Inno3D Ichill Geforce GTX 970 4 GB Herculez X4 Air Boss Ultra

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av zsebbez:

Inno3D lovar dock att gå i konkurrenternas fotspår med passiv drift vid låg belastning genom en framtida uppdatering av firmware.

Kommer nog aldrig kunna ta namnet eller ens utseendet seriöst, men skulle lätt kunna köpa ett enbart pga semipassiv kylning (som egentligen borde vara standard), om kortet också kommer utan coilwhine.

Men först ska jag gå igenom några fler Asus (fjärde på G) och kanske några MSI.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

Namnet fick mig att vilja göra "Call of Duty 360 noscope montages".....

Skrivet av Kaiser Allan:

Jävlar vilket ultra mega super awesome namn :P.

Skrivet av nccish:

Mecha Godzilla <3

Skrivet av mrqaffe:

Årets fulaste kort kombinerat med ett gräsligt namn ?
En P12a som designat kortet kombinerat med ett riktigt barnsligt namn, undrar om det kommer att säljas av datorbutiker eller via Toys r us ?

Skrivet av Storage Jar:

Fult kort, fult namn. Allt är i sin ordning.

Skrivet av KiXeR:

De glömde Deluxe i namnet

Skrivet av Lehto:

Haha ja ett gott skratt fick man av namnet i alla fall

Skrivet av XFTality:

xYoloSwag420NoScopeGTXGamingMonsterMLGGunnarsx

Skrivet av Marticus:

Dat namn, "Inno3D Ichill Geforce GTX 970 4 GB Herculez X4 Air Boss Ultra", de e nått jag hade skrivit för att driva me alla xZomgL33txx beteckningar O.o

Skrivet av Lessismore:

Jag förstår inte vad det är med Asiater och deras namnsättningar.
"Inno3D Ichill Geforce GTX 970 4 GB Herculez X4 Air Boss Ultra" klingar no-go i mina öron. Vad är vad egentligen? Det kan ju inte vara så att Inno3D har så fruktansvärt många varianter av vartenda modellserie att de behöver dessa horribla namn!

Om grafikkortet skulle heta "Inno3D G970 Xtreme" så hade jag höjt på ögonbrynen, nu är det bara meh!!
Sen ska jag inte gå djupare in på designen annat än åldersgruppen kortet riktas åt...10-åringar? Bort med allt skit som sitter i vägen för fläktarna, så blir dem av med den meningslösa fläkten i gaveln också.

Skrivet av retro123:

Oj då, vet inte om jag log mest åt "iChill" eller "Herculez" eller den groteskt fula designen eller den lilla sidofläkten..

Men kortet har bra överklockning Det är ju ett faktum.

Vilket föredrar ni ?

Ett coolt namn eller bra överklockning ?

Det är ju frågan

Jag personligen skiter i vad det heter, så länge det klockar bra så......

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

En fråga till dig Emil:
Nu när grafikkorten/drivrutinerna från både AMD och nVidia är hyfsat stabila så kanske det är läge att presentera prestandasiffrorna (fallande ordning) i min FPS och inte max FPS. Jag förstår att det var svårt för några år sedan, när det kom ett nytt grafikkort som kanske presterade min 3 FPS och max 100 FPS på vissa tester p.g.a. buggar. Men idag presterar ju korten ungefär vad man förväntar sig.

Är folk intresserade om ett grafikkort klarar att prestera max 100FSP eller 120FPS? Kanske är det intressantare att veta om grafikkortet klarar att hålla min 40FPS.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skog1s:

Men kortet har bra överklockning Det är ju ett faktum.
Vilket föredrar ni ?
Ett coolt namn eller bra överklockning ?

Varför inte både och ? Inno3d GTX 970 ridiculous name and design overclock edition ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

En fråga till dig Emil:
Nu när grafikkorten/drivrutinerna från både AMD och nVidia är hyfsat stabila så kanske det är läge att presentera prestandasiffrorna (fallande ordning) i min FPS och inte max FPS. Jag förstår att det var svårt för några år sedan, när det kom ett nytt grafikkort som kanske presterade min 3 FPS och max 100 FPS på vissa tester p.g.a. buggar. Men idag presterar ju korten ungefär vad man förväntar sig.

Är folk intresserade om ett grafikkort klarar att prestera max 100FSP eller 120FPS? Kanske är det intressantare att veta om grafikkortet klarar att hålla min 40FPS.

Vad tjötar du om?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför inte både och ? Inno3d GTX 970 ridiculous name and design overclock edition ?

Ibland kan man inte få allt, utan man måste välja

Och exakt så är det här

Så vad väljer du?

Ett ridiculous name eller bra överklockning ?

Är inget önsketänkande här.

Så här är det A eller B

Edit/ ändrade lite så att det passar mrqaffe

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Fifasen vad den presterar..måste vara det kort som har bäst prestanda/krona

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skog1s:

Ibland kan man inte få allt, utan man måste välja

Och exakt så är det här

Så vad väljer du?

Ett ridiculous name eller bra överklockning ?

Är inget önsketänkande här.

Så här är det A eller B

Edit/ ändrade lite så att det passar mrqaffe

Namnet är inget stort problem, man behöver ju inte spara kartonger och kvitto om man inte vill men designen är värre, men om man beställer en färdigbyggd dator med ordentliga plåtsidor på lådan så slipper man se den också

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Detta kort fungerar nog bara på marknaden i Kina.

Permalänk
Medlem

Grymt att det slog asus i temps. Under 60grader i full belastning.
För mig är det också viktigt med låg ljudnivå när man har 2 små barn hemma så i det fallet så får det bli antingen ASUS eller MSI.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Hahaha, nästan så man vill ha en bara för det galet coola namnet.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Tror han mena att man skulle sortera dom efter "lägsta värde".

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk

Får man fråga om Sweclockers lekte med egen fläktkurva?

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Namnet på det här kortet är nästa lika bra som denna videon.

http://youtu.be/Ss_uhWef_y4

Permalänk
Medlem

Haha ja jävlar! Nog för att jag normalt sett är anti P12 men fan vart lite sugen på att köpa ett eller två bara för att ha kort jag inte kommer ihåg namnet på XD vet inte om de driver eller är seriösa. Driver de så köper jag direkt bara för sakens skull!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Trodde namnet var ett skämt.

Visa signatur

a,,x

Permalänk
Medlem

Måste vara kul när någon frågar vad man har för grafikkort och man sedan svarar med"Inno3D Ichill Geforce GTX 970 4 GB Herculez X4 Air Boss Ultra", vilken rolig reaktion man måste få av han som frågade^^

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått varför tillverkarna försöker åstadkomma ett mindre turbulent flöde i kylaren (sid 2, paragraf 5). Förvisso ger det är bättre flöde men om man läst värmeöverföring så vet man att ett laminärt flöde innebär lägre värmeöverföring än turbulent flöde eftersom luften närmast ytan står helt still och bara ökar ju längre ifrån kanterna man kommer. Detta innebär ju i praktiken att värmen först måste överföras från kylflänsen till luften närmast och sedan vidare till luften som faktiskt rör sig.

I turbulent flöde så rör sig all luft sporadisk och all värme överförs direkt till luften som snabbt avlägsnar sig. Varför inte bara försöka åstadkomma det värsta möjliga turbulenta flöde?

Någon annan med lite bakgrund i värmeöverföring som kan förklara detta för mig?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Under ett 780 Ti... Nej tack

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

Detta innebär ju i praktiken att värmen först måste överföras från kylflänsen till luften närmast och sedan vidare till luften som faktiskt rör sig.

Jag tror du har fel där. All luft rör sig, mer eller mindre, men rör sig. Luft tas innifrån och skyflas ut och gör så pass stor effekt som de fått det till. Ingen luft står still.
Just denna modell ser ut att behöva bra chassi luftströmmar för att fugnera optimialt, eller inget chassi alls, vilket jag håller med om är en underlig design. Att inte fokusera mer på att leda luft ut ur chassi bör få konneskvenser över tid i takt med att omgivning värms upp.
Ofta är det dock så med produkter att företag testar och väljer den modell de har tillgångtill och får till optimalt efter vissa mått mätt som de själva definierar och sen sattsar de allt på att sälja utefter vad de själva påstår.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Bäst namn of all time 10/10 A++ FazeClan Seal of Approval.

Sjukt bra överklockning men Inno3D borde verkligen kika in på marknadsföringskontoret och se vad de går på för substanser när de kommer på de här namnen.

HerculeZ <3

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Häftigt kort och en bra recension!

edit : stavning

Visa signatur

"Jag railade dig i ögat.. så aegd" ... hmm jag va orb.. ett vandrande jätteöga svårt..
.:. www.professionalgrow.com .:.

Permalänk
Avstängd

Grymt kort trots allt bling. Tycker de är en frisk fläkt å se när tillverkarna släpper tyglarna fria då och då. Nog för att fläktar för oljud med sig, med de här korter gör de rättvist tycker jag. Bättre blir de förmodligen med kommande Firmware. Förutsatt att man flashar om.
Jag har redan ett GTX 970, och Inno3D kortet är gör fet för min låda

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Frågan är bara vart ifrån man skall köpa dem

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Virre39:

Jag har aldrig förstått varför tillverkarna försöker åstadkomma ett mindre turbulent flöde i kylaren (sid 2, paragraf 5). Förvisso ger det är bättre flöde men om man läst värmeöverföring så vet man att ett laminärt flöde innebär lägre värmeöverföring än turbulent flöde eftersom luften närmast ytan står helt still och bara ökar ju längre ifrån kanterna man kommer. Detta innebär ju i praktiken att värmen först måste överföras från kylflänsen till luften närmast och sedan vidare till luften som faktiskt rör sig.

I turbulent flöde så rör sig all luft sporadisk och all värme överförs direkt till luften som snabbt avlägsnar sig. Varför inte bara försöka åstadkomma det värsta möjliga turbulenta flöde?

Någon annan med lite bakgrund i värmeöverföring som kan förklara detta för mig?

Disclamer: var väldigt länge sedan jag läste strömningslära, så kunskaperna är rätt rostiga.

Enda rimliga förklaringen jag kan komma på är att det möjligen låter mindre om flödet är laminärt, men annars har du helt rätt att kyleffekten är betydligt bättre om flödet är turbulent.

Allt har avvägningar, nackdelen med turbulent flöde är att det ger större tryckfall och därmed kräver mer effekt ur pumpar/fläktar för att flytta en given mängd vätska/gas. Fördelen är att en given storlek på värmeväxlare/kylfläns ger mycket bättre effekt med turbulent strömning än med laminär.

Så väldigt förenklat: laminär strömning om målet är transport (minimera tryckfall) och turbulent strömning om målet är att utbyta värmeenergi mellan två medium (maximera hur snabbt en värmeskillnad jämnar ut sig).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Alldeles för dyr i pris.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Yoshman:

Disclamer: var väldigt länge sedan jag läste strömningslära, så kunskaperna är rätt rostiga.

Enda rimliga förklaringen jag kan komma på är att det möjligen låter mindre om flödet är laminärt, men annars har du helt rätt att kyleffekten är betydligt bättre om flödet är turbulent.

Allt har avvägningar, nackdelen med turbulent flöde är att det ger större tryckfall och därmed kräver mer effekt ur pumpar/fläktar för att flytta en given mängd vätska/gas. Fördelen är att en given storlek på värmeväxlare/kylfläns ger mycket bättre effekt med turbulent strömning än med laminär.

Så väldigt förenklat: laminär strömning om målet är transport (minimera tryckfall) och turbulent strömning om målet är att utbyta värmeenergi mellan två medium (maximera hur snabbt en värmeskillnad jämnar ut sig).

Tror helt klart du är inne på rätt spår här. Det är väl pga detta som många tillverkare av bland annat grafikkort (men också många andra produkter) alltid skryter om hur de lyckas minimera turbulens från deras fläktar: Turbulens medför en högre ljudnivå.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Tror helt klart du är inne på rätt spår här. Det är väl pga detta som många tillverkare av bland annat grafikkort (men också många andra produkter) alltid skryter om hur de lyckas minimera turbulens från deras fläktar: Turbulens medför en högre ljudnivå.

Ja, och det förstår jag. Att minimera turbulensen över fläkten måste vara klart fördelaktigt, men över flänsarna känns det fortfarande som att man borde få ett bättre värmeöverföringsutbyte vid turbulent strömning över själva flänsarna. Gör själva ytan mindre strömlinjeformad mer räfflor eller annat som förstör borde ge ett mer turbulent flöde närmre kanten i framkant vid fläkten och på så sätt skapa öka värmeöverföringen.

Dessutom ger ju som ni säger turbulent flöde ett tryckfall men om man räknar med det lägre tryckfallet och kör fläktar vid samma hastighet så blir det en långsammare men mer effektivt flöde.

Det sista jag kan tänka mig att man skulle kunna göra är att få majoriteten av överföringen att ske närmare slutet av flänsarna där det eventuellt är ett mer turbulent flöde (flödet är i framkant laminärt och i bakkant turbulent över en platt yta) och sätta fler av värmerören längre bak för högre DeltaT där för bättre överföring.

I denna länk skriver de precis som jag tänker: http://electrotecenergy.se/plattvaermevaexlare/

"Plattornas pressade mönster och de relativt små mellanrummen mellan plattorna genererar hög turbulens vid låg flödeshastighet. Värmeväxlarens utformning gör värmeöverföringsförmågan mycket effektiv."

MVH Vincent

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ibland kan man inte få allt, utan man måste välja

Och exakt så är det här

Så vad väljer du?

Ett ridiculous name eller bra överklockning ?

Är inget önsketänkande här.

Så här är det A eller B

Edit/ ändrade lite så att det passar mrqaffe

Du inser väl att enda anledningen till att det överklockar bättre är för att dom använder ett bios med högre powertarget osv.

Det kan man göra på alla 970/980 modeller. Ska man överklocka så köp kortet med bäst PCB och garantier = EVGA

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Du inser väl att enda anledningen till att det överklockar bättre är för att dom använder ett bios med högre powertarget osv.

Det kan man göra på alla 970/980 modeller. Ska man överklocka så köp kortet med bäst PCB och garantier = EVGA

I agree 110%