Hjälp en nybörjare fixa ljud till 5 stora rum

Permalänk
Medlem

Hjälp en nybörjare fixa ljud till 5 stora rum

Hej,

behöver lite hjälp med att hitta rätt komponenter. Vill ha högtalare i 4 eller 5 olika rum. De kommer alltid spela samma signal, men behöver kunna stängas av och sättas på efter behov. Helst styrs allt från en punkt. Rummen är stora 60-120 m2 och helst så dras inte elförsörjning till varje högtalare.

Pris är ytterst viktigt att det är lågt. Jag förstår att sonos eller liknande är en bra lösning, men det är antagligen för dyrt, och man behöver dra el till sonos högtalare (?).

Jag är helt oerfaren på ljudanläggningar så alla tips på vad jag kan leta efter för att få en smidig (och billig) lösning är välkomna.

Jag förstår liksom inte ens vilka komponenter som krävs. Förstärkare och liknande ljudprodukter är som grekiska för mig

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Lägg upp en budget istället,var beredd att det kan kosta en del om du inte vill köra det billigaste Mac-gyver metoden,du lär ju behöva ett flerkanalsslutsteg och nån kontrollenhet så du kan justera volym osv.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Ska det bara spela bakgrundsmusik?
Och så budget så klart.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Jag håller på att övergå från Spotify till iTunes, då jag använder Mac OS X och iOS. Det fungerar extremt bra att styra alla AirPlay-anslutna högtalare, med individuell volym och enkelt att slå av och på specifika. Musiken kan streamas från alla datorer, surfplattor och mobiler i hemmet, samt enkelt ändra volym och låtar fjärrstyrt från alla enheter.

Titta på AirPlay-kompatibla högtalare för en tusenlapp i de mindre rummen, och slå till på ett par bättre i de större som du kopplar in i en AirPort Express exempelvis. Jag köpte nyligen ett par Yamaha HS5 för 2.800kr och kopplade till en AirPort Express, grymt nöjd.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s192369816&o=produkt_pr...

https://www.apple.com/se/airport-express/

Permalänk
Medlem

Om du har en budget på 10000:- blir det svårt. Det dubbla? Fortfarande svårt.

5 rum a 4 högtalare landar på cirkus 20000 om du snålar. Ska du dessutom ha en vettig förstärkare som orkar driva allt, får du lägga på mellan 8-10000. Dessutom bör du anlita en elektriker som kan dra högtalarkabel och eller el.

Även trådlösa system behöver ström.

Är det bara ett hobbyprojekt eller är det en installation i t.ex en butik som skall göras? Ska det lämnas garanti på utfört arbete?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Jag håller på att övergå från Spotify till iTunes, då jag använder Mac OS X och iOS. Det fungerar extremt bra att styra alla AirPlay-anslutna högtalare, med individuell volym och enkelt att slå av och på specifika. Musiken kan streamas från alla datorer, surfplattor och mobiler i hemmet, samt enkelt ändra volym och låtar fjärrstyrt från alla enheter.

Titta på AirPlay-kompatibla högtalare för en tusenlapp i de mindre rummen, och slå till på ett par bättre i de större som du kopplar in i en AirPort Express exempelvis. Jag köpte nyligen ett par Yamaha HS5 för 2.800kr och kopplade till en AirPort Express, grymt nöjd.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s192369816&o=produkt_pr...

https://www.apple.com/se/airport-express/

Tack, det här verkar vara en möjlig lösning. Skönt att kunna kontrollera från valfri enhet. Hur är det med att kontrollera AirPort Express / Airplay genom en windows baserad maskin?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Också en möjlig lösning. Jag ska läsa på mer om HEOS och se. Vad är skillnaden mot SONOS? Hur ligger det prismässigt jämtemot SONOS?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Om du har en budget på 10000:- blir det svårt. Det dubbla? Fortfarande svårt.

5 rum a 4 högtalare landar på cirkus 20000 om du snålar. Ska du dessutom ha en vettig förstärkare som orkar driva allt, får du lägga på mellan 8-10000. Dessutom bör du anlita en elektriker som kan dra högtalarkabel och eller el.

Även trådlösa system behöver ström.

Är det bara ett hobbyprojekt eller är det en installation i t.ex en butik som skall göras? Ska det lämnas garanti på utfört arbete?

Tack för alla svar!

Tanken är att det ska installeras i ett hotell och spela bakgrundsmusik vid tex fester, högtider, julbord, bröllop osv. Hotellet har dessvärre väldigt snålt med budget, varför de frågat mig istället för att vända sig till en HiFi leverantör.

Så därför letar jag nog efter en billig mcguyver version ändå - kanske något i stil med airplay - men skulle inte göra något att dra långa högtalarkablar. Hellre det än elkablar till varje högtalare.

Jag ska gå tillbaka till beställaren och höra mer exakt om budget, krav på ljudnivå osv. Men jag vet nog redan vad svaret blir - pressa priset så långt det går.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Hej,

Har gjort ett antal av denna typ av installationer och kan ge lite tips:

1. Ska du köra trådlöst se till att det sätts upp ett bra nätverk (oavsett om det är Sonos eller AirPlay eller något liknande). Man kan få ett riktigt helvete med att få alla rum att fungera helt perfekt om inte nätet är stabilt.

2. Använd inte flera stärkare som sitter på olika säkringsgrupper i de olika rummen med signalkabel fram från en enhet. Det KAN (behöver inte bli) problem med störningar/brum p.g.a dålig jord och andra el-problem.

3. Du nämner inget om vilka källor som skall användas? Är det enbart Spotify, Itunes? Eller snackar vi line-in också, eller radio eller ytterligare källor?

4. Eftersom rummen är olika stora kan det blir svårt att ställa in så att det blir "samma" volym i varje rum. Det är bra att kunna justera volymen centralt, men att det sker "relativt" mot resp. rum. Risken är annars att det blir markant skillnad i volym i de olika rummen.

5. Det kostar pengar att göra detta bra. Har inte hotellet pengar så kanske dom ska hoppa detta tills dom har råd att installera något vettigt system.