Permalänk
Medlem

6+2 pin = 8 pin?

Hej jag sitter och funderar på att uppgradera mitt grafikkort mot ett MSI GeForce GTX 970 Gaming, Detta kräver dock en 8 pins + en 6 pins strömförsörjning och då undrar jag då jag bara har 6-6-2 pins, om det går att kombinera för att få en 8 pin utan problem.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

det funkar utmärkt, vad har du för nätagg?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk

Tjo, hade samma fråga som här =D Funkar den metoden med nätagget:XFX ProSeries Core Edition 550W
och ett gtx 980? min återstående rigg står väl där nere

Visa signatur

Intel i5 3450 | MSI B75MA-p45 | MSI gtx 970 4gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simontaga:

Tjo, hade samma fråga som här =D Funkar den metoden med nätagget:XFX ProSeries Core Edition 550W
och ett gtx 980? min återstående rigg står väl på min profil

Om du har en kabel med 6+2 pins så fungerar det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Mitt nätagg har en dedikerad kabel som ska passa grafikkort, den splittar upp i en 6+2 kontakter och det ska inte vara några problem med att köra in den i en 8pins grafikkortskontakt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Timelord Sloth:

Om du har en kabel med 6+2 pins så fungerar det.

En grej till bara =D Räcker det med "Watt" för den riggen med gtx 980? eller ska jag köpa ny PSU?

Visa signatur

Intel i5 3450 | MSI B75MA-p45 | MSI gtx 970 4gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Simontaga:

En grej till bara =D Räcker det med "Watt" för den riggen med gtx 980? eller ska jag köpa ny PSU?

Ja det är tillräckligt!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simontaga:

En grej till bara =D Räcker det med "Watt" för den riggen med gtx 980? eller ska jag köpa ny PSU?

Räcker definitivt då gtx 980 drar ungefär lika mycket ström som grafikkortet du har nu.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simontaga:

Tjo, hade samma fråga som här =D Funkar den metoden med nätagget:XFX ProSeries Core Edition 550W
och ett gtx 980? min återstående rigg står väl där nere

GTX 980 referensen har två 6-pins men eftermarknadslösningar har antingen en 6-pin och 8-pins.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av morganF:

det funkar utmärkt, vad har du för nätagg?

Haha oj vad hände med denna tråden ^^ Jag har kollat så mitt nätagg klarar av mängden volt som behövs och allt ifall det var det du undrade

Permalänk

Googlade lite.. På min nuvarande PSU så har jag ingen 2 Pin kontakt, tror jag i allafall (XFX ProSeries Core Edition 550W) =/

Visa signatur

Intel i5 3450 | MSI B75MA-p45 | MSI gtx 970 4gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Simontaga:

Tjo, hade samma fråga som här =D Funkar den metoden med nätagget:XFX ProSeries Core Edition 550W
och ett gtx 980? min återstående rigg står väl där nere

__________________
Intel i5 | MSI B75MA | HIS Radeon HD7870 2gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Du borde istället köpa ett 970 och uppgradera CPU (om den är låst) och moderkort. Och om du inte har SSD ska du självklart skaffa det först av allt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av morganF:

det funkar utmärkt, vad har du för nätagg?

Skrivet av mangoo97:

Mitt nätagg har en dedikerad kabel som ska passa grafikkort, den splittar upp i en 6+2 kontakter och det ska inte vara några problem med att köra in den i en 8pins grafikkortskontakt.

Måste jag har en sådan kabel eller går det utan den?

Permalänk
Skrivet av Alling:

Du borde istället köpa ett 970 och uppgradera CPU (om den är låst) och moderkort. Och om du inte har SSD ska du självklart skaffa det först av allt.

Lite krångligare att byta moderkort, har inte byggt någon dator eller så, men ska uppgradera cpu:n till en i7 sedan

Visa signatur

Intel i5 3450 | MSI B75MA-p45 | MSI gtx 970 4gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Permalänk
Skrivet av Simontaga:

Googlade lite.. På min nuvarande PSU så har jag ingen 2 Pin kontakt, tror jag i allafall (XFX ProSeries Core Edition 550W) =/

Finns inga PCI-e 2pin kontakter, 6+2 pin är en 8 pin där man kan ta loss en 2pin för att "konvertera" om den till en 6pin, ifall det är det man behöver.

Ditt nätagg du nämner har 1st 6+2 pin, och 1st 6pin, vilket är precis vad som krävs för GTX 980. Dock skulle jag personligen köpt ett 970 istället, och lagt pengarna man får över på något annat. Kanske en ny CPU, beroende på vilken i5a du har.

Skrivet av Volaxir:

Måste jag har en sådan kabel eller går det utan den?

Hela tråden handlar väl om att du har just en 6+2 pin, och undrade om den funkade? Nu frågar du om du måste ha en sån?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Finns inga PCI-e 2pin kontakter, 6+2 pin är en 8 pin där man kan ta loss en 2pin för att "konvertera" om den till en 6pin, ifall det är det man behöver.

Ditt nätagg du nämner har 1st 6+2 pin, och 1st 6pin, vilket är precis vad som krävs för GTX 980. Dock skulle jag personligen köpt ett 970 istället, och lagt pengarna man får över på något annat. Kanske en ny CPU, beroende på vilken i5a du har.

Hela tråden handlar väl om att du har just en 6+2 pin, och undrade om den funkade? Nu frågar du om du måste ha en sån?

Dumma mig, jag ska skaffa detta: https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-980-gaming-4gb-physx/...
och där står det 2x 8 pin

Visa signatur

Intel i5 3450 | MSI B75MA-p45 | MSI gtx 970 4gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Finns inga PCI-e 2pin kontakter, 6+2 pin är en 8 pin där man kan ta loss en 2pin för att "konvertera" om den till en 6pin, ifall det är det man behöver.

Ditt nätagg du nämner har 1st 6+2 pin, och 1st 6pin, vilket är precis vad som krävs för GTX 980. Dock skulle jag personligen köpt ett 970 istället, och lagt pengarna man får över på något annat. Kanske en ny CPU, beroende på vilken i5a du har.

Hela tråden handlar väl om att du har just en 6+2 pin, och undrade om den funkade? Nu frågar du om du måste ha en sån?

Haha ja men han gjorde mig osäker, Vill inte förstöra ett nytt grafikkort

Permalänk
Skrivet av Volaxir:

Haha ja men han gjorde mig osäker, Vill inte förstöra ett nytt grafikkort

Hehe, ingen risk, har du en 6+2 så funkar det alltid i PCIe-kort (i detta fall ett grafikkort), sätter man i CPUns 4+4pin 12v så blir det nog lite problem med kortet däremot

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Simontaga:

Dumma mig, jag ska skaffa detta: https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-980-gaming-4gb-physx/...
och där står det 2x 8 pin

Hehe, tänkte faktiskt nämna att några kort med eftermarknadskylare kan dra lite mer Beroende på hur mycket cash du har att lägga på detta finns det lite olika alternativ. Antingen kan du köpa ett 970 istället, kortet med samma kylare drar 6+8, eller så ser du om du via adapters kan få ihop till 2st 8pin, eller så köper du nytt nätagg, eller så köper du ett annat GTX 980, med en annan kylare som inte drar lika mkt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hehe, ingen risk, har du en 6+2 så funkar det alltid i PCIe-kort (i detta fall ett grafikkort), sätter man i CPUns 4+4pin 12v så blir det nog lite problem med kortet däremot

jag har en separat 6'a och en separat 2'a men jag antar att det var det du mena

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Simontaga:

Lite krångligare att byta moderkort, har inte byggt någon dator eller så, men ska uppgradera cpu:n till en i7 sedan

Du borde inte uppgradera CPU:n och behålla ditt B75-moderkort. Z-chipset och K-processor ska du ha.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Volaxir:

jag har en separat 6'a och en separat 2'a men jag antar att det var det du mena

Är ganska säker på att det inte finns några PCIe 2pins...endast de som sitter ihop med en 6pin.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Alling:

Du borde inte uppgradera CPU:n och behålla ditt B75-moderkort. Z-chipset och K-processor ska du ha.

Typ en sådan här? http://m.newegg.com/Product/index?itemnumber=N82E16819115070

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 3450 | MSI B75MA-p45 | MSI gtx 970 4gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Hehe, tänkte faktiskt nämna att några kort med eftermarknadskylare kan dra lite mer Beroende på hur mycket cash du har att lägga på detta finns det lite olika alternativ. Antingen kan du köpa ett 970 istället, kortet med samma kylare drar 6+8, eller så ser du om du via adapters kan få ihop till 2st 8pin, eller så köper du nytt nätagg, eller så köper du ett annat GTX 980, med en annan kylare som inte drar lika mkt.

Några tips på power supplyz som har lite av varje som 2x8 pins och återstående kablar som min psu(xfx pro series core edition 550W)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 3450 | MSI B75MA-p45 | MSI gtx 970 4gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Permalänk
Medlem

Har samma grafikkort som TS (med ett 6 pin och ett 8 pin uttag).
Till mitt nätagg har jag bla två sladdar med 6+2 pins vardera. Jag stoppade in en 6 pin i 6 pin uttaget på grafikkortet och använde den medföljande konverteraren för att omvandla den andra 6 pins sladden till en 8 pin.
Det verkar fungera.
Eller finns det någon anledning att koppla in 6+2 pin direkt i 8 pin uttaget ?
Kan man få något problem med strömförsörjningen annars ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

De två extra "pinnarna" är bara två extra jordanslutningar.

Ah, tack för infon !

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
99:e percentilen

En 2600K fungerar med ditt moderkort, men, som jag försöker säga, det är närmast meningslöst för dig att uppgradera CPU:n när du har ett B75-moderkort. Vad har du för CPU nu?

  • 3570K – köp ett Z77-moderkort.

  • 25x0K – köp ett Z68/Z77-moderkort.

  • Annan – köp 4x90K + Z97-moderkort och sälj nuvarande.

Om du absolut vill uppgradera till i7, strunta i ovanstående och köp 4790K + Z97.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Simontaga:

Några tips på power supplyz som har lite av varje som 2x8 pins och återstående kablar som min psu(xfx pro series core edition 550W)?

Skickades från m.sweclockers.com

funkar med det agg du har med adapter 6 pin till 6+2 pin (inte någon molex adepter). Annars är det rätt tunt med bra agg som XFX med just två 6+2 kontakter. XFX 650 wattaren skulle vara ett alternativ i så fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Verminator:

Jag har aldrig sett en 8-pin på något nätaggregat... förutom den till CPU:n. Det finns väl bara 6+2-pin PCI-E?

http://www.techpowerup.com/forums/attachments/pcie6-2-jpg.576...

Här ser ni skillnaden mellan dem...

http://www.mangione.com.br/upload/cablemod2.jpg

De två extra "pinnarna" är bara två extra jordanslutningar.

Till cpun brukar det ju idag alltid vara en 4+4 pin, och till GPU 6+2 pin, förut var det vanligare med antingen 6 pin eller 8 pin till GPUn, och kanske bara en 4 pin till CPU.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Hej, försöker ruska liv i denna tråden igen.

Jag har precis köpt mig ett MSI GTX 970 Gaming och ska byta ut det mot mitt gamla 570 kort.
570 kortet har 6+6 pins kontakt och mitt nya MSI har 6+8 pin.

Nätagget jag har är ett NZXT 700W.

Problemet är att som trådens tidigare innehåll så har detta nätagget endast hybridkablar 6+2. Men när jag kollar på 6+2:ans kontakt in till nätagget så ser jag även bara där 6/8 pinnar, dvs 2 slots i 8 pins kontakten är tomma.

Så 2pins kontakten i 6+2:an är endast skarvad in på 6:ans kontakt. Betyder det ändå att jag kommer få en realistisk 8pins effekt om jag kopplar in 6+2:an i 8pin sloten på kortet.

Tack för er tid och glad påsk!
MVH
Simon