Geforce Experience - Hur fungerar det?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Geforce Experience - Hur fungerar det?

Jag har alltid kört med det officiella Nvidia WHQL-packet vad gäller drivers osv till mina grafikkort, och då installeras ju Geforce Experience by default.
Har aldrig riktigt brytt mig om det, kollat lite snabbt - men ändå pillat i inställningarna per spel för att få till mina optimala inställningar tycker jag (eller kört på default om de fungerat bra)

Men så satt jag och kollade i GE igår och då tyckte mjukvaran att jag skulle bumpa upp mina inställningar i Shadow of Mordor tex. men jag mätte med fraps häromdagen, och jag ligger på 55-60 fps stadigt (har en Dell U2711 skärm, alltså 60hz) dippade någon gång ner till 45-49 fps, men oftast runt 55.
Jag menar om jag ställer om texturerna till Ultra och lite andra småsaker, och redan nu ligger vid gränsen på vad som gör att jag får max spel, snarare lite under - måste ju GE ge mig felaktiga uppgifter och därmed sänka min upplevelse när det kommer till FPS.

Så frågan är mer hur fungerar Geforce Experience ??
Är det användardata från alla andra system som har GE installerat / aktiverat som sammanställs och matchas mot min burk, eller är det att GE läser av min config och ger tips baserat på den aktuella hårdvaran i min maskin?

Det första vore ju att föredra, men vissa kanske hellre spelar med 30-40fps och snygga texturer än 60fps+..?

Min setup är;
I5 2500K @ 3,3ghz (kan göra 4,5 - men inte aktivt då jag mest jobbar vid datorn)
16GB DDR3 1600mhz (4x4)
GTX 670 2GB @ 680-hastigheter - Ref; Sweclockers överklockning av GTX670 WF
Dell U2711 - 2560x1440
Win 7 Enterprise 64bit
Adaptive Sync:

Har ett till 670 WF3 på ingång, men kör singlekort för tillfället.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har alltid kört med det officiella Nvidia WHQL-packet vad gäller drivers osv till mina grafikkort, och då installeras ju Geforce Experience by default.
Har aldrig riktigt brytt mig om det, kollat lite snabbt - men ändå pillat i inställningarna per spel för att få till mina optimala inställningar tycker jag (eller kört på default om de fungerat bra)

Men så satt jag och kollade i GE igår och då tyckte mjukvaran att jag skulle bumpa upp mina inställningar i Shadow of Mordor tex. men jag mätte med fraps häromdagen, och jag ligger på 55-60 fps stadigt (har en Dell U2711 skärm, alltså 60hz) dippade någon gång ner till 45-49 fps, men oftast runt 55.
Jag menar om jag ställer om texturerna till Ultra och lite andra småsaker, och redan nu ligger vid gränsen på vad som gör att jag får max spel, snarare lite under - måste ju GE ge mig felaktiga uppgifter och därmed sänka min upplevelse när det kommer till FPS.

Så frågan är mer hur fungerar Geforce Experience ??
Är det användardata från alla andra system som har GE installerat / aktiverat som sammanställs och matchas mot min burk, eller är det att GE läser av min config och ger tips baserat på den aktuella hårdvaran i min maskin?

Det första vore ju att föredra, men vissa kanske hellre spelar med 30-40fps och snygga texturer än 60fps+..?

Min setup är;
I5 2500K @ 3,3ghz (kan göra 4,5 - men inte aktivt då jag mest jobbar vid datorn)
16GB DDR3 1600mhz (4x4)
GTX 670 2GB @ 680-hastigheter - Ref; Sweclockers överklockning av GTX670 WF
Dell U2711 - 2560x1440
Win 7 Enterprise 64bit
Adaptive Sync:

Har ett till 670 WF3 på ingång, men kör singlekort för tillfället.

http://adock.se/users/upload/files/141028070717001.jpg

http://adock.se/users/upload/files/141028070649001.jpg

GEs optimeringsfunktion känns väl i princip som att de tagit sin gamla webbsajt där de publicerade inställningsförslag till nästa nivå. Exakt hur de kommit fram till inställningarna vet jag inte om de berättar.

Jag tror dock tyvärr att det inte är att "GE ger dig fel inställningar" utan snarare att du har högre förväntningar på vad som ska hända när du bara klickar på en knapp än vad GE kan leva upp till. En aspekt i det hela är att folk har olika tolerans för sänkt kvalitet kontra sänkt bildfrekvens.

Det finns ju i GE även ett reglage på en skala kvalitet <-> prestanda som man kommer åt bredvid optimeringsknappen men då har väl halva poängen försvunnit.

Jag tycker dock även att man skulle kunna förvänta sig att spelens egna föreslagna inställningar hade kunnat vara bättre men där får man ofta ännu konstigare förslag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Inte en aning om hur GE får sina förslag till inställningar. Jag har för mig att de plockade statistik från andra användare men det kan mycket väl vara fel.

Jag skulle nog låta bli att låta den optimera spelen då alla har så olika preferenser. Själv i just shadows of mordor har jag dragit upp mina inställningar och då offrat framerate. Aldrig under 30(droppar väl runt 35) men med riktigt höga inställningar istället. Då shadows of mordor kör I hyfsat lågt tempo är jag villig att göra så. Något jag aldrig skulle tolerera i något FPS.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av evil penguin:

Det finns ju i GE även ett reglage på en skala kvalitet <-> prestanda som man kommer åt bredvid optimeringsknappen men då har väl halva poängen försvunnit.

Skrivet av Sonywalk:

Jag skulle nog låta bli att låta den optimera spelen då alla har så olika preferenser. Själv i just shadows of mordor har jag dragit upp mina inställningar och då offrat framerate. Aldrig under 30(droppar väl runt 35) men med riktigt höga inställningar istället. Då shadows of mordor kör I hyfsat lågt tempo är jag villig att göra så. Något jag aldrig skulle tolerera i något FPS.

Man kan ju ställa prestanda (fps) kontra kvalitet per titel som evil penguin säger, och det ger ju iaf ett snabbare sätt att boosta inställningarna för föredragen profil per spel. Men som sagt... då man kan nästa likaväl köra igång spelet med defaultinställningar och optimera manuellt.

Men men, jag får väl se om jag ger GE en chans längre fram.
Just nu känns det mest som en lull-lull funktion..

Tackar för svar iaf!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Man kan ju ställa prestanda (fps) kontra kvalitet per titel som evil penguin säger, och det ger ju iaf ett snabbare sätt att boosta inställningarna för föredragen profil per spel. Men som sagt... då man kan nästa likaväl köra igång spelet med defaultinställningar och optimera manuellt.

Men men, jag får väl se om jag ger GE en chans längre fram.
Just nu känns det mest som en lull-lull funktion..

Tackar för svar iaf!

Håller med om at mest är en lull-lull funktion. Nvidia är ju inte så helt övertydliga när de förklarar hur det fungerar: "GeForce Experience uses the power of the NVIDIA cloud data center to provide optimal settings tailored to your PC."

Jag gör alltid inställningarna inne i spelen och när det behövs testar med Fraps. Sedan kollar jag av ibland med GeForce Experience för att se om det är något jag kanske missat.

Kan dock tänka mig att det kan fungera riktigt bra för spelare som inte alls är insatta i vad grafikinställningarna gör eller betyder.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Entusiast
Skrivet av andreas_dock:

Man kan ju ställa prestanda (fps) kontra kvalitet per titel som evil penguin säger, och det ger ju iaf ett snabbare sätt att boosta inställningarna för föredragen profil per spel. Men som sagt... då man kan nästa likaväl köra igång spelet med defaultinställningar och optimera manuellt.

Men men, jag får väl se om jag ger GE en chans längre fram.
Just nu känns det mest som en lull-lull funktion..

Tackar för svar iaf!

Geforce Experience är väl mera för övergående konsolspelare eller "lata" PC-spelare som verkligen bara vill spela spel och inte tänka på att de använder en PC och vilken grafik som är inställd, bara det flyter bra nog vilket 30FPS kan göra för många om man kommer från konsol.
Geforce Experience har ju också integrerad drivrutins-uppdatering för att få et problemet ur vägen.

Det är nog trevligt för mindre kunniga personer men själv så pillar jag alltid i inställningarna i varje nytt spel

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Den kör väl en generell inställning. Vet att GE vill pumpa massa MSAA, sänka Resolution Scale till 100% och trixa med smågrejer.

Man får pröva sig fram, då som vissa redan nämnt, kräver en viss FPS för att kunna lira.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag är främst en konsolspelare, och då även FPS på konsol - men har ändå lite saker jag spelar på PC för att vänner tex. lirar på den plattformen och vill man vara med, får man ju gärna aha samma plattform

Men fokus för mig är inte grafik (just eftersom jag föredrar konsol-spel) men det viktiga är att jag kan sätta mig ner och spela tex. storymode, och inte behöver oroa mig för att det kommer börja lagga 4-5 timmar in i spelet när handligen utvecklats och man precis kommer till "värsta cliffhanger" stället, håller på med en boss eller what-not - DÅ FÅR DET INTE LAGGA!

Det är då det känns smidigt med att kanske ha lite lägre inställningar för att alltid garantera en viss FPS.

Med det sagt är jag inte kräsen, spelar främst spel i 60fps, men vissa 30fps titlar går också bra (beror på, Last of Us på PS3 tex. helt ok - men 60fps hade vart skönt)
Känns som det är en sellingpoint på PC-marknaden, men hur många FPS man kan ha (eftersom man är begränsad mer eller mindre till 60fps på konsol + ev. förbättring beroende på din TV med hjälp av dess bildprocessor, men processorn skapar latens i uppdateringsflytet så det är inte bra för tex. racing och FPS.... haha, jitter!

Hur som, GE - not so good.
Men smidigt för riktigt snabb config kanske.. ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Har för mig att den optimerar spelet så att FPS:en ska ligga på 45+. Jag brukar låta GE optimera spelen som en referens och sen fixa till det själv -oftast sänker jag inställningarna en bit för att få högre FPS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

GE är är bara lull. har slutat installera det med nya drivrutiner, bara ännu ett program som mest är ivägen.
bara att starta FRAPS/MSI afterburner och ställa in spelet själv tar ju 5 min

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Eller så gör du inställningar utan några program, ställ in, använd ögonen och avgör själv - är det tillräckligt snyggt enligt din smak? Flyter det bra enligt dig? Skit i siffror typ 60 fps 2kres etc, alla uppfattar sådant olika. Min åsikt om geforce experience är att det är ett skitprogram som bara tar plats.