Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Det finns ju så otroligt många fler olika pc-modeller jämfört med Mac också... är ju lönlöst att försöka hålla isär dem.

Vad har det med saken att göra menar du? Diskussionen handlade om att en Mac går att sälja till ett relativt högt andrahandsvärde och att det kanske är lämpligt att ta med den aspekten när man talar om pris.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Tips på appar? Jag är inte så förtjust i att klicka på saker och ting och använder helst tangentbordet så mycket det går.

Jag hittade dessa ScreenCloud, The Unarchiver, Napkin, LaunchBar 6, Acorn 4 och Homebrew. Några mer tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av usermane:

Tips på appar? Jag är inte så förtjust i att klicka på saker och ting och använder helst tangentbordet så mycket det går.

Jag hittade dessa ScreenCloud, The Unarchiver, Napkin, LaunchBar 6, Acorn 4 och Homebrew. Några mer tips?

* Alfred (http://www.alfredapp.com)
* Sublime Text (http://www.sublimetext.com)
* GPGTools (https://gpgtools.org)
* Evernote (https://evernote.com/intl/sv/)
* Bittorrent Sync (http://www.bittorrent.com/sync)
* iStat menues (http://bjango.com/mac/istatmenus/)
* Spotify (https://www.spotify.com/se/)
* Brew (http://brew.sh)

mm

Visa signatur

 - if this is not an Apple icon, you are using the wrong operating system

Permalänk
Medlem

Efter 25 år med PC har jag precis bytt till Mac (jag har varit med sedan MS-dos och Windows 3.x). Har haft en Macbook pro Retina i cirkus två veckor nu. Är mycket nöjd även om ett par småsaker stör mig jmf med Windows.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Avstängd

Är det värt att köpa en imac 21.5 tum med

1,4 GHz dubbelkärnig Intel Core
iTurbo Boost upp till 2,7 GHz
8 GB minne
500 GB hårddisk1
Intel HD Graphics 5000

för 9265:-`? Helt ny från Apple med studentrabatt

Är ganska trött på min stationära XP dator med 2gb ram och intel core duo. Anledningen till varför jag tittar på en imac är pga smidigheten att man enbart har en skärm och ingen burk samt att den är tyst. Eller finns det någon annan alternativ? Ju billigare desto bättre. Kan jag uppgradera till en SSD sen?

EDIT: nvm jag missade att det är en i5 dual core -. -
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av amanito:

Är det värt att köpa en imac 21.5 tum med

1,4 GHz dubbelkärnig Intel Core
iTurbo Boost upp till 2,7 GHz
8 GB minne
500 GB hårddisk1
Intel HD Graphics 5000

för 9265:-`? Helt ny från Apple med studentrabatt

Är ganska trött på min stationära XP dator med 2gb ram och intel core duo. Anledningen till varför jag tittar på en imac är pga smidigheten att man enbart har en skärm och ingen burk samt att den är tyst. Eller finns det någon annan alternativ? Ju billigare desto bättre. Kan jag uppgradera till en SSD sen?

EDIT: nvm jag missade att det är en i5 dual core -. -

Begagnat? Annars säkert en fin maskin, om än lite processorsvag (men många gånger snabbare än den du har nu)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tooobe:

Begagnat? Annars säkert en fin maskin, om än lite processorsvag (men många gånger snabbare än den du har nu)

Nej helt ny från Apple med studentrabatt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Körde windows från 1998 fram till 2012 innan jag valde att testa osx (blev en macbook air) och sen dess har jag frågat mig varje dag hur i helvete jag kunnat ha windows alla dessa år

Rekommenderar OS X varmt.

Permalänk
Skrivet av amanito:

Nej helt ny från Apple med studentrabatt

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det var ett förslag att titta på begagnat, på frågan om det finns något annat alternativ.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tooobe:

Jo, det var ett förslag att titta på begagnat, på frågan om det finns något annat alternativ.

Aha jag vill helst inte ha begagnad, får se om det blir en prissänkning på quad i5. Kanske till mellandagsrean

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk

Hur mycket snabbare är en windows bärbar dator som har bättre prestanda än en standard macbook air? Upplevs macbooken snabbare trots sämre prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av popandopalo:

Hur mycket snabbare är en windows bärbar dator som har bättre prestanda än en standard macbook air? Upplevs macbooken snabbare trots sämre prestanda?

Allt beror på SSD men personlig erfarenhet så känns windows bärbar bättre och i den prisklassen får man garanterat med en bättre skärm

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Hej! Ska ersætta min student-pc (Asus S550 med 3gen i7, 8gb, 750gb från sommaren 2013). Många skolkamrater har MacBook Pro's med retina och jag sitter och drægglar något våldsamt øver dessa vackra maskiner, och lyckas inte hitta någonting som ær øverhuvudtaget i nærheten nær det kommer til utseende og i mina øgon byggkvalitet. PC-marknaden ær en cirkus fylld av plast, klistermærken, konstiga færger och knirkande och knakande tangentbord.

Mitt problem ær att jag inte har tid, lust eller ork att læra mig OSX och trivs gott med Windows 8.1. Læst runt lite och ser att det ær møjligt att køra det på en MBP genom Boot Camp, men många skriver att det ær problem hit och dit och jag har svårt att få en bra bild av hur det skulle vara att køra Win 8.1 som huvud-OS på en MBP dagligen - och att punga ut runt 12000;- før en maskin och upptæcka att det inte funkade som jag tænkte mig ær lite surt.

Någon hær inne som kan hjælpa mig? Buggar, problem, funkar allt bra/dåligt øver tid? Ær det precis som vanligt? Hur stor omstællning ær tangentbordet? Allt av program/spel funkar (inom specifikationernas grænser)?

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av raQblad:

Hej! Ska ersætta min student-pc (Asus S550 med 3gen i7, 8gb, 750gb från sommaren 2013). Många skolkamrater har MacBook Pro's med retina och jag sitter och drægglar något våldsamt øver dessa vackra maskiner, och lyckas inte hitta någonting som ær øverhuvudtaget i nærheten nær det kommer til utseende og i mina øgon byggkvalitet. PC-marknaden ær en cirkus fylld av plast, klistermærken, konstiga færger och knirkande och knakande tangentbord.

Mitt problem ær att jag inte har tid, lust eller ork att læra mig OSX och trivs gott med Windows 8.1. Læst runt lite och ser att det ær møjligt att køra det på en MBP genom Boot Camp, men många skriver att det ær problem hit och dit och jag har svårt att få en bra bild av hur det skulle vara att køra Win 8.1 som huvud-OS på en MBP dagligen - och att punga ut runt 12000;- før en maskin och upptæcka att det inte funkade som jag tænkte mig ær lite surt.

Någon hær inne som kan hjælpa mig? Buggar, problem, funkar allt bra/dåligt øver tid? Ær det precis som vanligt? Hur stor omstællning ær tangentbordet? Allt av program/spel funkar (inom specifikationernas grænser)?

Det funkar bra, förutom två saker: batteritiden blir typ 3/4 i Windows och musplattan fungerar mycket sämre i Windows.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

...Någon hær inne som kan hjælpa mig? Buggar, problem, funkar allt bra/dåligt øver tid? Ær det precis som vanligt? Hur stor omstællning ær tangentbordet? Allt av program/spel funkar (inom specifikationernas grænser)?

Jag förstår precis vad du menar och när man hittar PC som är bra gjorda så kostar de även en hel del. Jag rekommenderar att du tar en titt på Asus Zenbook.

Finishen är utsökt och känns som den är gjord av glas.

Själv använder jag både Mac och PC men jag får svårare och svårare att köpa nya Mac'ar. Nu kan man inte ens bygga ut sin Mac Mini längre. Det verkar som Apple har bestämt sig för att vi skall byta datorer lika ofta som vi byter telefoner. Innan kunde man köpa en Mac och efter ett eller annat år så gav man den mer minne och och ny hårddisk(SSD) då priserna hade rasat på minne och lagring, och datorn fick ett förlängt liv. Nu blir man tvungen att betala för allt man kan tänka att den behöver under sin livstid.

Jag byggde i somras min första Hackintosh och den fungerar som en dröm på både PC sidan och Mac sidan. (Den har även en disk med CentOS) Jag kommer nog fortsätta med detta. Har även en MacBook PRO late 2011 och en Surface Pro 2 och jag kommer nog inte skaffa någon mer bärbar Mac då jag tycker MS Surface PRO funkar briljant och kommer nästa gång nog skaffa en Zenbook. Lycka till.

Permalänk
Medlem

Bara detta gör OSX bättre:

08.30 skulle jag stänga av min dator, står att uppdateringar väntar mig, 180 st!!!

10:47: 84/180

12:30: 143/180

Har fiber på företaget.

Permalänk
Medlem

Har en mac mini till surf, musik, enklare bildredigering m.m funkar utmärkt sen spelar jag och redigerar film på min PC. Finns ingen anledning att låsa sig till ett system. Båda funkar bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Bara detta gör OSX bättre:

08.30 skulle jag stänga av min dator, står att uppdateringar väntar mig, 180 st!!!

10:47: 84/180

12:30: 143/180

Har fiber på företaget.

Okej?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Till skillnad mot mac som uppdaterar sig efter en omstart, behöver windows 4-5 timmar på sig vid större uppdateringar. Det är ju kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Till skillnad mot mac som uppdaterar sig efter en omstart, behöver windows 4-5 timmar på sig vid större uppdateringar. Det är ju kul

Har jag då inte märkt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Har jag då inte märkt.

Håller med, har aldrig hänt mig. Uppdateringar tar max fem minuter för mig.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk

Ska man förhålla sig något kritisk mot Apple så borde dem gott ha väntat ett tag med att släppa Yosemite. Det har varit på tok för många buggar och problem sedan lanseringen vilket tyder på att dem "rushat" ut operativsystemet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Till skillnad mot mac som uppdaterar sig efter en omstart, behöver windows 4-5 timmar på sig vid större uppdateringar. Det är ju kul

Det är inte "normalt" att få 180 uppdateringar med en gång. Första gången du lät Windows Update köra någonsin?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Det är inte "normalt" att få 180 uppdateringar med en gång. Första gången du lät Windows Update köra någonsin?

Eller också första gången sen sommarsemestern han startar om jobbdatorn...

Permalänk
Medlem

Nyköpt jobbdator. Man hade ju önskat att slippa sådana uppdateringar och att datorn ska vara ready to go och up do date likt en Mac...

Permalänk
Medlem

Då blir det ännu roligare vid ominstallation :D, speciellt om du installerar med originalskivan utan någon uppdatering.

Skrivet av nimren:

Nyköpt jobbdator. Man hade ju önskat att slippa sådana uppdateringar och att datorn ska vara ready to go och up do date likt en Mac...

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matte70:

Har en mac mini till surf, musik, enklare bildredigering m.m funkar utmärkt sen spelar jag och redigerar film på min PC. Finns ingen anledning att låsa sig till ett system. Båda funkar bra

Håller helt med, man måste hålla en hälsosam attityd till ett operativ. Jag är mac användare sedan 2008 och gillar det väldigt bra. Dock ska man använda rätt verktyg och ibland är PC överlägset, speciellt om man har någon budget att tala om.
Att Mac Minin inte går att uppgradera (ram) känns väl skitsamma, det går ju inte på så många vettiga laptops längre. Men när man gör det så svårt på de profensionella maskinerna måste man vända ryggen. En workstation från hp eller liknande eller egenbyggd är då ett bättre val enligt mig, förutsatt att mjukvaran fungerar. CentOs eller Windows kan vara riktigt bra för vissa mjukvaror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Nyköpt jobbdator. Man hade ju önskat att slippa sådana uppdateringar och att datorn ska vara ready to go och up do date likt en Mac...

Å fasen, så Mac kommer fullt uppdaterad "out of te box". Fascinerande att den kan hålla sig uppdaterad på hyllan i butik...

Permalänk

Hej, har datorn I signaturen, funderar på en 27" iMac då jag inte orkar med windows längre. Har 27" och 22" 1080p skärm redan, tänkte behålla datorn jag har men frågan är vilken iMac jag ska välja, funderat på 1440p varianten med 3 tb hybriddisk 8 g minne osv. Är väl beredd att lägga så lite som möjligt men max 20k. Känner inte OSX så väl så lite hjälp vore uppskattat.

(Kommer behålla PC'n dock).

Tack på förhand.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viliktotr:

Hej, har datorn I signaturen, funderar på en 27" iMac då jag inte orkar med windows längre. Har 27" och 22" 1080p skärm redan, tänkte behålla datorn jag har men frågan är vilken iMac jag ska välja, funderat på 1440p varianten med 3 tb hybriddisk 8 g minne osv. Är väl beredd att lägga så lite som möjligt men max 20k. Känner inte OSX så väl så lite hjälp vore uppskattat.

(Kommer behålla PC'n dock).

Tack på förhand.

Kör OSX på den annars ? Hackintosh borde fungera perfekt

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1