Oneplus One: buggar som finns kvar

Permalänk

Oneplus One: buggar som finns kvar

Jag funderar skarpt på att beställa en men är lite orolig för alla buggar man kan läsa om.

Vad finns det för buggar kvar idag?
Kan lista några som jag är extra intresserad av:
1. Multitouch som buggar, bl.a. till google maps då mobilen inte kan/kunnat läsa av att man använder två fingar.
2. Dålig batteritid hos vissa enheter(enastående hos andra)
3. Dålig ljudvolym i högtalaren för vanliga samtal
4. Gult område på skärmen!?

Laggar/hänger sig mobilen något? När jag provat nya samsung/sony mobiler (S5, Z3...) så har jag alltid märkt någon typ av lagg, det tar lite för lång tid att gå till hemskärm, öppna telefonbok etc.

Ni får gärna lista egna buggar som funnits och har lösts. Även de som finns kvar.

Permalänk
Medlem

1) Har inga egentliga problem med multitouchen. Ibland blir den lite ryckig - dvs när jag försöker zooma en websida etc. så "hackar" den sig fram till den inzoomade vyn. Detta fel är intermittent, och återkommer någon gång då och då - inte särskilt ofta.

2) Jag har bra batteritid - klarar lätt en full dag, för det mesta nästan två.

3) Har ingen dålig volym, men pga storleken så kan det ibland vara svårt att placera telefonen rätt mot örat - vilket kan ge illusionen av låg volym.

4) Har inget problem med gult området

A) Fick nyligen problem med störningar på skärmen, nedre fjärdedelen blev förvriden och pixlad/streckad - röda täta streck tvärs över skärmen. Felet visade sig vara en app som störde. När den avinstallerats så löste det sig.

B) Inget "fel" egentligen, men störade - HBO Nordic funkar inte på telefonen då appen tolkar Cyanogenmoddet som att telefonen är modifierad... vilket den ju tekniskt sett är, även om den är det från fabrik. HBO har ingen uppgift när appen kommer att stödja telefonen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Hej,
Bra att jag skickade min Tillbaka.När en dyrt Mobiltelefon sen ska alt fungera,tycker jag.Jag vänta nu på min Beställt Note 4
Mvh.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av klaus:

Hej,
Bra att jag skickade min Tillbaka.När en dyrt Mobiltelefon sen ska alt fungera,tycker jag.Jag vänta nu på min Beställt Note 4
Mvh.......Klaus

...Va?

Vad var det som inte fungerade?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

1) Aldrig märkt av
2) Mitt batteri håller ganska exakt 2 dagar
3) Kan jag ine alls hålla med om, däremot som tidigare talare så är telefonen stor att man lär se till att man håller den korrekt
4) Inga problem alls med skärmen, den är underbar

A) Har inget lag på telefonen, däremot så har inzoomnings funktionen buggat ur en gang så att det liksom hackade när man skulle zooma och det syntes inte hur mycket man zooma då, men en omstart så funkade det sen.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk

Lider inte heller av någon utav ovanstående buggar. Det enda negativa med telefonen så vitt jag kommit fram till är att vibrationen är lite svag (förvisso med fördelen att den inte låter jättehögt när den vibrerar såsom många mobiler gör) men det är också det enda, i allmänhet är det den bästa mobil jag ägt. Känner inte av några buggar alls vad jag kan komma på.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Du kommer bli nöjd med note 4.

Själv har jag Note 3, krossar allt motstånd, och den är så ypperligt välgjord att jag kan för första gången kolla på nyare (som note 4an, HTC ONE tex) utan att känna ett uns av Avundsjuka. Då snackar vi om en välgjord telefon om den tar bort det där ha-begäret älskar stylus pennan för övrigT!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

1. HADE problem i vissa appar, dock löst då jag kör en annan kernel(Francos). Tror inte det är löst från Oneplus, dock inte alla som lider av problemet.
2. Batteritiden verkar skilja sig något fruktansvärt mellan användare(även med liknande användning). Jag får ungefär 5 timmar skärmtid, om jag är RIKTIGT snål på användningen kan jag klara mig två dagar.
3. Inte märkts av detta problem. Blir fan döv när jag pratar i telefon med min OPO
4. Detta verkar ha blivit bättre på senare enheter. Jag tycker se mig en liten liten gul tint längst ner på skärmen. Den är dock så svag att det kan vara min inbillning. Det verkar dock förekomma men inte så ofta längre.

Själv ogillar jag kameran och vibrationsmotorn. Kameran är så jävla dålig i icke-perfekta ljusförhållanden, viewfindern laggar balle och den fotar så långsamt att du aldrig kommer kunna fota någonting som rör sig.
Vibrationsmotorn låter tyvärr mer än vad den vibrerar, det har hänt ett antal gånger att jag har missat meddelanden i fickan.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Skrivet av Dunder:

...Va?

Vad var det som inte fungerade?

Tror han menade rent allmänt att man ska få en fungerande mobil när man betalar så mycket, så han köpte en Note 4 istället.

Det här med batteritiden verkar ju vara ett problem som antingen beror på att folk har olika energiprofiler aktiverade, alt. att det faktiskt är dålig kvalitetskontroll på batterierna i fabrik. Vad bra att mina farhågor inte riktigt stämde. Jag börjar komma närmare och närmare ett köp, trots allt får man nog inte mer mobil för pengarna hos något annat märke. Ska dock vänta och se om Nexus 5 sjunker i pris när Nexus 6 anländer.

Är mobilen fullt användbar utan märkvärdigt lagg om man har energisparläge aktiverat?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mitchymojboj:

Tror han menade rent allmänt att man ska få en fungerande mobil när man betalar så mycket, så han köpte en Note 4 istället.

Det här med batteritiden verkar ju vara ett problem som antingen beror på att folk har olika energiprofiler aktiverade, alt. att det faktiskt är dålig kvalitetskontroll på batterierna i fabrik. Vad bra att mina farhågor inte riktigt stämde. Jag börjar komma närmare och närmare ett köp, trots allt får man nog inte mer mobil för pengarna hos något annat märke. Ska dock vänta och se om Nexus 5 sjunker i pris när Nexus 6 anländer.

Är mobilen fullt användbar utan märkvärdigt lagg om man har energisparläge aktiverat?

Jag kör "balanced" och klarar mig lätt en hel dag på en laddning, även med både spelande och streaming av film och musik inkluderat. Så energisparläget känns inte direkt meningsfullt, men jag har svårt att tro att de skulle sänka prestandan så mycket att det börjar hacka.

Det enda problemet jag haft än så länge är att den startar om sig lite slumpmässigt av sig själv. Det har dock inte hänt på några dagar nu och efter lite googlande verkar det snarare bero på vissa appar som beter sig illa.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Lider inte heller av någon utav ovanstående buggar. Det enda negativa med telefonen så vitt jag kommit fram till är att vibrationen är lite svag (förvisso med fördelen att den inte låter jättehögt när den vibrerar såsom många mobiler gör) men det är också det enda, i allmänhet är det den bästa mobil jag ägt. Känner inte av några buggar alls vad jag kan komma på.

Detta hade jag glömt att nämna! Hatar denna telefon pga detta...
Jag har ALLTID min telefon på ljudlös (hatar ringsignaler) och bara vibration och jag känner inte ens när denna ringer I fickan så kass är vibrationen och jag har den inställd på max i inställningarna...
Vet inte om det är storleken på telefonen som på nått sätt gör att det inte vibrerar som på andra mobile (tex Nexus4 & Samsung S3 har jag inte detta problemet med).

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

Tror han menade rent allmänt att man ska få en fungerande mobil när man betalar så mycket, så han köpte en Note 4 istället.

Man lurar bara sig själv om man tror att man får en perfekt mobil bara man köper en Samsung eller Sony på felgiganten istället.

T.ex. både Galaxy S4 och Xperia Z2 har flera och allvarliga hårdvara och mjukvaruproblem som aldrig blivit riktigt fixade.

Och då har vi inte ens tagit upp regionlåsning, Knox, DRM och andra problem från dessa tillverkare...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Jag kör "balanced" och klarar mig lätt en hel dag på en laddning, även med både spelande och streaming av film och musik inkluderat. Så energisparläget känns inte direkt meningsfullt, men jag har svårt att tro att de skulle sänka prestandan så mycket att det börjar hacka.

Det enda problemet jag haft än så länge är att den startar om sig lite slumpmässigt av sig själv. Det har dock inte hänt på några dagar nu och efter lite googlande verkar det snarare bero på vissa appar som beter sig illa.

Skönt att det är såpass bra batteritid iallafall. Omstarter har jag också läst om, tråkigt problem men säkert något som Oneplus jobbar på.

Skrivet av Lehto:

Detta hade jag glömt att nämna! Hatar denna telefon pga detta...
Jag har ALLTID min telefon på ljudlös (hatar ringsignaler) och bara vibration och jag känner inte ens när denna ringer I fickan så kass är vibrationen och jag har den inställd på max i inställningarna...
Vet inte om det är storleken på telefonen som på nått sätt gör att det inte vibrerar som på andra mobile (tex Nexus4 & Samsung S3 har jag inte detta problemet med).

Det här med vibrationen beror säkert på storlek och tyngd, klart en vibrationsmotor kan göra ett bra jobb i en mobil men ett sämre i en större och tyngre mobil. Helt klart något som kan vara en dealbreaker för mig tyvärr. Tycker att ett sånt fel tyder på en för hastigt lanserad produkt.

Skrivet av mfm:

Man lurar bara sig själv om man tror att man får en perfekt mobil bara man köper en Samsung eller Sony på felgiganten istället.

T.ex. både Galaxy S4 och Xperia Z2 har flera och allvarliga hårdvara och mjukvaruproblem som aldrig blivit riktigt fixade.

Och då har vi inte ens tagit upp regionlåsning, Knox, DRM och andra problem från dessa tillverkare...

Jag håller med dig helt. Jag tror snarare att man i dagsläget får mer skit(bloatware) installerat-->segare mobil-->mindre prestanda för pengarna då mkt prestanda och batteritid går till struntappar, när man köper en "märkesmobil".

Tack för alla synpunkter. Jag kanske rent av köper mig en Nexus 5 om den blir billigare när 6an släpps för då vet jag att jag får en mobil som funkar. Kanske inte världens fetaste prestanda, men helt klart tillräckligt snabb och stabil så jag slipper riskera att kasta den i väggen av ilska.