Permalänk

Nexus 5 gammal?

Jag har funderat ett tag nu på att skaffa Nexus 5 men har velat vänta på Nexus 6 och se hur den är. Nu när N6 har kommit så är den stora skärmen ett stort minus och priset gör det inte bättre. Är Nexus 5 out of date eller kommer den hålla några år till? Även fast den funkar nu så vill jag ju att den ska hålla några år framåt. Jag undrar vad det finns för 5" skärmar i N5's prisklass. Funderar på OPO men den är svår att få tag på och skärmen är lite för stor för min smak.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | EVGA 780-ti | FX-8320 | XPG 8GB 1600 MHz | OCZ Trion T150 | Seagate Barracuda 2TB | be quite! KRAFT 700w | Gigabyte GA-970A-DS3P | Windows 10 64-bit

Permalänk
Avstängd

telefoner är overkill redan nu telefoner från 2010 håller och klarar i princip alla spel etc som släpps och appar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingHippo:

Jag har funderat ett tag nu på att skaffa Nexus 5 men har velat vänta på Nexus 6 och se hur den är. Nu när N6 har kommit så är den stora skärmen ett stort minus och priset gör det inte bättre. Är Nexus 5 out of date eller kommer den hålla några år till? Även fast den funkar nu så vill jag ju att den ska hålla några år framåt. Jag undrar vad det finns för 5" skärmar i N5's prisklass. Funderar på OPO men den är svår att få tag på och skärmen är lite för stor för min smak.

Den är verkligen inte out of date. Jag har en och den är snabbare än många telefoner då den har rent Android. Snart kommer också Lolipop. Rekommenderar den starkt!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den är verkligen inte out of date. Jag har en och den är snabbare än många telefoner då den har rent Android. Snart kommer också Lolipop. Rekommenderar den starkt!

+1 på den, kanonnalle

Visa signatur

MK Gigabyte Z68AP-D3, PSU Corsair HX 650W 80+, Corsair 16GB DDR3 1600MHz, CPU Core i5 2500K@4,2
Noctua NH-U12P , MSI GeForce GTX 780 , OCZ Agility 3 120gb, asus xonar D1, Fractal Design Arc Chassie

Permalänk
Medlem

Är en verkligt bra och prisvärd telefon, skaffa nyss en sådan till lillgrabben, och han är väldigt nöjd.

Om du vill ha nått alternativ i samma prisklass kan du kolla på LG G2, också bra telefon.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Trevligt med snabba svar!!
Hur länge tror ni N5 håller då? Och tror ni att priset kommer sänkas när N6 kommer till sverige?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | EVGA 780-ti | FX-8320 | XPG 8GB 1600 MHz | OCZ Trion T150 | Seagate Barracuda 2TB | be quite! KRAFT 700w | Gigabyte GA-970A-DS3P | Windows 10 64-bit

Permalänk

Jag har en nexus 5 och är sjukt nöjd med den. klarar av det mesta jag har provat, blir inte varm på baksidan och schysst design. Dock så har jag fått ett problem nu på senare att den inte vill ladda ordentligt. Ibland laddar den inte alls, ibland laddar den bara avstängd osv.

Permalänk
Medlem

sålde min iphone 6 plus och köpte mig en nexus 5, sjukt nöjd

Permalänk

Har själv gått i tankarna om att köpa en Nexus 5, om jag hittar en begagnad till rätt pris.

De stora bristerna verkar sitta i batteritiden (horribel batteritid), kameran (riktigt dålig kamera om man ser till bilder från användare på forum), GPS, högtalaren (hörs knappt att den ringer om man sitter i ett annat rum) samt att ljudet när man har hörlurar i ska vara extremt lågt även på högre volymer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansardöden:

Har själv gått i tankarna om att köpa en Nexus 5, om jag hittar en begagnad till rätt pris.

De stora bristerna verkar sitta i batteritiden (horribel batteritid), kameran (riktigt dålig kamera om man ser till bilder från användare på forum), GPS, högtalaren (hörs knappt att den ringer om man sitter i ett annat rum) samt att ljudet när man har hörlurar i ska vara extremt lågt även på högre volymer.

Det enda som egentligen stämmer är batteritiden, i regel klarar jag mig en hel dag på en laddning med ganska mycket användande. Kameran är absolut inte i klass med telefoner som iPhone 5/6 eller Galaxy S5 osv, men den är heller inte värdelös som du får det att låta som.

GPS fungerar alldeles utmärkt när jag använder Runkeeper på mina löprundor både i stan och i motionsspåret, så jag vet inte vad du snackar om där. Ljudet från högtalaren är det inget fel på heller, inte i klass med HTC boomsound men högt nog i alla fall.

Volymen när man lyssnar med lurar är något låg men det tycker jag det är på alla telefoner. Det är väl för att folk inte ska skada sin hörsel. Det finns mods att flasha för att få högre volym.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

Men pojkar hur länge tror ni N5 håller? Och tror ni att priset kommer sänkas när N6 kommer till sverige?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | EVGA 780-ti | FX-8320 | XPG 8GB 1600 MHz | OCZ Trion T150 | Seagate Barracuda 2TB | be quite! KRAFT 700w | Gigabyte GA-970A-DS3P | Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Vadå hur länge den håller? Den håller väl tills du tappar den på ett vis som gör att den går sönder.

Tror inte priset kommer bli lägre bara för att N6 kommer, tyvärr. Telefonen är redan billig.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Har också en Nexus 5.

En mer prisvärd telefon får du leta efter, sjukt mycket telefon för de 2800kr den kostar ny.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Vad gör folk med sina telefoner
Har jag otur lär jag ladda den efter 3 dar, iof så sitter jag bara på 9gag annars inget alls

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Skrivet av Lunk:

Vad gör folk med sina telefoner
Har jag otur lär jag ladda den efter 3 dar, iof så sitter jag bara på 9gag annars inget alls

Haha 9gag xD

Permalänk
Medlem

Jag har haft stream igång på min telefon när man haft långa raster i skolan. Fyra och en halv timme med 1080p stream via WiFi var det sammanlagt en dag innan batteriet var nere på runt 10%. Så jag klarar mig personligen lätt en dag utan laddare. Nexus 5 håller väl tills den inte längre får uppdateringar antagligen, och det lär förhoppningsvis dröja.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av 220volt:

Det enda som egentligen stämmer är batteritiden, i regel klarar jag mig en hel dag på en laddning med ganska mycket användande. Kameran är absolut inte i klass med telefoner som iPhone 5/6 eller Galaxy S5 osv, men den är heller inte värdelös som du får det att låta som.

GPS fungerar alldeles utmärkt när jag använder Runkeeper på mina löprundor både i stan och i motionsspåret, så jag vet inte vad du snackar om där. Ljudet från högtalaren är det inget fel på heller, inte i klass med HTC boomsound men högt nog i alla fall.

Volymen när man lyssnar med lurar är något låg men det tycker jag det är på alla telefoner. Det är väl för att folk inte ska skada sin hörsel. Det finns mods att flasha för att få högre volym.

Glädjande att höra. Kameran kan jag leva med, resten har jag bara läst mig till, så det ska man ta med en nypa salt.

Frågan är hur länge Google kommer släppa uppdateringar till den. Lollipop till Nexus 4 känns ju lovande för nästa stora uppdatering (Mozartkugeln?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansardöden:

Glädjande att höra. Kameran kan jag leva med, resten har jag bara läst mig till, så det ska man ta med en nypa salt.

Frågan är hur länge Google kommer släppa uppdateringar till den. Lollipop till Nexus 4 känns ju lovande för nästa stora uppdatering (Mozartkugeln?).

den lär ju nog hålla ett bra tag till + att custom roms lär du också få stöd ifrån när google slutar uppdater den

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansardöden:

Glädjande att höra. Kameran kan jag leva med, resten har jag bara läst mig till, så det ska man ta med en nypa salt.

Frågan är hur länge Google kommer släppa uppdateringar till den. Lollipop till Nexus 4 känns ju lovande för nästa stora uppdatering (Mozartkugeln?).

i o med att Nexus 4 får lolipop så räkna med att nästa år så får inte Nexus 4 uppdatering (5.X eller 6.X) medans Nexus 5 får, så jag skulle säga att det är lång tid kvar innan dom slutar supporta den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Entusiast

Jag tror tyvärr inte att priset sänks när Nexus 6 anländer då de är i helt olika prisklasser och skulle jag få bestämma så skulle Nexus 5 fortsätta att säljas 2015 fast för runt 2000-2500kr.

Jag köpte Nexus 5 i September i vetskapen om att Nexus 6 skulle komma men valde bort den pga ryktena om en stor skärm och en hög prislapp och det var ju exakt så det blev till slut
Nexus 5 är precis vad jag vill att en telefon ska vara och även om batteritiden är halvtaskig så kan man alltid lösa det med en batteribank eller liknande, hittills har jag i all fall klarat mig på batteriet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Så som det låter på alla som skriver här, känns de som jag borde sälja både min gamla ip5s och min xperia z3 och köpa mig en Nexus 5

Permalänk
Inaktiv

Har också en N5 och inga problem alls och hur nöjd som helst, Damen har en Iphone 6 och ska sälja den och köpa en N5.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FlyingHippo:

Men pojkar hur länge tror ni N5 håller? Och tror ni att priset kommer sänkas när N6 kommer till sverige?

Skrivet av Uzanar:

Jag tror tyvärr inte att priset sänks när Nexus 6 anländer då de är i helt olika prisklasser och skulle jag få bestämma så skulle Nexus 5 fortsätta att säljas 2015 fast för runt 2000-2500kr.

Jag köpte Nexus 5 i September i vetskapen om att Nexus 6 skulle komma men valde bort den pga ryktena om en stor skärm och en hög prislapp och det var ju exakt så det blev till slut
Nexus 5 är precis vad jag vill att en telefon ska vara och även om batteritiden är halvtaskig så kan man alltid lösa det med en batteribank eller liknande, hittills har jag i all fall klarat mig på batteriet.

Även jag anser att Nexus 5 bör fortsättas tillverkas och säljas om dock med begränsade återförsäljare och volym. Anledningen är att Nexus 6 är en annan form av produkt, den är ganska mycket dyrare och starkare men inte alla vill ha det.

Jag sitter på en Moto G och den duger mycket fint för mig, lagom stor och kraftfull. Större och det skulle bli jobbigt att göra vissa saker med den jämfört med hur den skulle behöva vara.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Gillar också N5 skarpt, svårt att matcha prisvärdet. Batteritiden är dock långt ifrån z1c (nya batterinivån på årets Sonymobiler) som min favorittant har.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansardöden:

samt att ljudet när man har hörlurar i ska vara extremt lågt även på högre volymer.

Skrivet av 220volt:

Volymen när man lyssnar med lurar är något låg men det tycker jag det är på alla telefoner. Det är väl för att folk inte ska skada sin hörsel. Det finns mods att flasha för att få högre volym.

Jag har nedsatt hörsel men kan i princip inte köra på maxvolym med min N5 för att det blir för högt och då gillar jag att köra med hög volym, kan ju bero på vad man använder för lurar?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Tror det blir att skaffa en N5! Tackar stort för alla snabba svar!!

Skrivet av Ostbiten:

Vadå hur länge den håller? Den håller väl tills du tappar den på ett vis som gör att den går sönder.

Tror inte priset kommer bli lägre bara för att N6 kommer, tyvärr. Telefonen är redan billig.

Jag har aldrig ägt en android men min iphone 4 "håller" inte längre. Kan knappt gå in på internet utan att den krashar efter 1-2min. Det jag menade var hur lång tid det tar innan N5 kommer bli som min iPhone 4

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | EVGA 780-ti | FX-8320 | XPG 8GB 1600 MHz | OCZ Trion T150 | Seagate Barracuda 2TB | be quite! KRAFT 700w | Gigabyte GA-970A-DS3P | Windows 10 64-bit

Permalänk
Skrivet av FlyingHippo:

Tror det blir att skaffa en N5! Tackar stort för alla snabba svar!!

Jag har aldrig ägt en android men min iphone 4 "håller" inte längre. Kan knappt gå in på internet utan att den krashar efter 1-2min. Det jag menade var hur lång tid det tar innan N5 kommer bli som min iPhone 4

Morsans iphone 4 fungerar galant, din är inte trasig?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Mina kompisar som skaffade nya Samsung Galaxy Alpha och jag tycker att min Nexus 5 står sig precis lika bra.

Vanilla Android är så jävla nice (ursäkta språket), jag älskar verkligen det. Super snabbt och inga konstigheter

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Riktigt värd telefon! Den utan tvekan bästa telefonen jag ägt, har då haft en ZTE blade(riktigt nice för pengen), en Galaxy S3 ( överskattad och för dyr), Huawei Quad XL (Bajs), och nu denna underbara Nexus 5.

Trådlös laddning är jättenice! Rapp och funktionell, bara batteritiden på en dag som stör mig när jag fick ut typ 7-9 dagar från min huawei.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.