In kommer en farbror och ber mig felsöka...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segas:

Säker på att det inte är ett gammalt modem som sitter i? Ganska vanligt på de där datorerna.

Jag har faktiskt ingen aning, mina kunskaper om äldre datorer ligger mellan noll och obefintlig.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ilstallione:

Jag har faktiskt ingen aning, mina kunskaper om äldre datorer ligger mellan noll och obefintlig.

Min gissning är ett 14.4 baud modem, kanske ännu lägre. Ligger lite tvivel i att det skulle sitta ett insticksfiler av typen Ethernet i en sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte mycket att bidra med utöver - gorgeous! Kul läsning, håll oss uppdaterade. (men det verkar du ju göra, så..)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

tycker lite synd om personen som har använt den och lämnar in den för att få den lagad då personen seriöst verkar använda den? livsfarligt å använda så gamla grejer till viktiga saker så som tex bokföring som någon nämnde tidigare. mycket arbete åt skogen om det inte går att laga eller föra över / konvertera data som är lagrat i den där historiska apparaten med tanke på att det inte bara är ett eller två steg på stegen personen har hoppat över i PC utvecklingen från denna IBM PS2 till dagens PC´s.

Åja, de där gamla maskinerna brukar vara väldigt driftsäkra, de var byggda för att hålla det hela yrkesverksamma människoliv man trodde de skulle vara i bruk, inte det fåtal år en modern dator förväntas användas innan den byts ut. Dessutom arbetar de inte så nära gränserna vad det gäller spänningar, strömmar och temperaturer som dagens datorer, elektroniken i dem åldras inte alls på samma sätt.

Vad det gäller att göra backups så är det förstås absolut aldrig en dålig idé, oavsett om man arbetar på en ny dator eller en gammal relik som denna

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Min gissning är ett 14.4 baud modem, kanske ännu lägre.
Skickades från m.sweclockers.com

Med tankte på när den här är gjord så pratar vi nog ännu lägre hastigheter i så fall, 2400 eller möjligen 9600 men då är det DeLuxe.

Permalänk
Medlem

Ahh.. vilka minnen som väcks till liv när man läser 386 och ser på bilderna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Perb:

Med tankte på när den här är gjord så pratar vi nog ännu lägre hastigheter i så fall, 2400 eller möjligen 9600 men då är det DeLuxe.

Ah, självklart...jag som kom av mig lite.

Permalänk
Medlem

Fått liv i den än då?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Hedersmedlem

Har lite ledningsmöten och annat kul idag så det blir lite förskjutning i det hela.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Fin maskin. Det var byggkvalite på den tiden.
Jag tror på att det är ett token ring kort då Madge var stora och erkänt bra tillverkare av dessa. Det jag minns är att man körde 16Mbit samt kopplade kabeln från väggen till d-sub kontakten. Jag tror inte det går att köra ethernet i rj45 kontakten. Fördelen med Token ring 16Mbit var att det var bra mycket snabbare än dåtidens Tbase10 och gick att lasta långt över 90% utan att få kollitioner i trafiken.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Kul tråd! Härlig maskin, fantastisk historia!

Min laptop har passerat 5 år nu. Undrar om den håller 20 år till...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Provetector:

Fin maskin. Det var byggkvalite på den tiden.
Jag tror på att det är ett token ring kort då Madge var stora och erkänt bra tillverkare av dessa. Det jag minns är att man körde 16Mbit samt kopplade kabeln från väggen till d-sub kontakten. Jag tror inte det går att köra ethernet i rj45 kontakten. Fördelen med Token ring 16Mbit var att det var bra mycket snabbare än dåtidens Tbase10 och gick att lasta långt över 90% utan att få kollitioner i trafiken.

Håller helt med om att det är ett nätverkskort för token ring, både DE-9 kontakten och RJ-45 kontakten är för token ring nätverk.
Vad satt det för kontakt i väggen när du använde det? Var det RJ45 eller kanske en IBM hemafroditkontakt?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Hade faktiskt exakt en sån där dator. Far min tog hem den från jobbet. Kommer ihåg att Paintbrush (som Paint hette på den tiden) var häftigt i början, särskilt att använda sprejburken Efter ett tag tröttnade jag dock på den svart/orangea skärmen. Bör ha varit någon gång runt 1992.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Bara jag här inne som varit med på riktigt med så gamla maskiner ?

Nejnej! Fast jag var rätt liten när jag satt med någon 386:a. Kommer väl ihåg bytet från 486 till pentium 90 dock! Ojojoj! Vilken dator! Tror den hade turboknapp också. Bra att ha när man lirade!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Min gissning är ett 14.4 baud modem, kanske ännu lägre. Ligger lite tvivel i att det skulle sitta ett insticksfiler av typen Ethernet i en sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

fanns inga 14.4 baud modem. Menar du möjligen 14.4 kbps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Min gissning är ett 14.4 baud modem, kanske ännu lägre. Ligger lite tvivel i att det skulle sitta ett insticksfiler av typen Ethernet i en sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett Madge 16/4 Token ring nätverkskort och inget annat. se tex http://www.mcamafia.de/mcapage0/jpg/002d_1.jpg

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Nejnej! Fast jag var rätt liten när jag satt med någon 386:a. Kommer väl ihåg bytet från 486 till pentium 90 dock! Ojojoj! Vilken dator! Tror den hade turboknapp också. Bra att ha när man lirade!

Vi är några som fortfarande minns hur det var på den "goda tiden".

IBM Mau:er kunde man felsöka med öronen. Reläer som klickar när nätporten öppnas .......

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mats42:

Det är ett Madge 16/4 Token ring nätverkskort och inget annat. se tex http://www.mcamafia.de/mcapage0/jpg/002d_1.jpg

Det där är ett token ring-kort, det vet jag, men är det samma kort som hade den svarta ethernet/modem-liknande kontakten? Vi kanske menar två helt olika bilder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det hjälpa er med någon närbild av något slag?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Vad drygt att IBM körde med det proprietära MCA istället för ISA (även om den var snabbare).
Annars hade nätverkskortet i min laptop antagligen passat så farbrorn kunnat porrsurfa.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Finns ju som sagt nätverkskort (10Mbit) men de är nog lite halvsvår att hitta

Permalänk
Medlem

Mitt företag hade såna gamla RAM-minnen som passade i denna dator, men dom gick till gud 1997 under ett lokalbyte. Hade annars gärna skickat dig minnena gratis, ilStallione. Är sån underbar känsla att beefa upp en Vintage-dator. Lycka till med allt! Lite tryckluft under tangenterna är ju alltid mysigt, och en avtorkning, så blir skrivkänslan fräschare. Ingen sprit på skärmen bara, endast vatten, annars smälter väl hela framsidan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Hedersmedlem

Häftigt. Jag körde Apple på den tiden, så mina kunskaper om denna klenod är begränsade.

Edit: Iofs minns jag att den första PC jag använde var en IBM 286 som jag köpte in till företaget jag jobbade på då. Måste varit tidigt 1990-tal. Tror det var utförsäljning för runt 10'-12' (om jag minns rätt) med 14" skärm från något företag i Kristianstad. Körde OS/2 och bokföring.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Över hundra inlägg och ingen nämner tangentbordet?!

Hur gillar du känslan av buckling springs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Åja, de där gamla maskinerna brukar vara väldigt driftsäkra, de var byggda för att hålla det hela yrkesverksamma människoliv man trodde de skulle vara i bruk, inte det fåtal år en modern dator förväntas användas innan den byts ut. Dessutom arbetar de inte så nära gränserna vad det gäller spänningar, strömmar och temperaturer som dagens datorer, elektroniken i dem åldras inte alls på samma sätt.

Vad det gäller att göra backups så är det förstås absolut aldrig en dålig idé, oavsett om man arbetar på en ny dator eller en gammal relik som denna

Exakt, jag har några äldre varianter på PC / hårdvara å det mesta som är daterat före 1999 håller och funkar fortfarande, speciellt mina IBM HDDs snurrar fortfarande, 540MB, 1024MB, 2GB diskar osv som jag hade runt 1995 till min Pentium 90MHz

Sen har jag några WDAC Caviar diskar i storlekarna 1GB, 2GB och 4GB som fortfarande snurrar. men jag har sparat dem för nostalgins skull.
Har sparat lite allt möjligt genom åren, SGI Indy datorer 2st, var av en fick bli moddad HTPC SUN desktop osv
Har IBM OS2 Warp i obrukten originalbox på CD, den boxen innehåller inte bara IBM OS, utan även IBM Office packet osv.

Kort å gott, IBM gör bra grejer som håller, problemet är väl om det går 20 år med en å samma IBM maskin som trådskaparen skriver om, kan finnas en del kompatibilitets problem att föra över och konvertera data till dagens format

Ett litet sido spår: Sommaren 1995 sommarjobbade jag på Berendsen Data i Stockholm som 14åring, satt på Support/Garanti avdelningen med 2st heltids anställda och testade hårdvara för garanti, det var då jag upptäckte Western Digitals modellnamn WDAC på diskarna, å sedan dess har det varit mitt nickname

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Bara jag här inne som varit med på riktigt med så gamla maskiner ?

Nej då. Jag har varit med sedan ABC 80. Datorn på skolans dataklubb var en Unix-burk med Z80 och vi körde ABC 80 och 800 som terminaler. Hemdatorn en ORIC-1 (48k RAM) och så småningom PC (486 och Pentium I).

Permalänk
Medlem

Hade en gammal fräsmaskin som styrdes ursprungligen av en ABC80 enligt diverse dokument vi hittade. När jag tog över den så gick den på en lite modernare IBM Thinkpad 600. Kan säga att jag aldrig vågade göra mer än att öppna locket på styrboxen. Har ingen aning vem som byggde om det som fanns inuti var ljusår före mina kunskaper... Lyckades aldrig klura ur hur ombyggnationen gjordes.

Systerriggen gick på en Commodore. Med en halvklar adaptation till vad jag utgick ifrån var ännu en Thinkpad. Den var dock stendöd vad jag än gjorde så den kasserades.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

En farbror som jag

Skulle äntligen köpa en dator 1991. Läste Råd och Rön. Där jämförde man PC, Amiga, Atari och Mac.
PC avrådde man från, för krånglig. Man lutade åt Amiga. Fick bästa betyget i de flesta variabler.

Trots detta köpte jag en PC en Toshiba. UTAN hårddisk. Startade i ROM.
Tjock användarhandbok. Som jag pluggade. Har nytta av den kunskapen fortfarande. Många program från denna tid finns med fortfarande. Upptäckte häromdagen att ett av de gamla programmen hänger med fortfarande fast det omöjligen kan ha någon funktion. Edlin. Bra att skriva korta program med f.ö.

Minns när det kom Pentium datorer. Var en sensation.
Nu har datorer blivit något annat. Eller på god väg att bli en hushållsvara som vilken som helst. Som en matberedare, kylskåp. TV. På gott kanske.
Ingen behöver plugga 600 sidor kommandon längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojo3:

Skulle äntligen köpa en dator 1991. Läste Råd och Rön. Där jämförde man PC, Amiga, Atari och Mac.
PC avrådde man från, för krånglig. Man lutade åt Amiga. Fick bästa betyget i de flesta variabler.

Trots detta köpte jag en PC en Toshiba. UTAN hårddisk. Startade i ROM.
Tjock användarhandbok. Som jag pluggade. Har nytta av den kunskapen fortfarande. Många program från denna tid finns med fortfarande. Upptäckte häromdagen att ett av de gamla programmen hänger med fortfarande fast det omöjligen kan ha någon funktion. Edlin. Bra att skriva korta program med f.ö.

Minns när det kom Pentium datorer. Var en sensation.
Nu har datorer blivit något annat. Eller på god väg att bli en hushållsvara som vilken som helst. Som en matberedare, kylskåp. TV. På gott kanske.
Ingen behöver plugga 600 sidor kommandon längre.

Men i samma veva som datorn är var mans, inte bara egendom utan också verktyg, så försvann lite av magin ?

Inte det att det måste vara krångligt för att det skall vara roligt, men det är plastigare och lägre kvalité och mer slit och släng..
Visst är det trevligt att datorer är billigare än någonsin, men det blir lite krystat att man hör folk lipa om priset på hårddiskar eller RAM när det handlar om hundralappar, förr kostade grejorna skjortan, idag byter man upp sig till mer RAM för sakens skull, inte för att man behöver mer primärminne.
Just att man hittar trådar "vad skall jag uppgradera nu?", då man inte själv vet vad som behöver vara bättre.. Eller ens vet om det gör någon skillnad.

Förr klockade man för att datorer var svindyra, så man kunde förlänga (det redan rätt långa .. ?) livet på dem lite till.

Idag sätter "kidsen" ihop sina datorer och trycker in ett USB-minne och installerar windows och "trycker på en knapp" för att få CPU etc klockade, utan kanske någon nytta eller förståelse för det man gör.

Det var mer hardcore att löda dit olika kristaller eller minneskretsar, pysslar med byglar för adresser på portar etc.

För mig har iaf datorer för länge sedan tappat "magin" det hade en gång i tiden. Har inte heller samma behov av att "nörda" för saken skull, annars kan man ju installera någon självplågar-linux och krångla till livet om man vill.

Men jag upphör inte att fascineras av de som fortfarande kodar grejor till obskyra system och jagar klockcykler för att få något att fungera, med massa riktigt hårt tweakande.. synd att man inte gör så längre, datorer är jättesnabba idag men lik väl är programmen sega och tunga och stora.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog skaffat ett 3com 3c515 100Mbit ISA nic istället.. http://www.ebay.co.uk/itm/1803-3Com-Etherlink-ISA-10-100-Fast...

Är det 32-pins simm så har jag lite sånt liggandes.. varav en på 16Mb

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------