Vilka minecraft mods rekommenderar ni?

Permalänk

Vilka minecraft mods rekommenderar ni?

Har spelat en del minecraft fram o tillbaka, men har alltid spelat Vanillia (med någon texture mod för att ändra utseendet lite)
Så har börjat spana in lite mods.

Har kollat lite på typ "Railcraft", "Forestry" och "Pam's HarvestCraft". Men även "Industreal Craft" och "Buildcraft" som alla ser intressant ut.
Jag vill då utöka minecraft upplevelsen med mycket nytt men sammtidigt ha kvar basen i det hela.
Som tex HarvestCraft ger många nya seeds.
InduCraft med dess elmaskiner som underlättar.
Railcraft med tågsystem.

Så jag undrar er vilka minecraft mods ni rekommenderar, varför och hur ni tycker det påverkar spelupplevelsen?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Har kört lite feed the beast. Det är som ett helt nytt spel, nya items, mobs, worlds mm.
Testa det om du börjat tröttna på vanilla.

Permalänk

Som föregående inlägg så är Feed The Beast ett enkelt sätt att utvidga spelet. Den populärare har väl varit FTB Unleashed och är nog den jag själv har lirat mest under min korta Minecraft tid. Finns grymt mycket mer att pilla med i dessa pack och största fördelen är att moddarna är kompatibla med varandra. Ett vanligt problem med mods till Minecraft vad jag har hört är att vissa moddar inte lirar bra ihop och kan göra att spelet inte startar helt enkelt. Detta gör allt så mycket enklare när dom ligger i paket som redan är testade.

Bara att gilda in på Feed The Beast hemsida och ladda ner deras launcher. Sedan väljer man vilket modpack man vill lira och kör.

Permalänk
Medlem

Yogscast Complete Pack, finns i ATlauncher.

Annars är en fin mod openblocks, lite tillbehörsmod.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Thaumcraft framför alla andra mods (älskar det verkligen)
Jag spelar väldigt mycket moddat minecraft och har gjort ett antal modpacks (dock bara för mig själv och kompisar, inget "publikt" ännu)
Hur som, här är en lista på modsen i mitt senaste pack (Inte helt upp to date med alla verisioner)

Var förövrigt beredd på att Buildcraft är ganska "broken"/OP och kommer förstöra spelglädjen fortare (PGA quarrys tex, så du behöver inte mine:a osv)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Jag lirade mycket Resonant Rise(RR) (systerpack till Yogscast complete som [tboc]Razor rekomenderade) förut. Det är någorlunda likt Feed the Beasts(FTB) modpacks, men jag tycker det finns bättre variation och så i Resonant Rise. Mitt favoritmod måste jag säga är Mekanism, som precis som IndustrialCraft ger elektriska maskiner, men Mekanism är roligare enligt mig (ännu en anledning till att jag väljer RR före FTB).

Annars är det bara att titta runt. Nya versionen av RR kommer nog i slutet av året, FTB har redan börjat med sina.

Om du vill ha tips på vad du kan bygga rekomenderar jag att titta på Direwolf20's videos, han är väldigt kunnig och informativ, speciellt i sin singleplayer serie som han nyligen startat upp igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel Core i5-4670K @ 3.4Ghz (Stock) | Asus Radeon R9 280 | Asus B85m-G | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x4GB 1600Mhz CL9 | Cooler Master B600W | Seagate Barracuda 1TB 7200RPM 64MB | Corsair Carbide 200r | AOC E2470Swhe 23.6" + LG L204WT 20.1" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonpab:

Jag lirade mycket Resonant Rise(RR) (systerpack till Yogscast complete som [tboc]Razor rekomenderade) förut. Det är någorlunda likt Feed the Beasts(FTB) modpacks, men jag tycker det finns bättre variation och så i Resonant Rise. Mitt favoritmod måste jag säga är Mekanism, som precis som IndustrialCraft ger elektriska maskiner, men Mekanism är roligare enligt mig (ännu en anledning till att jag väljer RR före FTB).

Annars är det bara att titta runt. Nya versionen av RR kommer nog i slutet av året, FTB har redan börjat med sina.

Om du vill ha tips på vad du kan bygga rekomenderar jag att titta på Direwolf20's videos, han är väldigt kunnig och informativ, speciellt i sin singleplayer serie som han nyligen startat upp igen.

Skickades från m.sweclockers.com

finns ju flera FTB packs som innehåller mekanism (Mitt tex )
Förövrigt så är ju industrialcraft för buggigt för att användas enligt mig (chunks som blir "corrupted" osv)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Om du inte vill ändra för mycket på Minecraft men ändå ha massa nytt kan jag rekomendera dessa, dom jag kommer på lite snabbt på lunchen i varje fall Men om det är första gången du ska köra moddat är det nog enklast att hitta ett färdigt modpack som verkar vara det du letar efter.

Många av "industri"-moddarna är tämligen op, tidigare nämnda buildcraft är snarast gimp i jämförelse med Mekanism när det gäller att skaffa ores. Samtidigt finns det ju inget som tvingar en att använda allt i en mod, Mekanism utan digital miner och ore duplication är ju fortfarande en trevlig mod till exempel.

Biomes:
BiomesOPlenty
Highlands
ExtrabiomesXL
NetherX
Twilightforest
Mystcraft

Content:
Tinkers Construct
Thaumcraft
Chisel
Carpenters Blocks
Natura
Witchery
Metalurgy
JABBA
Project Red

Not enough items och Waila vill du nog också ha för att underlätta när du har betydligt fler items och recept.

Det finns också en hel del moddar som lägger till mer mobs, det kan dock vara lite struligt att få till vettiga spawnrates, men jag tycker det förbättrar MC mycket. Biomes och mobs är verkligen begränsat i Vanilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

finns ju flera FTB packs som innehåller mekanism (Mitt tex )
Förövrigt så är ju industrialcraft för buggigt för att användas enligt mig (chunks som blir "corrupted" osv)

Se där ja! Var länge sen jag spelade, så självklart har saker förändrats!

Vad gäller det som många skrivit om att maskinmoddarna är op så måste jag ändå få lägga in ett motargument. Jag tycker nämligen inte riktigt att det stämmer.

Självklart, om du lämnar en quarry (buildcraft, mekanism eller vad det nu är) på över en lång tid kommer du ha mer än du kan använda. Men så länge man håller det till en lagom nivå är det lugnt.

Det är ju inte heller så att bara för att man har två stacks med diamonds så är det op. Sakerna kostar ju även mycket mer. Jag tror aldrig att jag sett två fulla stacks med diamanter i vanilla, men i moddat är det vanligt. Helt enkelt för att resurserna behövs. Det går inte att jämföra resurser mellan middat och vanilla riktigt så tycker jag, då kostnaderna som sagt är i helt olika världar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel Core i5-4670K @ 3.4Ghz (Stock) | Asus Radeon R9 280 | Asus B85m-G | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x4GB 1600Mhz CL9 | Cooler Master B600W | Seagate Barracuda 1TB 7200RPM 64MB | Corsair Carbide 200r | AOC E2470Swhe 23.6" + LG L204WT 20.1" |