Ubisoft i blåsväder efter buggig lansering av Assassin's Creed: Unity

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nej visst, men tidning X, som har demoex, kan ju sälja sin "Ubisoft har problem"-story till tydning Y, som inte har ett demoex, och sedan kan tidning X också skriva om det, och hänvisa till Y som källa. Då borde ju båda komma undan? Och sedan kan tidning X, 12 timmar efter release, skriva att problemen som tidning Y rapporterat om tidigare verkar stämma, och här är våran djupare analys.

Fast då är ju något fuffens på G, vart har tidning Y fått tag på sin egen kopia av spelet när de inte har någon rätt till det? Samt släppa saker utanför embargot oavsett är inte okej och då blir tidning Y svartlistade i alla fall.

Permalänk
Medlem

Och jag som hade fått för mig..

Att vi skulle få bättre portar i och med att konsolerna gick över till x86, men istället verkar det ha blivit värre, ack så tråkigt:/

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

Asså EA och ubisoft kan båda dra nånstans långt ner under jorden där solen inte skiner, Jag är trött på att punga ut 500kr för spel jag inte ens kan lira. bf4 köpte jag på lansering och FORTFARANDE än idag kan jag inte få skiten att funka. jag har gett upp.

Som tur är Funkar Arma3 som en dröm, och har blivit typ de enda spelet jag lirar nu just pga stabiliteten (ja förutom de andra ja har på steam, STEAM är den enda plattformen där mina köpta spel funkar på. <3 gabe

Steam som är fyllt av så mycket skit och inte har någon QA samt noll återbetalningar även om produkten inte fungerar över huvud taget? Låter ju awesome! Räcker att jag kalla mig själv ett "bolag" så får jag släppa vad jag vill där, skulle inte direkt jag kalla bra. Nä GoG om man ska snacka om en bra digital återförsäljare.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

För att folk som mig inte har något tålamod?

Medvetet om att spel faktiskt kan vara buggiga vid release och därför förväntar jag mig inte ett felfritt spel från början. Sedan finns de ju dessa som gnäller för att deras arm åker igenom en vägg under en mikrosekund.

är väl samma sak med Köp av telefoner speciellt Iphones men också iOS tältar man utanför en affär ska köpa något som man inte vet är bra eller sitter och laddar ner uppdateringar till telefonen på natten den släppts. och sen klagar att batteritiden blir sämre ?

ja har en Iphone 4 med iOS 6.1.3 kommer ha den kvar där då 7ans ikoner är fult.. sen att batteritiden är sämre gör ju inte saken bättre.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

Vad hände med att betatesta sin spel? Var ju samma sak med Watch Dogs... Far Cry 4, ja det återstår och se.

Lata och snåla ***bort/mod***

Skrivet av Mr.Borka:

Ubisoft är för bedrövligt. Hela industrin behöver komma ned på jorden igen, men Ubisoft och EA är nog bland de värsta.

Ja kan dom ju lägga "lite" tid på testing kanske.

Skrivet av stn1337:

Men oj, vilken överraskning Ubisoft.

Eller inte...

Ja dom bore ju typ bojkottas ett tag tycker man.

Skrivet av Sirme:

Att vi skulle få bättre portar i och med att konsolerna gick över till x86, men istället verkar det ha blivit värre, ack så tråkigt:/

Och så gävla fult och låg upplöst utlöver buggarna också.

Ovårdat språk
Permalänk
Medlem

UBI Soft har jobbat stenhårt på att fixa problemen.

De har redan släppt första patchen, för att lösa problemen med mikrotransaktionerna på PS4!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

UBI Soft har jobbat stenhårt på att fixa problemen.

De har redan släppt första patchen, för att lösa problemen med mikrotransaktionerna på PS4!

http://i.imgur.com/bTGthi0.jpg

LOOOOL..... Det är ju super att de prioriterar att fixa de "viktigaste" buggarna först...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasted Hobbit:

Skulle säga att man aldrig ska förboka spel oavsett, det är dåligt för slutkunden då de uppmanar företagen att skyffla skit.

Alla former av spel och spelköp där man betalar innan man får produkten bör anses vara dåligt för konsumenten skulle jag säga. Extremt osäkert och sannorlikheten att man kan få tillbaks pengarna man slängt ut är väldigt liten. Då snackar jag både om som här, extremt trasiga lanseringar, men också alla crowdfunding/kickstarter/early access/annan form av tiggeri för finansiering av spelutveckling också.

Nu finns det samtidigt säkrare förbokningar där man vet att spelet troligen bör vara färdigt (vilket inte Assassins Creed-serien bör räknas in med tanke på tidigare titlars skick vid lansering). Nintendo är en av få utvecklare/utgivare som faktiskt klarar av att lansera fungerande titlar på lanseringsdagen och där är det sällan/aldrig något direkt problem att förboka innan.

Permalänk
Medlem

Tycker syns om de i teamet som verkligen lagt ner sin själ i detta. Bara för någon höjdare på UBI vill ha ut det ASAP. Och sedan får dom skiten för dåligt jobb.

Nä, jag älskar det här spelet. Man känner verkligen atmosfären osv.

Dock som alla andra har jag noterat buggar. Många buggar.. Dock anser jag dom inte game-braking. Utan går att leva med. Men ett AAA spel med flertalet år och miljoner i budget så ska det vara finslipat innan det släpps

Just nu är det en rå oslipad diamant.

Inte för att försvara någon. Men ett flertalet andra bolag gör precis samma sak. Har sätt denna trend i nästan alla AAA titlar de senaste åren mer eller mindre. Och så fixar dom de och man hör inte ett sus sen från gaming communityn.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av C4ndyWhi7e:

tjenixen!, har spelat en timme nu med 280x i crossfire i high med v-sync off 60hz, tycker att det flyter på fint! jag förväntade mig en katastrof med så va det inte! det dippar när det går undan bland folkmassorna men det är verkligen mycket bättre än black flag!

Skrivet av KlyfftPotatis:

ja asså jag har inte heller problem gillar spelet än så länge med 5% progress

Tyst med er!
Nu har ju nästan alla som enats om att spelet är skräp, då skall inte ni som faktiskt testat komma och säga något annat.

Skrivet av RavenSign:

allt på ultra, hbao+, v-sync och msaa-x8 så ligger jag på 26-37fps, droppar ner till 12-20fps ibland

smått irriterande...

Du skojar antar jag, med sådana inställningar pressas ju även sådan hårdvara som din.
Vad krävs för dig att få flyt, sänka MSSA en bit gissar jag?

edit
Spelet använder massor av videominne, för er som dumförklarades när ni köpte 4GB varianter av av GTX670/680/770, är det dags att hånflina lite så där lagom överlägset.

Citat:

In testing Assassin's Creed Unity, we determined that the game uses substantially more video card memory than we've seen in most other current titles. When equipped with 4GB video cards, ACU demanded an impressive 3221MB (3.2GB) of static video RAM, with dynamic (reserve) usage tacking on an additional ~250MB consumed. Our total max consumption of GDDR5 memory rested at around 3.5GB.
Read more at http://www.gamersnexus.net/game-bench/1692-assassins-creed-un...

http://www.gamersnexus.net/game-bench/1692-assassins-creed-un...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Klart man kan göra så, men dels tror jag inte att spelsidor samverkar särskilt mycket och det är knappast riskfritt. Hur ska man veta hur många på den egna och på den andra redaktionen som får reda på det och hur väl de kan bevara en hemlighet? Och hur många gånger kan man köra samma rövare med samma samarbetssida? Ingen spelsida vill få rykte bland utgivare om att man är ohederlig.

Skrivet av Wasted Hobbit:

Fast då är ju något fuffens på G, vart har tidning Y fått tag på sin egen kopia av spelet när de inte har någon rätt till det? Samt släppa saker utanför embargot oavsett är inte okej och då blir tidning Y svartlistade i alla fall.

Fast är det verkligen så? Sweclockers har ju t. ex publicerat negativa artiklar om Bulldozrt innan release, men under embargo, och då hänvisat till läckta testresultat från någon annan sida. Tror det var donanimhaber eller något liknande. Men det kanske funkar helt annorlunda med hårdvara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Musikälskare

Förboka aldrig spel om ni inte verkligen måste

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Alla former av spel och spelköp där man betalar innan man får produkten bör anses vara dåligt för konsumenten skulle jag säga. Extremt osäkert och sannorlikheten att man kan få tillbaks pengarna man slängt ut är väldigt liten. Då snackar jag både om som här, extremt trasiga lanseringar, men också alla crowdfunding/kickstarter/early access/annan form av tiggeri för finansiering av spelutveckling också.

Nu finns det samtidigt säkrare förbokningar där man vet att spelet troligen bör vara färdigt (vilket inte Assassins Creed-serien bör räknas in med tanke på tidigare titlars skick vid lansering). Nintendo är en av få utvecklare/utgivare som faktiskt klarar av att lansera fungerande titlar på lanseringsdagen och där är det sällan/aldrig något direkt problem att förboka innan.

Precis, med Nintendo så är det oftast inte tekniska aspekter som kan bli problem om man ser bort från Wii,s online stöd för spel som Brawl, där ska man mäst bara vänta för att se om slutprodukten verkligen är något som man vill ha och man inte lägger ner pengar i onödan.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Fast är det verkligen så? Sweclockers har ju t. ex publicerat negativa artiklar om Bulldozrt innan release, men under embargo, och då hänvisat till läckta testresultat från någon annan sida. Tror det var donanimhaber eller något liknande. Men det kanske funkar helt annorlunda med hårdvara.

Jo spel embargon fungerar annorlunda då spel embargon inte ens har kontrakt utan bara man allmänt har kommit överens i industrin. Dock har det dykt upp ful embargon ibland men oftast är det bara de muntliga standard grejen.

Permalänk
Medlem

Än en gång visas det att vi konsumenter inte skall köpa produkten innan den finns.
Ta även med Ubisofts slamkrypare att de som fick tidig tillgång till spelet inte fick släppa någonting förrän efter launch...
Ett tydligt tecken på att man vill undanhålla "extern information" om spelet.
http://www.youtube.com/watch?v=gavcvi19q1g

Håller än en gång med:
http://www.youtube.com/watch?v=mf5Uj4XIT1Y

Det finns tillräckligt med bra spel som fungerar...

Ni som vill ha detta spelet, vänta tills efter Jul/Nyår med köp.
Det blir en annan spelupplevelse för er då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

UBI Soft har jobbat stenhårt på att fixa problemen.

De har redan släppt första patchen, för att lösa problemen med mikrotransaktionerna på PS4!

http://i.imgur.com/bTGthi0.jpg

Hehe, DLC quest at it best.
Prio#1: Se till att spelarna kan betela för DLC

Nu får vi se vad som fixas härnäst:
* Buggar i spelet
* Fixar i DLCerna

Är detta ens en gissning....

Härmed bojkottar jag Ubisofts sk*t i ett år.
Då kommer ACU, FarCry 4 och annat att både fungera och vara prisvärda.
Det är mina pengar, alltså mitt beslut

Permalänk
Datavetare

Så slutsatsen är:

  • skaffa en PS4/XBO för ~4k och få 30FPS med dippar

  • bygg en hotrod-PC med dubbla Nvidia 980 och Haswell-E för massor med SEK och få 30FPS med dippar

Denna generations konsoler rockar ju

För att vara seriös, att det inte fungerar speciellt bra på PC kan ju vara en funktion av främst två saker

  • kostnaden per "draw-call" är tydligen ungefär en tiondel på konsoler mot D3D11 (D3D12 minska förhoppningsvis detta rejält), vad det i praktiken betyder är att om ACU har väldigt mycket unika grafikobjekt, d.v.s. varje människa i en folkhop har en unik 3D-mesh i stället för att man duplicerar samma 3D-mesh för flera människor (något som är effektivt sedan D3D10), så måste ju CPU-delen på en PC göra väldigt mycket mer för att producera samma resultat

  • konsolerna har 5-6GB RAM som spel kan använda, om det främst används för grafik så kommer det bli en rejäl flaskhals på PC även om dessa har betydligt kraftigare GPU-delar då relativt få PC-system har GPUer med mer än 2-3GB VRAM idag.

Att det även är buggigt är nog den vanliga visan: hur många unika konfigurationer finns det på PC-sidan? Hur stor andel av dessa upplever instabilitet, det verkar inte vara 100% vilket tyder på att buggarna endera är timing-relaterade (s.k. race-conditions) och rent teoretiskt drabbar alla men i praktiken kan det bli så att vissa drabbas väldigt ofta och andra drabbas i praktiken aldrig. Kan ju vara så att buggarna är logiska men på ett sätt så att logiken bara blir fel i vissa HW-konfigurationer (antaganden om beteenden på funktioner som är fel på viss HW).

Demonstrerar inte dessa problem varför så många ändå föredrar att spela på konsol? Inte världens sexigaste HW, men de spel man köper tenderar i alla fall att fungera från dag 1. Visst finns en och annan bug även där, men det är ju inte på nivån att saker är ospelbart.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Demonstrerar inte dessa problem varför så många ändå föredrar att spela på konsol? Inte världens sexigaste HW, men de spel man köper tenderar i alla fall att fungera från dag 1. Visst finns en och annan bug även där, men det är ju inte på nivån att saker är ospelbart.

Nja har sett både de ena och de andra med konsol spel som inte fixas, som är helt trasiga och även ACU som har en tendens att krascha helt på PS4 åtminstone och många av bugg videorna är från konsol, så särskilt supersäker är man ändå inte, det enda man brukar kunna slippa helt och hållet är att spelet inte skulle starta, resten är med på samma resa.

Så man väljer bort att kunna fixa det själv/med community forum osv mot att det blir mindre chans att samma problem uppstår men de garanterar inget.

Permalänk
Medlem

Otippat?
Nix. Vet inte när jag köpte ett spel på releasedagen senast, måste varit GTA IV och för det fick man fanimej bita i det sura äpplet.

En del utvecklare är förbannat lata, det som förr var alpha test blir nu beta och det som var beta släpps till kund.
Med internet så vet dom att dom kan patcha spelet 15 ggr under de första 24 timmarna om så krävs.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Hjälpsam

Undvik detta spel om du har AMD i burken!

Citat:

We are aware that the graphics performance of Assassin’s Creed Unity on PC may be adversely affected by certain AMD CPU and GPU configurations. This should not affect the vast majority of PC players, but rest assured that AMD and Ubisoft are continuing to work together closely to resolve the issue, and will provide more information as soon as it is available.

http://forums.ubi.com/showthread.php/946542-AMD-Graphics-Card...

edit
Ser ganska mörkt ut för AMD:s prestanda i Assassin's Credd Unity även på sikt.
http://www.extremetech.com/extreme/173511-nvidias-gameworks-p...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag hade reklamerat köpet om det orsakade krasher. Det är fel på produkten vid köp och där borde man som konsument kunna slå hårt tillbaka.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Jag hade reklamerat köpet om det orsakade krasher. Det är fel på produkten vid köp och där borde man som konsument kunna slå hårt tillbaka.

Finns inga direkt lagar vid köp av digitalt gods, vad som just säger att det är trasigt eller fungerar. Är en massa strul med just det atm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Finns inga direkt lagar vid köp av digitalt gods, vad som just säger att det är trasigt eller fungerar. Är en massa strul med just det atm.

Jag kan köpa om buggar är svårt att motivera till reklamation, men om spelet verkligen får fel som gör att det stänger av sig så borde en reklamation vara fullt möjlig. Men det är möjligt att lagarna suger så hårt att konsumenten sitter i klistret.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Jag kan köpa om buggar är svårt att motivera till reklamation, men om spelet verkligen får fel som gör att det stänger av sig så borde en reklamation vara fullt möjlig. Men det är möjligt att lagarna suger så hårt att konsumenten sitter i klistret.

Det är just de det gör, finns inga direkt lagar om digitala köp och produkter så är lite som skyddar konsumenten, om man är villig att bråka under en lång period eller om leverantören är sjyst (vilket jag vet att Valve/Steam inte är) så kan man nog få pengarna tillbaka, handla lite hur långt man är villig att gå för runt 500kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Undvik detta spel om du har AMD i burken!

http://forums.ubi.com/showthread.php/946542-AMD-Graphics-Card...

edit
Ser ganska mörkt ut för AMD:s prestanda i Assassin's Credd Unity även på sikt.
http://www.extremetech.com/extreme/173511-nvidias-gameworks-p...

Hm, bör gälla även Far Cry 4. Funderade på att avbeställa min beställning men ser nu att Komplett redan skickat spelet. Oh well, så jäkla sugen på FC4 att jag måste ha det oavsett hur bra/dåligt spelet fungerar på mitt system.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Du skojar antar jag, med sådana inställningar pressas ju även sådan hårdvara som din.
Vad krävs för dig att få flyt, sänka MSSA en bit gissar jag?

Jag maxade för att se vad jag skulle få för fps, kör naturligtvis inte med dom inställningarna annars.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D RGB SE | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Fractal Design Ion+ Platinum 760W |
Intel Core i9 9900K @3.6 GHz | Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm | Corsair 16GB (4x8GB) DDR4 CL16 Vengeance @2666MHz | ASUS GeForce RTX 2080 ROG Strix OC ! Extreme | Samsung 970 EVO Plus (500GB M.2) | Samsung 860 EVO (2TB SSD) |

Permalänk
Medlem

Hittade den mest underbaraste recensionen till Unity hittills

http://www.amazon.com/review/RTDOWG8IG081J

"The rest of the game runs at a solid 12 FPS which is TWICE as cinematic as a movie... No small feat!"

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Hittade den mest underbaraste recensionen till Unity hittills

http://www.amazon.com/review/RTDOWG8IG081J

"The rest of the game runs at a solid 12 FPS which is TWICE as cinematic as a movie... No small feat!"

Vart några garv där.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av RavenSign:

Jag maxade för att se vad jag skulle få för fps, kör naturligtvis inte med dom inställningarna annars.

Jo det var ungefär det jag undrade, men det låter som att du kan köra på skapliga inställningar och ändå få flyt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Sluta betala för 600 kr konsolportar!