GTA V kan få kontroversiellt kopieringsskydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Ja och våra bibliotek är enorma lager med stöldgods.

Nej, för böckerna är inte stulna. De som skapat böckerna har accepterat det.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Ni har ingen aning om ifall det kraschar eller skapar problem och säger att ni ska strunta i att köpa det?
Alla var ju så positiva för bara någon dag sedan? Ni alla sitter och grinar men ni kommer ändå köpa det, typiskt sweclockersanvändare.

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Ja och våra bibliotek är enorma lager med stöldgods.

Nej, läs här;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Biblioteksers%C3%A4ttning

Permalänk
Inaktiv

Själv är jag en enorm piratkopierare (sjukt sjukt sjukt mycket). Men ser jag någon anledning att ladda ned GTA V olagligt? Nej. Dem behöver inte det här skyddet, och dem kommer ändå förtjäna en förmögenhet som dem redan har gjort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SW00N:

Ni har ingen aning om ifall det kraschar eller skapar problem och säger att ni ska strunta i att köpa det?
Alla var ju så positiva för bara någon dag sedan? Ni alla sitter och grinar men ni kommer ändå köpa det, typiskt sweclockersanvändare.

Typiskt hela majoriteten av konsumenter snarare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Tja, vad innebär stöld? Att någon skaffar en produkt gratis från skaparen/försäljaren som dessa satt ett pris på. Detta leder till att skaparen och säljaren förlorar pengar i form av uteblivna inkomster och en förlorad produkt. Vad innebär piratkopiering? Att någon skaffar en produkt gratis som skaparen/försäljaren satt ett pris på. Detta leder till att skaparen och säljaren förlorar pengar i form av uteblivna inkomster. Alltså, piratkopiering är mer eller mindre lika med stöld.

Stöld är att man tar nånting fysiskt. Exempelvis pengar eller en fysisk sak. Så det är helt omöjligt att stjäla nånting man kopierat egentligen. Troligtvis är det någon reklam från några år sedan från antipiratbyrån som fått oss att börja misshandla språket. Språket dom uppfunnit för att få dom som piratkopierar att låta jättekriminella helt enkelt. Ska man skratta eller gråta man ser dom lyckats?

Om ovanstående svar inte var tillräckligt utförligt. Varför kan man inte säga att en piratkopia än stöld undrar du nu säkert? För att du vet aldrig om piratkopian i själva verkat inneburit inkomstbortfall. Hur då undrar du nu? Jo personen i fråga kanske aldrig ändå skulle köpt spelet eller vad det nu handlar om.

Dessutom kan man också kanske räkna med en positiv effekt om man nu inte är otroligt naiv. Men kanske man kan tänka sig att spelet kommer spridas mer och vissa kommer lockas att köpa det efter att ha piratkopierat spelet eller sett kompisen spelat det.

Åsikterna kommer dessvärre alltid att gå isär om allting så jag du kommer troligtvis inte tycka nånting jag skriver är korrekt.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk

GTA V kommer INTE att använda DRM.

Läs mitt tidigare inlägg. Företaget Denuvo förnekar officiellt detta rykte.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Verminator:

Nej det går inte att jämföra piratkopiering med stöld... än mindre försöka jämställa dem.

Ifall du stjäl en fysisk produkt... t.ex. en LEGO-byggsats, ja då innebär det en utebliven inkomst... eller förlust eftersom återförsäljaren redan betalat eller ska betala för den. Att tillverka en ny kostar.

Men piratkopierar du t.ex. ett spel så är det väl inte säkert att du istället hade köpt det ifall piratkopian inte fanns tillgänglig? Just därför så ska man inte räkna det som utebliven inkomst. Dessutom så försvinner ju inte "produkten" eftersom man gör en "kopia".

Om du tar något utan att betala så är det stöld. Har inte något med det du nämnde att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Nej det går inte att jämföra piratkopiering med stöld... än mindre försöka jämställa dem.

Ifall du stjäl en fysisk produkt... t.ex. en LEGO-byggsats, ja då innebär det en utebliven inkomst... eller förlust eftersom återförsäljaren redan betalat eller ska betala för den. Att tillverka en ny kostar.

Men piratkopierar du t.ex. ett spel så är det väl inte säkert att du istället hade köpt det ifall piratkopian inte fanns tillgänglig? Just därför så ska man inte räkna det som utebliven inkomst. Dessutom så försvinner ju inte "produkten" eftersom man gör en "kopia".

Skrivet av Verminator:

Nej det går inte att jämföra piratkopiering med stöld... än mindre försöka jämställa dem.

Jo, läs mitt tidigare inlägg. Båda ger samma effekt; d.v.s. mindre pengar till skaparen av produkten.

Skrivet av Verminator:

Ifall du stjäl en fysisk produkt... t.ex. en LEGO-byggsats, ja då innebär det en utebliven inkomst... eller förlust eftersom återförsäljaren redan betalat eller ska betala för den. Att tillverka en ny kostar.

Ja, och om du piratar ett spel så innebär det också en utebliven inkomst.

Skrivet av Verminator:

Men piratkopierar du t.ex. ett spel så är det väl inte säkert att du istället hade köpt det ifall piratkopian inte fanns tillgänglig? Just därför så ska man inte räkna det som utebliven inkomst. Dessutom så försvinner ju inte "produkten" eftersom man gör en "kopia".

Nej, det är inte säkert att man hade köpt spelet annars. Det är inte heller säkert att man hade köpt Legot heller annars. Men en del av de som stulit varan skulle definitivt ha köpt den annars, alltså utebliven inkomst. Nej, den försvinner inte men pengarna man skulle fått "försvinner".

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande likamycket stöld precis som piratkopiering, våldtäckt och samling av pantburkar.

Permalänk
Skrivet av FANTEN:

Det är fortfarande likamycket stöld precis som piratkopiering, våldtäckt och samling av pantburkar.

Nej det är inte stöld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nitton-Åttiofyra:

Nej det är inte stöld.

Jag håller med.
Min ironi var inte helt tydlig i tidigare inlägg.

Permalänk
Entusiast

Att ens försöka jämställa piratkiopiering med stöld, är som att jämställa fortkörning med massmord.

Skulle jag stjäla den där lyxbilen? Absolut inte!
Skulle jag kopiera den där lyxbilen?
Om jag kunde och hade resurserna...

Låt oss ponera att jag har fått tillgång till en bilfabrik. Jag har möjligheten att producera bilar.
Skulle jag kopiera den där lyxbilen? Till mig själv? Ja troligen.
Skulle jag masstillverka kopior på den där lyxbilen, och sälja illegalt? Absolut inte. Jag respekterar upphovsrätt, copyright och liknande för mycket för att utföra något sådant.
Brottet jag skulle begå enligt exemplet ovan bryter mot upphovrättsliga lagar, lagar om plagiat med flera andra. Men det är ingen stöld.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Men att utnyttja någonting gratis som du egentligen SKALL betala för, är det inte stöld?
Det är som att stå och läsa tidningar i affären och sedan ställa tillbaka dem.

Skrivet av Verminator:

Ifall man kopierar ett spel så finns det ju fortfarande kvar och kan säljas eller hur? Man kan räkna kopian som utebliven inkomst... men eftersom man bara gjort en kopia och inte fysiskt avlägsnat varan från butiken så kan det fortfarande inbringa en inkomst genom försäljning... eller hur?

Har man däremot stulit något fysiskt ifrån en butik så innebär det inte bara utebliven inkomst för affären... utan även en förlust. Produkten finns ju inte längre kvar i affären och kan därmed inte inbringa någon inkomst.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Skrivet av Nithlon:

Men att utnyttja någonting gratis som du egentligen SKALL betala för, är det inte stöld?
Det är som att stå och läsa tidningar i affären och sedan ställa tillbaka dem.

Nej det är inte stöld, om du har tråkigt kolla upp definitionen av piratkopiering och inse att definitionerna skiljer sig från stöld, hade det varit exakt samma sak hade de inte heller brytt sig om att uppdatera lagar inför informationsåldern då inget har förändrats och det är exakt samma sak.

Skillnaderna i det här faller är viktigare än likheterna och slutresultatet blir annorlunda. Det är inte direkt samma sak att läsa igenom någon tidning i en kiosk som att ta med sig hela tidnings racket hem. Du tar inget, du är med och delar på information som andra är villiga att dela med sig av, som upphovsmannen inte vill att de ska dela med sig av, inget försvinner saker bara delar på sig, om samma sak hände när du råna en bank skulle nog alla bli lagom paffa XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Nej det är inte stöld, om du har tråkigt kolla upp definitionen av piratkopiering och inse att definitionerna skiljer sig från stöld, hade det varit exakt samma sak hade de inte heller brytt sig om att uppdatera lagar inför informationsåldern då inget har förändrats och det är exakt samma sak.

Skillnaderna i det här faller är viktigare än likheterna och slutresultatet blir annorlunda. Det är inte direkt samma sak att läsa igenom någon tidning i en kiosk som att ta med sig hela tidnings racket hem. Du tar inget, du är med och delar på information som andra är villiga att dela med sig av, som upphovsmannen inte vill att de ska dela med sig av, inget försvinner saker bara delar på sig, om samma sak hände när du råna en bank skulle nog alla bli lagom paffa XD

Det man säljer är ju informationen, inte mediet där informationen lagras.
Jag rättar mig själv, att piratkopiera är samma sak som att ta upp tidningen, ta kort på alla sidor i den, ställa tillbaka tidningen och sedan gå hem och skriva ut den.

Tycker inte det är mer än rätt att spelutvecklare vill skydda vad de har skapat.
Men att det ska påverka prestandan och få spelet att krascha tror jag inte ens utvecklarna är nöjda med.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Skrivet av Nithlon:

Det man säljer är ju informationen, inte mediet där informationen lagras.
Jag rättar mig själv, att piratkopiera är samma sak som att ta upp tidningen, ta kort på alla sidor i den, ställa tillbaka tidningen och sedan gå hem och skriva ut den.

Tycker inte det är mer än rätt att spelutvecklare vill skydda vad de har skapat.
Men att det ska påverka prestandan och få spelet att krascha tror jag inte ens utvecklarna är nöjda med.

Fortfarande inte stöld, det har ett eget namn och det ska användas rätt "Piratkopiering", det är vad det är och inget annat.

Sen att vilja skydda sin information är förståeligt fast när det kommer till information du öppet säljer som vem som helst kan köpa en kopia och börja plocka isär för att sedan hitta en lösning på låset och dela med sig av den så går det inte att skydda sig oavsett vad folk tycker om det, det kanske fördröjer ett visst antal dagar men inget mer än så.

När det kommer till IT säkerhet så är det inte direkt säkert att dela med sig av sina nycklar till en slutkund som lätt kan förråda dem, militären till exempel har krypterad information som de skickar mellan dem själv och en partner då de krypterar informationen medans den skickas så det blir svårt att bara snappa upp den.

Men när du säljer ett spel delar du med dig av vissa saker som kommer göra det mycket lättare ätt knäcka för slutkunden kommer ju då med i loopen. Sen bara för man kör typ "helsäkert" så betyder inte det ett skit på vissa punkter då en 14 årig kille tog sig in i Pentagons system ensam och tror spelföretagen att de kan mäta sig med den amerikanska militären så har de fel.

Sen är ju i stort sätt alla säkerhetsåtgärder också något som gör det jobbigare hos slutkunden som lås på en cykel så du måste låsa upp den istället för att bara kunna cykla iväg men det handlar om vad som är okej att leva med och vad som inte är det, det finns ju spelet Anno 2070 som inte gick och spela längre när man bytte grafikkort eller en ramsticka och liknande prylar för att mjukvaran låste sig på hårdvaran, är det rätt? Är det okej för dig som slutkund?

Det är bara en jävla stenkastning som inte funkar i praktiken, spelföretagen kastar multimiljon summor på saker de inte kan skydda sig mot, som i sin tur i sig självt kan sänka försäljningen av spelet även hos lojala kunder för de blir förbannade och de skyller på saker de inte kan bevisa.

De som piratkopierar kan vara personer som inte skulle köpa det oavsett, personer som tycker sig har rätt till det, personer som inte skulle ha pengar vilket fall som, personer som gör det för att de är giriga, personer som är van med demon som de inte längre får, personer som inte har så mycket val om de vill spela ett enda spel i hela sitt liv, och listan kan göras så mycket längre så oavsett så kan man inte räkna det som fri reklam eller förlust för det går inte att veta vilka förhållanden som skulle göra det annorlunda och sen har de bara en jävla massa fantasi siffror på allt i slutet.

De är två sidor som av olika anledningar bestämmer sig för "Det dom gör ger mig rätt att bete mig så här" och de som får ta skiten är de som är de betalande kunderna. Vem som har rätt och fel är otroligt svårt att säga och det går fan inte reda ut för det är för många som bara vill ha det på "sitt sätt" och det blir inte bättre att de stora bolagen pressar igenom saker via mutor eller annat inflytande för att enbart få sin vilja igenom.

Nä lagarna gällande piratkopiering och copyright lagarna behöver skrivas om men just nu är allt för partiskt och ingen vill komma överens och bolagen är super rädda att minsta lilla bläck atoms förflyttning i lagböckerna som inte 100% enbart gynnar dem kommer istället leda dem i fördärvet. Men i slutet är piratkopiering enbart piratkopiering för det är så vi har valt att definiera det.

Sen kan jag tillägga något som Gabe Newell har sagt på ett ungefär "Piratkopiering är ett problem man löser via bra service så kunden är nöjd med det han betala för" eller som det även kallas "Det är ett service problem" och jag tycker det stämmer rätt bra.

Permalänk
Medlem

Aww HELL no, kommer garanterat inte att betala för spelet om detta är sant.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

:d:d

Videon säger allt som behöver sägas. Riktigt bra!!

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem

Känns som folket från anitpiratbyrån borde ta och lära sig svenska. Bara för att någon kunde ha betalat för deras produkt betyder inte att de ska tvingas till det.
Sedan finns det ingen patent på mjukvara heller för den delen, så kopiering av kod är inte olaglig.

Tillbaka till skolan med er..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruotria:

Känns som folket från anitpiratbyrån borde ta och lära sig svenska. Bara för att någon kunde ha betalat för deras produkt betyder inte att de ska tvingas till det.
Sedan finns det ingen patent på mjukvara heller för den delen, så kopiering av kod är inte olaglig.

Tillbaka till skolan med er..

Om de använder produkten så bör de tvingas att betala för den.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Om de använder produkten så bör de tvingas att betala för den.

Men de använder ju inte produkten? De använder en kopia av produkten...

Ska jag betala för den riktiga Mona Lisa bara för att jag har en kopia hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruotria:

Men de använder ju inte produkten? De använder en kopia av produkten...

Ska jag betala för den riktiga Mona Lisa bara för att jag har en kopia hemma?

Helt irrelevant om det är en kopia av produkten. Det är en digital produkt, vilket innebär att även en kopia är produkten.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Helt irrelevant om det är en kopia av produkten. Det är en digital produkt, vilket innebär att även en kopia är produkten.

Klart det är relevant om det är en kopia eller original. Hade kopia och original inneburit samma sak så hade vi inte haft två ord för det.
Produkten skapas av producenten och ska betalas för, kopian skapas av någon utanför och du kan inte tvingas betala till producenten för något denne inte producerat.

För då hade du inte haft mer än ett spel inom varje kategori eller genre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruotria:

Klart det är relevant om det är en kopia eller original. Hade kopia och original inneburit samma sak så hade vi inte haft två ord för det.
Produkten skapas av producenten och ska betalas för, kopian skapas av någon utanför och du kan inte tvingas betala till producenten för något denne inte producerat.

För då hade du inte haft mer än ett spel inom varje kategori eller genre...

Så du anser inte att ett spel nedladdat från piratebay är exakt samma spel som det som utvecklaren skapat? Kopia eller original har ingen relevans när det kommer till fullt digitala produkter.

Det är skillnad mellan en produkt som är inspirerat av en annan produkt, typ Shadow of Mordor som är inspirerat Assassin's Creed och Batman, och ett piratkopierat spel som är exakt samma sak som originalet. Piratkopierade spel är och ska vara olaligt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Så du anser inte att ett spel nedladdat från piratebay är exakt samma spel som det som utvecklaren skapat? Kopia eller original har ingen relevans när det kommer till fullt digitala produkter.

Det är skillnad mellan en produkt som är inspirerat av en annan produkt, typ Shadow of Mordor som är inspirerat Assassin's Creed och Batman, och ett piratkopierat spel som är exakt samma sak som originalet. Piratkopierade spel är och ska vara olaligt.

Spelet är ju detsamma, och jag tycker folk borde betala för originalet heller än att skaffa en kopia. Det är inte det jag är emot.
Utan jag stör mig på att det används felaktiga uttryck och att det används dåliga jämförelser.

Det är istället de som kopierar eller på annat sätt aktivt konkurrerar med producenterna med deras egna spel som borde vara i fokus.
Inte folk som laddar ned en kopia av spelet.

Hela branschen måste förändras och jag tror tyvärr det kommer ske först när "vår" generation som växt upp med dessa erfarenheter förändrar synen på internet.
Tills dess kommer massa folk som inte kan tänka utanför ramen bara ställa till med mer problem än lösningar.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ruotria:

Men de använder ju inte produkten? De använder en kopia av produkten...

Ska jag betala för den riktiga Mona Lisa bara för att jag har en kopia hemma?

Ehh ja?
Kanvasduken och färgen kostar la oavsett äkta eller kopia? (förutsatt att du betalar "kopia-pris")

Förlåt, men tyckte jämförelsen var dålig. Man kan inte jämföra piratkopiering med något fysiskt objekt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv

BBBBBBBOOOJKOOT!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Ehh ja?
Kanvasduken och färgen kostar la oavsett äkta eller kopia? (förutsatt att du betalar "kopia-pris")

Förlåt, men tyckte jämförelsen var dålig. Man kan inte jämföra piratkopiering med något fysiskt objekt.

Det är ju just det du kan. Är den äkta så är den väl från producenten som har rättigheterna till den.
Är det kopia så är det ju inte från producenten?

Detta är snarare än fråga om distributionsrättigheter och förbud av kopiering för delning.

Det går inte bara hitta på saker för att det passar den ena sidan, kopiering är kopiering oberoende om du kopierar digital eller fysiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

nånå

men att hota en Atheist med att komma till helvetet är ju som att hota om att få stryck av bamse.

förstår din tanke, och humorn i det. men konstigt att de valde ett religöst budskap

Du tror inte budskapet anspelar på spelets handling då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841