Permalänk

Hjälp med att sortera en array

Hej, jag är nybörjare på programmering med C# och undrar ifall
någon kan hjälpa mig med en grej.

Det enda jag vet är att jag ska med mitt program sortera den här arrayen

int[] letters = { "c", "s", "a", "k", "x", "l", "j" };

och varefter den ska skriva ut och spara arrayen i bokstavsordning.
Fast grejen är att jag aldrig har konverterat bokstäver till INT som jag
skulle behöva göra för att kunna sortera dom med bubbelsortering och
sedan konvertera tillbaka bokstäverna för att skriva ut och spara i rätt
ordning.

Jag kan det där med:

using System; class Sortering { static void Main() {

Men sen blir jag lite osäker.

Jag tar emot alla tips och råd eller instruktioner i vilken ordning
jag ska skriva koderna eller hur jag ska skriva koderna.
Tackar och uppskattar hjälpen i förhand!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F | CPU: AMD Ryzen 7 3800x 3.9 GHz | CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 2 | GPU: Gigabyte RTX 2080 SUPER AORUS | RAM: Corsair Vengeance 3200Mhz 32GB | SSD: 1TB M.2 NVMe + 520GB SSD | PSU: Seasonic FOCUS GX 750W | Display: MSI Optix MAG272QP 165 hz | Mus: Razer Viper Ultimate | Headphones: SteelSeries Arctis 7 | Keyboard: Razer Huntsman Mini

Permalänk
Medlem

Du behöver inte göra dem till int. Bokstäver går ju också att sortera.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Skrivet av matti4s:

Du behöver inte göra dem till int. Bokstäver går ju också att sortera.

Okej! Men jag läste mest om informationen/instruktionen jag fick på denna uppgift och skrev ner det här.
Men om det är som du säger, att jag inte behöver göra dem till int, hur ska jag börja eller
rättare sagt, fortsätta skriva koderna? Tips?
Fortfarande relativt ny inom C#. Behöver bara komma igång lite.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F | CPU: AMD Ryzen 7 3800x 3.9 GHz | CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 2 | GPU: Gigabyte RTX 2080 SUPER AORUS | RAM: Corsair Vengeance 3200Mhz 32GB | SSD: 1TB M.2 NVMe + 520GB SSD | PSU: Seasonic FOCUS GX 750W | Display: MSI Optix MAG272QP 165 hz | Mus: Razer Viper Ultimate | Headphones: SteelSeries Arctis 7 | Keyboard: Razer Huntsman Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av matti4s:

Du behöver inte göra dem till int. Bokstäver går ju också att sortera.

Det är dock ett bra sätt att lära sig på, så jag tycker han ska göra det.
Här har du lite hjälp med att konvertera till ASCII.
Om mina C#-kunskaper inte är allt för bortglömda så kallas det typecasting.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrescentOwl:

hur ska jag börja eller
rättare sagt, fortsätta skriva koderna? Tips?

Börja med att skriva bubbelsorteringen för ints.
Ett tips är att lägga denna i en egen metod/funktion.
Efter det kan du experimentera lite och se hur du ska göra när du har bokstäver istället.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Det är dock ett bra sätt att lära sig på, så jag tycker han ska göra det.
Här har du lite hjälp med att konvertera till ASCII.
Om mina C#-kunskaper inte är allt för bortglömda så kallas det typecasting.

Okej, jag kollade lite, det var lite olika hjälpmedel personer kommer fram med där.
Men det är alltså bara direkt efter jag skrivit, t.ex nudå:

static void Main() { int i = (int)'x'; }

Vet att jag verkar väääääldigt seg, men det är bara så att jag förstår ordentligt
på den säkra sidan liksom.

Men när använder jag:

int[] letters = { "c", "s", "a", "k", "x", "l", "j" };

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F | CPU: AMD Ryzen 7 3800x 3.9 GHz | CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 2 | GPU: Gigabyte RTX 2080 SUPER AORUS | RAM: Corsair Vengeance 3200Mhz 32GB | SSD: 1TB M.2 NVMe + 520GB SSD | PSU: Seasonic FOCUS GX 750W | Display: MSI Optix MAG272QP 165 hz | Mus: Razer Viper Ultimate | Headphones: SteelSeries Arctis 7 | Keyboard: Razer Huntsman Mini

Permalänk
Skrivet av matti4s:

Börja med att skriva bubbelsorteringen för ints.
Ett tips är att lägga denna i en egen metod/funktion.
Efter det kan du experimentera lite och se hur du ska göra när du har bokstäver istället.

Ah jag ska kolla lite hur man gör bubbelsorteringen, annars lite tips på hur jag
börjar skulle jag också uppskatta! ^^ Tips etc.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F | CPU: AMD Ryzen 7 3800x 3.9 GHz | CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 2 | GPU: Gigabyte RTX 2080 SUPER AORUS | RAM: Corsair Vengeance 3200Mhz 32GB | SSD: 1TB M.2 NVMe + 520GB SSD | PSU: Seasonic FOCUS GX 750W | Display: MSI Optix MAG272QP 165 hz | Mus: Razer Viper Ultimate | Headphones: SteelSeries Arctis 7 | Keyboard: Razer Huntsman Mini

Permalänk

För det första så borde väl

int[] letters = { "c", "s", "a", "k", "x", "l", "j" };

ge kompilerings error?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kebabhyvlarn:

För det första så borde väl

int[] letters = { "c", "s", "a", "k", "x", "l", "j" };

ge kompilerings error?

Ja, det tror jag, jag skulle utgå från den arrayen och få den att fungera och sorteras
i bokstavsordning, konvertera bokstäverna till INT som skulle sorteras
med bubbelsortering som jag inte är så bekant med än heller och som
sedan skulle konverteras tillbaka för att skriva ut och spara i rätt ordning.

Men eftersom jag fortfarande är nybörjare så är jag seg med starten av
uppgifter och så. Därför tänkte jag ifall jag kunde få hjälp och tips
på vägen och lyckas bli klar

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F | CPU: AMD Ryzen 7 3800x 3.9 GHz | CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 2 | GPU: Gigabyte RTX 2080 SUPER AORUS | RAM: Corsair Vengeance 3200Mhz 32GB | SSD: 1TB M.2 NVMe + 520GB SSD | PSU: Seasonic FOCUS GX 750W | Display: MSI Optix MAG272QP 165 hz | Mus: Razer Viper Ultimate | Headphones: SteelSeries Arctis 7 | Keyboard: Razer Huntsman Mini

Permalänk
Medlem

Varför hålla på o konvertera till int, asci, o fan o hans moster? E ju bara o jämföra bokstäverna med varandra? Läs på om .CompareTo().

Sorteringsalgorithmer brukar finnas utskrivna i valfri bok.

for (int k = 0; k < n; k++){ int m = k; for (int i = k + 1; i < n; i++) if (a[i] < a[m]) m = i; int temp = a[k]; a[k] = a[m]; a[m] = temp;

Bara att ändra den till att använda .CompareTo() istället.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av CrescentOwl:

Ah jag ska kolla lite hur man gör bubbelsorteringen, annars lite tips på hur jag
börjar skulle jag också uppskatta! ^^ Tips etc.

Bubble sort:

För alla element i din array, välj det N:e elementet, index N ska hela tiden innehålla det minsta elementet du sett så här långt. För alla element N+1 till slutet av din array (index M), jämför detta med det minsta du sett så här långt. om det minsta fortfarande är minst tar du nästa M annars byter du plats N och M och tar nästa M

Nu har du en sorterad array.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Pether:

Varför hålla på o konvertera till int, asci, o fan o hans moster? E ju bara o jämföra bokstäverna med varandra? Läs på om .CompareTo().

Sorteringsalgorithmer brukar finnas utskrivna i valfri bok.

for (int k = 0; k < n; k++){ int m = k; for (int i = k + 1; i < n; i++) if (a[i] < a[m]) m = i; int temp = a[k]; a[k] = a[m]; a[m] = temp;

Bara att ändra den till att använda .CompareTo() istället.

Tack så mycket ,ska genast testa att göra det! All hjälp uppskattas

Edit: Okej, jag får googla det då inte .CompareTo() fanns i boken.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F | CPU: AMD Ryzen 7 3800x 3.9 GHz | CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 2 | GPU: Gigabyte RTX 2080 SUPER AORUS | RAM: Corsair Vengeance 3200Mhz 32GB | SSD: 1TB M.2 NVMe + 520GB SSD | PSU: Seasonic FOCUS GX 750W | Display: MSI Optix MAG272QP 165 hz | Mus: Razer Viper Ultimate | Headphones: SteelSeries Arctis 7 | Keyboard: Razer Huntsman Mini

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Bubble sort:

För alla element i din array, välj det N:e elementet, index N ska hela tiden innehålla det minsta elementet du sett så här långt. För alla element N+1 till slutet av din array (index M), jämför detta med det minsta du sett så här långt. om det minsta fortfarande är minst tar du nästa M annars byter du plats N och M och tar nästa M

Nu har du en sorterad array.

Okej, tack så mycket!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F | CPU: AMD Ryzen 7 3800x 3.9 GHz | CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 2 | GPU: Gigabyte RTX 2080 SUPER AORUS | RAM: Corsair Vengeance 3200Mhz 32GB | SSD: 1TB M.2 NVMe + 520GB SSD | PSU: Seasonic FOCUS GX 750W | Display: MSI Optix MAG272QP 165 hz | Mus: Razer Viper Ultimate | Headphones: SteelSeries Arctis 7 | Keyboard: Razer Huntsman Mini

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Pether:

Varför hålla på o konvertera till int, asci, o fan o hans moster? E ju bara o jämföra bokstäverna med varandra? Läs på om .CompareTo().

Sorteringsalgorithmer brukar finnas utskrivna i valfri bok.

for (int k = 0; k < n; k++){ int m = k; for (int i = k + 1; i < n; i++) if (a[i] < a[m]) m = i; int temp = a[k]; a[k] = a[m]; a[m] = temp;

Bara att ändra den till att använda .CompareTo() istället.

Tack, men förresten, är det bara att skriva den for-satsen direkt efter att jag skrivit static void Main() { } ?
Fast till .CompareTo() istället då.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F | CPU: AMD Ryzen 7 3800x 3.9 GHz | CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 2 | GPU: Gigabyte RTX 2080 SUPER AORUS | RAM: Corsair Vengeance 3200Mhz 32GB | SSD: 1TB M.2 NVMe + 520GB SSD | PSU: Seasonic FOCUS GX 750W | Display: MSI Optix MAG272QP 165 hz | Mus: Razer Viper Ultimate | Headphones: SteelSeries Arctis 7 | Keyboard: Razer Huntsman Mini

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Bubble sort:

För alla element i din array, välj det N:e elementet, index N ska hela tiden innehålla det minsta elementet du sett så här långt. För alla element N+1 till slutet av din array (index M), jämför detta med det minsta du sett så här långt. om det minsta fortfarande är minst tar du nästa M annars byter du plats N och M och tar nästa M

Nu har du en sorterad array.

Hur skulle det där se ut på ett ungefär i koder?
Jag vill inte lata mig, men behöver en liten kick

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F | CPU: AMD Ryzen 7 3800x 3.9 GHz | CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 2 | GPU: Gigabyte RTX 2080 SUPER AORUS | RAM: Corsair Vengeance 3200Mhz 32GB | SSD: 1TB M.2 NVMe + 520GB SSD | PSU: Seasonic FOCUS GX 750W | Display: MSI Optix MAG272QP 165 hz | Mus: Razer Viper Ultimate | Headphones: SteelSeries Arctis 7 | Keyboard: Razer Huntsman Mini

Permalänk

Förresten, kan man köra allt i samma program? Eller måste man ha flera olika program i projektet?

Använder Visual Studio.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F | CPU: AMD Ryzen 7 3800x 3.9 GHz | CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 2 | GPU: Gigabyte RTX 2080 SUPER AORUS | RAM: Corsair Vengeance 3200Mhz 32GB | SSD: 1TB M.2 NVMe + 520GB SSD | PSU: Seasonic FOCUS GX 750W | Display: MSI Optix MAG272QP 165 hz | Mus: Razer Viper Ultimate | Headphones: SteelSeries Arctis 7 | Keyboard: Razer Huntsman Mini

Permalänk
Medlem

Går att skriva det direkt i main, eller om du istället gör det till en funktion.
Den texten han skrev resulterar i den koden jag skrev.
Du kanske ska hoppa tlillbaka några kapitel i boken o börja lite tidigare, att börja lära sig programmera genom att sortera arrayer känns lite off.

Permalänk
Skrivet av Pether:

Går att skriva det direkt i main, eller om du istället gör det till en funktion.
Den texten han skrev resulterar i den koden jag skrev.
Du kanske ska hoppa tlillbaka några kapitel i boken o börja lite tidigare, att börja lära sig programmera genom att sortera arrayer känns lite off.

Ah jo, jag har gjort några övningar och exempel från tidigare boken.
Och även gjort tidigare inlämningsuppgifter som jag fått godkänt för.
Grejen är nog att jag måste nog repetera det jag läst mera, för jag har segt
att minnas eller förstå det jag gör. Därför tänkte jag när jag frågar om hjälp
så får jag ju både tips, förklaringar och kanske något exempel som hjälper mig
minnas lite.

Kan vara att jag säkert slarvat med läsandet och därför inte minns riktigt.
Läser distans och det var svårare än jag trodde eller, egentligen inte, men det
var länge sedan jag pluggade, därför jag är lite seg och off.
Jag ska nämligen få in uppgiften imorgon hoppas jag på i alla fall senast.

Men jag kollar tillbaka i boken igen, tack igen i alla fall!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F | CPU: AMD Ryzen 7 3800x 3.9 GHz | CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 2 | GPU: Gigabyte RTX 2080 SUPER AORUS | RAM: Corsair Vengeance 3200Mhz 32GB | SSD: 1TB M.2 NVMe + 520GB SSD | PSU: Seasonic FOCUS GX 750W | Display: MSI Optix MAG272QP 165 hz | Mus: Razer Viper Ultimate | Headphones: SteelSeries Arctis 7 | Keyboard: Razer Huntsman Mini

Permalänk
Skrivet av Pether:

Går att skriva det direkt i main, eller om du istället gör det till en funktion.
Den texten han skrev resulterar i den koden jag skrev.
Du kanske ska hoppa tlillbaka några kapitel i boken o börja lite tidigare, att börja lära sig programmera genom att sortera arrayer känns lite off.

Men om du skulle göra det programmet med dessa bokstäver från

int[] letters = { "c", "s", "a", "k", "x", "l", "j" };

Hur skulle hela det dokumentet se ut, i alla fall på ett ungefär? För det jag ska skriva
kommer förmodligen se annorlunda ut jämfört med det du kan. Vill inte be om ett
färdigt, för då lär jag mig ingenting, det enda jag lär mig från är OM det skulle
vara så att jag får koder eller liknande, att kommentarer eller förklaringar finns med
och på så sätt kan man också lära sig och repetera, även fast det låter fuskigt
Men det kan vara allt för mycket begärt, ingen tjänar ju på det mer än jag så..

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F | CPU: AMD Ryzen 7 3800x 3.9 GHz | CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 2 | GPU: Gigabyte RTX 2080 SUPER AORUS | RAM: Corsair Vengeance 3200Mhz 32GB | SSD: 1TB M.2 NVMe + 520GB SSD | PSU: Seasonic FOCUS GX 750W | Display: MSI Optix MAG272QP 165 hz | Mus: Razer Viper Ultimate | Headphones: SteelSeries Arctis 7 | Keyboard: Razer Huntsman Mini

Permalänk
Medlem

För det första skulle jag använda en char- eller stringarray, en char kan innehålla ett tecken medans en string flera.
Sen skulle jag skapa en metod/funktion som tog emot en char/stingarray och i den skulle jag göra sorteringen.

Ett test program skulle kunna gå i denna ordningen
Start
Skapa array.
Skriv ut array för o se hur den ser ut.(for-loop)
Sortera den med hjälp av metoden.
Skriv ut arrayen för o se hur den ser ut efter sortering.(for-loop)
Klar.

Permalänk
Skrivet av Pether:

För det första skulle jag använda en char- eller stringarray, en char kan innehålla ett tecken medans en string flera.
Sen skulle jag skapa en metod/funktion som tog emot en char/stingarray och i den skulle jag göra sorteringen.

Ett test program skulle kunna gå i denna ordningen
Start
Skapa array.
Skriv ut array för o se hur den ser ut.(for-loop)
Sortera den med hjälp av metoden.
Skriv ut arrayen för o se hur den ser ut efter sortering.(for-loop)
Klar.

Aaaaah, hade du gjort allt i samma dokument (program) eller gjort flera, alltså en index.cs och en sortering.cs som
liksom kopplas samman? (Minns inte vad det heter ).

Men då

1. skapa en char/string array
2. försöka göra en for-loop för utskrift av arrayen, hur den ser ut
3. göra en metod att sortera bokstäverna
4. försöka göra en for-loop för utskrift av arrayen, hur den ser ut efteråt

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F | CPU: AMD Ryzen 7 3800x 3.9 GHz | CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 2 | GPU: Gigabyte RTX 2080 SUPER AORUS | RAM: Corsair Vengeance 3200Mhz 32GB | SSD: 1TB M.2 NVMe + 520GB SSD | PSU: Seasonic FOCUS GX 750W | Display: MSI Optix MAG272QP 165 hz | Mus: Razer Viper Ultimate | Headphones: SteelSeries Arctis 7 | Keyboard: Razer Huntsman Mini

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att dela upp så lite kod i olika filer.

Permalänk
Medlem

Prova detta för stringtyp, recomenderar också att använda just stringtyp för din array i C#. Kom heller inte in i ovanan att använda bubblesort som är mycket långsammare än quicksort. Innan du kollar in koden nedan så funkar även Array.sort(array);

Utan inbyggda functioner

public string[] quickSort(string[] array){ return quickSort(array, 0, array.Length-1);} public string[] quickSort(string[] a,int left, int right) { int i = left; int j = right; int pivotValue = ((left + right) / 2); string pivot = a[pivotValue]; string temp = ""; while (i <= j) { while (a[i].CompareTo( pivot) <0 ) { i++; } while (pivot.CompareTo( a[j]) < 0) { j--; } if (i <= j) { temp = a[i]; a[i++] = a[j]; a[j--] = temp; } } if (left < j) { quickSort(a, left, j); } if (i < right) { quickSort(a, i, right); } return a; }

Permalänk
Skrivet av kdraca:

Prova detta för stringtyp, recomenderar också att använda just stringtyp för din array i C#. Kom heller inte in i ovanan att använda bubblesort som är mycket långsammare än quicksort. Innan du kollar in koden nedan så funkar även Array.sort(array);

Utan inbyggda functioner

public string[] quickSort(string[] array){ return quickSort(array, 0, array.Length-1);} public string[] quickSort(string[] a,int left, int right) { int i = left; int j = right; int pivotValue = ((left + right) / 2); string pivot = a[pivotValue]; string temp = ""; while (i <= j) { while (a[i].CompareTo( pivot) <0 ) { i++; } while (pivot.CompareTo( a[j]) < 0) { j--; } if (i <= j) { temp = a[i]; a[i++] = a[j]; a[j--] = temp; } } if (left < j) { quickSort(a, left, j); } if (i < right) { quickSort(a, i, right); } return a; }

Tack så mycket! Ska genast kolla denna

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F | CPU: AMD Ryzen 7 3800x 3.9 GHz | CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 2 | GPU: Gigabyte RTX 2080 SUPER AORUS | RAM: Corsair Vengeance 3200Mhz 32GB | SSD: 1TB M.2 NVMe + 520GB SSD | PSU: Seasonic FOCUS GX 750W | Display: MSI Optix MAG272QP 165 hz | Mus: Razer Viper Ultimate | Headphones: SteelSeries Arctis 7 | Keyboard: Razer Huntsman Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdraca:

...recomenderar också att använda just stringtyp för din array i C#. Kom heller inte in i ovanan att använda bubblesort som är mycket långsammare än quicksort...

Du har typ missuppfattat allt.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrescentOwl:

Hej, jag är nybörjare på programmering med C# och undrar ifall
någon kan hjälpa mig med en grej.

Det enda jag vet är att jag ska med mitt program sortera den här arrayen

int[] letters = { "c", "s", "a", "k", "x", "l", "j" };

och varefter den ska skriva ut och spara arrayen i bokstavsordning.
Fast grejen är att jag aldrig har konverterat bokstäver till INT som jag
skulle behöva göra för att kunna sortera dom med bubbelsortering och
sedan konvertera tillbaka bokstäverna för att skriva ut och spara i rätt
ordning.

Jag kan det där med:

using System; class Sortering { static void Main() {

Men sen blir jag lite osäker.

Jag tar emot alla tips och råd eller instruktioner i vilken ordning
jag ska skriva koderna eller hur jag ska skriva koderna.
Tackar och uppskattar hjälpen i förhand!

string[] letters = { "c", "s", "a", "k", "x", "l", "j" };

var strings = letters.ToList().OrderBy(x => x);
Så får du a-ö..

Du kan ju annars testa söka på "c# array linq sort"

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av IceDread:

string[] letters = { "c", "s", "a", "k", "x", "l", "j" };

var strings = letters.ToList().OrderBy(x => x);
Så får du a-ö..

Du kan ju annars testa söka på "c# array linq sort"

Tack så mycket, ska även kolla detta, tror jag fått till det, men kollar ifall att ändå!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F | CPU: AMD Ryzen 7 3800x 3.9 GHz | CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 2 | GPU: Gigabyte RTX 2080 SUPER AORUS | RAM: Corsair Vengeance 3200Mhz 32GB | SSD: 1TB M.2 NVMe + 520GB SSD | PSU: Seasonic FOCUS GX 750W | Display: MSI Optix MAG272QP 165 hz | Mus: Razer Viper Ultimate | Headphones: SteelSeries Arctis 7 | Keyboard: Razer Huntsman Mini