Val av NAS. Krypteringsnyckel på usb?

Permalänk
Medlem

Val av NAS. Krypteringsnyckel på usb?

Hej!
Funderar på att skaffa mig en NAS men är inte så insatt i vad de klarar av och vilka som är något att ha. Kommer användas till lagring av bilder, mediafiler samt dokument. Den skall streama till smart-tv:n, datorer och plattor i huset.

Skulle önska att man kan skapa flera logiska volymer med olika RAID-konfigurationer. Någon av dessa volymer skall vara krypterad. Krypteringsnyckeln vill jag förvara på ett usb-minne. Om usb-stickan är inpluggad i NASen vid bootning skall volymen auto-monteras och den krypterade volymen skall användas som vilken annan. Stickan skall sen avlägsnas. Har försökt läsa i dokumentation om olika system vilka som har möjlighet till detta. Synology verkar inte ha det. Netgear ReadyNas system verkar fixa det. Seagate verkar ha möjlighet till att låsa upp krypterade mappar med krypteringsnyckel på usb-sticka.

Någon som använder sig av något liknande och kan bekräfta/dementera? Något tips på en vettig NAS som klarar av detta utan alltför försämrade hastigheter? Om NASen även har möjlighet till OpenVPN blir jag ännu gladare.

Tacksam för tips.

Permalänk
Inaktiv

Jag undrar samma sak!

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Inaktiv

Det går göra något sådant med FreeBSD (geli + ZFS) men så vitt jag vet finns det ingen färdig lösning för det. FreeNAS har kryptering men endast med lösenord inte med lösenord och en extra nyckel på USB stickan IIRC.