Sharp får in 4K-upplösning på 6-tumsskärm med RGB-pixelmatris

Permalänk
Melding Plague

Sharp får in 4K-upplösning på 6-tumsskärm med RGB-pixelmatris

Medan Samsung väntas satsa på en Pentile-liknande tekniken för att uppnå 4K UHD i mobiltelefoner visar Sharp en skärmpanel med punkttätheten 736 ppi och en RGB-pixelmatris.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nu kanske äntligen dom med hök ögon, slipper se pixlar även på mobilen snart Jag ser inte det på min s3 så (om man inte förstorar som med en vattendroppe):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

För de som inte vill se pixlar även om de använder mikroskop? Kul med teknikutveckling, men för min del är det här ruskigt onödigt. Jag vill mycket hellre ha 4ggr så lång batteritid än 4ggr så hög upplösning. Men det är ju jag det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vill ha

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

För de som inte vill se pixlar även om de använder mikroskop? Kul med teknikutveckling, men för min del är det här ruskigt onödigt. Jag vill mycket hellre ha 4ggr så lång batteritid än 4ggr så hög upplösning. Men det är ju jag det.

Batteritid borde verkligen fokuseras mer på, vem fan bryr sig om 4k på 6" när den dör efter 3 timmar?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Meh, missledande rubrik kan jag tycka...
Någon 6 tums panel är väl inte ens påtänkt än?

En 6 tums 4k med vanlig hederlig pixelstruktur vore rena drömmen till Riften!
(så länge det faktiskt är OLED och inte nån LCD-variant)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Frågan är bara varför. Satsa på bättre batteritid istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

För de som inte vill se pixlar även om de använder mikroskop? Kul med teknikutveckling, men för min del är det här ruskigt onödigt. Jag vill mycket hellre ha 4ggr så lång batteritid än 4ggr så hög upplösning. Men det är ju jag det.

Det ena utesluter inte det andra det är ju bra om det utvecklas både batterier och skärmteknik.

Permalänk
Medlem

1080/720 beroende på skärmstorlek räcker, så länge skärmen tar över 60% av batteritiden så är det ju helt värdelöst...

(Procent taget från i princip varje dag med en Oneplus one (1920x1080) och en Shield Tablet (1920x1200) ).

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Geeks Gaming

den enda anledning detta är att föredra mot 720/1080p är i en rift eller liknande. Men ja man vet ju inte vad man vill ha tre år in i framtiden. Börjar dem massproducera dem 2016 så lär man inte se dem i telefoner förrän 2017, eller någon annan enhet...

Permalänk
Medlem

Kul proof-of concept men hoppas snarare på att den hamnar i Rift och att telefontillverkarna håller tassarna borta.

Älskar när min telefon lägger dyrbara systemresurser på att rendera för en på tok för hög pixeldensitet som jag ändå inte kan se skillnad på jämte ~300PPI.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Då kanske man slipper se pixlarna nu då Synd att det inte var en RGBW bara, högre batteritid är att föredra.. Nästa steg är väl pixel fri skärm med nån substans som kan ersätta alla pixlar så det ser mer naturligt ut..
Batterier utvecklas redan, särskillt inom LiPo har dom fått ner vikt och finjusterat. Ett 7,4v 6,6Ah lipo kan numera ge ut närmare 4,4kW. Men capaciteten är ett problem som bara verkar kunna lösas med någon anti-materia elgenerator eller något annat sånt i telefon..Och det kommer nog inte ens inom 100år..

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är direkt nödvändigt på mobila plattformar, går ju knappts o se pixlar nu längre imo. Däremot till oculus rift hade det varit sjukt nice

Permalänk
Medlem

Grymt Sharp! Ni gör som ni heter!

Alltid lika roligt att läsa kommenterar från dubbelmoral-skeptikerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meckoman:

Då kanske man slipper se pixlarna nu då Synd att det inte var en RGBW bara, högre batteritid är att föredra.. Nästa steg är väl pixel fri skärm med nån substans som kan ersätta alla pixlar så det ser mer naturligt ut..
Batterier utvecklas redan, särskillt inom LiPo har dom fått ner vikt och finjusterat. Ett 7,4v 6,6Ah lipo kan numera ge ut närmare 4,4kW. Men capaciteten är ett problem som bara verkar kunna lösas med någon anti-materia elgenerator eller något annat sånt i telefon..Och det kommer nog inte ens inom 100år..

Som om du ser pixlarna nu, påstår du att du gör det så ljuger du eller har en 15 år gammal mobil

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Har en Nexus 5 med 1080p-skärm och den ser väldigt bra ut för mig. Förstår inte denna hysterin med att trycka in så hög upplösning i små ytor. Vid en viss gräns så blir det ingen skillnad och det enda som händer är att det blir mer tungdrivet och batteriet tar slut snabbare. Det enda positiva är väl att de kanske gör tekniken billigare till saker som datorskärmar osv.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meckoman:

Då kanske man slipper se pixlarna nu då Synd att det inte var en RGBW bara, högre batteritid är att föredra.. Nästa steg är väl pixel fri skärm med nån substans som kan ersätta alla pixlar så det ser mer naturligt ut..
Batterier utvecklas redan, särskillt inom LiPo har dom fått ner vikt och finjusterat. Ett 7,4v 6,6Ah lipo kan numera ge ut närmare 4,4kW. Men capaciteten är ett problem som bara verkar kunna lösas med någon anti-materia elgenerator eller något annat sånt i telefon..Och det kommer nog inte ens inom 100år..

Får man fråga vad du har för PPI på din nuvarande telefon? Ser då rakt inte pixlarna på någon ny telefon längre.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Som om du ser pixlarna nu, påstår du att du gör det så ljuger du eller har en 15 år gammal mobil

Jag kan utan större problem se pixelmatrisen i min S3 när jag kollar närmre, man behöver inte ljuga bara för att du inte klarar av det.

Menar du under normalt användande får du specificera det.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Meh, missledande rubrik kan jag tycka...
Någon 6 tums panel är väl inte ens påtänkt än?

En 6 tums 4k med vanlig hederlig pixelstruktur vore rena drömmen till Riften!
(så länge det faktiskt är OLED och inte nån LCD-variant)

Hmm, det står ju IGZO ovanför skärmen på bilden, så jag antar att det är LCD?

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Jag kan utan större problem se pixelmatrisen i min S3 när jag kollar närmre, man behöver inte ljuga bara för att du inte klarar av det.

Menar du under normalt användande får du specificera det.

*Fan de borde verkligen fixa problemet med att man kan se pixlarna på en TV om man står nära.*

Det är väl bara under normalt användande som är intressant, eller? Kommer ju alltid gå att se pixlarna om man bara vill.

EDIT:
Förövrigt tycker jag verkligen denna pixelhysterin är överdriven. Varför behöver man ha så pass många pixlar/så hög ppi?

Skrivet av Alpha77:

Det ena utesluter inte det andra det är ju bra om det utvecklas både batterier och skärmteknik.

Näe, fast man kan ju se det som en ekvation.
Batteritid = Bat.Kapacitet/(Skärmstorlek*Pixlar)

För att öka batteritiden måste antingen Batterikapaciteten öka, eller skärmstorleken/antalet pixlar minska. Ökar man antalet pixlar måste batteriet också bli mycket bättre. Däremot om man håller nere antalet pixlar kommer samma batteri räcka betydligt längre.
Tror nog det var ungefär vad han menade

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig detta är bra för oculus rift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostersjo:

Hmm, det står ju IGZO ovanför skärmen på bilden, så jag antar att det är LCD?

Är IGZO alltså enbart LCD och aldrig OLED? Det låter rimligt, men jag har inte riktigt fått kläm på om det är så enkelt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

*Fan de borde verkligen fixa problemet med att man kan se pixlarna på en TV om man står nära.*

Det är väl bara under normalt användande som är intressant, eller? Kommer ju alltid gå att se pixlarna om man bara vill.

EDIT:
Förövrigt tycker jag verkligen denna pixelhysterin är överdriven. Varför behöver man ha så pass många pixlar/så hög ppi?

Näe, fast man kan ju se det som en ekvation.
Batteritid = Bat.Kapacitet/(Skärmstorlek*Pixlar)

För att öka batteritiden måste antingen Batterikapaciteten öka, eller skärmstorleken/antalet pixlar minska. Ökar man antalet pixlar måste batteriet också bli mycket bättre. Däremot om man håller nere antalet pixlar kommer samma batteri räcka betydligt längre.
Tror nog det var ungefär vad han menade

Batteritid = Luftfuktighet*33.5

Titta på mig jag kan också hitta på uttryckt jag tror stämmer .... Visst självklart finns den någon form av korrelation mellan skärmstorlek(storlek*pixlar) men det är inte alltid så enkelt. Om man kommer på någon ny teknik som möjliggör högre täthet behöver inte det betyda att det drar mer ström än en gammal teknik som har lägre densitet.

För övrig så är utveckling väldigt bra om man tittar på VR. Billigare och bättre små skärmar = billigare och bättre rift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

För de som inte vill se pixlar även om de använder mikroskop? Kul med teknikutveckling, men för min del är det här ruskigt onödigt. Jag vill mycket hellre ha 4ggr så lång batteritid än 4ggr så hög upplösning. Men det är ju jag det.

Det ena utesluter väl inte det andra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ostersjo:

Hmm, det står ju IGZO ovanför skärmen på bilden, så jag antar att det är LCD?

Ta ditt antagande någonstans och gräv fram fakta istället, man får fler svar då

Sharp IGZO-based LCD and OLED Displays on Show at Display Week 2013

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Har en Nexus 5 med 1080p-skärm och den ser väldigt bra ut för mig. Förstår inte denna hysterin med att trycka in så hög upplösning i små ytor. Vid en viss gräns så blir det ingen skillnad och det enda som händer är att det blir mer tungdrivet och batteriet tar slut snabbare. Det enda positiva är väl att de kanske gör tekniken billigare till saker som datorskärmar osv.

Jag tänkte likadant innan jag förstod vad Oculus Rift hade för problem. Med 1080p skärm ser man mellanrummet mellan pixlarna (rutnätseffekt) och det behövs MINST 4K res på skärmen för att det ska se okej ut. Men ju högre PPI desto bättre i princip.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Jag tänkte likadant innan jag förstod vad Oculus Rift hade för problem. Med 1080p skärm ser man mellanrummet mellan pixlarna (rutnätseffekt) och det behövs MINST 4K res på skärmen för att det ska se okej ut. Men ju högre PPI desto bättre i princip.

Givetvis behöver skärmar som är till för att sitta precis framför ögonen bättre upplösning. Det jag syftade på var mobiltelefoner som inte används till sådant.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

För de som inte vill se pixlar även om de använder mikroskop? Kul med teknikutveckling, men för min del är det här ruskigt onödigt. Jag vill mycket hellre ha 4ggr så lång batteritid än 4ggr så hög upplösning. Men det är ju jag det.

Att få ner panelstorleken är intressant för projektorer och VR-utrustning med.

Det är nog bara att gilla läget att det behöver säljas med mobiltelefoner till kunder som inte förstår bättre.
Så länge vi med tekniskt intresse kan dra nytta av utvecklingen och volympriserna på annat håll ska vi vara glada tycker jag.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att "pixel hypen" borde tagit slut vid 2560*1440 skärmar för mobiltelefoner, då man knappt kan se skillnad på en mobil med 1080p skärm och en mobil med 1440p skärm. Tar mycket hellre en mobil med längre batteritid än en mobil med pixlar som jag ändå knappt kan urskilja. Sen så finns det ju såklart flera användningsområden för skärmar med hög upplösning, t ex i riften så behövs det mycket högre upplösning än vad som idag erbjuds.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shockwave:

Givetvis behöver skärmar som är till för att sitta precis framför ögonen bättre upplösning. Det jag syftade på var mobiltelefoner som inte används till sådant.

http://www.samsung.com/global/microsite/gearvr/gearvr_feature...