Permalänk

Uppgradering av datorkomponenter

Tjenare, jag har haft problem med mitt moderkort ett tag nu, den levererar inte som den ska. Jag vet att man kan lämna in den på lagning, men jag tänkte ändå snart uppgradera min dator så jag kan ändå byta ut mitt moderkort också. Så det jag vill ha hjälp med är vad jag ska uppgradera i min dator och vilket moderkort jag ska köpa. Skulle bli sjukt glad om ni kunde länka något bra moderkort och uppgraderingar för min dator. Och förövrigt så håller jag mest på med gaming och redigering.

Min budget ligger på ungefär: 6000kr mer eller mindre.

Just nu består min dator av dessa komponenter:
Moderkort: ASUS Z87-PRO ATX
Processor: Intel Core i5 4670K 3,4 GHz (Haswell)
Grafikkort: MSI GeForce GTX 660 Gaming 2GB PhysX
RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB
Hårddiskar: Samsung 1TB & Seagate 2TB
Nätaggregat: Corsair CX 600W PSU

MVH //Alle

Visa signatur

Teeheeheeee

Permalänk
Medlem

Grafikkort: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Mobo + CPU

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7314879/2014-10-31

Allt blir 6380kr

Andra alternativ är att du uppgraderar till ett GTX 970 då blir det lite dyrare.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7314904/2014-10-31

Permalänk

TACK för hjälpen! En fråga till bara, tror du mitt nätaggregat pallar 970?

Visa signatur

Teeheeheeee

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlleRyden:

TACK för hjälpen! En fråga till bara, tror du mitt nätaggregat pallar 970?

Ja den ska fixa det

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AlleRyden:

Tjenare, jag har haft problem med mitt moderkort ett tag nu, den levererar inte som den ska. Jag vet att man kan lämna in den på lagning, men jag tänkte ändå snart uppgradera min dator så jag kan ändå byta ut mitt moderkort också. Så det jag vill ha hjälp med är vad jag ska uppgradera i min dator och vilket moderkort jag ska köpa. Skulle bli sjukt glad om ni kunde länka något bra moderkort och uppgraderingar för min dator. Och förövrigt så håller jag mest på med gaming och redigering.

Min budget ligger på ungefär: 6000kr mer eller mindre.

Just nu består min dator av dessa komponenter:
Moderkort: ASUS Z87-PRO ATX
Processor: Intel Core i5 4670K 3,4 GHz (Haswell)
Grafikkort: MSI GeForce GTX 660 Gaming 2GB PhysX
RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB
Hårddiskar: Samsung 1TB & Seagate 2TB
Nätaggregat: Corsair CX 600W PSU

MVH //Alle

Det räcker med ett GTX 970 & ett stabilt Z97 moderkort (om det nu är den felande länken), exempelvis Z97-A från Asus.
Det finns absolut ingen anledning att byta ut 4670K till en 4690K. Känner du dock att du behöver HT för rendering så OK, kör på en i7a samtidigt, men om det är värt pengarna är helt upp till dig.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Det räcker med ett GTX 970 & ett stabilt Z97 moderkort (om det nu är den felande länken), exempelvis Z97-A från Asus.
Det finns absolut ingen anledning att byta ut 4670K till en 4690K. Känner du dock att du behöver HT för rendering så OK, kör på en i7a samtidigt, men om det är värt pengarna är helt upp till dig.

Så jag behöver inte byta ut min processor? Iallafall jag kollade lite förut efter moderkort och grafikkort och hittade detta. Tycker du jag ska köra på detta moderkort eller de moderkortet du tipsade om? Eller det kanske inte spelar någon roll viket av dom?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7315037/2014-10-31

Visa signatur

Teeheeheeee

Permalänk
Medlem

msi brukar ha moderkort som går sönder lätt, vet inte om de fixat detta än. hade bytt nätagget för en xfx 650core edition då den är lite låg kvalite.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AlleRyden:

Så jag behöver inte byta ut min processor? Iallafall jag kollade lite förut efter moderkort och grafikkort och hittade detta. Tycker du jag ska köra på detta moderkort eller de moderkortet du tipsade om? Eller det kanske inte spelar någon roll viket av dom?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7315037/2014-10-31http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7315037-00.png

Såvida det är inte CPUn som är trasig, vilket den i 99% av fallen inte är (CPUer går väldigt sällan sönder), så behöver du inte byta ut den, nej.
Jag skulle personligen ha kört på Asus Z97-A kortet istället för "GAMING 5" kortet, bland annat för att jag gillar Asus, och dels för att Asus kortet använder en nätverkskrets från Intel, och inge lullull Killernic som kan krångla. Asus kortet har också gott om funktioner och finesser, bland annat SATA Express och M.2 portar.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Såvida det är inte CPUn som är trasig, vilket den i 99% av fallen inte är (CPUer går väldigt sällan sönder), så behöver du inte byta ut den, nej.
Jag skulle personligen ha kört på Asus Z97-A kortet istället för "GAMING 5" kortet, bland annat för att jag gillar Asus, och dels för att Asus kortet använder en nätverkskrets från Intel, och inge lullull Killernic som kan krångla. Asus kortet har också gott om funktioner och finesser, bland annat SATA Express och M.2 portar.

Okej, jag byter ut kortet jag valde till de du tipsar om.
Ska jag även byta ut MSI grafikkortet till något asus eller spelar det någon roll?

Juste, jag kanske borde ta upp vad som krånglar med mitt moderkort. Jag har haft problem med mina USB portar. När jag tar in t.ex. tangentbordet så flyter det på som det ska, men helt plötsligt så bara den lägger av i någon sekund sen kommer den igång igen. Liksom att den blinkar till och musen fastnar. Och det är otroligt störigt när man spelar spel. Har prövat alla portarna på baksidan av datorn med olika möss och tangentbord. De ända portarna som funkar helt är de 2 portarna på framsidan av datorn och dessa 2 portar på baksidan:

Bara dessa två funkar(de jag ringat in) resten på baksidan beter sig så som jag beskrev här över

Problemet kanske är hur lätt som helst att fixa men har googlat hur mycket som helst men inget har funkat.

Visa signatur

Teeheeheeee

Permalänk

1. Testa att uppdatera moderkortets BIOS. Annars finns väl garanti kvar? Utnyttja!!!
2. Du behöver:
*En bra CPU-kylare (om du inte redan har det) för överklockning till ~4,2 GHz.
*Ett stycke GTX970
*Ett stycke SSD.

http://www.netonnet.se/Customer/SharedList/33432

Vad har du för chassi?

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Skrivet av AntiChrist:

1. Testa att uppdatera moderkortets BIOS. Annars finns väl garanti kvar? Utnyttja!!!
2. Du behöver:
*En bra CPU-kylare (om du inte redan har det) för överklockning till ~4,2 GHz.
*Ett stycke GTX970
*Ett stycke SSD.

http://www.netonnet.se/Customer/SharedList/33432

Vad har du för chassi?

Hur uppdaterar jag moderkortets BIOS? Osäker på om jag har kvar kvittot dock. :/
Jag har denna cpu kylaren: Cooler Master Hyper 212 EVO
SSD får bli mitt nästa köp efter detta

Visa signatur

Teeheeheeee

Permalänk
Skrivet av AlleRyden:

Osäker på om jag har kvar kvittot dock. :/
Jag har denna cpu kylaren: Cooler Master Hyper 212 EVO
SSD får bli mitt nästa köp efter detta

Tänk på att köpet registreras digitalt om du köper online, d.v.s. ditt köp finns då i databasen.

Tips är att inte vänta med SSD. Vad har du för chassi (är av intresse för grafikkortskompatibilitet)?

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Skrivet av AntiChrist:

Tänk på att köpet registreras digitalt om du köper online, d.v.s. ditt köp finns då i databasen.

Tips är att inte vänta med SSD. Vad har du för chassi (är av intresse för grafikkortskompatibilitet)?

Jag har ett NZXT Phantom chassi

Visa signatur

Teeheeheeee

Permalänk
Skrivet av AlleRyden:

Jag har ett NZXT Phantom chassi

Då funkar Gigabyte 970 utmärkt! (är ett ovanligt långt grafikkort, ~310mm) Netonnet har ett väldigt trevligt pris på 3190 kr (+1000 för SSD, givetvis )

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Skrivet av AntiChrist:

Då funkar Gigabyte 970 utmärkt! (är ett ovanligt långt grafikkort, ~310mm) Netonnet har ett väldigt trevligt pris på 3190 kr (+1000 för SSD, givetvis )

Tack så mycket för hjälpen! Blir nog att köpa detta imorgon

Visa signatur

Teeheeheeee

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AlleRyden:

Okej, jag byter ut kortet jag valde till de du tipsar om.
Ska jag även byta ut MSI grafikkortet till något asus eller spelar det någon roll?

Juste, jag kanske borde ta upp vad som krånglar med mitt moderkort. Jag har haft problem med mina USB portar. När jag tar in t.ex. tangentbordet så flyter det på som det ska, men helt plötsligt så bara den lägger av i någon sekund sen kommer den igång igen. Liksom att den blinkar till och musen fastnar. Och det är otroligt störigt när man spelar spel. Har prövat alla portarna på baksidan av datorn med olika möss och tangentbord. De ända portarna som funkar helt är de 2 portarna på framsidan av datorn och dessa 2 portar på baksidan:

Bara dessa två funkar(de jag ringat in) resten på baksidan beter sig så som jag beskrev här över

Problemet kanske är hur lätt som helst att fixa men har googlat hur mycket som helst men inget har funkat.

Du kan plocka grafikkort från vilken tillverkare du vill, MSI's Twinfrozr är en väldigt bra kylare.
Som nämnts ovan kan det hjälpa att uppdatera BIOS, men också att installera nya USB drivrutiner.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -