Samsung 4K AMOLED för Galaxy Note 5 kan även användas i Oculus Rift CV1

Permalänk
Melding Plague

Samsung 4K AMOLED för Galaxy Note 5 kan även användas i Oculus Rift CV1

Nästa generation Samsung Galaxy Note kan få en ny och rejält högupplöst skärmpanel. Denna kan även vara aktuell för den första konsumentversionen av VR-glasögonen Oculus Rift.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter lite tungdrivet, men kan ju vara kul att pröva kanske. Bara inte glasögonen blir dyrare än 2K så.

Permalänk
Medlem

Låter vettigt i mina öron. Visst blir det svår att köra tyngre spel i den upplösningen på riften, men Oculus kanske har en lösning på det problemet också?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trevligt, trevligt.
Blir dock lite bortskrämd när Carmack säger att inte ens 4K kommer räcka. Hur tungdrivna ska Oculus Rift bli egentligen? Lär ju behövas 3-vägs SLI av de bästa grafikkorten för att driva OR med en vettig FPS.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Trevligt, trevligt.
Blir dock lite bortskrämd när Carmack säger att inte ens 4K kommer räcka. Hur tungdrivna ska Oculus Rift bli egentligen? Lär ju behövas 3-vägs SLI av de bästa grafikkorten för att driva OR med en vettig FPS.

Sen får du ju tänka på att grafikkorten blir kraftfullare och kraftfullare. Plus att snart kan en telefon säkerligen driva 4k/8k upplösning utan problem. Vilket spel som helst.
Att Oculus rift CV1 skulle hamna på 1440p var nästan omöjligt att tro i början, när jag började intressera mig för Oculus Rift, nu är det snack om 4k, och MER t.om.. Misstänker att om bar anågra få år är upplösningen över 8k, och vi lär inte behöva stora monster till datorer för att kunna lira spel alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vettigt med 4K för VR men vaffan hur ska en stackars Note driva den skärmen och varför pusha så hög upplösning som man ändå inte ser på normalt avstånd. Kommer ju bara lagga ner mobilen.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av winne:

Vettigt med 4K för VR men vaffan hur ska en stackars Note driva den skärmen och varför pusha så hög upplösning som man ändå inte ser på normalt avstånd. Kommer ju bara lagga ner mobilen.

Antagligen är det för att skryta lite med att dom är först med 4k i mobilen. Plus att Note 5 antagligen kommer ha fullt stöd för VR också, där det faktiskt 'behövs' 4k.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av 1r1d1um:

Låter lite tungdrivet, men kan ju vara kul att pröva kanske. Bara inte glasögonen blir dyrare än 2K så.

Man kommer antagligen få rendera i lägre upplösning.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Sen får du ju tänka på att grafikkorten blir kraftfullare och kraftfullare. Plus att snart kan en telefon säkerligen driva 4k/8k upplösning utan problem. Vilket spel som helst.
Att Oculus rift CV1 skulle hamna på 1440p var nästan omöjligt att tro i början, när jag började intressera mig för Oculus Rift, nu är det snack om 4k, och MER t.om.. Misstänker att om bar anågra få år är upplösningen över 8k, och vi lär inte behöva stora monster till datorer för att kunna lira spel alls.

Tror knappast mobilerna är har ens hälften av den stationära datorns prestanda för en tidigast om 10-20 år. Fast 8k skärmar får vi nog se om kort!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

slå på streaming från steam på det där så kan det nog bli ett köp, alternativt en dröm

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Limpfittz:

Sen får du ju tänka på att grafikkorten blir kraftfullare och kraftfullare. Plus att snart kan en telefon säkerligen driva 4k/8k upplösning utan problem. Vilket spel som helst.
Att Oculus rift CV1 skulle hamna på 1440p var nästan omöjligt att tro i början, när jag började intressera mig för Oculus Rift, nu är det snack om 4k, och MER t.om.. Misstänker att om bar anågra få år är upplösningen över 8k, och vi lär inte behöva stora monster till datorer för att kunna lira spel alls.

Med tanke på att telefonerna är svagare än konsolerna och konsolerna orkar inte driva spel i 1080p i alla spel så är det inte så troligt

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Sen får du ju tänka på att grafikkorten blir kraftfullare och kraftfullare. Plus att snart kan en telefon säkerligen driva 4k/8k upplösning utan problem. Vilket spel som helst.
Att Oculus rift CV1 skulle hamna på 1440p var nästan omöjligt att tro i början, när jag började intressera mig för Oculus Rift, nu är det snack om 4k, och MER t.om.. Misstänker att om bar anågra få år är upplösningen över 8k, och vi lär inte behöva stora monster till datorer för att kunna lira spel alls.

Att driva 4K idag är väl inte så extremt tungt, men 8K eller 16K är ju i princip omöjligt att driva idag, och även om 2 år - om man vill ha bra grafik och bra framerate dvs.
Idag fokuserar man bara på att göra spelen snyggare och snyggare för en upplösning, 1080p.
Det är bara hoppas på att man i framtiden fokuserar mer på att kunna öka upplösningen istället, och fokusera mindre på grafikdetaljerna. Som tur var så blir ju detaljerna automatiskt bättre vid högre upplösning, så det ger ju en klapp på rumpan redan där.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Sen får du ju tänka på att grafikkorten blir kraftfullare och kraftfullare. Plus att snart kan en telefon säkerligen driva 4k/8k upplösning utan problem. Vilket spel som helst.
Att Oculus rift CV1 skulle hamna på 1440p var nästan omöjligt att tro i början, när jag började intressera mig för Oculus Rift, nu är det snack om 4k, och MER t.om.. Misstänker att om bar anågra få år är upplösningen över 8k, och vi lär inte behöva stora monster till datorer för att kunna lira spel alls.

Precis, det här är ju ändå "bara" en tidsfråga. Vår syn blir ju inte bättre (vad jag vet?) och "retina"-upplösning är inom räckhåll, sen kommer inte högre upplösning vara nödvändigt (för nåt som Rift). De nämnda 16k är nog ganska avlägsna än iofs, för överkomliga priser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nästa generation Samsung Galaxy Note kan få en ny och rejält högupplöst skärmpanel. Denna kan även vara aktuell för den första konsumentversionen av VR-glasögonen Oculus Rift.

Läs artikeln

Skärmen i DK2 är på 1920x1080!
Inte 2560x1440 som det står i artikeln.

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

747 pixlar per tum (ppi)

Synd att det är PenTile, men förhoppningsvis kanske det inte stör i den upplösningen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

http://i.imgur.com/GESe11G.png

Synd att det är PenTile, men förhoppningsvis kanske det inte stör i den upplösningen.

Om du väl läste artikeln så borde du veta att de inte är pentile utan en liknande teknik som med lite tur är bättre

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

http://i.imgur.com/GESe11G.png

Synd att det är PenTile, men förhoppningsvis kanske det inte stör i den upplösningen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av norrby89:

Om du väl läste artikeln så borde du veta att de inte är pentile utan en liknande teknik som med lite tur är bättre

Jag läste artikeln. Det är PenTile, i alla bemärkelser jag finner relevanta:

Citat:

Den högupplösta skärmpanelen är av typen Super AMOLED och sägs innehålla en "diamantformad" pixelmatris av icke-traditionell typ, något som sannolikt är mer likt Pentile än den vanliga rutformade RGB-masken.

Sedan kanske det som sagt ser bra ut ändå, tack vare den höga upplösningen, men det återstår att se.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Låter vettigt i mina öron. Visst blir det svår att köra tyngre spel i den upplösningen på riften, men Oculus kanske har en lösning på det problemet också?

man får väl skala 1 pixel till 2x2 eller 3x3 osv. Bara man inte ser screendoor det är det värsta.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Dag 1 som man kan köpa dessa i consumer version så är jag där o tar hem ett par!
Hypen blir bara större o större för mig!!

Permalänk
Medlem

Angående att 4K i riften skulle vara för tungdrivet även för en PC. Man kan väl rendera spelet i 1080p som vanligt men sen skala upp den till Riftens 4K? Dörreffekten försvinner väl då också pga fler pixlar utan att en dator ska ha problem att rendera det? Sen är det ju klart en bonus att kunna ha 4K om man har en dator som kan hantera det!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att ha 4K på mobil förutom skrytfaktor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

Fast TV:n brukar man inte vila på näsan direkt.. Det börjar ju komma 4K-TV, vilket är rätt högupplöst på det avståndet. Värre är det med projektorer.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simkev:

Skärmen i DK2 är på 1920x1080!
Inte 2560x1440 som det står i artikeln.

Dom har nog skrivit fel och syftar på Cresent Bay som har 2560x1440.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Tror knappast mobilerna är har ens hälften av den stationära datorns prestanda för en tidigast om 10-20 år. Fast 8k skärmar får vi nog se om kort!

Nej, men antagligen så kommer det ny teknik som optimerar spel bättre och bättre, och andra faktorer som spelar in som gör det möjligt att spela dagens spel på mobiltelefon inom en -väldigt- snar framtid. Redan nu kan man se hur snabbt mobiltelefonprestandan utvecklas.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Finns ingen anledning att ha 4K på mobil förutom skrytfaktor.

Skickades från m.sweclockers.com

Vid eventuellt VR-användande kan det definitivt vara bra att ha.

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Finns ingen anledning att ha 4K på mobil förutom skrytfaktor.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte i dagsläget kanske. Men inom en väldigt snar framtid så är det säkert en stor säljfaktor för VR.

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av el_genius:

Fast TV:n brukar man inte vila på näsan direkt.. Det börjar ju komma 4K-TV, vilket är rätt högupplöst på det avståndet. Värre är det med projektorer.

Men ...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tycker att det är konstigt att Samsung slutar satsa på oled till tvapparater, men går på så in i helvete med mobiltelefonerna. LG kör oled på tv och IPS i mobilerna om jag inte minns fel. Borde ju vara ännu svårare på mindre paneler tycker jag :S

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Jag är inte ens jätteintresserad av 3D och motion tracking, och jag skiter ärligt talat i immersiveness i spel, jag vill kolla på film i den. Ser Oculus som en billigare Sony HMZ-T3 vid det här laget.