W8.1 OEM vid byte till SSD.

Permalänk

W8.1 OEM vid byte till SSD.

Hej!

Jag ska byta min hårddisk till en SSD. Det jag undrar är: Kommer jag kunna installera mitt W8.1 OEM på den nya hårddisken, eller kommer jag behöva köpa nytt OS också?
Kommer ihåg när jag bytte hårddisk i min gamla dator, så kunde jag använda OEM på den bara jag inte bytte några fler komponenter.
Vad är det som gäller egentligen?

Tacksam för svar!
/KDAson

Permalänk
Skrivet av KDAson:

Hej!

Jag ska byta min hårddisk till en SSD. Det jag undrar är: Kommer jag kunna installera mitt W8.1 OEM på den nya hårddisken, eller kommer jag behöva köpa nytt OS också?
Kommer ihåg när jag bytte hårddisk i min gamla dator, så kunde jag använda OEM på den bara jag inte bytte några fler komponenter.
Vad är det som gäller egentligen?

Tacksam för svar!
/KDAson

Bara moderkort du "inte bör byta", men kan det om det gamla gå sönder och återaktivera på det nya. Men krusidullen är att den nya inte får vara för stor skillnad mot det gamla (om man ska verkligen följa deras licens regler till 100%), men är extremt overkill för normala hemanvändaren:)

Kör bara på glöm inte att aktivera ahci i bios.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Bara moderkort du "inte bör byta", men kan det om det gamla gå sönder och återaktivera på det nya. Men krusidullen är att den nya inte får vara för stor skillnad mot det gamla (om man ska verkligen följa deras licens regler till 100%), men är extremt overkill för normala hemanvändaren:)

Kör bara på glöm inte att aktivera ahci i bios.

Tack för svar!

Vad är AHCI?
Finns det någon guide att följa?
Länge sedan jag skruvade i en dator faktiskt...

Permalänk
Skrivet av KDAson:

Tack för svar!

Vad är AHCI?
Finns det någon guide att följa?
Länge sedan jag skruvade i en dator faktiskt...

Gör att du får högre hastighet.

Det finns det nog, men då får du kolla på just tid moderkort. ser lite olika ut på varje moderkort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Gör att du får högre hastighet.

Det finns det nog, men då får du kolla på just tid moderkort. ser lite olika ut på varje moderkort.

Tänkte mer på en guide som beskriver hur man installerar en SSD, inte bara hur man aktiverar AHCI

Permalänk
Skrivet av KDAson:

Tänkte mer på en guide som beskriver hur man installerar en SSD, inte bara hur man aktiverar AHCI

Plugga in sata kontakten från moderkortet och strömsladden från nätagget

Men ja det finns några guider på hur man bygger ihop datorn.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Plugga in sata kontakten från moderkortet och strömsladden från nätagget

Men ja det finns några guider på hur man bygger ihop datorn.

Kan jag ta SATA kontakten och strömsladden från hårddisken som sitter i datorn nu, och bara trycka in dom i SSDn? Ska ju ta bort den hårddisk som sitter i redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Kan jag ta SATA kontakten och strömsladden från hårddisken som sitter i datorn nu, och bara trycka in dom i SSDn? Ska ju ta bort den hårddisk som sitter i redan.

Korrekt!

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Skrivet av Klyrre:

Perfa!

Ska jag aktivera AHCI före eller efter att SSDn sitter i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Perfa!

Ska jag aktivera AHCI före eller efter att SSDn sitter i?

Före är att föredra men man kan ändra det i Windows vid ett senare tillfälle men det är lite mer komplicerat

Edit: Du kan sätta in ssdn och sedan ändra till AHCI, så länge du gör det innan Windows installationen så ska det vara bra.

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk

Kan tipsa om kloning av disk. Jag ominstallerade en OEM-hdd (då jag endast hade återställningskivor), kopplade in SSD:n och gjorde sedan bara en diskkloning. Det fungerar hur bra som helst. Sen får man formatera den "stora" disken.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Gör att du får högre hastighet.

Det finns det nog, men då får du kolla på just tid moderkort. ser lite olika ut på varje moderkort.

Är det "SATA Mode Selection" jag ska kolla på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Är det "SATA Mode Selection" jag ska kolla på?

Öppna manualen till ditt moderkort.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

AHCI brukar väll vara default?

Permalänk

Du kan behöva aktivera Windows via telefonen istället för online om den redan varit aktiverad förut.

Visa signatur
Permalänk

"SATA Mode Selection" visar redan AHCI...

Permalänk
Skrivet av KDAson:

"SATA Mode Selection" visar redan AHCI...

Bra då är det i sin ordning antar jag

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Bra då är det i sin ordning antar jag

Suveränt!
Men hur mycket snabbare är en SSD än en 7200RPM hårddisk?

Permalänk
Skrivet av KDAson:

Suveränt!
Men hur mycket snabbare är en SSD än en 7200RPM hårddisk?

Märker du vid första boot Hjälpte en jobbarkompis med sin laptop och han var imponerad

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Suveränt!
Men hur mycket snabbare är en SSD än en 7200RPM hårddisk?

Jämför att ta bussen som ska stanna hela tiden, där du ska vänta och vänta, med en sportsbil...
"Bilen" får vänta på allt annat runt om (typ CPU mm), istället för att allt väntar på att bussen ska komma fram nångång.