Blizzcon 2014 på TV idag, helt otittbart på TV!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Lägg av! Jag är absolut inte trångsynt och har aldrig någonsin klagat på de som är yngre med argumentet som "dunka dunka musik". Jag är född 1966 och är antagligen barnsligare än samtliga födda tidigare än 1985. Lägger en ansenlig del av mina tillgångar på snabba bilar (Porsche), datorer (dubbla GTX 980), filmer (allt nytt, speciellt Sci-Fi) och spel (allt jag blir nyfiken på). Musiken jag lyssnar på skulle antagligen skrämma skiten ur en del ungdomar. Knappast någon gammal sur konservativ stöt, tiderna förändras!

Det är ingen idé att ta den här diskussionen, dom som försvarar e-sport är helt rabiata när man ifrågasätter det, finns ingen rationell diskussion att hämta här.

Hela poängen med underhållningsvärde för massorna är att det ska vara enkla regler och det ska gå att uppskatta skickligheten utan att vara insatt. En cykelspark i krysset, Bolt som springer 100m under tio sekunder eller en häftig slamdunk i basket går att uppskatta och bli underhållen av oavsett tidigare erfarenhet av sporten.

En bra strategi/manöver/match i Starcraft kommer sällan att kunna uppskattas av någon annan än dom som redan är insatta i det. Därför kommer det aldrig att bli en stor publiksport, allmänt accepterat som sport eller ens spritt bland vanliga människor.
Jag förstår inte hur man inte kan se detta.

Jag älskar både spel och sport, så jag önskar att det vore annorlunda, men detta är verkligheten. I framtiden kanske det kommer ett spel som faktiskt lyckas med det, och ingen kommer vara gladare än mig den dagen.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Det är ingen idé att ta den här diskussionen, dom som försvarar e-sport är helt rabiata när man ifrågasätter det, finns ingen rationell diskussion att hämta här.

Hela poängen med underhållningsvärde för massorna är att det ska vara enkla regler och det ska gå att uppskatta skickligheten utan att vara insatt. En cykelspark i krysset, Bolt som springer 100m under tio sekunder eller en häftig slamdunk i basket går att uppskatta och bli underhållen av oavsett tidigare erfarenhet av sporten.

En bra strategi/manöver/match i Starcraft kommer sällan att kunna uppskattas av någon annan än dom som redan är insatta i det. Därför kommer det aldrig att bli en stor publiksport, allmänt accepterat som sport eller ens spritt bland vanliga människor.
Jag förstår inte hur man inte kan se detta.

Jag älskar både spel och sport, så jag önskar att det vore annorlunda, men detta är verkligheten. I framtiden kanske det kommer ett spel som faktiskt lyckas med det, och ingen kommer vara gladare än mig den dagen.

Jag måste erkänna att du formulerar det bättre än jag lyckats med. Har inget emot e-sport då jag är helt inne på gaming men e-sport känns så här långt helt misslyckat med tanke på att det kräver en otrolig förkunskap att fatta vad som pågår. En förkunskap som "vanliga" tittare aldrig kommer att ha. Surt, men det är nog så det blir.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svbg:

Det är ingen idé att ta den här diskussionen, dom som försvarar e-sport är helt rabiata när man ifrågasätter det, finns ingen rationell diskussion att hämta här.

Hela poängen med underhållningsvärde för massorna är att det ska vara enkla regler och det ska gå att uppskatta skickligheten utan att vara insatt. En cykelspark i krysset, Bolt som springer 100m under tio sekunder eller en häftig slamdunk i basket går att uppskatta och bli underhållen av oavsett tidigare erfarenhet av sporten.

En bra strategi/manöver/match i Starcraft kommer sällan att kunna uppskattas av någon annan än dom som redan är insatta i det. Därför kommer det aldrig att bli en stor publiksport, allmänt accepterat som sport eller ens spritt bland vanliga människor.
Jag förstår inte hur man inte kan se detta.

Jag älskar både spel och sport, så jag önskar att det vore annorlunda, men detta är verkligheten. I framtiden kanske det kommer ett spel som faktiskt lyckas med det, och ingen kommer vara gladare än mig den dagen.

Antar att det är riktat delvis åt mig när du säger rabiat, men då vill jag ställa en fråga, måste allt vara lika simpelt som fotboll eller löpning? Ett exempel på en sport som är extremt stor i USA är Amerikansk Fotboll, i början så förstod jag inte ett skit men jag vart lite smått intresserad av det pga polare som kollar och allt eftersom jag kollade ju mer förstod jag, jag kan med handen på hjärtat säga att det är förmodligen den mest strategiskt och taktiskt djupaste sporten som finns idag och en som jag kollar varje år när det är säsong.

Finns det ingen plats för sporter som Amerikansk Fotboll eller e-sport? Måste en sport kunna förstås inom loppet av några minuter för att det ska ha något värde? Amerikansk Fotboll uppskattas av "massorna" i USA så varför kan det inte även gälla e-sport? Det är lätt att säga att det är för svårt eller tråkigt om man har en negativ åsikt om något från början.

Man måste inte vara en rabiat fanboy för att uppskatta något mer komplicerat.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag måste erkänna att du formulerar det bättre än jag lyckats med. Har inget emot e-sport då jag är helt inne på gaming men e-sport känns så här långt helt misslyckat med tanke på att det kräver en otrolig förkunskap att fatta vad som pågår. En förkunskap som "vanliga" tittare aldrig kommer att ha. Surt, men det är nog så det blir.

Detta med att det krävs rätt mycket kunskap för att uppskatta är ett problem håller jag absolut med om. Spelade mycket sc2 förr men nu ser jag mer på turneringar än spelar själv (var för upptagen för att hålla min skill vid liv och då försvann glädjen något)

Totalbiscuit lade faktiskt upp en video idag och förklarade grunderna för att om möjligt hjälpa noobs in i genren.

Med rätt Casters tycker jag att det är fantastiskt underhållade iaf.

Jag kommer hänga på twitch halva helgen

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide air 540 || i5 4670k @4.2 || Asus B-85 plus || Msi 970 4gb || 8 GB RAM 1600 MHz || Evga Supernova G2 750w ||
Tangentbord & Mus || Steelseries g6v2 || Razer Abyssus ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Antar att det är riktat delvis åt mig när du säger rabiat, men då vill jag ställa en fråga, måste allt vara lika simpelt som fotboll eller löpning? Ett exempel på en sport som är extremt stor i USA är Amerikansk Fotboll, i början så förstod jag inte ett skit men jag vart lite smått intresserad av det pga polare som kollar och allt eftersom jag kollade ju mer förstod jag, jag kan med handen på hjärtat säga att det är förmodligen den mest strategiskt och taktiskt djupaste sporten som finns idag och en som jag kollar varje år när det är säsong.

Finns det ingen plats för sporter som Amerikansk Fotboll eller e-sport? Måste en sport kunna förstås inom loppet av några minuter för att det ska ha något värde? Amerikansk Fotboll uppskattas av "massorna" i USA så varför kan det inte även gälla e-sport? Det är lätt att säga att det är för svårt eller tråkigt om man har en negativ åsikt om något från början.

Fundera på din frågeställning. "Måste en sport kunna förstås inom loppet av några minuter för att det ska ha något värde". Jämför sedan med det samhälle vi lever i. Vad tror du svaret blir?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bascule666:

Fundera på din frågeställning. "Måste en sport kunna förstås inom loppet av några minuter för att det ska ha något värde". Jämför sedan med det samhälle vi lever i. Vad tror du svaret blir?

Anledningen till varför amerikansk fotboll är så starkt i USA är för att ungdomar lär sig tidigt, och tom spelar mycket i knatteligor osv. Ser du ingen liknelse där med hur stort datorspelande börjar bli bland ungdomar idag? Jag tror ingen förväntar sig att äldre generationer ska förstå sig på och uppskatta e-sporten på samma sätt men det är kanske inte direkt riktat åt dessa människor heller.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Hoppas E-sport kommer peta bort all annan skit på TVn som saknar underhållningsvärde (Fotboll, Idol, Melodifestivalen och div realityserier).

Att det sen finns folk som är mindre smarta och inte kan förstå en sport efter en match är ju nå annat.
Fast är väl någon här som kommer säga att de kunde t.ex baseball/rugby/basket/fotboll före de sett någon match.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

För bara några år sedan var jag totalt ointresserad av e-sport (är 25+:are) och spelade mycket hellre själv, då jag inte såg poängen med det.

Sen hände något (jag blev 25+:are?) och jag blev mer och mer intresserad av e-sport, primärt SC2, DotA2 och CS:GO, så ganska brett spektrum.

Idag tycker jag fortfarande om att spela, men nu stänger jag ofta ner mitt eget spel och sätter igång t.ex. twitch eller liknande om det är någon e-sport på gång som intresserar mig. Kan bli öl och chips till e-sport nu t.o.m.

Som det kan svänga.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Detta är en fråga man kan vända på hur länge som helst, byt ut alla ställen där ni som "inte förstår er på det" skriver "e-sport" till "sport" eller "idol" eller liknande. För mig är det så med typ fotboll, hockey, OS och allt annat man kan tänka sig, sitter hellre och tittar på färg torka än tittar på TV när något av ovanstående visas på TV, är så oerhört ointressant. Varför ska det då visas på TV, ska jag då gå in på något sport forum och säga att det bara är skit och att "Det känns som ett otroligt krystat försök att få Svensson att acceptera spel som kultur. " så fort det är OS på gång bara för att SVT visar 24/7 i en månad eller hur länge det håller på.

Tiderna förändras och som vanligt om det inte är intressant, titta inte, du vet den där ganska enkla lösningen på att det bara är skit på TV. Jag sitter inte och gnäller när det är OS, jag tittar helt enkelt inte, sen finns folk som tycker det är extremt roligt, min mor t.ex sitter bänkad hela OS. Alla får gör som de vill, det är fritt land, man behöver inte gnälla så fort någon gör något du inte gillar, bara att acceptera och gilla läget.

Sen att man inte förstår sig på reglerna i e-sport, hur många har inte lärt sig vad off-side är fast dom fått det förklarat femti elva gånger. En av de roligaste spelen att titta på i min mening är SC2 och då har jag inte spelat en minut SC och förstår ingenting, men tycker det är väldigt underhållande att titta på.

Nej låter bara som att du är bitter och måste ha något att gnälla på.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Det är ingen idé att ta den här diskussionen, dom som försvarar e-sport är helt rabiata när man ifrågasätter det, finns ingen rationell diskussion att hämta här.

Hela poängen med underhållningsvärde för massorna är att det ska vara enkla regler och det ska gå att uppskatta skickligheten utan att vara insatt. En cykelspark i krysset, Bolt som springer 100m under tio sekunder eller en häftig slamdunk i basket går att uppskatta och bli underhållen av oavsett tidigare erfarenhet av sporten.

En bra strategi/manöver/match i Starcraft kommer sällan att kunna uppskattas av någon annan än dom som redan är insatta i det. Därför kommer det aldrig att bli en stor publiksport, allmänt accepterat som sport eller ens spritt bland vanliga människor.
Jag förstår inte hur man inte kan se detta.

Jag älskar både spel och sport, så jag önskar att det vore annorlunda, men detta är verkligheten. I framtiden kanske det kommer ett spel som faktiskt lyckas med det, och ingen kommer vara gladare än mig den dagen.

Skrivet av Bascule666:

Jag måste erkänna att du formulerar det bättre än jag lyckats med. Har inget emot e-sport då jag är helt inne på gaming men e-sport känns så här långt helt misslyckat med tanke på att det kräver en otrolig förkunskap att fatta vad som pågår. En förkunskap som "vanliga" tittare aldrig kommer att ha. Surt, men det är nog så det blir.

Jag har själv tänkt på detta med underhållsvärde för åskådaren tidigare i.o.m. intresse för e-sport allmänt. Allmänt då jag sällan finner enskilda spel intressanta att följa som e-sport.
Nu när jag följer utvecklingen för Unreal Tournament "4" har jag funderat en del, läst om vad som gör bra sport/e-sport och skissat på vad som skulle kunna göra Unreal Tournament som en åskådar sport. Tuff nöt att knäcka men jag har hopp än så länge med vissa idéer.
För er skulle jag rekommendera att titta på en relevant Extra Credits episod om detta med e-sport, tror ni skulle finna det intressant

Permalänk
Medlem

34 år och kollar periodvis på e-sport. SC2 både spela jag och tittade på en hel del matcher på nätet när det var aktuellt för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Tror inte det är omöjligt att få människor att gilla e-sport, har lurat flera kompisar att kolla SC2 turneringar med mig och varit så behjälplig som möjligt med att svara på frågor om regler och situationer. Att det har börjat visas på SVT har i min erfarenhet gjort att fler "vågar" titta eftersom steget till en annan tv-kanal är otroligt mycket kortare än att gå in på t.ex. twitch och börja leta turneringar där.

Självklart stöter man väl på patrull ibland, t.ex. tyckte sambons föräldrar som båda är i pensionsålder att lägga en kväll på att kolla Dreamhack på tv var ungefär lika roligt som att spänna fast igelkottar under fötterna.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Självklart stöter man väl på patrull ibland, t.ex. tyckte sambons föräldrar som båda är i pensionsålder att lägga en kväll på att kolla Dreamhack på tv var ungefär lika roligt som att spänna fast igelkottar under fötterna.

Ungefär så jag känner det skulle kännas om jag skulle behöva se Så skall det låta...

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync