Nexus 9 eller Nvidia shield tablet?

Permalänk
Medlem

Nexus 9 eller Nvidia shield tablet?

Jag ska skaffa en ny surfplatta om ett par månader och det står mellan Nexus 9 och Nvidia shield tablet. Jag spelar för mesta spel men nexus 9 har ju 4:3 och en 64 bitars processor medans shield tablet har väl 32 bitars osv, så därför blir jag lite osäker på vilken jag ska välja. Så då frågar jag er, vilken av de två surfplattorna rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av agenx0:

Jag ska skaffa en ny surfplatta om ett par månader och det står mellan Nexus 9 och Nvidia shield tablet. Jag spelar för mesta spel men nexus 9 har ju 4:3 och en 64 bitars processor medans shield tablet har väl 32 bitars osv, så därför blir jag lite osäker på vilken jag ska välja. Så då frågar jag er, vilken av de två surfplattorna rekommenderar ni?

Om du främst ska spela på din platta så är valet ganska självklart.
Även om Shield bara har 32-bit processor så är fortfarande grafikdelen densamma i båda. Och eftersom båda bara har 2gb ram så tror jag inte man drar någon direkt nytta utav 64-bit ändå. Nvidia har även gått ut och sagt att den ska få Lollipop innan november är slut.

Kör på Nvidia Shield Tablet och spara några slantar, Nexus 9 verkar dessutom ha fått en hel del dålig kritik för dålig byggkvalitet.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Om du främst ska spela på din platta så är valet ganska självklart.
Även om Shield bara har 32-bit processor så är fortfarande grafikdelen densamma i båda. Och eftersom båda bara har 2gb ram så tror jag inte man drar någon direkt nytta utav 64-bit ändå. Nvidia har även gått ut och sagt att den ska få Lollipop innan november är slut.

Kör på Nvidia Shield Tablet och spara några slantar, Nexus 9 verkar dessutom ha fått en hel del dålig kritik för dålig byggkvalitet.

https://www.youtube.com/watch?v=BPNlKJo72jI

https://www.youtube.com/watch?v=gTuY2nYj5Gs&list=UU0EBzWEDwgR...

Då vet jag det, tack! Blir väl en shield tablet

Permalänk
Medlem

Jag drog precis till på en Shield jag med, Nexus 9 har helt enkelt för högt pris i förhållande till sin kvalité. Stod i mellan dom två och en Surface Pro 2, Kände att Shield gav mig mest och lättast att motivera till köp.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Står och gör samma val.
Hur är det med strömning av spel till plattan från PC?

Strömma från ps4a går till alla plattor nu iaf, finns portning på Xda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Står och gör samma val.
Hur är det med strömning av spel till plattan från PC?

Strömma från ps4a går till alla plattor nu iaf, finns portning på Xda.

Skickades från m.sweclockers.com

Stömma spel från PC till Shield ska inte vara några problem så länge du har Nvidia kort i din burk.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Nexus 9 - Högt pris och icke-expanderbart minne
Nvidia Shield - (Hyfsat) lågupplöst skärm. Personligen skulle jag mestadels ha den till läsning, skärpan är en klar bonus.
Samsung Tab S 8.4 - Touchwiz. Nej, känner mig inte bekväm med att mecka med CM och egen mjukvara.

Jag kommer aldrig köpa en surfplatta, vill inte kompromissa

Permalänk
Medlem

nexus 9 är ju fan bajs med sin 4:3 ratio. ta shield bättre platta i den prisklassen finns inte och så kan du spela alla spel typ strömma osv och den har dessutom väldigt bra ljud om inte bäst bland alla plattor typ.. även den gamla note 7 som jag har är rätt grym än idag.

Permalänk
Medlem

Har haft shield plattan i en dag nu & jag är ganska nöjd, prestandan är inte att klaga på men innan jag rootade plattan ville den gärna ge lite microstutter här & var, detta oavsett inställning av nVidias prestanda profiler. Efter en Towelroot så flyter det på riktigt bra, ingen aning varför den reagerar på detta viset...

Jag köpte 32GB LTE versionen med shield cover, har ännu inte testat 4G på den då jag kör utan simkort nu, kör nästan bara wifi men tänkte att 4g är bra att ha ändå... Om vi börjar med utsidan så är den ganska OK ihopsatt, påminner mycket om Nexus 5/7 med sin något gummerade baksida. Väldigt skön att hålla i men tyvärr så suger baksidan åt sig fingeravtryck direkt.

Shield cover som det kallas är väl kanske inte det mest exklusiva fodralet man kan hitta, det sitter däremot fast bra och man kan vinkla plattan i två steg för stående visning. Kanterna är knappt godkända och andas inte kvalité men insidan som går mot glaset är mjuk och fin.

ramen runt skärmen är dock det enda jag inte gillar, den är lite för vass & sticker ut lite för långt, detta ger dock lite skydd åt skärmglaset. Högtalarna är faktiskt bland det bästa jag hört av en platta men kan bli lite dolda beroende på hur man håller plattan.

Den bakre kameran är väl lite halvdan, inte dålig men heller inte bra, den sägs vara bättre än kameran i Nexus 9 och då lär den vara ganska kass. Man köper väl kanske inte en platta för att ta bilder men ändå. Bilden här nedanför är tagen med Shield plattan. (Inomhus dagtid med enbart naturligt ljus)

När man använder denna platta hårt så kommer den bli varm, men det är inte så förvånande när man tänker efter. Laddningen verkar vara ganska långsam även om man kör med den medföljande 2A laddaren, När det kommer till skärmtid kan man nog räkna runt 5 timmar, plus minus en timme beroende på vad man gör. Jag rekommenderar en rootning för att få kontroll över bakgrundsappar och tjänster. I övrigt är det mesta väldigt stock Android, en sak jag fortfarande tittar lite på är att högtalarna verkar ha någon slags expanderad stereo funktion påslagen, inte full fejk surround men det hörs att det ligger en effekt aktiv, hittar inte en enda inställning kring detta. Inte heller ligger det någon annan kontroll över ljudet (EQ osv). Måste använda plattan lite mer innan jag kan säga något utförligt om mjukvaran i övrigt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::