Fredagspanelen 83: Bredbandsbolagets bakdörr och PTS tvingar datalagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sadjester:

Precis när dom pratar om BBB att dom stängt ner... så dog mitt internet. Bara för att jag har BBB elleR?

De hörde ju att det sades något negativt om dem genom deras övervakning som de fixat genom säkerhetshålet, så då rök din uppkoppling

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är en tullfråga. Videokameror har högre tull inom EU och därför har de lagt in den gränsen. Det är typ 10 % extra moms som de då slipper. Sen är det förvånansvärt få kameror som faktiskt kommer upp i 30 minuter ändå eftersom sensorn överhettar innan dess. De designar helt enkelt inte sensorn för att filma utan för att fota. Då prioriterar man inte direkt kylning av sensorn.

Fredagspanelen är 39 minuter lång... Ska man börja skarva klipp blir det genast mycket mer jobb. Bara en sådan sak att de måste hitta en naturlig brytpunkt efter ungefär 20 minuter för att det inte bara ska se konstigt ut. En omotiverad övergång i mitten ser ju bara konstigt ut. Ska de få ett vettigt enhetligt resultat får de lägga en övergång mellan olika segment vilket blir väldigt mycket mer redigeringsjobb. Att sitta och klippa övergångar är extremt pilligt, repetitivt och allmänt tråkigt.

Tror du missade min poäng lite...
Vart ju därför jag tog med

Och Emil skriver själv:

Systemkamera är helt okej för den här typen av kortare projekt, men betydligt mer uppför till längre grejer som fredagspanelen.

Kanske formulera mig dåligt dom två sista meningarna:Fredagspanelen, helt klart.
Det är ett helt annat upplägg, från början till slut

I klartext så menade jag att i en produktion som fredagspanelen så är det inget konstigt alls.

Men svarade mest på: hur kan ni filma i nästan 40 minuter min?

Och som privatperson och filma sekvenser i 30min utan att klippa för att få ett bra resultat är ju bara dumt.

Och när det gäller själva fredagspanelen, så är jag supernöjd.

Förstår mycket väl att det handlar om personalbrist och tidsbrist, och att materialet skall ut fort.

Men att filma med två oberoende kameror från olika vinklar och klippa samman allt, hade varit det ultimata.

Om man nu d v s hade haft folk och tiden till det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag vet om att dom filmade den senaste recensionen om Phanteks Enthoo Evolv med en systemkamera.

Och Emil skriver själv:

Systemkamera är helt okej för den här typen av kortare projekt, men betydligt mer uppför till längre grejer som fredagspanelen. Det finns som många säkert vet en gräns på 30 minuter per klipp, samtidigt som sensorn har en tendens att överhetta. Dessutom finns bara en ensam ljudingång vilket kräver extern mixning så snart vi är två.

Men seriöst, om man som privatperson behöver filma mer än 30 min i ett sträck (?) och har i syfte att det skall bli bra, då filmar man inte i 30min i ett sträck (om man nu inte vill filma ett vattenfall och det inte händer ett skit, eller filma när man kör bil och få en riktigt tråkig film)

Man filmar i småsekvenser.

En massa scener, som man klipper samman i ett valfritt videoredigeringsprogram, fixar fina övergångar etc, och får ett väldigt bra resultat som kan vara hur många minuter som helst.

Jag fattar inte vad 30minuters begränsningen sätter stop för att fixa en bra film, vem filmar en scen i 30min

Fredagspanelen, helt klart.
Det är ett helt annat upplägg, från början till slut

Det finns de som mig som filmar sig själv när man spelar i över 1 timme mer än 30 min ungefär. Gameplay videos och sådant.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Var kommer deras nya "theme song" ifrån? Är det ett original track?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Bakgrunden är snygg med färgerna är för dominanta för att det ska funka rent bildmässigt. Det var bättre när ni hade gråskalor. Fokus ska ju vara på er, inte bakgrunden.

God helg!

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

http://youtu.be/R35CxxK7THE?t=10m40s

Det var inte illa, kan knappt bli längre grafikkort än så, och hur har de tänkt sig att man ska få ner det i ett litet M-itx bygge? :/

Skämt åsido Gillar kvaliteten på den nya Fredagspanelen! Känns dock som att skärpedjupet är lite grunt , man ser ju era ansikten skarpt, men t.ex. sakerna som ligger på bordet är inte skarpa vilket känns lite udda. Aningen djupare skärpedjup och allt är perfekt enligt mig

Permalänk
Skrivet av nidnus:

Bakgrunden är snygg med färgerna är för dominanta för att det ska funka rent bildmässigt. Det var bättre när ni hade gråskalor. Fokus ska ju vara på er, inte bakgrunden.

God helg!

Ja håller med, då du säger det. Ha inte tänkte på det tidigare, men det stämmer bra ! Det såg bättre ut då dom hade den mörka bakgrunden, faktist !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Entusiast
Skrivet av skog1s:

Tror du missade min poäng lite...
Vart ju därför jag tog med

Och Emil skriver själv:

Systemkamera är helt okej för den här typen av kortare projekt, men betydligt mer uppför till längre grejer som fredagspanelen.

Kanske formulera mig dåligt dom två sista meningarna:Fredagspanelen, helt klart.
Det är ett helt annat upplägg, från början till slut

I klartext så menade jag att i en produktion som fredagspanelen så är det inget konstigt alls.

Men svarade mest på: hur kan ni filma i nästan 40 minuter min?

Och som privatperson och filma sekvenser i 30min utan att klippa för att få ett bra resultat är ju bara dumt.

Och när det gäller själva fredagspanelen, så är jag supernöjd.

Förstår mycket väl att det handlar om personalbrist och tidsbrist, och att materialet skall ut fort.

Men att filma med två oberoende kameror från olika vinklar och klippa samman allt, hade varit det ultimata.

Om man nu d v s hade haft folk och tiden till det.

Fast det är ju inte ovanligt att du vill filma längre tider och sedan från det klippet välja ut bra snuttar heller. 30 minuter är i många lägen en begränsning och ännu jobbigare är det med de kameror som klarar någonstans mellan 15 och 25 minuter beroende på när sensorn bestämmer sig för att bli överhettad så att filmningen stänger av sig automatiskt. Systemkameror ger väldigt mycket bildkvalité för pengarna. Speciellt om man vill leka med skärpedjup men utöver det har de i princip bara nackdelar. Det är rätt nyligen de ens fick vettiga filformat. Det har iof börjat dyka upp lite nya produkter på marknaden som är rätt intressanta. Black Magic verkar riktigt najs för amatörfilmaren till exempel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av KongoTarzan:

Då blir det att köpa en 50" Plasma TV snart. Hur mycket tror ni de går ner i pris?

Om man kolla prisjakt så är de slut.
Så ska du köpa så får du nog skynda dig, kan vara så att du är för sent på det och måste kolla efter demoprodukter. Det är inte så att det finns stora lager som blir jättebilliga om ett halvår...

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk

skulle uppskatta ett index på ämnen ni pratar om med minut och sekund markör i videon precis som pcper har sina veckoprogram.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Problemet med bakgrunden enligt mig är att ni poppar ut för mycket, känns otroligt green screen på något sätt fast ni inte ens använder en green screen.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Tycker introt är riktigt coolt... vad är det för melodi/themesong?

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Skrivet av sQuille:

Problemet med bakgrunden enligt mig är att ni poppar ut för mycket, känns otroligt green screen på något sätt fast ni inte ens använder en green screen.

Jag upplever också detta. Jag tänkte direkt att detta måste vara greenscreen innan de sa att de filmade med systemkamera och körde med litet skärpedjup.

Jag tyckte inte det var något fel på den första "riktiga" fredagspanelen i nya studion faktiskt, vad var det som folk klagade så mycket på som gjorde att ni ändrade inspelningsmetod m.m?

Jag tycker inte det är något krav att fredagspanelen ska ha perfekt ljud och bild. Det är Emil och Jonas i rutan pratandes om teknik som är fredagspanelen och det som vi alla älskar

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk

70cm långt låter aningen stort för ett GTX 970 som ska passa mITX

10:25

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Tagga ner och chilla med allt "fixande"

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Mina reflektioner:
Bakrunden är för dominant och att den dessutom är ut fokus gör att jag oftare än någonsin dras mot den. Färgerna valdes säkert för att det inte skulle kännas lika mörkt som det svarta och gråa, men här bryter den in och tar över era nunor.

Jag skulle verkligen uppskatta om ni kunde lägga in index så att jag snabbare kunde hoppa över ämnen som jag tycker är ointressanta.

Megastort tack för alla goa timmar man fått med fredagspanelen!

/epkmack

Permalänk
Medlem

Tycker det var ett bra avsnitt. Tycker om när ni har saker med er, eller hämtar, det ger en mer hemma hos swecklockers känsla.

Intressant att ni väljer att inte prata om Intels kitchen. Ska man tolka det som "finns det inget positivt att säga så säg inget" ?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Sebastian R:

Trevligt med Fredgagsmyyys.... förlåt... Fredagspaneeeeeeeeeeeeeel.

En fråga: Filmar ni med systemkamera? Om, men hur kan ni filma i nästan 40 minuter min eller allas systemkameror är väl begränsade att filma i max 32 minuter per klipp av nån orsak än videokameror som kan filma hur länge som helst utan att behöva stängas av automatiskt, vilket jag har upplevt med min.??

Vi fick göra ett avbrott mitt i panelen för att starta ett nytt klipp. Sen var det bara att klistra ihop det med lite magisk redigering.

Skrivet av Perb:

Var det bara jag som upplevde att ljudet var lite vasst? Drog man ner volymen så att det inte blev störande så hörde man knappt vad som sades.

Ljudet plockas in via en extern mixer till systemkameran, så nivåerna behöver fortfarande finliras lite.

Skrivet av Lasergurka:

Var kommer deras nya "theme song" ifrån? Är det ett original track?

Skrivet av AndersT:

Tycker introt är riktigt coolt... vad är det för melodi/themesong?

Det är ett original track skapat av David West som vissa kanske kommer ihåg som den ena halvan av Antiloop.

Skrivet av dealerovski:

skulle uppskatta ett index på ämnen ni pratar om med minut och sekund markör i videon precis som pcper har sina veckoprogram.

Skrivet av epkmack:

Mina reflektioner:
Bakrunden är för dominant och att den dessutom är ut fokus gör att jag oftare än någonsin dras mot den. Färgerna valdes säkert för att det inte skulle kännas lika mörkt som det svarta och gråa, men här bryter den in och tar över era nunor.

Jag skulle verkligen uppskatta om ni kunde lägga in index så att jag snabbare kunde hoppa över ämnen som jag tycker är ointressanta.

Megastort tack för alla goa timmar man fått med fredagspanelen!

/epkmack

Om ni klickar er vidare till Youtube så finns det ett index över hela panelen i beskrivningen till videon.

Permalänk
Medlem

Härligt med fredagspanel som vanligt
Älskar allt ni levererar till oss

Men tycker efter 2 gånger nu att den nya bakgrunden är för ljus och förstör mer än den ger.
Som många redan sagt att det blir svår ljusbild på er emot bakgrunden och skärpan som fanns innan är borta.

Men annars gör ni ett perfekt jobb!

Mvh och trevlig helg

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Inaktiv

Normalt brukar jag ha på videon på andra skärmen och lira något samtidigt, idag kunde jag inte ha den störande bakgrunden / videon i bild, så jag hade streamen nertabbad! Bakgrunden är sämst!

Permalänk
Medlem

Påtal om bredbandsbolaget, man kan endast ha ett 8 tecken långt lösenord in till deras hemsida, endast a-z och 0-9.

Tar säkert skitlång tid att bruteforca det lösenordet och jävlas med valfritt konto.

Permalänk
Medlem

Bakgrunden ser inte bra ut, ser ut som nått ryskt barnprogram från tidigt 90-tal

Permalänk
Medlem

Fan va alla gnäller, man kan ju tro att alla kommer från Kumla.

Bra panel och tack för jobbet ni lägger ner

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Skrivet av MauseRR:

Fan va alla gnäller, man kan ju tro att alla kommer från Kumla.

Bra panel och tack för jobbet ni lägger ner

Håller med, tycker det är väldigt kul att se varje avsnitt. Det som gör serien är Emil och Jonas sen hur bakgrunden ser ut spelar mig mindre roll.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av The Slayer:

Jag upplever också detta. Jag tänkte direkt att detta måste vara greenscreen innan de sa att de filmade med systemkamera och körde med litet skärpedjup.

Jag tyckte inte det var något fel på den första "riktiga" fredagspanelen i nya studion faktiskt, vad var det som folk klagade så mycket på som gjorde att ni ändrade inspelningsmetod m.m?

Jag tycker inte det är något krav att fredagspanelen ska ha perfekt ljud och bild. Det är Emil och Jonas i rutan pratandes om teknik som är fredagspanelen och det som vi alla älskar

Problemet var att den nya bakgrunden fick Youtube att flippa ur totalt. Det blev en väldig massa komprimeringsartefakter och konstigheter. Därför fick de ändra inspelningsmetod. Det verkar som om det var kopplat till det mönster som är i varje enskild platta i bakgrunden på något sätt eftersom det bevisligen försvinner om man ser till att bakgrunden är suddig. Personligen tycker jag det bara är bra för att bakgrunden tjänar på lite bokeh. Dock gav bytet av kamera ett nytt problem då kontrasten är väldigt hög och färgerna är väldigt mättade. Syns väldigt tydligt på den röda kanalen. Det ställde till med problem om man tittar på den senaste chassirecensionen där de försökte filma ett vitt chassi med svart insida. Det är en mindre mardröm att exponera rätt i normala fall och lägger man därpå till ökad kontrast så blir det jobbigt att titta på.

Video är alltid krångligt med mängder av codec och inställningar på ena sidan samtidigt som man bara har ett fåtal upplösningar och bildfrekvenser på andra sidan. Just bildfrekvensen är ett himla jobb eftersom den måste varieras beroende vad man ska göra med filmen. Bio kör 24, DVD och TV kör 25 i Europa och 30 i USA. Mellan 24 och 25 behöver man inte göra så mycket egentligen. Man kör bara lite olika fort. Så film är lite längre på Bio. Blandar man inte 30 däremot så måste man börja klippa bildrutor eller trycka interpolera fram nya rutor. Då slipper vi ändå allt trassel med interlace nu för tiden. Det var inte roligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Diggar intromusiken, känns välskriven, bra tryck i ljudet

Permalänk
Medlem

Störde mig som fan på bakgrunden, haha. Sen efteråt läste jag att jag inte var ensam om det

Permalänk
Medlem

Ljudet var ur synk den här gången igen för mig?
Blev bättre med en liten diffus bakgrund, dock var fokus på er ganska dåligt.

Men helt klart en förbättring tycker jag.

Permalänk
Inaktiv

Ännu en trevlig Fredagspanel, jag har nämnt det förr, men ser väldigt proffsigt ut. Fortsätt med det grymma arbetet ni gör!

Permalänk
Inaktiv

Suddig bakgrund grabbar?? :/

Vill kunna se den fina väggen.