patch!

EDIT: Har nu spelat ett par timmar till. Körde även denna gång mot domination, fast mina virtues satte jag på den gröna (kommer ej ihåg namnet). Enbart den första på might för att få exp-bonusen. Även lite på industri och vetenskap. Nu gick det skitbra! Spelar på hard och kunde hålla uppe min hälsa hela tiden. Fick avsluta nu pga trötthet men har två ledare kvar att utrota och +50 hälsa så jag kan enkelt ta flera städer samtidigt. Jäklar vad gött det är att ha teleporter-satelliten också! Skickar trupperna från valfri stad till valfri ruta inom orbital range!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Vilken svårighetsgrad spelar du på?

Kört i 30h, kör på lätt svårighetsgrad, 3e eller 4e. Det blev egentligen för lätt för ett tag sedan men legat kvar för att det är så många tekniker jag inte har memmorerat ännu och inte börjat formulera någon avancerad strategi ännu.

Det jag tänkte på med lätt att lura AI är framförallt att det är lätt att lura av denne en stad eller så och sluta fredsavtal och sen vänta tills det är klart och därefter lura av den en stad till och fortsätta så medan man fortfarande behåller andra AI som vänligt sinnade mot en. Vad jag sett av spelets AI har jag svårt att se att det skulle bli så mycket svårare på högre svårlighetsgrader, å andra sidan så fuskar civ AI kostant, inte med intellekt och smarta strategier utan resurser framförallt, det har alltid varit nackdelen med civ ai och ser ut att vara detsamma här. Men med det sagt, det bjuder ändå till motstånd i slutändan om man skruvar upp det.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Blev lite besviken faktiskt, ingen personlighet på motståndar ledarna och AIn är under all kritik. På högsta svårighetsgraden är den för svår och i övrigt alldeles för passiv. Kanske löser det sig efter några patchar men som det är nu är det lite halvtrist, civ5 + expansioner är ett mycket bättre spel.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjaman:

Blev lite besviken faktiskt, ingen personlighet på motståndar ledarna och AIn är under all kritik. På högsta svårighetsgraden är den för svår och i övrigt alldeles för passiv. Kanske löser det sig efter några patchar men som det är nu är det lite halvtrist, civ5 + expansioner är ett mycket bättre spel.

Helt klart, många som på steam givit beyond earth dåligt betyg på grund av det. Brist på djuphet i personligheter och inriktningar, alla är mer eller mindre samma. Jag tycker ändock liret är underhållande och tror det kommer bli bättre med tiden.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Min åsikt väger iofs lätt i sammanhanget eftersom jag inte spelat något av de tidigare spelen i serien, men jag har haft fantastiskt kul med det än så länge i alla fall.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Helt klart, många som på steam givit beyond earth dåligt betyg på grund av det. Brist på djuphet i personligheter och inriktningar, alla är mer eller mindre samma. Jag tycker ändock liret är underhållande och tror det kommer bli bättre med tiden.

Jo ett dåligt Civ spel är fortfarande jävulskt bra. Jag hade dock väntat på det ganska länge så hoppades jag skulle få uppleva beroendet som jag hade av Civ5 igen. Nu blev det inte riktigt så, men gillar Sci-fi settingen bättre så med några patchar och nån expansion kanske det blir fantastiskt, hoppas det!

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem

Byggde ny dator istället för att försöka spela på laptop och spelar på min 55" Sony vardagsrumstv. Den är dock "bara" 1920x1080 så pixeltätheten är futtig även om skärmen är stor. Funderar på att skaffa en 27" 1440-skärm men riskerar jag något lagg eller andra suboptimala settings med bara ett 2GB MSI GTX770 grafikkort? Har en i7 4790k till motor så den krämen är optimal.

Visa signatur

Gammal gubbe