Dator funkar fint men CPU-kylaren snurrar inte?

Permalänk
Medlem

Dator funkar fint men CPU-kylaren snurrar inte?

Hej!
Det är så att jag har märkt av att min CPU fläkt aldrig snurrar men allting funkar bra som vanligt (Gaming,surfa osv) och undrar om detta är normalt ?
Att den inte kör på fläktarna då den inte behöver det kanske ?
Har kollat med F-stream tuning hur varm CPUn är och den ligger stadigt på 54 grader i idle.
http://imgur.com/Zo5Abh3

I5-2500K @4.2 GHz
GTX 780
Corsair 8GB DDR3
Asrock p67 professional
Corsair AX 850W 80+ gold
Noctua NH-u12P
OCZ vertex 3

På mitt chassi kan jag styra fläktarna och har satt det på att vara "tyst", alltså det lägsta läget utav 3. Om jag höjer det ett snäpp så startar CPU-fläkten. Vrider jag sedan ner till lägsta igen så fortsätter fläktarna snurra.

Är det något farligt med min cpu eller är det bara att köra på som vanligt ?

Permalänk
Medlem

Du ska absolut inte köra utan CPU fläkten avstängd, det är så du förstör CPU`n. Koppla in den till motherkortet & ha den alltid igång. Menar då så att fläkten styrs automatiskt via moderkortet.
Att den ligger på 54 grader i idle är inte speciellt bra men vad ligger den på när du gamer, måste ligga över 90 och närma sig 100 innan datorn stänger av sig auto. för att inte bränna den.
Så att normalt är det inte, gör om gör rätt-

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Använder du möjligen ett sånt där extra motstånd till fläkten, som hänger med Noctuas fläktar? (ultra low noise adaptor eller ULNA eller vad de nu heter)
Om du använder en sån OCH använder fläktstyrningen på moderkortet (eller fläktstyrningen på lådan) så blir det liksom kaka på kaka, och då kan fläkten bli för långsam för att funka bra.
Enklast är nog att plocka bort fläktmotståndet isåfall.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Att den startar först när du "höjer det ett snäpp" innebär att fläkten får för lite ström för att börja snurra, ge den mer från start så den börjar rotera. Smidigaste är som sagt att du kopplar den via moderkortet istället för via fläktstyrningen då detta uppenbarligen inte fungerar så bra.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augustini:

Att den startar först när du "höjer det ett snäpp" innebär att fläkten får för lite ström för att börja snurra, ge den mer från start så den börjar rotera. Smidigaste är som sagt att du kopplar den via moderkortet istället för via fläktstyrningen då detta uppenbarligen inte fungerar så bra.

Skrivet av Nepo:

Du ska absolut inte köra utan CPU fläkten avstängd, det är så du förstör CPU`n. Koppla in den till motherkortet & ha den alltid igång. Menar då så att fläkten styrs automatiskt via moderkortet.
Att den ligger på 54 grader i idle är inte speciellt bra men vad ligger den på när du gamer, måste ligga över 90 och närma sig 100 innan datorn stänger av sig auto. för att inte bränna den.
Så att normalt är det inte, gör om gör rätt-

Skrivet av Roger W:

Använder du möjligen ett sånt där extra motstånd till fläkten, som hänger med Noctuas fläktar? (ultra low noise adaptor eller ULNA eller vad de nu heter)
Om du använder en sån OCH använder fläktstyrningen på moderkortet (eller fläktstyrningen på lådan) så blir det liksom kaka på kaka, och då kan fläkten bli för långsam för att funka bra.
Enklast är nog att plocka bort fläktmotståndet isåfall.

Tack för alla snabba svar! Uppskattas verkligen!
Har nu löst det så att alla fläktar går och i idle ligger den på 30 grader stabilt
Har nu en till fråga angående övervakning över cpu temp under gaming ? Vad ska jag använda mig utav ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av critaL:

Tack för alla snabba svar! Uppskattas verkligen!
Har nu löst det så att alla fläktar går och i idle ligger den på 30 grader stabilt
Har nu en till fråga angående övervakning över cpu temp under gaming ? Vad ska jag använda mig utav ?

Jag använder mig utav RealTemp, funkar bra. Har som du ungefär 27-30 grader Idle och strax under 60 under load.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||