snabbhjälp uppskattas ska beställa och behöver råd 2 x 970 eller ett 980?

Permalänk
Medlem

snabbhjälp uppskattas ska beställa och behöver råd 2 x 970 eller ett 980?

Hej kära Sweclockare! jag har precis eller rättare sagt är jag i fasen av att färdigställa min nya dator och har de flesta delarna. Jag ber om ursäkt om jag är i fel forum:)

Nu till mitt problem Jag har beställt ett gigabyte GTX 970 G1 vilket jag räknar med kommer gå utmärkt med 1 kort eftersom jag har ett 280X för tillfället.
men jag blev extremt sugen på att införskaffa ett andra 970 och testa på sli för första gången:) jag har denna PSU
https://www.komplett.se/cooler-master-v550s-550w-psu/795282
köpte den när komplett hade någon rea då den kostade ca 395 annars hade jag tänkt långsiktigare och köpt ett starkare hur som helst tror ni det klarar min dator i sign + 2 överclockade gigabyte 970 G1?

Tack så hemskt mycket i förväg för att ni tog er tid Sirme:)

Permalänk

Ganska säker på att det inte räcker. Speciellt inte om du överklockar allt.

Tror inte ens du har tillräckligt många kontakter att mata ström till 2 kort på det nätagget.

Permalänk
Medlem

Två 970 på 550w, tror inte att det räcker som redan en sagt.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk

Rent wattmässigt skulle det kanske funka, såg ett test med 970sli + 4960X som drog 440W peak(oklockat)
Men med tanke på kablaget du har tillgängligt och så vill man gärna ha lite säkerhetsmarginal.
Skulle köpt ett 650-750W agg.
typ https://www.komplett.se/xfx-proseries-core-edition-750w-psu/6... eller något liknande.

http://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w-80-... om man vill lyxa till det

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att det räcker till om du ska överklocka både processor och grafikkorten. Enklast är väl egentligen att du köper en effektmätare och kollar vad din dator drar just nu och utifrån det kan du bilda dig en uppfattning om huruvida ett till kort ryms inom effekt-"budgeten".

Permalänk
Medlem

hmm då måste jag alltså investera i ett nytt nätagg också, men det lär ju fortfarande bli mer prestanda för pengarna med 2 x 970 g1 och nätagg än att byta till ett 980? eller om jag kanske låter bli att klocka mina 970s i början? och klockar ner min 4790k till 4,4 ghz, cpun är ju snabb nog som den är iaf. tack för att ni tar er tid att svara och hjälpa mig, det uppskattas:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

hmm då måste jag alltså investera i ett nytt nätagg också, men det lär ju fortfarande bli mer prestanda för pengarna med 2 x 970 g1 och nätagg än att byta till ett 980? eller om jag kanske låter bli att klocka mina 970s i början? och klockar ner min 4790k till 4,4 ghz, cpun är ju snabb nog som den är iaf. tack för att ni tar er tid att svara och hjälpa mig, det uppskattas:)

Kör på 970 SLI. Köp ett nytt agg(ett bra, inte dåligt..inte snåla nu) sen tutar du och kör!

Ditt 550W-agg kommer nog få det svettigt, samt kablaget räcker nog inte ens till.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Teoretiskt sett ska det fungera, så testa att köra 970 SLI med det nätagget du har. Om det inte fungerar bra så köper du bara ett nytt nätagg.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

jag kan ju iof försöka sälja mitt nuvarande nätagg och mitt 280x som blir över, frågan är vad som är ett skäligt pris för dem, 1.2 - 1.4?, eller så avvaktar jag lite med sli bara eftersom jag än så länge bara har en 1080p skärm:/, men datornörden i mig vill köra sli^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Teoretiskt sett ska det fungera, så testa att köra 970 SLI med det nätagget du har. Om det inte fungerar bra så köper du bara ett nytt nätagg.

hmm du har rätt det kan ju inte skada att pröva:)

Permalänk
Medlem

Hej, ser inget problem med detta:

Effekt förbrukning, helt system med GTX 970 SLI, X79 , i7-3960X: ~ 326w

Garanterad effekt från ditt nätagg: ~484w (550*0,88).

Anledningen till att den rekommenderade effekten som står på grafikkorten är så pass hög är för att tillverkarna inte vill i din vildaste fantasi att kortet ska få för lite ström, det för att de ska få ryggen fri.
Tänker du överklocka till max skulle jag dock ha en mätare så du själv kan se vad ditt bygge drar. ~160w att överklocka för är rätt bra. Men har du bra exemplar på CPU och GPU så kan du kanske använda det med. Skulle personligen hålla mig under 450w iaf tills jag köpt ett nytt nätagg.
Köp ett till kort och lycka till.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Detta är INTE hela sanningen men kan iaf ge dig ett litet hum om vad du behöver, tänk dessutom på att det kan vara bra att ha lite marginaler på sin sida. Ett nätagg som jobbar för fullt hela tiden låter ju en del också ifall du är känslig för oväsen?

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Sushi, han skriver ju att han kör sin CPU i 4.8GHz (vilket såklart inte rullar på stock vcore) och dessutom vill klocka sina kort, det kommer def inte stanna vid dessa siffror. Rekommenderar personligen att du iaf kör på default speeds tills det att du kan ha råd med ny PSU om du vill köra på hårt överklockad SLI rig.
Som sagt lite marginaler vill du dessutom ha på din sida skulle jag gissa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Hej, ser inget problem med detta:

Effekt förbrukning, helt system med GTX 970 SLI, X79 , i7-3960X: ~ 326w

Garanterad effekt från ditt nätagg: ~484w (550*0,88).

Anledningen till att den rekommenderade effekten som står på grafikkorten är så pass hög är för att tillverkarna inte vill i din vildaste fantasi att kortet ska få för lite ström, det för att de ska få ryggen fri.
Tänker du överklocka till max skulle jag dock ha en mätare så du själv kan se vad ditt bygge drar. ~160w att överklocka för är rätt bra. Men har du bra exemplar på CPU och GPU så kan du kanske använda det med. Skulle personligen hålla mig under 450w iaf tills jag köpt ett nytt nätagg.
Köp ett till kort och lycka till.

tack så mycket för ett så informations rikt svar:), jag gör nog så att jag prövar gigabyte 970 g1 i sli utan överclockning på korten men behåller klocken på cpun tills nytt nätagg:), jag menar gtx 970 i sli borde ha tillräcklig prestanda även utan överclockning för tillfället:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Detta är INTE hela sanningen men kan iaf ge dig ett litet hum om vad du behöver, tänk dessutom på att det kan vara bra att ha lite marginaler på sin sida. Ett nätagg som jobbar för fullt hela tiden låter ju en del också ifall du är känslig för oväsen?

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

nej ljud i sig är jag inte så känslig för då jag prioriterar prestanda:) bortsett coilwhine, det kan driva mig galen:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Hej, ser inget problem med detta:

Effekt förbrukning, helt system med GTX 970 SLI, X79 , i7-3960X: ~ 326w

Garanterad effekt från ditt nätagg: ~484w (550*0,88).

Anledningen till att den rekommenderade effekten som står på grafikkorten är så pass hög är för att tillverkarna inte vill i din vildaste fantasi att kortet ska få för lite ström, det för att de ska få ryggen fri.
Tänker du överklocka till max skulle jag dock ha en mätare så du själv kan se vad ditt bygge drar. ~160w att överklocka för är rätt bra. Men har du bra exemplar på CPU och GPU så kan du kanske använda det med. Skulle personligen hålla mig under 450w iaf tills jag köpt ett nytt nätagg.
Köp ett till kort och lycka till.

Det är inte det 80+ betyder. Certifieringen innebär att TS nätagg max drar 688W från väggen, då det levererar 550 W till komponenterna. Dvs, 80+ refererar till effektförlusten (i form av värme) mellan väggen och komponenterna.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

nej ljud i sig är jag inte så känslig för då jag prioriterar prestanda:) bortsett coilwhine, det kan driva mig galen:/

Oki förstått, ja det är ju en fördel isf.

En annan sak du kan göra som inte heller ger dig några definitiva svar men dock en liten uppfattning är at koppla in en sån där energimätare mellan stick proppen och vägguttaget, det mäter förvisso inte vad datorn direkt suger åt sig från nätdelen utan ifrån väggen (nätdelen är ju inte 100% effektiv heller). Du kan iaf se hur snabbt det klättrar uppåt när du vräker på med mera vcore och ge dig ett hum??

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur just det nätagg du har står sig kvalitetsmässigt, men om den verkligen klarar att leverera 550W så räcker det gott och väl till 970 SLI. Åtminstone så länge du inte ger dig på överklockning.

Som referens går det fint att köra 980 SLI + i7 5930K på ett 600W-nätagg. Ej överklockat dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Oki förstått, ja det är ju en fördel isf.

En annan sak du kan göra som inte heller ger dig några definitiva svar men dock en liten uppfattning är at koppla in en sån där energimätare mellan stick proppen och vägguttaget, det mäter förvisso inte vad datorn direkt suger åt sig från nätdelen utan ifrån väggen (nätdelen är ju inte 100% effektiv heller). Du kan iaf se hur snabbt det klättrar uppåt när du vräker på med mera vcore och ge dig ett hum??

EDIT: Glömde säga att testet Sushi länkar till skriver ju att dom rekommenderar 7-800w för den riggen med SLI om jag läste/förstod rätt, skummade igenom väldigt snabbt och kikade mest på graferna, som ett litet barn är man ibland och väldigt lat lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille625:

Det är inte det 80+ betyder. Certifieringen innebär att TS nätagg max drar 688W från väggen, då det levererar 550 W till komponenterna. Dvs, 80+ refererar till effektförlusten (i form av värme) mellan väggen och komponenterna.

Är du säker på det? Vart har du läst det?
Hade ju varit toppen om det var så, men varför skulle man i så fall spendera 2000kr på ett platinum agg när man kan få exakt samma effekt från ett agg för 1000kr?

Edit: Ja jävlar, det stod ju till och med på 80 plus sidan. Galet, aldrig läst så långt, litat på det andra på sweclockers sagt.
Tack så mycket, så lärde man sig något idag med!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

EDIT: Glömde säga att testet Sushi länkar till skriver ju att dom rekommenderar 7-800w för den riggen med SLI om jag läste/förstod rätt, skummade igenom väldigt snabbt och kikade mest på graferna, som ett litet barn är man ibland och väldigt lat lol.

Det kan inte vara så att att 7-800w är det som är rekommenderat enligt förpackningarna då?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Är du säker på det? Vart har du läst det?

Det stämmer. Läs vilken nätaggregatsrecension som helst här på Sweclockers så kan du följa hur de räknar ur verkningsgraden vid olika effekter

Skrivet av Sushifrukt:

Hade ju varit toppen om det var så, men varför skulle man i så fall spendera 2000kr på ett platinum agg när man kan få exakt samma effekt från ett agg för 1000kr?

Av samma anledning som man skaffar ett guld-agg ustället för ett brons-agg, man vill ha ett effektivt nätaggregat av hög kvalitet. Samt att hög verkningsgrad -> mindre spillvärme -> tystare och svalare dator.

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag inte din burk kommer dra mer än 500W på max överklockad och allt. Men men, jag verkar vara den enda som tänker så.

Däremot skulle jag investera i ett kvalitetsagg från seasonic om jag vore dig. Platinum 660 kanske är lagom.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

hmm då måste jag alltså investera i ett nytt nätagg också, men det lär ju fortfarande bli mer prestanda för pengarna med 2 x 970 g1 och nätagg än att byta till ett 980? eller om jag kanske låter bli att klocka mina 970s i början? och klockar ner min 4790k till 4,4 ghz, cpun är ju snabb nog som den är iaf. tack för att ni tar er tid att svara och hjälpa mig, det uppskattas:)

Beror ju på vad du ska ha prestandan till? Spelar du i 4k eller nått?

Svårt att tro att du skulle ha problem med någon titel i 1080P med ett ensamt 970. Sen får man inte glömma alla problem emd SLI. Jag kommer personligen inte skaffa SLI igen om jag inte måste. Man blir trött på att vänta på SLI profiler och anant trams varje gång ett spel släpps. Sällan någon titel har funkat bra med SLI direkt vid släpp. Sen är det alltid lite microstuttering som framför allt märkt vid lägre fps. Det känns mjukare under 60FPS med ett ensamt kort än med 2 kort. När jag hade SLI så stod jag inte ut med någonting under 60fps alls. Nu är det iaf ok ner till typ 40 beroende på spel, det känns ändå mjukt liksom, även om jag helst vill ha 60.

EDIT: Windforce kylaren är inte heller helt optimal för SLI, men det funkar såklart. Men ska du köra SLI hade jag valt någon annan kylare.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sirme:

tack så mycket för ett så informations rikt svar:), jag gör nog så att jag prövar gigabyte 970 g1 i sli utan överclockning på korten men behåller klocken på cpun tills nytt nätagg:), jag menar gtx 970 i sli borde ha tillräcklig prestanda även utan överclockning för tillfället:)

Köp en elmätare på jula sen kollar du vad din dator drar

Permalänk

Läste lite lätt och kan ha fel. Men efter vad jag har hittat så peakar korten nästan på 300w ibland och har en medel på 170w. Undrar bara vad som händer vid dessa peaks. Själv befarar jag att det kommer eventuellt bli ostabilt med endast 550w om det nu upstår peaks på 300w per kort. Redan där är vi över 600w dock kanske under extrem korta perioder. Men tror fortfarande att detta kan göra datorn ostabil.

OBS! Detta är ett underklockat 980!!! För att simulera ett 970 och det ska tydligen vara extremt liten skillnad!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Beror ju på vad du ska ha prestandan till? Spelar du i 4k eller nått?

Svårt att tro att du skulle ha problem med någon titel i 1080P med ett ensamt 970. Sen får man inte glömma alla problem emd SLI. Jag kommer personligen inte skaffa SLI igen om jag inte måste. Man blir trött på att vänta på SLI profiler och anant trams varje gång ett spel släpps. Sällan någon titel har funkat bra med SLI direkt vid släpp. Sen är det alltid lite microstuttering som framför allt märkt vid lägre fps. Det känns mjukare under 60FPS med ett ensamt kort än med 2 kort. När jag hade SLI så stod jag inte ut med någonting under 60fps alls. Nu är det iaf ok ner till typ 40 beroende på spel, det känns ändå mjukt liksom, även om jag helst vill ha 60.

jag har alltid föredragit 1 ensamt starkt kort framför 2, men ville bygga något som skulle hålla ett tag:) idag spelar jag på 1080p och det kommer nog inte ändras på minst 6 månader iaf, jag ville ha prestanda så att jag kan maxa eller väldigt nära iaf i gta V och om fallout 4 blir krävande bara peta in ett extra 970, egentligen vill jag ha ett 980 Men jag kan inte motivera 1400 - 1800 mer för den extra prestandan 10 - 15%, även om jag verkligen skulle vilja ha ett 980:P

Men bang for the buck sidan i mig säger att 970 är det bästa jag kan investera i,

så det blir med största sannolikhet ett gigabyte 970 G1 nu och sedan ytterligare ett senare:)
Dessutom är mitt nätagg gjort av seasonic det var en av anledningarna till varför jag köpte det och för att det hade 80+ guld, dessutom var det jättebilligt just då:) Men tack så grymt mycket för hjälpen allihopa jag uppskattar det enormt! tummen upp till er mina fellow sweclockare;)

Permalänk
Medlem

snabbhjälp uppskattas ska beställa och behöver råd 2 x 970 eller ett 980?

Hej sweclockare hoppas ni har en trevlig måndags kväll:) skulle behöva lite snabbhjälp här, vet ej om det är rätt forum avdelning heller så ber om ursäkt om det är fel, Men vad tycker ni?

med 2 x 970 får jag mer prestanda men jag har aldrig kört sli utan kör alltid ett starkare kort för jag är rädd för krångel. jag har också hört att 970 ska lida mycket av coilwhine vilket jag inte tål:/

så jag behöver råd från er kloka människor!

och vilket 980 ska man välja isådana fall? ett med stock kylning eller ej? kommer självklart överclocka och jag slipper byta nätagg om jag kör på ett 980 också;)

jag kommer handla från komplett:)

Permalänk
Avstängd

Vad kör du för upplösning? 60/144hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Vad kör du för upplösning? 60/144hz?

Jag spelar i 1080p/ 60 hz, men planerar inom ett par månader att byta upp mig till upplösningen strax över full hd:) jag lutar mot 980 just nu så kortet håller så länge som möjligt:)

Permalänk
Medlem

980:)

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb