Samsung: "Inga OLED-TV nästa år"

Permalänk
Melding Plague

Samsung: "Inga OLED-TV nästa år"

Det blir inga OLED-TV från Samsung nästa år och istället fortsätter satsningen på LCD-tekniken. Samtidigt ser ärkerivalen LG redan en framtid där OLED ersätter LCD.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Samsung och LG struntar jag i, vad Sony säger om saken är mer intressant.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Samsung och LG struntar jag i, vad Sony säger om saken är mer intressant.

Jaså? På vilket sätt är Sony bättre än Samsung och LG? Är inte så insatt i det där... eller är det bara personlig preferens?

Tycker det är synd att inte Samsung pushar hårt på OLED. Behövs för att få ner priserna.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Det känns som att Samsung underskattar OLED och LG faktiskt. Finns en stor möjlighet att LG kommer vara först till marknaden med OLED till lagom pris och då kan det komma att kosta för Samsung och de andra som tillverkar TV apparater faktiskt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Samsung och LG struntar jag i, vad Sony säger om saken är mer intressant.

Eftersom?

Sony kommer inte tillverka OLED-paneler för konsumentbruk i huvud taget så är du intresserad av OLED så är du ytterst beroende av vad koreanerna säger/gör.

Sen är det inte omöjligt att Sony kommer köpa paneler som de sedan bygger egna tv-apparater av men det förutsätter ju att nån tillverkar panelerna först. Man kan iaf konstatera att Samsung är, för de närmaste åren, utesluten som denna högst eventuella leverantör iaf.

Permalänk
Medlem

Det var väldigt korkat av samsung...

Permalänk
Skäggig legend

Jag har svårt för Samsungs TV-apparater… Jag har väldigt svårt att få till färgerna som jag vill ha de, nästan alltid lite kalla, när alla andra färger börjar se bra ut, så kompenserar man det och får istället grönton i svärtan. nja… Samsung är inte mitt val av tv..

Jag är jätte nöjd med min LG tv i färgerna (inte svärtan när kvällen kommer)fast jag dreglade efter en Panasonic plasma i efterhand... </3

Nästa köp för mig blir INTE en lcd utan en OLED - därför är jag glad över att åtminstone LG köttar på!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Rekordmedlem

Oled är rätt väg att gå nu när plasma slutar tillverkas, lcd är i grunden för dåligt så det är inget alternativ om man vill ha bra bild.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Patetiska samsung är alltså! LG ftw! Hoppas LG släpper en OLED 4K!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Patetiska? De ser ingen större vinst i det än helt enkelt. LCD kommer ge dem större intäkter.

Permalänk
Medlem

Bra beslut att satsa på quantum dot display istället, verkar mycket mer lovande.

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk

tråkigt... tur att LG satsar 100%, nästa TV blir 100% en OLED, och som det ser ut just nu så lär det bli en LG.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Osten92:

Patetiska samsung är alltså! LG ftw! Hoppas LG släpper en OLED 4K!

Skickades från m.sweclockers.com

Finns redan.. http://www.engadget.com/2014/08/24/lg-4k-oled/

Permalänk
Medlem

Synd! En stor aktör som Samsung skulle verkligen kunnat hjälpa till att snabba på utvecklingen och pressa ner priserna på OLEDs.
Känns väldigt trist att Samsung under 2015 kommer att ha ett uselt TV-utbud gällande toppmodeller när de för bara några år sen hade en av marknadens bästa modeller i deras 8000-serie plasmor.

Permalänk
Medlem

Det är verkligen tur att jag inte är i behov av en ny tv i dagsläget.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Patetiska? De ser ingen större vinst i det än helt enkelt. LCD kommer ge dem större intäkter.

Exakt, så enkelt är det.
Den tillverkningsteknik de har för OLED idag är inte lämplig för massproduktion av stora paneler. Det vore, för att använda orden ovan, såväl korkat och patetiskt av Samsung om de kört på med den OLED-teknik de har.

Skrivet av BoZo:

Bra beslut att satsa på quantum dot display istället, verkar mycket mer lovande.

Det de satser på för nästa år är quantum dot "enhanced" LED backlighting för LCD (vilket förövrigt även LG kommer göra, parallellt med OLED satsning).

Inge nytt under solen direkt, Sony använde liknande tekniker för några år sen i sina LCD:er.

Vad som är mer lovande med att fortsätta harva på med LCD kan man fråga sig...även om det är ett affärsperspektiv är rätt val för Samsung.

Det är iaf garanterat så att Samsung kommer marknadsföra det på något uppfinningsrikt sätt vilket kommer lura de flesta konsumenter - på samma sätt som när via användandet av begreppet "LED-tv" lyckades dölja att det var en vanlig LCD man sålde...

Permalänk
Medlem

Fan, jag som sett fram mot en Samsung 4K OLED till nästa jul om priserna tillät...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Skulle sitta fint på skrivbordet

Permalänk
Medlem

Med tanke på att min nästa TV ska vara OLED och 4K så lär jag få vänta ett par år ser det ut som.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Sa visst fel. Det jag menar är att dom släpper en 4k oled i Sverige. Och det har ju inte kommit ut en men denna artikel verkar det som att det är en på gång!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samsungs TV-apparater är ju redan "LED", det har ju killen på Elgiganten sagt. Så varför skulle någon vilja köpa en "OLED" från dem, det måste ju vara typ samma sak?

Permalänk
Medlem

Jag tycker artikeln glömmer att utveckla varför LG storsatsar på OLED just nu och har sådana framgångar medan Samsung fortsätter ha problem.

LG och Samsung använder HELT olika OLED-tekniker.

LG använder sig av vita-oleds med någon typ av "filter" framför som bestämmer färgen. Jag tycker tekniken enkelt kan jämföras med LCD med LED-belysning och LED zoner. Fast där varje pixel är en egen zon. Och att det är OLED istället. Men principen är den samma.

Samsung däremot använder sig av en OLED-teknik där varje pixel består av RGB-OLEDS som ändrar färg. Eller om det är 3 oleds som tillsammans ändrar färg. Men iaf så ändrar varje pixel färg.

Det finns för och nackdelar med båda teknikerna.
Ett problem med Samsungs är ju att olika färger tappar ljusstyrka olika snabbt och om jag minns rätt så tappar blå färg väldigt mycket ljusstyrka väldigt snabbt i dagsläget. Det gör att bilden kommer bli mycket sämre ganska fort.

Detta är enkelt förklarat, någon mer insatt kan säkert förklara mer detaljerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten92:

Sa visst fel. Det jag menar är att dom släpper en 4k oled i Sverige. Och det har ju inte kommit ut en men denna artikel verkar det som att det är en på gång!

Saken är den att 65-tum 4K burken skulle varit här nu men nått har uppenbarligen gått trögare än väntat med den nya produktionslina som är tänkt att tillverka panelerna (initialt 65 och 77 tum). Så än så länge är det för tidigt att ropa hej men det löser sig nog snart. Nångång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Samsungs TV-apparater är ju redan "LED", det har ju killen på Elgiganten sagt. Så varför skulle någon vilja köpa en "OLED" från dem, det måste ju vara typ samma sak?

OLED är väl motsatsen till LED precis som otur är motsatsen till tur?

Permalänk
Medlem

Jag vill ha OLED monitor till min dator.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker artikeln glömmer att utveckla varför LG storsatsar på OLED just nu och har sådana framgångar medan Samsung fortsätter ha problem.

LG och Samsung använder HELT olika OLED-tekniker.

LG använder sig av vita-oleds med någon typ av "filter" framför som bestämmer färgen. Jag tycker tekniken enkelt kan jämföras med LCD med LED-belysning och LED zoner. Fast där varje pixel är en egen zon. Och att det är OLED istället. Men principen är den samma.

Samsung däremot använder sig av en OLED-teknik där varje pixel består av RGB-OLEDS som ändrar färg. Eller om det är 3 oleds som tillsammans ändrar färg. Men iaf så ändrar varje pixel färg.

Det finns för och nackdelar med båda teknikerna.
Ett problem med Samsungs är ju att olika färger tappar ljusstyrka olika snabbt och om jag minns rätt så tappar blå färg väldigt mycket ljusstyrka väldigt snabbt i dagsläget. Det gör att bilden kommer bli mycket sämre ganska fort.

Detta är enkelt förklarat, någon mer insatt kan säkert förklara mer detaljerat.

Ett annat sätt att säga det är att LGs WOLED är som LCD med local dimming på pixelnivå fast utan LCD.

Mao, det enda WOLED delar med LCD är färgfilterna (vilket iofs är en viktig poäng med WOLED eftersom det här med att göra stora paneler med en jäkla massa färgfilter är något vi är jäkligt bra på, tekniken har förfinats i flera år i LCD-fabrikerna)

Till nerdkunskap hör förövrigt att det inte är vita oleds som används utan stackade blå resp gula oleds. Det där med att man slipper blå oleds med WOLED är alltså en myt.

En WOLED pixel består alltså av 4 "vita" (eg blå+gul) subpixlar. 3 av pixlarna R, G resp B filtreras. Den fjärde lämnas ofiltrerad, i syfte att kompensera för allt ljus som filtreras bort.

Samsungs RGB OLED är som princip enklare, 3 subpixlar/oleds per pixel. Ingen filtrering.

Permalänk
Medlem

Kan man inte släppa högupplösta krökta datorskärmar med jättetunna kanter då? Triple display med krökta skärmar lär ju se rätt najs ut.
Krökta skärmar är ju perfekt om man bara sitter helt själv framför den!

Permalänk
Medlem

Som en sci-fi nörd så blir jag bara förundrat av all utveckling som sker runt i kring oss. För eller senare kommer denna teknik att bli vardagsmat. Det var inte så länge sen vi satt med "tjock-tv" allihopa. För mig är OLED tekniken intressant när det kommer till PC-skärmar samt Oculus Rift.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Skrivet av DDemis:

Ingår tjejen i koppel?

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mudde:

Synd! En stor aktör som Samsung skulle verkligen kunnat hjälpa till att snabba på utvecklingen och pressa ner priserna på OLEDs.
Känns väldigt trist att Samsung under 2015 kommer att ha ett uselt TV-utbud gällande toppmodeller när de för bara några år sen hade en av marknadens bästa modeller i deras 8000-serie plasmor.

Är just det som är problemet, de är för stora. För 6-8 år sedan var de i toppen av att göra de bästa TV apparaterna, sen blev de stora och tacklade av och blev omkörda av LG och Sharp, de har inte återhämtat sig sedan dess och satsar på helt fel saker som onödigt tjafs i TV'n istället för på bra bild (som de hade när de var i toppen).

Skrivet av jimbow1234:

Ingår tjejen i koppel?

Koppel? Titta en gång till

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.