Permalänk
Medlem
Skrivet av sorce:

hm kollat lite funderar

slutat lira eve så nån som spelar nu som kan rekommendera elite d ?

måste man köpa en joystick för 3k ?

tips etc mottages tacksamt

Jag skulle bara rekommendera att du köper in dig på betan om du har nostalgiska skäl att vilja se ett nytt Elite-spel och vill hjälpa till att stödja utvecklingen. Om inte så tycker jag du ska vänta till release annars betalar du bara extra för nöjet att spela ett buggigt, illa optimerat skal (vilket man för all del ska förvänta sig av en beta) av vad som förhoppningsvis en dag kommer att bli ett riktigt bra spel.

Vad gäller joysticken så funkar vad som helst men du vill nog minst ha en med trottel och twist-handle. Eftersom Saitek verkar ha slutat helt med bra, billiga spakar så tror jag den här kan vara ett bra alternativ: https://www.inet.se/produkt/6606656/logitech-extreme-3d-pro-p...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Håller med MaxWarp. Om du inte är ett superfan av serien så är det nog bäst att vänta tills spelet släpps om ca 1-2 månader.

När det gäller joystick så behöver du inte alls ha en för 3000kr. Det går att styra med mus och tangentbord men vill du ha bättre känsla och inlevelse så fungerar en billig joystick alldeles utmärkt. Ett annat alternativ än den som MaxWarp länkar är denna modell: https://www.komplett.se/thrustmaster-flight-hotas-x-flightsti...
Det är nog den billigaste HOTAS enheten som går att få tag på.

Permalänk
Medlem

Ny beta ikväll, version 3!

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-Lone:

Ny beta ikväll, version 3!

Här är en changelog över Beta 3:
http://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=52288

Som vanligt när det gäller Elite så är den för lång att klistra in i sin helhet...
Här är en lista på nya features:

Citat:

- New ship - Imperial Clipper added
- New ship - Federal Dropship added
- Added player driven interdiction
- Players can now interdict NPC ships and the NPC will be recreated in normal space along with the player (player interdiction is also possible)
- Fuel scooping from stars added
- Asteroid mining added (metal and rock)
- Players can own multiple ships
- Play area expanded (capsule 350ly long, radius 37 ly - 2400+ systems)
- Planet visuals overhaul
- Planet liquid colours now reflect chemical composition
- Atmospheric colours now reflecting their chemical composition
- Surface types and colours now reflect chemical composition
- Planets display volcanic features
- Complex Craters can create dust ejecta
- Crater frequency dependent on atmosphere thickness
- Ice planets now have fracture features
- Dynamic ice caps on all planets
- Dynamic liquid levels on all planets
- Asteroid belt clusters added
- Nebulae added to galaxy map
- Nebulae added to sky map rendering
- Make outpost landing pads more zero-g
- Status panel now shows faction reputation
- Improved range display and route finding in galaxy map
- Philanthropy missions added
- Partial name searching added to galaxy map
- Additional ships added to loading screen

Permalänk
Medlem

Liten Headsup, Ai:n har blivit MYCKET vassare i strid och det kan bli riktigt farligt att vara ute och flyga nu...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Beta 3.01 släpptes precis: http://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=53169
Verkar mest vara hotfixes.

Stödet för Oculus Rift blev verkligen sjukt mkt bättre i Beta 3, allt flyter på så mjukt nu. Känns verkligen som man sitter där i cockpitten.

Permalänk
Medlem

Fråga jag har stött utvecklingen av deta lir men har inte hängt med alls. Går det att spela med sin polare nu i beta 3? Hörde att det är svårt att spela tillsammans med något då man inte kunnat joina tillsammans? (Kan ha blandat ihop det jag hört med Star Citizen iofs).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Fråga jag har stött utvecklingen av deta lir men har inte hängt med alls. Går det att spela med sin polare nu i beta 3? Hörde att det är svårt att spela tillsammans med något då man inte kunnat joina tillsammans? (Kan ha blandat ihop det jag hört med Star Citizen iofs).

Nej, den funktionen är inte aktiverad än.

Sen skulle jag vilja kommentera det Skyflyer skrev. Jag skulle inte rekommendera att spela med mus och keyboard. Det är som att försöka spela Flight Simulator med keyboard. Däremot funkar en Thrustmaster T-Flight HOTAS X utmärkt, och den får man för under 500 kr. Dessutom kan man ladda ner en .binds-fil för Elite Dangerous, så man slipper göra inställningarna för hand. Det är till stor hjälp, för jag har varje knapp knuten till två olika funktioner, utom den som används för att växla mellan funktionerna, så klart.

Skulle däremot inte rekommendera att spela förrän de värsta buggarna är borta. Nu kan missions försvinna lite hur som helst, vilket kan leda till att ditt lastrum som är fyllt med saker som du transporterar åt någon mot betalning helt plötsligt betecknas som stulna, när uppdraget försvinner, vilket i sin tur leder till dryga böter. Jag förlorade i princip alla pengar på det sättet igår kväll.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

The making of Elite: Dangerous:

Permalänk

Jag brukar se på Jingles yt videos, och här är en om mining i Elite, om någon undrar hur det går till.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk

Det tråkiga är att tyvärr så har beta 3 en del buggar men vad hade man förväntat sig.
När man får polerat ut ständiga disconnects och en och annan frysning och spelet lämnar beta så kommer det bli fantastiskt bra.

Permalänk
Medlem

Väntar på fullrelease som förhoppningsvis dyker upp i slutet på månaden.

Permalänk

Ja i senaste nyhetsbrevet (nr 47) skrev de att betan slutar 22:e november. Samma dag som de har "premiere party"
Samtidigt vill jag minnas att jag läste något om gamma. Och det är ju en del del finesser som inte känns som de saknar i Beta 3. Många skepp, permits till vissa världar, kompisfunktioner, in game communication osv. osv. Tar man sen buggar, frysningar när går ur supercruise, server disconnects, uppdrag som försvinner på vägen så känns det inte helt troligt att de löser det till 22:e. Men man kan ju hoppas.
Känns ändå som om det hela kommer bli ett grymt bra spel. En joystick på det så blir det bra. Skall bara förhandla fram det med hon som bestämmer.

Permalänk
Medlem

Gammla Elite gav en många timmar på commodoren Blir ett köp i något skede efter live, alldeles för många positiva minnen för att låta bli!

Många av er som lirar med Oculus Rift 2?

Permalänk
Medlem

Utvecklarna till Elite: Dangerous pratar om vad de ser mest fram emot gällande Elites framtid:

Mest pratar de om hur de ser fram emot att kunna gå ut ur skeppen, vandra runt på rymdstationer och planeter eller bara se hela insida på sitt egna skepp.

Permalänk
Medlem

I senaste Newsletter nr 48 så är officiella release datumet den 16:e december 2014.
http://us2.campaign-archive1.com/?u=dcbf6b86b4b0c7d1c21b73b1e...

Betan kommer stängas den 22 november.

Permalänk
Medlem

Det går att köra med mus+tb om man tränar lite, men det är förstås inte optimalt. Största problemet på känsliga skepp är vobblandet. Men skulle tro att det är tillräckligt för att känna om spelet är något man vill lägga 500-1500:- extra på en styrspak/hotas. Kommer nog köra med mus+tb till efter release (skaffade betan nyss) och då ta beslut om extra tillbehör.

Permalänk

Om man inte tänker köpa in sig i betan är det då Mercenary Edition som gäller? Får man då spelet när det släpps sen eller hur funkar det? Är det lönt att gå från Logitech Extreme 3D Pro till en Thrustmaster T-Flight Hotas X egentligen vad tror ni?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Om man inte tänker köpa in sig i betan är det då Mercenary Edition som gäller? Får man då spelet när det släpps sen eller hur funkar det?

Ja, det är Mercenary Edition för €40 som du ska välja ifall du vill ha spelet när det kommer ut men inte delta i betan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Är det lönt att gå från Logitech Extreme 3D Pro till en Thrustmaster T-Flight Hotas X egentligen vad tror ni?

Det är väl lite som att köpa ett nytt set golfklubbor. Du blir inte automatiskt bättre av det men det kan ju vara skoj att ha något nytt.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Kör ni med track ir ni som lirar mycket? Finns det några andra (billigare) alternativ? Lirar på 46" tv så sitter en bit ifrån också

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

Inte haft tid eller möjlighet att testa detta ännu men undrar hur det är tänkt att fungera? Måste man betala någon månadsavgift för att kunna fortsätta spela eller är det bara skins till skeppen de tar betalt för?

Permalänk
Medlem

Ingen månadsavgift och ingen pay to win.

Permalänk
Medlem

Newsletter #49 idag.
http://us2.campaign-archive1.com/?u=dcbf6b86b4b0c7d1c21b73b1e...

Beta 3.9 - final beta. Släpps 20:e november. De planerar att ha 30 skepp till release, 5 mer än vad som var planerat. Betabackare får 25% livstidsrabatt på försäkringar. M.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Newsletter #49 idag.
http://us2.campaign-archive1.com/?u=dcbf6b86b4b0c7d1c21b73b1e...

Beta 3.9 - final beta. Släpps 20:e november. De planerar att ha 30 skepp till release, 5 mer än vad som var planerat. Betabackare får 25% livstidsrabatt på försäkringar. M.m.

Jag tolkade det som att det ska bli 30 skepp men de ska inte bli direkt tillgängliga till release den 16:e december.
Citat (jag har fetstilat relevant mening):

Citat:

After the 16th December we will continue to update with more polish and content such as the playable ships we committed to in our Kickstarter campaign – in fact I’m delighted to be able to tell you that we are now planning to eventually have 30 playable ships in Elite: Dangerous, 5 more than we committed to in Kickstarter. And most exciting of all, we will start the work on a longer term roadmap that includes getting you up out of your pilot’s seats and out of your starships.

These additional features will come post-launch, as we have always planned. That is solely because we want to make sure it is done correctly and to a quality we are proud of and that matches the other aspects of what we plan to be an incredible experience that we will deliver on 16th December.

Men jag är inte den som måste ha alla 30 skepp vi release, så länge dom släpps i någorlunda takt så är jag nöjd. Kommer första nya skeppet inte förrän om ett år eller så blir jag däremot lite mer besviken...

Permalänk
Medlem

Hmm, det stämmer nog. Fast jag tror väl att med tiden kommer de ha mycket mer än 30 skepp så siffran post-launch är nog godtycklig. Kanske man kan säga att det är "i tid inte allt för långt efter launch"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Kör ni med track ir ni som lirar mycket? Finns det några andra (billigare) alternativ? Lirar på 46" tv så sitter en bit ifrån också

Det finns alternativ till Track IR. Om du har en webbkamera kan du använda FaceTrackNoIR (http://facetracknoir.sourceforge.net/home/default.htm) som processar bilden från webbkameran och känner av när du vrider huvudet. Den kan dock lagga efter lite grann då den måste processa en stor mängd bilddata kontinuerligt. Det tar även en del av processorkraften. Men det är ett gratisalternativ (under förutsättning att du redan har en webbkamera) du kan prova innan du spenderar pengar på andra lösningar.

Ett annat alternativ är ett litet hobbyprojekt som kallas ED Tracker. Det är några fans av Elite Dangerous som har gjort en egen enhet som bygger på accelerometer och Arduino som man kopplar in via USB och sedan monterar på huvudet (på hatt eller på headset). Den känner av hur huvudet rör sig och speglar det även i spelet. Den fungerar även i andra spel som t.ex. War Thunder. Antingen kan man löda ihop en själv om man skaffar komponenterna (billigast om man har kunskapen som krävs).
Man kan även ta kontakt med som som uppfunnit ED Tracker så kan dom löda en åt dig och skicka till dig. Men det kan bli någon hundralapp dyrare pga frakt och annat. Man ska dock vara medveten om att det inte är en kommersiell produkt så det är ingen garanti alls, det är endast några killar som gör det för att vara hjälpsamma och snälla.
Hemsidan för ED Tracker är http://www.edtracker.org.uk/ och där kan du se videos hur den fungerar samt hur man kan tillverka en sådan själv. Jag har själv köpt en färdiggjort enhet av dom och det kostar 25 GBP + frakt + dricks. Det är ju ändå mycket billigare än en Track IR.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Känns som att det inte lika kritiskt med en track ir som i tex il2.cliffs of Dover eller dyl. Ska nog ändå införskaffa en när lönen kommer för känslans skull. Om jag nu får någon känsla i de här spelet, endast lira tutorial än!

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Jag tolkade det som att det ska bli 30 skepp men de ska inte bli direkt tillgängliga till release den 16:e december.
Citat (jag har fetstilat relevant mening):

Men jag är inte den som måste ha alla 30 skepp vi release, så länge dom släpps i någorlunda takt så är jag nöjd. Kommer första nya skeppet inte förrän om ett år eller så blir jag däremot lite mer besviken...

Såg att det diskuterats på en del ställen, och en utvecklare svarat.
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=58796&p=997212...

Citat:

We'll reveal more about release as we approach, but not all 25 will be available upon release. They will be added as we progress beyond that point.

Så de kommer ha färre än 25 skepp vid lansering, men addera upp till 30 efter lanseringen. Såg i och för sig att de lovat 15 skepp vid lansering i Kickstartern, så om det blir över det får man väl vara glad.

Sen finns det förstås mycket annat att jobba på. Som flera andra Kickstarterspel kanske det blir en lite tidig release för att de ska få ett pengaflöde till företaget. Bara man märker att de lägger till innehåll och är aktiva efter release är det väl ok enligt mig så länge grundspelet är stabilt. Inte optimalt, men viktigaste är att det inte är ostabilt och har många stora buggar.

-----

Det verkar dessutom som de tar bort offline-läget i spelet. Alltså inget singleplayer offline, utan bara online multiplayer. Det var lite luddigt hintat i nyhetsbrevet och har diskuterats en hel del på officiella forumet med flera svar från utvecklarna https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=58789

Jag hade inte tänkt spela singleplayer offline, men förstår att de som gjort det är arga. En del vill ha en "lugn" värld där man inte riskerar att bli gankad av andra spelare. I och för sig är universat rätt stort, så går väl att åka iväg och hitta ett avlägset stället i universum. Gankare brukar hålla till där det finns folk.

Permalänk
Medlem

Servrarna nere och går inte att logga in... var precis påväg i mitt första uppdrag för att lämna av lite kött och bli 20k cr rikare...

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q