Permalänk

Billigare laddare än Apples original?

Hej!

Behöver en ny laddare till min iPhone 5, och tjejens MacBook från 2008.

Men jag är inte sugen att betala 200kr för en kort sladd som Apples egna kostar på Clas Ohlson. Jag är dock inte intresserad av att köpa en laddare som inte känns igen av telefonen/datorn - vilket jag har haft vänner som varit med om.

Någon som vet var man kan beställa fungerande laddare billigare?

EDIT: Blev original för hela slanten ändå

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Hej!

Behöver en ny laddare till min iPhone 5, och tjejens MacBook från 2008.

Men jag är inte sugen att betala 200kr för en kort sladd som Apples egna kostar på Clas Ohlson. Jag är dock inte intresserad av att köpa en laddare som inte känns igen av telefonen/datorn - vilket jag har haft vänner som varit med om.

Någon som vet var man kan beställa fungerande laddare billigare?

Kan det här vara något?

Här borde det finnas något

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

För en MacBook skulle jag undvika tredjepartsladdare – de tenderar ofta till att vara billigt byggda och kan i värsta fall orsaka bränder. Kika på exempelvis Tradera efter en äkta laddare.

Vad gäller laddningskablar till iPhone så kan du leta efter kablar som är MFi-certifierade, vilket innebär att den är licensierad av Apple. Licensierade tredjepartskablar brukar ofta vara billigare jämfört med Apples egna, men lite dyrare än de allra billigaste (ocertifierade) kablarna.
Behöver du även en USB-laddare så bör vilken som helst som är tillverkad av ett känt märke duga.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Köp Apple-original, kopiorna straffar sig oftast.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ToJa92:

För en MacBook skulle jag undvika tredjepartsladdare – de tenderar ofta till att vara billigt byggda och kan i värsta fall orsaka bränder. Kika på exempelvis Tradera efter en äkta laddare.

Vad gäller laddningskablar till iPhone så kan du leta efter kablar som är MFi–certifierade, vilket innebär att den är licensierad av Apple. Licensierade tredjepartskablar brukar ofta vara billigare jämfört med Apples egna, men lite dyrare än de allra billigaste (ocertifierade) kablarna.
Behöver du även en USB–laddare så bör vilken som helst som är tillverkad av ett känt märke duga.

Jag är inne på samma spår som du: AC-adaptern kan såklart vara av vilket tillförlitligt märke som helst.

Måste också passa på att fråga varför du använder tankstreck som bindestreck. Har aldrig sett något sådant förut.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Köp Apple-original, kopiorna straffar sig oftast.

Jag har varit inne på fyndiq och kikat lite, och det ser absolut intressant ut, men efter att ha läst om att kopior kan vara en säkerhetsrisk så kommer jag undvika dom ändå. Blir original, även om 750 kr för en macbook-laddar känns oerhört saftigt...

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem

Om du funderar på en billig ebay-laddare (vilket jag tror att vissa på fyndiq är) så rekommenderar jag dig att läsa den här först:
http://www.righto.com/2014/05/a-look-inside-ipad-chargers-pri...

Permalänk
Medlem

Köp original, det kommer straffa sig längden med en kopia.
Det gäller i princip allt, man ska alltid köpa original även om det är en större prislapp.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Spara och köp en original, har sett en icke original smälta till en illaluktande klump av plast och delar, avrådde en snål polare starkt från att inte köpa original, han köpte via ebay och en som inte var så mycket billigare ändå

Slutade som väl var inte så illa, han med sårad stolthet och några hundralappar fattigare men iallafall med en lgh och ett liv i behåll

Sure, allt kan väl gå bra, och inget brinner eller så och det kan hålla i flera år, men det kan man aldrig vara säker på, köper du original så bör man iaf kunna få ersättning om ens hem skulle brinna ner

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Måste också passa på att fråga varför du använder tankstreck som bindestreck. Har aldrig sett något sådant förut.

Kan sammanfatta det som att jag var väldigt trött vid det laget och inte riktigt tänkte efter vad som var rätt. Jag har åtgärdat det nu.
För den intresserade finns det lite att läsa om skillnaderna på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bindestreck

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Som andra sagt var inte dumsnål när det gäller laddare det kan straffa sig i längden.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk

Blev original

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl